Meisje heeft hersenschudding na val van paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Re: Meisje heeft hersenschudding na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:05

0Whisper0 schreef:
Ik hoop dat ze volledig hersteld.
Het zal wel een aardig smak geweest zijn op de stenen.
Gelukkig droeg ze een cap.
Misschien is het voor de volgende keer wel handig als er iemand mee gaat. Als er dan wat gebeurd ben je tenminste niet alleen. Ik rijd zelf al meer dan 13 jaar maar ga toch niet graag alleen naar buiten( nou moet ik zeggen, dat de mijne ook een gekkenhuis is hoor buiten)

Staat er ergens dat er niemand mee was dan?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:12

Ik woon op Schiermonnikoog en ik vind dat krantenberichtje het niet helemaal goed beschrijft allemaal, nu worden er verkeerde conlusies getrokken. Het is namelijk wel anders gegaan.

Waren 2 meisjes A en B. Die waren op 2 arabiertjes van iemand hier aan het rijden, doen ze wel vaker. Maar zo super kunnen ze niet rijden en die paarden zijn de makkelijkste niet. Nouja alles ging goed. Totdat ze terugreden over een houtsnipperpad dat uitkwam op de weg, ze waren rustig aan het stappen. Paard waar B op zat schrok en die waar A op zat vloog ervandoor. Het was wat glibberig enzo. A kan het paard niet houden en niet voorkomen dat ze de naar de straat toe galoperen. Vlak bij de straat gaat paard die haakse bocht om en glijd weg, en daar lagen A en paard. Vlak bij de boerderij(gelukkig?) dus er kwamen meteen mensen aan. Ze heeft nog even heel hard gehuild en toen raakte ze bewusteloos. Waarschijnlijk bij het huilen al niet meer bij. Dokter, beide ambu's erheen. Trauma is in het weiland geland. Om 3 gebeurde het, 4 uur ging heli pas weg. Onwijs lang is ze nog bewusteloos geweest(nog wel aantal uur in het ziekenhuis nog). Pas toen ze een scan in moest kwam ze bij. Ze heeft lichte hersenschudding en schaafwondje op dr knie. En ik denk heel veeeeel spierpijn en blauwe plekken. En ze zullen beide wel onwijs geschrokken zijn!! Cap was helemaal stuk(veiligheidscap), dan zie je wel wat het anders met je hoofd had gedaan!

Jammer dat het in de krant zo anders beschreven staat, dan in werkelijkheid gebeurd is. Dan worden er zo snel verkeerde conclusies getrokken. Verder niet aanvallend bedoeld naar bokt toe hoor!!

Ik hoop dat ze allebei er niet te bang van zijn geworden en hun plezier in het paardrijden blijven behouden. Ik vind het voor allebei zo onwijs sneu!! Zo zie je maar weer een ongeluk zit in een klein hoekje.

Groetjes Anne

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:16

Marije112 schreef:
0Whisper0 schreef:
Ik hoop dat ze volledig hersteld.
Het zal wel een aardig smak geweest zijn op de stenen.
Gelukkig droeg ze een cap.
Misschien is het voor de volgende keer wel handig als er iemand mee gaat. Als er dan wat gebeurd ben je tenminste niet alleen. Ik rijd zelf al meer dan 13 jaar maar ga toch niet graag alleen naar buiten( nou moet ik zeggen, dat de mijne ook een gekkenhuis is hoor buiten)

Staat er ergens dat er niemand mee was dan?

Nou ik dacht het hieruit af te leiden:

Djuukiej schreef:
Een 12jarig meisje zou ik ook niet zo snel zonder begeleiding buiten laten rijden. Hopelijk komt alles inderdaad goed!

Maar ik lees inmiddels dat er nog een meisje bij was.
Dus dan heb ik wat dat betreft niks gezegd.
Ik hoop dat het met het meisje helemaal goed komt!

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:22

Ze konden niet super rijden? lees ik hierboven?

Als een paard er vandoor gaat dan is het ook voor een geoefend ruiter lastig om zo'n paard weer rustig te krijgen.

Omtrekken kan lang niet altijd en een kind van 12 schrikt zich alleen maar lens lijkt me.....

Een zware hersenschudding dus die zeker nog zeer lang kan zijn naweeen kan hebben.
Verdrietig Heel akelig voor het kind.. maar is gelukkig voor de rest goed afgelopen dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:26

Sammie schreef:
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=69771
rtvnoord.nl

Een 12-jarig meisje is zondag ernstig gewond geraakt bij een val van een paard op Schiermonnikoog.

Het meisje reed over de Oude Reddingsweg en nam in galop de haakse bocht ter hoogte van de Kooiweg. Het paard gleed weg en kwam ten val. Het meisje belandde met haar hoofd op de klinkers en raakte buiten bewustzijn. Ze is met de traumahelikopter naar het UMCG in Groningen gebracht.

ohw?

dit heb ik ook gehad, ik heb zelfs nog een paar dagen op de intensive care gelegen Verdrietig

maar eh bij mij ging mijn paard er vandoor,had hoefijzers onder en gleed in de bocht dus onderuit..en daar ging mijn hoofd..
zij weet helemaal niks meer van die klap denk ik en dat is maar goed ook,want je maakt zo'n enorme dreun Ziek

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:29

lienet schreef:
Ze konden niet super rijden? lees ik hierboven?

Als een paard er vandoor gaat dan is het ook voor een geoefend ruiter lastig om zo'n paard weer rustig te krijgen.

Omtrekken kan lang niet altijd en een kind van 12 schrikt zich alleen maar lens lijkt me.....

Een zware hersenschudding dus die zeker nog zeer lang kan zijn naweeen kan hebben.
Verdrietig Heel akelig voor het kind.. maar is gelukkig voor de rest goed afgelopen dus.

Ik weet het voor een geoefend ruiter is dit ook lastig. Maar het was gewoon toeval dat dit iemand was die gewoon niet super kan rijden. Ze heeft het paard niet omgetrokken. Paard is zelf ze bocht om gegalopeerd en is toen uitgegleden.

Ik zeg niet dat een ouder en beter rijdend persoon dit niet had overkomen, kan iedereen gebeuren lijkt me? Maar het was nu een 12 jarig meisje dat niet super rijd. Zo sneu dat, dat net hun moest overkomen. Zijn wel 2 meisjes die helemaal gek zijn van paarden.

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:42

Jeetje wat naar. Hopelijk gaat het snel weer beter met de'r!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:08

heeft het paardje er niks aan overgehouden dan ?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:50

Ik vraag me eerlijk gezegd af wat 2 jonge meisjes op de weg doen als ze niet goed kunnen rijden.
Ik vind dit zeer kwalijk van de ouders en van de eigenaar van de paarden.

Gelukkig komt ze er goed vanaf, maar ik hoop dat dit wel een goede les is geweest.

9166

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:31

Mistic schreef:
Ik vraag me eerlijk gezegd af wat 2 jonge meisjes op de weg doen als ze niet goed kunnen rijden.
Ik vind dit zeer kwalijk van de ouders en van de eigenaar van de paarden.

Gelukkig komt ze er goed vanaf, maar ik hoop dat dit wel een goede les is geweest.

AMEN!

En een goede raad aan alle ouders van kinderen met verzorgpony's: ga eens mee of vraag iemand anders met verstand ervan en kijk AUB of het vertrouwd!

Een ongelukje kan de beste ruiter gebeuren! Dat weet iedereen.
maar een kind vind het natuurlijk prachtig om een verzorgpaard te mogen rijden en verzorgen. Dat kan ik goed begrijpen. Zo zijn de meeste kinderen begonnen. Maar soms is het te hoog gegrepen voor het kind, en dan is de kans op ongelukken gewoon veel groter. Een kind kan die beslissing niet maken, die wil natuurlijk rijden!

Maar ik vindt dat de ouders de verantwoording hebben om te kijken of het kind genoeg ervaring heeft voor de betreffende pony, of vraag eens aan de instructeur naar zijn mening. Want als je het Penny-kindje zelf vraagt dan rijden ze natuurlijk heel goed, maar begeleiding lijkt me met een minder vertrouwde combinatie toch wel het minste wat je kan doen! Zowel de ouders als de eigenaar van het paard zijn hiervoor verantwoordelijk.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:30

Lynn_Nikita schreef:
xEline schreef:
wat zijn klinkers ?

letters Tong uitsteken
nee, het zijn stenen, zoals vaak een markplaats of een oprit zijn gamaakt,

jaah ik zat echt aan letters te denken dus ik snapte het al niet hahah Tong uitsteken

loveseben

Re: Meisje zwaargewond bij val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:36

Safiera schreef:
Ik vraag me echt af of dat paard ervandoor is gegaan of niet. Goed dat ze een cap op had, maar toch, ze had ook op een auto kunnen knallen. Om een haakse bocht kun je niets zien of wel?

er rijden nagenoeg bijna geen auto's op schiermonnikoog Knipoog

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:04

voor de duidelijkheid is het op zaterdag gebeurt en ze is niet op de klinkers gevallen maar op de hout snippers maar door de klap is ze bewusteloos geraakt.

en de paarden waren geschrokken en ze waren er van door gegaan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:40

reentje13 schreef:
voor de duidelijkheid is het op zaterdag gebeurt en ze is niet op de klinkers gevallen maar op de hout snippers maar door de klap is ze bewusteloos geraakt.

en de paarden waren geschrokken en ze waren er van door gegaan.

Reentje13: Lees mijn reactie even Knipoog .

edit: Ik vind het inderdaad ook zeer onverantwoord van de ouders maar ook van de eigenaar van de paarden. Gewoon de verantwoordelijkheid van de volwassenen. In wezen zou ik niet de kinderen de schuld van dit alles willen geven.

mandy_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:03

ik denk ten eerste dat ze dus geen cap op had, (ze was meteen buiten bewustzijn) en zoiezo, lijkt mij ook dat ze op de harde weg ging galoperen in een bocht.. zou ik niet doen met men paardje.. ik weet niet, maar misschien toch beetje dom.. hoop voor der dat alles goed komt..

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:08

mandy_1986 schreef:
ik denk ten eerste dat ze dus geen cap op had, (ze was meteen buiten bewustzijn) en zoiezo, lijkt mij ook dat ze op de harde weg ging galoperen in een bocht.. zou ik niet doen met men paardje.. ik weet niet, maar misschien toch beetje dom.. hoop voor der dat alles goed komt..

Lees even de reacties hier boven, dan weet je wat er precies is gebeurd. Knipoog

mirannn21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:49

De trauma heli stond midden op de weg
en het was zaterdag

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:53

ik heb een paar weken geleden ook gevallen met mijn paard omdat hij uitgleed..in de bak dan wel.. had ook een lichte hersenschudding en een gekneusde schouder... ze is er dan nog heel goed van af gekomen...

ik kan me een aantal uren niet meer herinneren dat ik het bewust heb meegemaakt..

dus ze mag wel blij zijn dat het zo is afgelopen..had veel erger kunnen zijn...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:14

loveseben schreef:
Safiera schreef:
Ik vraag me echt af of dat paard ervandoor is gegaan of niet. Goed dat ze een cap op had, maar toch, ze had ook op een auto kunnen knallen. Om een haakse bocht kun je niets zien of wel?

er rijden nagenoeg bijna geen auto's op schiermonnikoog Knipoog

Dus mag je er van uit gaan dat je daar niet tegenaan kan knallen? Kom op zeg!

Gelukkig viel het allemaal mee! Het had idd vele malen erger kunnen aflopen. Paarden kunnen altijd schrikken! Daarom mag ik ook nooit alleen naar buiten, en altijd mobiel mee... Het zal je maar gebeuren

mirannn21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:14

mandy_1986 schreef:

Ze had wel een Cap op... Die is helemaal kapot.... Dussss...
En ze waren niet eens aan het galoperen.. Ze schrokken ergens van en daarom sloegenm ze op hol.
Het gaat goed met haar ze ging de volgende dag al weer naar huis....
Ze had alleen maar een lichte hersenschudding... Ze heeft echt stront mazzel gehad!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:44

Ik heb het zelf ook gehad met mijn pony,
ik had een lichte hersenschudding en de pony heeft enkele maanden rust gehad en had enkele vflinke schrammen.
Nou heel veel sterkte en betersgap ! Huilen Ach gut

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:08

Safiera schreef:

er rijden nagenoeg bijna geen auto's op schiermonnikoog Knipoog[/quote]

[/quote]

zo bedoelde ik het niet, maar op schier is er heel ander verkeer
er staat ook een knipoog achter, moet je even goed kijken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 16:03

Safiera schreef:

schier heeft rond de 1.000 inwoners en toeristen mogen niet met de auto op de eiland(en) komen. Laat de helft van die 1.000 inwoners onder de 18 zijn dan rijden er nog geen 500 auto's op het eiland.
Dat wordt imo bedoeld met weinig auto's en ander verkeer. Lachen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:57

Ik snap het al hoor Knipoog

Hoe is de pony er eigenlijk vanafgekomen? Met het meisje viel het allemaal mee...

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:56

dom dom dom, maar een hersenschudding is ook niet levensbedreigend..
En wie weet lag de schuld niet bij het meisje...
waait hard daar op waddeneilanden.. wie weet waaide ze door de bocht heen.. Knipoog