Koetspaarden raken zwaargewond door aanvallende hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Otex

Re: Koetspaarden raken zwaargewond door aanvallende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:19

arme dieren Verdrietig

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:48

naadje24 schreef:
tinky12 : ik ben het helemaal met je eens maar je moet wel goed quoten Knipoog nu lijkt het alsof ik in discussie ben met mijzelf in plaats van met albert Clown

Bloos Sorry...ging niet helemaal goed...bokt begon te brullen dat er teveel quotes waren en ik was op dat moment wat slaperig Tong uitsteken Mijn excuses,gelukkig is de boodschap wel overgekomen Knipoog

Huertecilla schreef:
Hier in Spanje definieert men grote sterke honden als potentieel gevaarlijk en vergunningplichtig ongeacht het ras.
Dat is een stuk genuanceerder en gelijk een deelfilter op de doelgroep.

Dit vind ik een goede zaak,hadden ze hier jaren geleden ook al moeten doen.

Huertecilla schreef:
Even een droog voorbeeld.
Neem een recreatiegebied. Een hond welke per ongeluk losbreekt loopt hooguit hinderlijk in de weg maar blijft in de regel in de buurt van de eigenaar, zal zélden naar huis rennen en een weg oversteken. Zelfs dan is het een hond van zeg 20 of 30 kilo.
Hoe zit dit met een paard? Als de ruiter valt? Vreemd genoeg vindt de ruiterij het volkomen normaal dat het paard als een ongeleid projectiel van 500 kilo door het verkeer naar huis gaat.....
De ruiterij als geheel heeft echt oogkleppen en een bord voor de kop. Geen énkel recht te wijzen naar anderen.

hc

Tsja...het gebeurd zelden dat een hond zomaar de weg oversteekt,toch ben ik het afgelopen jaar 2x tegen gekomen.
1x omdat een eigenaar zat te slapen...zijn hond achter onze paarden aanging en na waarschuwen wij vervolgens de rollen omdraaiden en achter de hond aangingen.Hond schrikt zich te pletter en luisterde toch al niet naar ut baasje.Rent met een noodgang over het grasveld...over 2e grasveld,scheurd de weg over en wordt net aan gemist door een grote vrachtwagen.
De laatst is nog geen 2 weken geleden...deze dame al meerdere malen erop aangesproken dat ze haar hond bij zich moet houden.Zij vind dat ze het te druk heeft met haar kindje en niet ook nog eens een hond kan aanlijnen Rolleyes Terwijl ik met haar in discussie ben hoor ik haar hond een gil geven in de bosjes en vervolgens neemt het beest de benen en rent 2 drukke wegen over waar op dat moment het verkeer net weer optrekt omdat de lichten weer op groen springen.Hond wordt op beide wegen net aan gemist en als ik de eigenaar in kwestie verwijten naar haar hoofd slinger en zeg dat ze met de hond op cursus moet,omdat ze haar hond aan de overkant loopt af te straffen zegt ze doodleuk..hij begrijpt mij heel goed en voor een cursus heb ik geen tijd Scheve mond Zakt je broek vanaf...lijn je hond dan aan of doen hem weg Nors opkijken

De paarden waarvan ik weet dat ze los over de weg zijn gegaan zijn in beide gevallen aangevallen door een hond.
Ruiterij oogkleppen voor...vele hondenbezitters kunnen er ook wat van...
In beide gevallen moet je gewoon gezond verstand gebruiken...als je op een paard stapt maar zeker ook als je een hond aanschaft.Alle partijen moeten hun dier opvoeden dan heeft iedereen een stuk minder last van elkaar.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:06

Huertecilla schreef:
Albert schreef:
Een bocht die tien jaar geleden al genomen is noem ik niet kort.

Destijds was dat kort door de bocht en een politieke noodmaatregel.

Hier in Spanje definieert men grote sterke honden als potentieel gevaarlijk en vergunningplichtig ongeacht het ras.
Dat is een stuk genuanceerder en gelijk een deelfilter op de doelgroep.

Plingat hadden ze in Nederland ook moeten doen Cool *

Zoals jij terecht opmerkt behoefde de combinatie pitbull-randfiguur een politieke bochtinkorter en dat is 10 jaar terug in de wet op gevaarlijke dieren ingevuld.

*En dit was dus duidelijk over de top.Lees het onderzoek van Drs.Eliaan Schoonman hier maar eens over...*

De kynologie heeft heel duidelijk de hand in eigen boezem gestoken, hád dat al!, en heeft een enórme voorsprong op welk gebied ook op de ruiterij.
Léér daarvan ipv er tegen af te zetten.

Plinge Kynologie heeft niet de hand in eigen boezem gestoken,maar een aantal rassen geslachtofferd voor het geldelijk gewin,van hun stamboomhandeltje.*

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:50

CherokeeChum schreef:
Plinge Kynologie heeft niet de hand in eigen boezem gestoken,maar een aantal rassen geslachtofferd voor het geldelijk gewin,van hun stamboomhandeltje.*

Nee, je blaft tegen de verkeerde boom.
Ten eerste is de kynologie meer dan één boom, meer dan alleen de Raad van Beheer en alles onder die paraplu.
De kynologie is destijds alleen voor de schone schijn bij de informatieve fase aanwezig geweest. Ik schijf bewust aanwezig, want meer rol hadden we niet. We, want ik heb destijds ook nog een paar keer niet onder de RvB vallend aan tafel gezeten met overheidsvertegenwoordigers.
De RvB was zelfs nauwelijks een gesprekspartner omdat ze in deze in eerste instantie helemaal geen ról had. De ´pitbull´ viel geheel buiten hun competentie! Dat er ná de invulling van de wet als kaderwet ook´erkende´ rassen met een sipele ambtelijke pennestreek ingevuld konden worden was hen onvoldoende duidelijk. Dat werd ook pas gaandeweg in het proces duidelijk.
De enige dierenorganisatie die jouw opmerking verweten kan worden was nota bene de dierenbescherming. Die stond als ENIGE aan de kant van het brede publiek en had geen enkele moeite met het afmaken/muilkorven van ´gevaarlijke´honden. Bijvoorbeeld de Bond voor Honden was wél heel genuanceerd op één lijn voor honden in het algemeen en tegen excessen met honden in het belang van die honden.

De invulling van de wet op gevaarlijke (huis)dieren op het gebied van honden is een schoolvoorbeeld van beleid op basis van incidenten.
Op basis van ongevalstatistiek en ook de inhoud an specifieke incidenten zou de wet ook mbt paarden ingevuld kunnen worden. Deze incidenten vinden echter hoofdzakelijk plaats binnen de paardenwereld en dus is er geen politieke noodzaak.
Die was er voor de zgn ´pitbull-wet´wel. Die was er écht en de politiek wilde iets doén. Het énige wat destijds in het hele proces het doorslaggevende kriterium was, was maatschappelijk draagvlak. Het maatschappelijk draagvlak riep ´pitbulls en aanverwanten verbieden´ en dat is gebeurt. NÍEMAND vanuit de kynologie stond achter deze botte-bijl-invulling. Die kynologie wás al heel hard aan het werk met voorlichting en opleiding van eigenaren en fokkers. Wederom kynolgie in bredere zin dan de RvB.

De ruiterij dient te léren van de kynologie in brede zin; als er door wangedrag van onvaardige ruiters op de openbare weg een maatschappelijk raakvlak ontstaat voor een verbod van ruiters in het verkeer, dan is dat zo goed als een voldongen feit. De ruiterij mag dan nog voor de schijn ´inspraak´ hebben omdat er nu eenmaal wettelijk een aanal procedures gevolgd moeten worden, maar wat er uit komt staat al vast.
LEER!!!!!!! De ruiterij moet echt naar bínnen kijken en wel héél rap.
Dit dan in algemene zin en in reactie op de kortzichtig intolerante reacties hier. Niet mbt het ts-incident uiteraard. Dat had ik al geschreven maar dit voor de slechte lezers nóg een keer...

hc