Geheime plannen voor afschieten van 10.000 Brumbies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dora88

Re: Geheime plannen voor afschieten van 10.000 Brumbies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:18

Tja. Een overschot...Is het niet veel zieliger als zo'n paard niks te eten heeft, en van honger dood gaat? Ik hoor namelijk ook verhalen dat door droogte veel koeien ook niks te eten hebben in Australië, en daardoor de melkkoeien (bijna) niks geven qua melk. Dus het lijkt me, dat er een groot probleem daar is.
Het klinkt misschien niet leuk, dat afschieten. Maar het moet gewoon, net zoals met die wilde zwijnen op de Veluwe.
Misschien klink ik een "dierenbeul", maar absoluut. Ik ben het niet.
Er moet gewoon een oplossing komen waardoor die paarden op een normaal aantal blijven en niet met duizenden te veel komen.
Schieten klinkt heel zielig, maar ik denk dat het voor Australië onmogelijk is om als jagertje door het bos/woestijn te gaan lopen en dan alle paarden te schieten. En trouwens, met zo'n wild paard kun je totaal niks. Die wil wild zijn, en wordt doodongelukkig wanneer hij in een weilandje staat, en ook nog eens alleen staat (kuddedier). Een wild zwijn ga je toch ook niet in je achtertuintje zetten?

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:35

peelemeisje schreef:
Tja. Een overschot...Is het niet veel zieliger als zo'n paard niks te eten heeft, en van honger dood gaat? Ik hoor namelijk ook verhalen dat door droogte veel koeien ook niks te eten hebben in Australië, en daardoor de melkkoeien (bijna) niks geven qua melk. Dus het lijkt me, dat er een groot probleem daar is.
Het klinkt misschien niet leuk, dat afschieten. Maar het moet gewoon, net zoals met die wilde zwijnen op de Veluwe.
Misschien klink ik een "dierenbeul", maar absoluut. Ik ben het niet.
Er moet gewoon een oplossing komen waardoor die paarden op een normaal aantal blijven en niet met duizenden te veel komen.
Schieten klinkt heel zielig, maar ik denk dat het voor Australië onmogelijk is om als jagertje door het bos/woestijn te gaan lopen en dan alle paarden te schieten. En trouwens, met zo'n wild paard kun je totaal niks. Die wil wild zijn, en wordt doodongelukkig wanneer hij in een weilandje staat, en ook nog eens alleen staat (kuddedier). Een wild zwijn ga je toch ook niet in je achtertuintje zetten?

Ik ben het helemaal met je eens.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:16

Het is overal hetzelfde teveel wild op de veluwe of de duinen schiet maar af.
Afrikaanse boeren hebben last van olifanten en andere dieren afschieten die hap.
Amerika mustangs en -overtollige legerpaarden (is waargebeurt verhaal)- haal de mitrailleur erover.

En wij maar geld pompen en vechten voor een betere dierenwereld Boos!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:32

Heb dit jaren geleden ook al eens gezien, was gewoon weg verschrikkelijk. Maar een reguliere oplossing bedenken kunnen ze blijkbaar niet, zijn daar erg schietgraag heb ik het idee. Zo hebben de schapen, kangeroos en weet ik veel welk dier nog meer waar ze er teveel van hadden als schietschijf gebruikt. Teveel is teveel maar doe er iets mee, ze zouden het ook beter in de hand kunnen houden met af en toe vangen en selekteren en blijven bijhouden. Maar de mens heeft helaas het liefst alles nodig en is aardig egoistisch, maar de dieren weerloos.

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:35

ze mogen er hier zo een stuk of wat brengen hoor. ik haat t als men ze afschieten (bij welk dier dan ook).

ik zou zowiezo zeggen haal de jonge dieren (veulen tot 2/3jaar) eruit en verkoop die die kunnen zich nog wel aanpassen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:54

Dat afschieten slaat echt nergens op. Okee, een overschot, maar goed, moet dit dan op deze gruwelijke manier?
Ten eerste kan je nooit gericht schieten vanuit een helicopter.
Hopelijk gaat dit plan niet door!

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:08

Citaat:
..en veulens die achterbleven bij de overleden merries.

Ik walg hier nog wel het meest over Nagelbijten / Gniffelen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:27

Niek123 schreef:
Citaat:
..en veulens die achterbleven bij de overleden merries.

Ik walg hier nog wel het meest over Nagelbijten / Gniffelen

Ja idd, echt gruwelijk! Boos!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:36

Verschrikkelijk! En het kan echt ook anders.
Hier in Amerika worden veel mustangs ter adoptie aangeboden. Een wild paard is met veel geduld en kunde heel goed om te scholen tot rijpaard.
Er is zelfs net een soort van wedstrijd geweest hier (Extreme Mustang Make Over) waar 100 professionele trainers aan meededen. Ze kregen een mustang in handen, rechtstreeks uit het wild, die ze in een bepaalde tijd (volgens mij 2 maanden) ingereden moesten hebben. Daarna werd er een wedstrijd gereden waaruit de beste mustang gekozen werd. Na de wedstrijd werden alle mustangs ter adoptie gesteld en dat geld ging weer naar een goed doel.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:16

Oh verschrikkelijk.. Ongelovelijk dat het gaat gebeuren! Die arme paardjes en hun babys niet te vergeten! Ik vin het misselijk makend.. Er zou toch een beter oplossing voor moeten zijn Verward Bloos!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 02:21

souraya schreef:
Afschieten vanuit een helikpter is echt not done. Op Bonaire zitten ze met een soortgelijk probleem, alleen zijn het daar ezels die teveel naar de bewoonde wereld trekken en dan ongelukken veroorzaken bij het oversteken van wegen. (De bevolking rijd daar echt als gekken) De merries met veulens worden daar gevangen en in een reservaat gehouden en de agressieve/oudere hensten afgemaakt door middel van een verdovingspijl met een overdosis narcosemiddel/euthasate. De hengstveulens worden allemaal gecastreerd. Daar werkt het goed en is de populatie al flink terug gelopen. Miisschien ook een idee voor Australie! De merrie brumbies hoeft dan niks mee gedaan te worden, al gaat het natuurlijk wel sneller als ze niet ieder jaar gedekt kunnen worden door die ene hengst die toevallig nog intact is.

Verschil daarbij is dat Australie een heeeel stuk groter is dan Bonaire en dat om die reden alleen al dat praktisch onuitvoerbaar is.

Adoptie is op zich een nobel plan, maar waar raak je 10.000(!!!) wilde paarden kwijt? Met een bevolking van ca. 20 miljoen mensen in Australie zou dat betekenen dat gemiddeld 1 op de 200 Australiers een Brumbie zou moeten adopteren. Verreweg het grootste deel van de Australiers woont in de steden, waar het al onmogelijk zou zijn een paard te houden. Zeg dat 10% van de Australiers buiten de stedelijke gebieden woont, dan wordt het dus al gemiddeld 1 op de 20 van degenen die in het buitengebied wonen die een Brumbie zouden moeten adopteren, absoluut niet haalbaar. Exporteren van die dieren kost meer dan 99,9% van de mensen ervoor over zouden hebben.

Het afschieten is inderdaad op zich niet de meest humane manier die je kunt bedenken, maar in het geheel gezien van deze situatie is het dat misschien wel. De paarden bij elkaar drijven en ze daarna 1 voor 1 afschieten gaat ook niet werken, het gaat hier om compleet wilde onhandelbare paarden. Die kun je dus niet 1 voor 1 uit de groep halen en afschieten / in laten slapen of whatever. Als je ze bij elkaar gedreven hebt is de enige manier om ze af te maken de manier waarop het bijvoorbeeld ook gebeurd op de grote 'Killer Plants' (google maar eens, dat zijn slachthuizen waar lopende band slachtwerk gedaan wordt op een manier die veeeel inhumaner is dan afschieten) zoals in Amerika gebeurde en nu nog in Canada en Mexico (in Amerika mag het niet meer, dus gaan Amerikaanse ongewilde paarden, waaronder een groot aantal Mustangs daarheen).
Het afschieten van alleen de hengsten is ook praktisch onuitvoerbaar, het is daar niet zo als met de ezels op Bonaire die overlast veroorzaken omdat ze in bewoonde gebieden komen en dus niet meer zo mensenschuw zijn, deze kuddes zijn vrijwel onbenaderbaar, behalve per helikopter en zie dan maar eens goed de hengsten eruit te pikken.....

Zielig blijft het absoluut, het is hartverscheurend. Maar zoals al eerder genoemd, door de te grote aantallen komen de dieren door voedsel en watertekort ook om het leven. En heel belangrijk, ook absoluut niet te vergeten, de paarden zijn daar eigenlijk geen inheemse diersoort en verstoren door hun grote aantallen het natuurlijk evenwicht waardoor andere dieren omkomen, dieren die daar wel van nature voorkomen. Het grijpt ons aan omdat het om paarden gaat en wij daar een emotionele band mee hebben.
Inheemse dieren daar zijn echter ook op die wijze afgeschoten, de kangaroes bijvoorbeeld. Maar ook dat was nodig om een evenwicht te krijgen, doordat de mens een hoop andere dieren heeft uitgeroeid had de kangaroe vrij spel en werden ze een complete plaag. Niet alleen voor mensen maar ook voor de natuur zelf.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 02:23

Wat kan je nou voor een overlast hebben van 10000 wilde paarden in een werelddeel als Australie, enig idee hoe groot dat is? Het zijn graseters ook nog. Er is vast wel een reservaat in te richten. Die paarden zijn er al zolang,en nu is er ineens overlast.
Zal wel bij die schapenboeren vandaan komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 05:12

Ik denk dat jullie een paar dingen over het hoofd zien;

Ten eerste gaat het niet over 100 of 200 paarden maar over 10.000(!!) paarden, zo'n groot aantal kun je niet bij manege's of particulieren kwijt.

Als tweede zijn die paarden al eeuwen vrij en niet bepaald te temmen, nog nauwelijks als je met veulens van 2 maanden begint, laat staan dat een 3 of 4 jarige nog te temmen is.

Als 3e, stel ze zouden wel te temmen zijn, manege's zitten er vast niet op te wachten om een stel wilde beesten mak te gaan maken met gevaar voor eigen leven. Die paarden willen koste wat kost vrij zijn, ook al kost het ze hun eigen leven, laat staan dat het ze wat intresseert wat ze manegeklanten aan doen.

Daarbij is jagen vanuit een helikopter een veel gebruikte methode om te jagen (wordt oa ook in Afrika gebruikt door veeartsen) en kan daar wel degelijk secuur vanuit geschoten worden.

Zo te horen is het al eerder mis gegaan met jagers die de paarden nog half levend achterlieten of geen rekening hielden met veulens. Dat zijn fouten van de jagers en ligt niet aan de methode. Er moet nu gewoon strenger worden toegezien hoe het uitgevoerd wordt.
Ik ben er ook niet voor en vind het ook sneu dat er zoveel paarden afgemaakt moeten worden maar teveel is teveel en als mensen last krijgen van de dieren moet er gewoon een oplossing komen.
Dumpen bij manege's is duidelijk geen oplossing.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 07:25

Er mag dan een overschot zijn, deze oplossing vind ik gewoon afschuwelijk en te misselijk voor woorden.
De wereld is groot genoeg, waarom zou er een overschot zijn? Nu opeens?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 07:34

Snap wel dat er 10.000 dieren de wereld uit moeten, maar de manier waarop vind ik niet zo fijn. Vangen, en 1 voor 1 door de kop schieten lijkt me dan het fijnst. Alle dieren bij elkaar -> in vrachtwagen en vlees gebruiken. Als je ze 1 voor 1 gaat afschieten in een wild gebied moet je ze allemaal zoeken en opruimen..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 08:32

Bellatrix schreef:
Er mag dan een overschot zijn, deze oplossing vind ik gewoon afschuwelijk en te misselijk voor woorden.
De wereld is groot genoeg, waarom zou er een overschot zijn? Nu opeens?

Niet nu op eens, ze kampen al jaren met dit probleem.

Maar ik ben het met je eens dat afschieten niet de juiste oplossing is. Waarom doen ze gewoon niet aan geboorte beperkingen? Ik weet niet of het allemaal uitvoerbaar is maar als ze de kogel nou zouden vervangen door de prikpil en daar mee op merries gaan schieten, duurt mischien wat langer maar ik denk dat dat op langer termijn meer effect heeft.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:27

Ja en wat als ze nu afschieten.

Jaaaaren later zitten ze weer met dit zelfde probleem....

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:28

CherokeeChum schreef:
Wat kan je nou voor een overlast hebben van 10000 wilde paarden in een werelddeel als Australie, enig idee hoe groot dat is? Het zijn graseters ook nog. Er is vast wel een reservaat in te richten. Die paarden zijn er al zolang,en nu is er ineens overlast.
Zal wel bij die schapenboeren vandaan komen.

Enig idee voor hoeveel % Australie uit woestijn bestaat? Uit land waar simpelweg niets te eten te halen valt en waardoor een dergelijk aantal paarden dus niet kan overleven omdat er helaas niet genoeg te eten is? De overlast is er niet "ineens" hoor, deze methode van het in (beperkt) stand houden van de wilde paarden in Australie is namelijk niet nieuw, dat is altijd al gedaan. Natuurlijk is het niet leuk (ik weet dat ik me zwak uitdruk), maar het is nog minder leuk om dieren een hele langzame hongerdood te laten sterven. En tsja, 10.000 wilde paarden (die ook wormen en ziektes met zich mee dragen) kan je niet even kwijt voor adoptie.

*Edit: Visconti, mooi idee de prikpil, maar uitvoerbaar? Hoe wil je die nl. toe dienen? Je kan niet even te paard de kudde achterna gaan om de merries te vangen en vanuit een helicopter? Moet de prikpil niet intraveneus worden toegediend? Lijkt me ook erg lastig (lees: onmogelijk) van uit een helicopter.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:12

Geen woorden voor..

Door z'on overschot blijkt toch dat het goed gaat met de natuur?

Geen wonder dat er vanalles uitsterft..(oh teveel? afknallen!)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:23

Jammer dat sommige mensen hier kennelijk niet na kunnen of willen denken, en gelijk niks anders dan zielig kunnen bleren. Argumenten (voor zover je het argumenten kan noemen) die nergens op slaan, etc...

Dapnik: Nee, het gaat niet goed met de natuur, die brumbies horen er van oorsprong uberhaubt al niet te lopen, het is geen inheemse diersoort. Doordat ze met van die grote groepen zijn en dus veel voedsel nodig hebben, eten ze inheemse planten, die ze, bij voldoende voer, zouden laten staan. Deze planten zijn echter weer de enige voedselvorm van andere diersoorten, die hierdoor dus in het gedrang komen. Daarbij krijgt door de manier van begrazen van de paarden de varen (ook niet inheems) vrijspel en verstikt diverse inheemse planten. Natuurlijk is het sneu voor die paarden, maar onze mensheid heeft de natuur nu eenmaal al jaren (eeuwen) geleden verstoord. Als er hier op de veluwe nog wolven en beren rond liepen, hoefden we nu al die zwijnen niet af te maken.
Jammer dat een groep mensen niet verder (wil) kijken dan hun neus lang is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:17

het blijft gewoon erg

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:40

De natuur regeld zichzelf wel, dus ook al zouden ze omkomen van de honger, dan nog is het de natuur. we zijn er toch ook niet eens tegen dat leeuwen zebra's doden of wel? het is hard maar ze redden het best zonder ons.

en afschieten het meest diervriendelijk? zegt een moordenaar dat ook tijdens zijn rechtszaak? ja sorry maar een mes in het hart vond ik het mensvriendelijkst. beetje raar woord om hier te gebruiken.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:45

missfcdb schreef:
het blijft gewoon erg

Ja inderdaad

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:50

Jaa hoor afschieten de meest diervriendelijk oplossing Slapen

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:50

Bij een manege, Zeg effe niet welke... Daar hebben ze ok veulens uit het wild gehaald, die hebben ze over laten komen naar nederland. En ze zijn nu zo mak als wat....
Dus het zou opzich wel kunnen alleen ik vind castratie o.i.d. toch wel beter, want een jong paardje uit het wild halen en dan in een stal zetten vind ik ook niet echt dé oplossing...