Op hol geslagen paard zorgt voor botsing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foetsie

Re: Op hol geslagen paard zorgt voor botsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:35

Tja, vind je het raar dat er veel ongelukken gebeuren.
Je mag als ruiter officiel niet eens op fiets- of wandelpaden rijden.
Je moet met je paard gewoon tussen het overige verkeer rijden. Frusty
Ik houd me niet aan deze regels. Mijn veiligheid (en dat van het paard en anderen) gaat voor!
Een paard blijft onvoorspelbaar en dan rijd ik maar in de berm of over een fietspad.
Als hij wel eens opzij springt/schrikt lig ik tenminste niet meteen onder een auto.
Waar ik rijd zijn niet altijd ruiterpaden of een bak aanwezig, dus heb ook altijd geen keus.
Daarbij om soms op het ruiterpad te geraken, moet je soms toch nog een eind rijden.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:38

Huertecilla schreef:
Bluem schreef:
Hm, moet iedereen met een auto of vrachtwagen die een ongeval kan veroorzaken ook maar van de baan blijven?!

Wel als die persoon het normaal vindt onderweg uit het voertuig te springen.... Die auto/vrachtwagen gaat dan nog niets eens zelf in galop door naar huis Haha!

hc

-zucht- Ik bedoel daarmee dat het heel mooi zou zijn moesten er geen ongelukken gebeuren, maar zo'n dingen heb je niet altijd onder controle. En dan kun je nog blijven "preken" over hoe geweldig jullie band is en dat dat paard zoiets nooit zal doen, tot het TOCH eens gebeurd. Ik kan ook blijven zeuren dat ik nooit een ongeval bv met de auto zal krijgen want ik hou mij netjes aan de regels, daarom doet een ander dat nog niet. Jij zegt dat het makkelijk is van ruiters alle anderen in het verkeer de schuld te geven, ik vind het net zo makkelijk van jou om maar de schuld op de ruiters te steken. Maar goed. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:41

Francis schreef:
Waarom gaat iedereen er toch van uit dat je alleen maar van je paard kunt storten als'ie schrikt of vervelend doet?

Idd, dat paarden vallen is ook nog een grote optie. En dat kan je al helemaal niet onder controle hebben.

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:45

Wow dat had echt wel anders af kunnen lopen.
Tip voor iedereen: ga nooit alleen op pad.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:48

Melis20 schreef:

Waar ik rijd ben ik altijd de enige ruiter (rijd niet op een manege/pension), dus dat gaat niet op.
Neem wel altijd mijn mobiel mee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:53

Melis20 schreef:

Daarvoor is de mobiel uitgevonden hoor.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:54

Al kan die het ook wel eens begeven bij een heel erge val waarbij je daar juist op neer komt, net zoals met 2 op pad gaan ook geen garantie is. Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:02

Huertecilla schreef:
Lynn_Nikita schreef:
hc, vind echt dat je wat doordraafd
volgens jou mag niemand, met zijn paard naar buiten, mits het paard met je meedenkt, nergens van schrikt.
t is geen machine, zelfs de meest getrainde paarden kunnen ergens van schrikken

Jee, wat grappig.
Ik schrijf toch duidelijk dat de crux is dat paard zúllen schrikken Ach gut

Zoals ik het zie is de ruiterij op een enkele uitzondering niet in staat haar sepciale verantwoordelijkheid te dragen, hoort daardoor niet op de openbare weg.
Het is geen recht op een paard te stappen, wel een plicht daar anderen niet door in gevaar te brenegen.

hc

dus jij hebt zulke goede band met je paard, dat als hij schrikt meteen stilstaan en niks doet, en niet in paniek als hij opzij schrikt ergens tegenaankomt? of heb je zoveel rijervaring, of wat is het dan?

ok, tot nu toe vertrouwde mijn paardje me ook hoor, dat als hij schrok, alleen opzij sprong of achteruit liep, maar er kan altijd iets gebeuren waardoor het dier zo schrikt,,, dat het vlucht
ik weet dat zoiets kan gebeuren, en houd dr ook rekening mee, maar ga niet roepen dat mij zoiets niet overkomt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:06

Ach, da's toch ook dikke bulls.. Iemand die denkt dat'ie z'n paard ten alle tijde onder controle heeft, heeft blijkbaar nog nooit écht stront mee gemaakt! Als zelfs wereld topruiters niet kunnen voorkomen dat hun paard een spetter maakt en zich dan ook niet meer in't zadel weten te handhaven, dan kan dus werkelijk niemand het bos in (deze meneer reed niet in't verkeer maar in't BOS.. paard is richting huis gegaan en daarbij dus de weg over gestoken. Deze meneer was misschien helemaal niet van plán om zich in't verkeer te begeven)
Maar ja, je hebt makkelijk kletsen als je in een gebied woont waar het drukste 'verkeer' een kudde bergeiten is of een oude vent met een pakezel...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:30

Ik ben het helemaal eens met Francis.
Oké HC, het paard zál schrikken en schríkt dus ergens van, draaft drie passen opzij de bosjes in, maar jij, als kundig ruiter hebt hem al snel weer gekalmeerd. Tot je je kop keihard stoot aan een dikke tak en K.O. gaat. Het paard zál weer schrikken omdat je eraf glijdt, en de rit naar stal inzetten.
De ruiter neemt altijd verantwoordelijkheid in zo'n geval, toch kan je niet altijd voorkomen dát er iets gebeurt. Net als dat je op andermans kinderen past. Je hebt de volle 100% verantwoordelijkheid (je zegt ook niet: ja, het kind schrok en rende weg, kan ik ook niets aan doen..) maar houdt hem bij de hand. Maar dan nóg kan je neergeknuppeld worden en het kind ontvoerd worden bij wijze van spreken..
Overmacht?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:33

Francis schreef:
Maar ja, je hebt makkelijk kletsen als je in een gebied woont waar het drukste 'verkeer' een kudde bergeiten is of een oude vent met een pakezel...

en zo hebben we weer wat vooroordelen geventileerd.

Punt is simpel dat een paard geen gevaar in het verkeer mág zijn en dat het dit heel vaak wel is omdat de ruiter ervan uitgaat dat een paard een onvoorspelbaarbaar vluchtdier is wat op hol kan slaan.
Áls dat zo zo zou zijn zou de samenleving daartegen beschermd moet worden.

Mijn punt is dat het niet zo hoort te zijn dat een ruiter op een potentieel ongeleid projectiel van 500 kilo op de
openbare weg rijdt. Dat dit een gevaar op de weg is en daar dan dús niet hoort.

Ik vind het niet acceptabel dat in NL een ruiterloos paard over de openbare weg naar huis klost. Het verkeer mag er ook vanuit gaan dat ze hier niet mee geconfronteerd wordt.
Dat het geen uitzondering is, is heel, HEEL erg.

Ik vind het schokkend om ook in dit topic weer te lezen hoeveel ruiters het normaal vinden dat ze op een potentieel ongeleid projectiel van 500 kilo in het verkeer rijden. Het normaal te vinden anderen en hun paard te blootstellen aan de risicos daarvan.
Nogmaals paard te rijden is geen recht, anderen niet aan de risicos daarvan blootstellen wel een plicht!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:40

SpikyBlue schreef:
Oké HC, het paard zál schrikken en schríkt dus ergens van, draaft drie passen opzij de bosjes in, maar jij, als kundig ruiter hebt hem al snel weer gekalmeerd. Tot je je kop keihard stoot aan een dikke tak en K.O. gaat. Het paard zál weer schrikken omdat je eraf glijdt, en de rit naar stal inzetten.
De ruiter neemt altijd verantwoordelijkheid in zo'n geval, toch kan je niet altijd voorkomen dát er iets gebeurt. Net als dat je op andermans kinderen past. Je hebt de volle 100% verantwoordelijkheid (je zegt ook niet: ja, het kind schrok en rende weg, kan ik ook niets aan doen..) maar houdt hem bij de hand. Maar dan nóg kan je neergeknuppeld worden en het kind ontvoerd worden bij wijze van spreken..
Overmacht?

Is van je paard afvallen overmacht???

Oh, en je paard leren bij je te blijven is ook iets wat je vooraf kan voorzien, hóórt te voorzien omdat je wéét dat je er vroeg of laat eens af zal gaan Haha!

Waar het continue op neerkomt is het niet willen accepteren van de eigen verantwoordelijkheid. ´De anderen´, ´overmacht´, ´ongeluk´... zijn allemaal smoezen.
Het is een zékerheid dat andere verkeersdeelnemers fouten zúllen maken, dat een paard zál schrikken, dat poep zál gebeuren.
Omdat het een zekerheid is, is het een plicht je erop voor te bereiden. Het te voorkomen of vaardig op te vangen.

hc

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:45

Er worden allemaal cenario's verzonnen die helemaal niks met dit ongeluk te maken hebben!

Bij DIT ongeluk is de ruiter van zijn paard gevallen, hoe en waarom is onduidelijk, er kunnen zoveel redenen geweest zijn waarom dit kan gebeuren. Het paard is op eigen houtje naar stal gerent, de dame in de eerste auto heeft kunnen stoppen voor het dier. Dat de meneer in de tweede auto daar op in reed, zou inderdaad heel goed kunnen komen doordat hij te dicht achter de dame reed. Op dat punt zat hij dus fout. Natuurlijk is het niet zijn schuld dat het paard is gaan rennen, maar het is wel zijn schuld dat hij op de mevrouw reed.

Automobilisten kunnen ook door allerhande redenen de macht over hun zoveel ton wegende projectiel verliezen. Moet niemand maar gaan autorijden? Als je in het verkeer deelneemt, kunnen er nou eenmaal ongelukken gebeuren, niemand is helemaal perfect en kan helemaal perfect paard/auto/brommer/fiets rijden.

Ongelukken zullen gebeuren, dat is zekerheid!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:47

*zucht* Ja hoor HC, je hebt gelijk... nu blij?
Ik zou eerst es gaan lezen voor je iets typt... er staat nergens dat men het normaal vindt. Moeten we alle dieren ook maar achter 220 zetten hé.. al die koeien die hier af en toe losbreken op de weg... de wilde zwijnen toch maar afschieten, want het is HEEL HEEL erg dat die op de snelweg lopen (en heel wat vaker momenteel dan dat ene losgebroken paard... ik woon op de Veluwe, ik kan 't weten). En zo'n zwijn is ook zwaar genoeg om je auto total loss te krijgen en de bestuurder 't ziekenhuis in te werken...
Als dat ene paard van - Ik herhaal het nog maar even - een meneer die IN HET BOS reed, NIET in het verkeer - een onaanvaardbaar risico is, dan mogen we de wegen wel gewoon dicht gooien, want er zijn dagelijk heel wat grotere risico's op de weg waar we ons allemaal vrijwillig aan blootstellen en aan bloot gesteld worden. Ik vraag me af waar jij je druk om maakt als je hier niet eens woont... Blijkbaar hebben de Nederlanders hier er geen probleem mee... accepteren wij dat risico als een feit, omdat we nou eenmaal wel gekkere dingen op de weg tegen kunnen komen dan een loslopend paard. Er gebeuren dagelijk heel wat meer/gevaarlijker/ergere dingen en heel wat vaker ook.
Blijkbaar was de eerste autobestuurder allert genoeg om te kunnen remmen, dus heeft ze het paard blijkbaar ruim op tijd aan zien komen om te reageren. Dat er iemand achterop klapt zegt alleen maar wat over die bestuurder en zijn ervaring/oplettendheid in het verkeer, niks over risico's van paarden. Dat paard veroorzaakte in wezen het ongeluk niet.
Als dat geen paard was geweest maar een kind op een fietsje dat onder de aandacht van de ouder was ontsnapt of een kat, of loslopende hond... was het dan ook zo HEEL HEEL erg geweest?
Vind dit een beetje een nutteloze discussie worden... gegroet...

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:49

Een paard wat ECHT aan de kletter gaat, heeft echt het stukje opvoeding "ik moet bij mijn leider blijven als ie eraf valt" tijdelijk opzij gezet en rent -in zijn ogen- voor zijn leven!
HC, de meeste mensen zullen schrikreacties voorkomen of trachten op te vangen, maar dat geeft geen 100% ongevalloosheid, dat moet je kunnen begrijpen!

Vanillala, thanks voor het wakkerschudden, we zijn weer ontopic, Duivel . Want ook al was die mevrouw om een compleet andere reden hard gaan remmen, dan was de jongeman waarschijnlijk ook achterop haar gereden......... Bloos

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:51

foetsie schreef:
Tja, vind je het raar dat er veel ongelukken gebeuren.
Je mag als ruiter officiel niet eens op fiets- of wandelpaden rijden.
Je moet met je paard gewoon tussen het overige verkeer rijden. Frusty
Ik houd me niet aan deze regels. Mijn veiligheid (en dat van het paard en anderen) gaat voor!
Een paard blijft onvoorspelbaar en dan rijd ik maar in de berm of over een fietspad.
Als hij wel eens opzij springt/schrikt lig ik tenminste niet meteen onder een auto.
Waar ik rijd zijn niet altijd ruiterpaden of een bak aanwezig, dus heb ook altijd geen keus.
Daarbij om soms op het ruiterpad te geraken, moet je soms toch nog een eind rijden.

Dank u voor deze glasheldere illustratie van mijn punt.

1. Jouw veiligheid gaat NIET voor: jij besluit zelf de rsicos van paardrijden te lopen. De veilighed van anderen en die van jouw paard gaan voor.
2. Een paard is voorspelbaar.
3. Het wegenverkeersregelement geldt ook voor ruiters.
4. De keuze de wet naar eigen goeddunken toe te passen of te negeren heb je niet.

Je verwoordt netjes waarom de hoofdstroom van de ruiterij niet op de openbare weg hoort: de plichten en verantwoordelijkheden worden in het geheel niet gezien.

hc

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:56

HC, jij slaat compleet een zeer bedreigende groep weggebruikers over.............de medeweggebruikers die schijt aan ALLE andere weggebruikers hebben, dus niet eens specifiek aan de ruiters, maar ook aan de jonge kinderen, slingerende ouderen en weet ik veel wat...........
Er gebeuren meer (bijna-)ongelukken doordat er geen enkele rekening wordt gehouden door anderen.

Wil je verder je standpunt uitzetten en je gelijk halen, open dan ff een eigen topic hierover, want het is ernstig offtopic aan het gaan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:01

Francis schreef:
Als dat geen paard was geweest maar een kind op een fietsje dat onder de aandacht van de ouder was ontsnapt of een kat, of loslopende hond... was het dan ook zo HEEL HEEL erg geweest?
...

Een kind is geen dier en heeft een heel andere positie in de samenleving.

Tegen in het verkeer loslopende honden wordt al járen keihard opgetreden, dat is al jaren verboden.

Een kat weegt 3 kilo, een paard 500. Zie daar het verschil in orde van ´erg´.

Het allerergste is dat er blijkbaar legio ruiters zijn die de ernst niet inzien. Dat ´de anderen´ niet aan de risicos van hun hobby mogen worden blootgesteld. Deze verantwoordelijkheid blijkbaar niet voelen.
Het is voor mij echt absúrd dat er hier op dit topic als norm wordt geschreven dat het paard een potentieel ongeleid projectiel in het verkeer is.
Ik kan werkelijk niet bevatten dat als je ervan uitgaat dat een paard op hol kan slaan je ermee het verkeer ingaat.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:04

FlyingHigh schreef:
HC, jij slaat compleet een zeer bedreigende groep weggebruikers over

Nee hoor. Die is irrelevant.
Kijk naar het topic: man valt in het bos, paard rent naar huis, dit veroorzaakt ongeluk.
Vervolgens zal het wel aan te weinig afstand houden gelegen hebben.....

Ík vind dit niet kunnen en kan de reacties die dit normaal vinden niet bevatten.

Ik zie de wereld anders, ik rij anders paard.

Veel succes.

hc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:07

FlyingHigh schreef:
HC, jij slaat compleet een zeer bedreigende groep weggebruikers over.............de medeweggebruikers die schijt aan ALLE andere weggebruikers hebben, dus niet eens specifiek aan de ruiters, maar ook aan de jonge kinderen, slingerende ouderen en weet ik veel wat...........
Er gebeuren meer (bijna-)ongelukken doordat er geen enkele rekening wordt gehouden door anderen.

Helemaal mee eens! Ja Ja Ja
Ik heb dit al eens vaker proberen aan te halen in discussie met HC, maar ik geloof dat hij daar blind voor is. Rolleyes

(en dan heb ik het over aso's die alles in werking stellen om je paard schrik aan te jagen. En wat dacht je van aso's die jou en je kind, die voorop bij je op de fiets zit haast omver rijden, omdat ze dat leuk schijnen te vinden?). Daar hebben we hier in de zomer nogal last van (dat zijn hier over het algemeen rijke toeristen, te rijke en verveelde watersportgasten en pubertjes/adolescentjes die in de Porsche van papa of mama mogen rijden Clown ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:13

Huertecilla schreef:
Nee hoor. Die is irrelevant.
Kijk naar het topic: man valt in het bos, paard rent naar huis, dit veroorzaakt ongeluk.
Vervolgens zal het wel aan te weinig afstand houden gelegen hebben.....

Ík vind dit niet kunnen en kan de reacties die dit normaal vinden niet bevatten.

Ik zie de wereld anders, ik rij anders paard.

Veel succes.

hc

HC, ik heb bij jou vaak het gevoel dat jijzelf nogal overtuigd bent dat jij verheven bent boven anderen. Is dat ook zo? Of niet?
Kom je wel eens in NL? Mocht je hier aankomende zomer zijn, dan ben je wat mij betreft van harte welkom om eens een dagje mee te lopen en mee te maken wat ik vaak meemaak op de weg hier vlakbij mijn paard. Dan ben ik benieuwd of je mijn paard een onbetrouwbaar projectiel noemt, desnoods mij een slechte, onverantwoordelijke ruiter noemt of de medeweggebruikers die hier in de zomer rondtoeren een beetje aso vindt rijden.... Haha!

Overigens heeft 1 persoon in dit topic die opmerking over te weinig afstand gemaakt, toch?
Ik ben met je eens dat je deze automobilisten ook niets kan verwijten, dat is inderdaad de omgekeerde wereld. Maar om nou alle ruiters die buiten rijden over 1 kam te scheren, dat gaat ook wel heel erg ver. Voor mij zelfs te ver. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:22

Mijn paard is er ook eens vandoor gegaan.Ik was met een vriendin aan het rijden en wij worden aangevallen door zes zonder baas loslopende honden,in het bos.Vriendin valt van haar paard tegen een boom op een afrastering van prikkeldraad.Ik spring van mijn paard houd haar aan de teugel vast,maar mijn paard trekt zich los om achter haar vriendin aan te gaan.Was dat mijn schuld ?Ja, als ik had blijven zitten was ze er niet van door gegaan.Maar ik vond vriendin op dat moment belangrijker.Gelukkig gingen de paarden het bos in inplaats van de baan op ,waar we vlak bij waren.

De verzekeringsagent was vast een vriend van HC,we kregen de opmerking dat als paarden al schrokken van een konijn ,je niet met een paard de weg op moest Haha! .
Verzekeringstechnisch is het voor ons goed afgelopen,want zes honden in het bos loslaten mag ook niet en zes honden houden mag in die plaats al helemaal niet.Maar idd voor het zelfde geld waren ze een 80 km weg opgerend.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:28

Citaat:
en ik ga zo een penning laten maken bij de dierenshop met naam paard, adres stal, en telefoonnummers stal en van mezelf erop. dat gaat in tweevoud aan hoofdstel en zadel/borsttuig.

Goed idee! Ik denk dat ik ook zo'n plaatje aan de halsters van de paarden maak. Voor het geval dat...
06 nummer erop. Bedankt voor de tip OK dan!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:32

Huertecilla schreef:
Een kat weegt 3 kilo, een paard 500. Zie daar het verschil in orde van ´erg´.

Ja natuurlijk.. voor een paard remmen is véél erger dan voor een kat remmen... Verward
Of nee.. voor een kat remmen is erger... die mag je gewoon dood rijden natuurlijk. Rolleyes

Dat doen ze in Spanje misschien, maar ik ben toch blij dat hier in Nederland nog veel mensen stoppen voor dieren, of dat nou een kat of een paard, een moedereend met jongen of een hert is.
Die hele discussie is zo relevant als niks, want het doet er niet toe waar die vrouw voor remde.. al had ze een paarse olifant op de weg gezien, die knul is d'r achterop geklapt en daarmee veroorzaakt HIJ het ongeluk (en zo ziet de wetgever dat dus ook)... niet dat paard, dat was al zowat thuis..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:36

FlyingHigh schreef:

Volgens mij is dat inderdaad een zeer bedreigende groep weggebruikers. Maar wel een waarvan je zeker weet dat je ze vroeg of laat eens tegen zult komen. Te paard, op je fiets of op wat voor andere manier maakt daarvoor verder niets uit: Ze zijn er en je komt ze tegen.
Het helpt niet om tegen die groep weggebruikers te zeggen dat ze rekening met je moeten houden, want ze hebben "schijt aan ALLE andere weggebruikers". Het helpt al helemaal niet om hier op bokt te gaan zeggen dat alle asociale verkeersdeelnemers zich socialer zouden moeten gaan gedragen. Op hun gedrag heb je namelijk zelf nauwelijks invloed.

Wanneer je zo'n "aso" tegenkomt, is het het belangrijkste om een ongeluk of gevaarlijke situatie te voorkomen. Verkeersregels helpen dan niet, want de andere partij weigert zich eraan te houden. Het heeft geen zin om de voorrang waar je bijvoorbeeld wettelijk recht op zou hebben, ook daadwerkelijk te proberen te claimen.

Je kunt in zo'n situatie alleen met/door je eigen gedrag escalatie van een probleem voorkomen. Dàt is de enige factor waar je direct invloed op hebt.

Als je op een paard zit is dat net zo. Je weet dat je gevaarlijke of enge situaties tegen zult komen. De enige vraag is wannéér. Je zult dus jezelf en je paard erop moeten voorbereiden dat het gebeurt. Een paard kan best schrikken, maar als het wanneer je eraf valt door het verkeer naar de stal galoppeert, dan hoort het niet in het verkeer thuis.
Velen zeggen hier: "ja maar mijn paard doet dat ook."

Als dat zo is dan moeten die paarden dus ook niet op de openbare weg komen. Als je graag in het bos wilt rijden, maar je bent niet in staat om met je paard veilig naardat bos te gaan, dan kan en mag je dus niet in het bos rijden. Heel vervelend dat je dan niet met je paard het bos in kan, maar een paard door de voorruit van de auto van een gezin met kinderen is nog veel vervelender.
HC verwoordt het in mijn ogen heel goed: "Paard te rijden is geen recht, anderen niet aan de risicos daarvan blootstellen wel een plicht!"

Citaat:

Volgens mij gebeuren er nog veel meer (bijna-)ongelukken doordat er geen enkele rekening wordt gehouden met anderen.

Verder wil ik iedereen erop wijzen dat er onlangs nog ongeveer dezelfde discussie gaande was op dit topic.