Paard raakt verlamd dankzij vrachtwagenchauffeur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Re: Paard raakt verlamd dankzij vrachtwagenchauffeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:23

Ik had laatst ook zoiets: toen ik gebaarde of de vrachtwagenchauffeur gas terug wilde nemen deed hij dat wel, maar ging ook op zijn claxon hangen. Nu heb ik een erg verkeersmakke bejaarde (32 jaar oud) die echt wel wat gewend is, maar ook zij sprong opzij. Een ongeluk zit op die manier in een klein hoekje, hoe mak je paard ook is.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:23

Wat een *** chauffeur zeg onvoorstelbaar dat de vrachtwagenchauffers er zo wienig rekening me houden zeg ik heb af en toe het idee dat ze stoer met z`n ding willen doen nou dat zijn ze afsoluut niet ik hoop dat ze hem snel vinden en dat die een flinke boete en straf krijgt z`n onschuldig paardje heeft z`n leven nu af moeten geven dankzij z`n ***
Heel veel sterkte voor de eigenaren

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:24

Kaat18 schreef:
Gelukkig ben ik alleen nog maar lieve chauffeurs tegen gekomen, die altijd netjes afstand hielden en zelfs eentje die stopte, motor uitzetten en vroeg of hij moest helpen om mijn paard langs de stilstaande wagen te begeleiden.

Dat is wel heeeeeel erg lief Clown

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:24

@anniee: zeker! Er zijn dus ook hele lieve chauffeurs!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:25

Kaat18 schreef:
Wat verschrikkelijk! Maar ben toch wel benieuwd naar het verhaal van de chauffeur, kan mij namelijk echt niet voorstellen dat iemand dit met opzet doet, een weldenkend mens snapt toch wel dat je vrachtwagens voor beesten eng zijn?

Niet iedereen weet hoe je met dieren/paarden om moet gaan, dus om te spreken dat ieder weldenkend mens dat zou moeten begrijpen..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:27

janderegelaa schreef:
Dan zie je dus meteen de reden waarom je niet met een jong beest langs een weg moet gaan wandelen. Ik vind het rot voor de eigenaren en het paard maar ik kijk er niet van op, dit moest een keer gebeuren.

Tsja hoe wil je dan een paard verkeersmak maken? Of kom je niet verder dan de bak? Zo'n eikel van een chauffeur heeft zich gewoon te gedragen en rekening te houden met andere weggebruikers. Hoop dat die vent er niet mee wegkomt al krijg je je paard daar niet mee terug.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:28

Artikel 5 wegenverkeerswet (Kapstok artikel).
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaaktof dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Het is geen fatsoensregel maar gewoon de wet.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:31

sronnie schreef:
Kaat18 schreef:
Wat verschrikkelijk! Maar ben toch wel benieuwd naar het verhaal van de chauffeur, kan mij namelijk echt niet voorstellen dat iemand dit met opzet doet, een weldenkend mens snapt toch wel dat je vrachtwagens voor beesten eng zijn?

Niet iedereen weet hoe je met dieren/paarden om moet gaan, dus om te spreken dat ieder weldenkend mens dat zou moeten begrijpen..

Maar voetgangers met hoge snelheid passeren bevorderd niet de verkeersveiligheid, al helemaal niet als de voetgangers dieren leiden. Lijkt mij iets wat je leert tijdens je rijlessen/theorie.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:32

Jeetje zeg! vreselijk voor de eigenaren!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:33

je zou eigelijk bij het rijbewijs halen ook een paar regels moeten wijden aan het passeren van paarden en andere dieren,dat voorkomt een hoop ongelukken,als iemand weet hoe de psyche van een paard inelkaar zit kan hij misschien bedenken hoe z'on dier reageert,ik probeer alle wegen te vermijden...
Maar dat word in nederland erg moeilijk.
(maar je hebt natuurlijk altijd van die kl.....zakken die er ook lol in hebben hoe jij een bang paard probeert te handelen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:34

wat je leert en wat daarna stoer en ruig vind....

Jaren terug was ik eens in het bos en daar wilde motorrijders stoer zijn en op een breed pad circelde ze om me heen...nu had ik een paard bij die keek...huh? en nu? en deed niks...
Moet je eens een andere bij hebben en achterover neer klappen met een paard op je....

En met een ander paard reed ik naar de club, die was normaal verkeersmak, maar 1 vrachtwagen liet altijd lucht los als hij voorbij kwam...elke, elke keer
En daar werd dat paard dus wel bang van en sprong voortaan een stuk omhoog en opzij..oooh wat een lol...

Nee niet iedereen doet wat hij geleerd heeft met het halen van het rijbewijs

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:39

Die mensen liepen ten eerste op het fietspad met hun paard, ten tweede is de Oude Grintweg geen razend drukke verkeersader (ik werk er heel vlakbij). Er is maar één manier je paard vertrouwd te maken met verkeer en zeker met vrachtverkeer/tractoren, en dat is door hem al jong er aan mee in contact te brengen. Dit paard was al vaker aan de hand meegeweest, het was niet zo dat ze hem voor het eerst maar even meenamen. Als je buiten wilt/moet rijden zul je toch ooit je paard verkeersmak moeten maken, dat moet je niet doen als hij de inprentingsfase al lang en breed voorbij is.

Daarbij is het, zoals hier al aangehaald werd, wettelijk verplicht je zodanig te gedragen dat je geen enkele weggebruiker in gevaar brengt. Zelfs als je vanuit je huis een bananenschil op straat gooit waardoor een voetganger een been breekt dan ben je schuldig volgens de Wegenverkeerswet. Laat staan als je een paard luid toeterend voorbij dendert met je vrachtwagen. Dit had ook kunnen geuren met een ouder, ervaren paard, voor de chauffeur mag het nooit en te nimmer uitmaken of het een jong of oud paard is .

Waar ik altijd rijd móeten we met de paarden langs een tamelijk drukke provinciale weg met fietspad om bij het bos te komen. Gelukkig is mijn bijrijdpaard ervaren en vroeg vertrouwd gemaakt met (vracht)verkeer en tractoren, ook als die op veel te hoge snelheid al rammelend en bonkend langs komen rijden, maar zelfs dan is het af en toe echt heel erg gevaarlijk.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:43

Liselot11 schreef:
janderegelaa schreef:
Dan zie je dus meteen de reden waarom je niet met een jong beest langs een weg moet gaan wandelen. Ik vind het rot voor de eigenaren en het paard maar ik kijk er niet van op, dit moest een keer gebeuren.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Zo´n jong beest kan ook op andere manieren wennen aan het verkeer, ipv met een jong paard langs zo´n weg te gaan wandelen. Als ik de foto´s zie, dan zie ik toch echt een fietspad tegen de weg aanliggen, wat mij meer geschikt lijkt voor een meer ervaren paard, niet voor een jonge hengst die nog geen verkeer kent! Neem aan dat dat fietspad er niet voor niks is aangelegd (druk verkeer).

Neemt niet weg dat die vrachtwagenchauffeur onnadenkend bezig is geweest en absoluut meer rekening mag houden met overige weggebruikers, ipv gaat toeteren om zijn eigen lol.

In de krant stond dat het al de 4e keer was dat ze met het dier langs de weg wandelden, je zult je paard toch op een of andere manier aan verkeer moeten laten wennen. En dat gaat alleen door het verkeer op zo'n veilig mogelijke manier op te zoeken met je paard.
Ik vind die weg met een apart fietspad zo verkeerd nog niet, genoeg ruimte om uit te wijken, wat is dan een betere oplossing volgens jou?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:47

Vraag me af wat er in z'n hoofd omgaat als ie hoort wat er gebeurd is door zijn toedoen. Hopelijk schaamt is zich rot. Neemt niet weg dat hij een behoorlijke boete mag krijgen en een cursus verkeersregels. Sterkte voor de eigenaren van het paardje.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:48

Is kijken of die chauffeur nog zo stoer is als hij uit z'n veilige cabine komt en zijn verantwoordig neemt.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:50

Echt gruwelijk! Wat een ongelovelijk domme vrachtwagenchauffeur...ik begrijp ook dat hij is doorgereden...ZAK!!!! Stoom uit je oren
Je ziet toch in je spiegel dat het helemaal fout gaat?????????

Arm paard...tot nu toe hebben alle vrachtwagens nog vaart geminderd voor mij en mijn paard...moet er niet aan denken dat ze doorrijden al toeterend! Hamer Hamer Hamer

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:56

veel verkeersdeelnemers zijn zich niet bewust van de (mogelijke) reactie die een paard (kan) geven bij schrik of angst.
Gelukkig weet ik via mijn zwager die bij het CBR werkt, dat ze hard bezig zijn met een grote campagne die de verkeersveiligheid voor ruiters en paarden moet vergroten.
Beter laat dan nooit zullen we dan maar zeggen....

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:00

Jullie kunnen hier wel gaan discussie van maken maar dat heeft geen zin het is erg genoeg wat er hier is overkomen voor de eigenaar en voor het paard zelf. Arm beest door zulke tebielen die geen rekening kunnen houden. Gelukkig rijden ze hier (vrachtwagens) Aardig rustig als er een paard langs komt. En inderdaad je moet toch een keer met je paard langs de weg.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:01

runningkawa schreef:
En met een ander paard reed ik naar de club, die was normaal verkeersmak, maar 1 vrachtwagen liet altijd lucht los als hij voorbij kwam...elke, elke keer
En daar werd dat paard dus wel bang van en sprong voortaan een stuk omhoog en opzij..oooh wat een lol...

Ik weet niet of je dat zelf kunt bepalen. Mijn vrachtwagen doet dat vanzelf, heb ik niks aan te regelen...

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:01

Wat een akelig bericht. Sterkte voor de eigenaren. Laten verkeersprogramma's nog maar wat meer aandacht besteden aan dieren in het verkeer, veel schauffeurs lijken geen idee te hebben hoe zich daarbij te gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:04

SGWuppie schreef:
runningkawa schreef:

Ik weet niet of je dat zelf kunt bepalen. Mijn vrachtwagen doet dat vanzelf, heb ik niks aan te regelen...

Het was bij die "iets" te toevallig dat het nooit 20 meter eerder of verderop gebeurde.
Maar altijd als hij net naast me zat...
Dan geloof ik na een paar keer niet meer in toeval...

En die weg was enkele kilometers lang, dus niet altijd op hetzelfde punt dat hj me voorbij kwam, dat je dan kunt zeggen, daar heeft hij net moeten remmen of gas geven voor een kruising oid.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-11-07 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:05

jeetje wat een "KC" zeg ongelofelijk...
Ben blij dat ik tot nu toe alleen maar aardige chauffeurs ben tegengekomen op de weg die echt rekening met mij hebben gehouden..

Ik werk zelf tussen de vrachtwagenchauffeurs maar als 1 van de mensen dat hier zou flikken zouden ze met mij nog niet klaar zijn....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:12

Ik las het vanmorgen, maar kan online op het ED niets vinden.
Treurig ongeluk zeg, helaas zijn er steeds meer van dit soort lieden in het verkeer die het grappig vinden nog eens te toeteren en lekker door te gassen dit keer met noodlottige afloop. Hoop dat ze de chauffeur nog vinden, ondanks dat je daar je paard niet mee terug krijgt.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:14

Op de ED-site kon ik het idd ook nog niet vinden.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:14

Dat is nu precies de reden waarom ik niet graag langs de drukke baan loop met onze paarden voorbij het huis, die vrachtwagens razen gewoon even hard door, en vele vinden het leuk om nog even te toeteren ook...