Schaarste aan stro dupeert de maneges in Noord-Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Schaarste aan stro dupeert de maneges in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:11

Cardy schreef:
Dit vind ik wel heel makkelijk gezegd.. Als ik die mogelijkheid had bij mij in de omgeving, dan had ik er zeker aan gedacht.
Maar er is verder niet veel bij mij in de buurt (om mezelf maar als voorbeeld te nemen Vork ).

En ik kan ook niet ver reizen, want ik heb alleen maar me fietsje..

Dat jij het niet zelf doet, hoeft niet per se raar te zijn. Maar het is toch raar dat die pensionbazen niks veranderen? Dit is hoe ze het nu doen: "Oh, de stroprijs stijgt, dan verhoog ik maar de prijs van de pensionstalling maar met 20 euro zodat ik er niet al teveel op achteruit ga."

Dit is wat ze kunnen doen: "Oh, de stroprijs stijgt. Zou die prijs volgend jaar weer stijgen? Of zal de benzine en de olie volgend jaar zomaar ineens goedkoper worden, waardoor het stro weer goedkoper wordt? Misschien vinden ze wel opeens een heeeeeeel groot olieveld waardoor blijkt dat we nog duizenden jaren vooruit kunnen... Maar waarschijnlijk niet... Hee, als ik NU rubbermatten etc. koop, ben ik één keer een paar duizend euro kwijt, maar daarna bespaar ik tienduizend euro... goh... wat handig..."

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:12

arno8 schreef:
Gek eigenlijk: dat het paard op stal hoort, zit er zo dik ingehamerd dat mensen het blijven doen, ook als het onbetaalbaar wordt. Met een simpele rekensom kun je al zien dat het veel goedkoper is om een verharde uitloop aan te leggen, rubbermatten in de stal te gooien en een flink hooinet te plaatsen. Ook nog eens beter voor het paard. Ik denk dat een manege de kosten er in 2 winters (misschien 1) uit heeft.

Maar toch blijft bijna iedereen op dezelfde weg doorgaan. Bij welke prijs zou de omslag zitten? Moet een baaltje stro eerst 100 euro kosten voordat alternatieven worden bekeken?

Nou bij ons hebben de paarden, als zeg ik het zelf erg luxe.
Ze staan van 's ochtends 8:00 uur, tot 's middags rond een uur of 15:00 buiten.
Met z'n allen bij elkaar, pension+ manege. Ze hebben een heel, heel groot stuk land.
Tsja en toch zijn de prijzen bij ons ook enorm gestegen, zie aantal berichten hierboven.

Plus dat het voor een manege niet haalbaar is, om alles buiten te laten staan als de kindertjes komen.
Moeten die de paarden zelf dan het land uitvissen? Of tussen al die loslopende paarden lopen, als e in een inloopstal staan? Dit vind ik erg onverantwoord!

Even ingaande op het dikgedrukte. Een paard heeft het niet altijd per defenitie beter, als ze 24/7 buiten staan. Juist niet. Ik vind het fijn dat de paarden bij ons, zo lekker lang buiten kunnen staan.
Maar 's nachts heb ik ze liever binnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:12

arno8 schreef:
Maar toch blijft bijna iedereen op dezelfde weg doorgaan. Bij welke prijs zou de omslag zitten? Moet een baaltje stro eerst 100 euro kosten voordat alternatieven worden bekeken?

Arno, denk je dat het iets uitmaakt?
Als alle paarden buiten zouden staan zou de prijs voor weidgrond omhoog schieten én er minder hooiland zijn dus de prijs van hooi ook omhoog gaan. Er is namelijk niet zo heel veel geschikte weidegrond en het meeste daarvan is ook landbouwgrond. Als stapelvoer zou nog steeds stro en hooi nodig zijn. Zelfs als dat volgens ruimtelijke ordening zou kunnen, dan is het waarschijnlijk dúúrder om die landbouwgrond aan weidegrond op te offeren omdat stro een bíjproduct is.
Jouw redenering gaat alleen op zo lang de grote meerderheid op stal blijft. Het ergste wat jou en jouw vriendin wat dit betreft kan gebeuren is een verplichte weidegang voor paarden: dan komt de prijs van jullie weiland heel rap buiten jullie bereik.

hc

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:13

jacqueline_ schreef:
jeetje wat betalen jullie véél!!! ik betaal hier in friesland 120 euro per maand voor 2 pony's... daar zit bij:
weidegang, nieuwe buitenbak, grote box (4x4), douche met warm water, zadelkamer+kantine, stro, hooi, kuil en 2kg basisbrok per dag bij... onze stallingsprijzen zijn nog niet omhoog gegaan denk ook niet dat dat gaat gebeuren... hij haalt het stro van eigen land!

als ik die prijzen van jullie zie maakt het me niks uit dat ie de stallingsprijs omhoog doet....

Voor 120euro betaal ik nog niet eens de opfok voor (wintermaanden dan he).. Denk dat ik maar ga verhuizen Vork

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:15

arno8 schreef:
Gek eigenlijk: dat het paard op stal hoort, zit er zo dik ingehamerd dat mensen het blijven doen, ook als het onbetaalbaar wordt. Met een simpele rekensom kun je al zien dat het veel goedkoper is om een verharde uitloop aan te leggen, rubbermatten in de stal te gooien en een flink hooinet te plaatsen. Ook nog eens beter voor het paard. Ik denk dat een manege de kosten er in 2 winters (misschien 1) uit heeft.

Het is natuurlijk een goede oplossing om elk paard altijd buiten te houden, maar in de randstad heb je er gewoonweg te weinig ruimte voor om dit te kunnen doen. En als nadeel komt er bij dat het land een stuk lager ligt waardoor alles lang nat blijft...
Anders was het zeker ideaal geweest!
Ik sta zelf op zaagsel en betaal nu 307,50 per maand voor een box van 3*5m.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:16

jacqueline_ schreef:
... hij haalt het stro van eigen land!

Euh.... waarom zou hij de prijs die een ander voor zijn stro wil betalen dan niet aan jullie vragen? Omdat het voor hem hetzelfde kost? Dat moet je zo'n sjeik in Saoudi Arabië dan maar eens uitleggen Haha!

hc

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:18

arno8 schreef:
Cardy schreef:
Dit vind ik wel heel makkelijk gezegd.. Als ik die mogelijkheid had bij mij in de omgeving, dan had ik er zeker aan gedacht.
Maar er is verder niet veel bij mij in de buurt (om mezelf maar als voorbeeld te nemen Vork ).

En ik kan ook niet ver reizen, want ik heb alleen maar me fietsje..

Dat jij het niet zelf doet, hoeft niet per se raar te zijn. Maar het is toch raar dat die pensionbazen niks veranderen? Dit is hoe ze het nu doen: "Oh, de stroprijs stijgt, dan verhoog ik maar de prijs van de pensionstalling maar met 20 euro zodat ik er niet al teveel op achteruit ga."

Dit is wat ze kunnen doen: "Oh, de stroprijs stijgt. Zou die prijs volgend jaar weer stijgen? Of zal de benzine en de olie volgend jaar zomaar ineens goedkoper worden, waardoor het stro weer goedkoper wordt? Misschien vinden ze wel opeens een heeeeeeel groot olieveld waardoor blijkt dat we nog duizenden jaren vooruit kunnen... Maar waarschijnlijk niet... Hee, als ik NU rubbermatten etc. koop, ben ik één keer een paar duizend euro kwijt, maar daarna bespaar ik tienduizend euro... goh... wat handig..."

Ja daar heb je gelijk in.. Het enige wat onze staleigenaar heeft gedaan is matten gekocht. Deze liggen in de stallen van paarden die het viest zijn.

Maar omdat ze zoveel hebben geïnvesteerd, gaan ze misschien het stalgeld juist omhoog doen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:19

@HC, dat heb je mij al zo vaak gezegd, en ik heb je er al 1000 keer opgewezen dat er zoiets is als een HIT-actief systeem of grindtegels, wat helemaal niet veel ruimte eist. Maar steeds als ik dat zeg, ben je plots spoorloos verdwenen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:24

SannevdM schreef:
Nou bij ons hebben de paarden, als zeg ik het zelf erg luxe.
Ze staan van 's ochtends 8:00 uur, tot 's middags rond een uur of 15:00 buiten.
Met z'n allen bij elkaar, pension+ manege. Ze hebben een heel, heel groot stuk land.
Tsja en toch zijn de prijzen bij ons ook enorm gestegen, zie aantal berichten hierboven.

7 uur per dag buiten, 24-7=17 uur per dag binnen.

Citaat:
Plus dat het voor een manege niet haalbaar is, om alles buiten te laten staan als de kindertjes komen.
Moeten die de paarden zelf dan het land uitvissen? Of tussen al die loslopende paarden lopen, als e in een inloopstal staan? Dit vind ik erg onverantwoord!

Niet meteen van het negatieve uitgaan. Bij stal Mansour hebben ze het HIT-actief systeem en daar halen de medewerkers de paarden uit het 'land'. Kost teveel tijd? Kost minder tijd dan dagelijks de stallen bijstrooien etc.

Citaat:
Even ingaande op het dikgedrukte. Een paard heeft het niet altijd per defenitie beter, als ze 24/7 buiten staan. Juist niet. Ik vind het fijn dat de paarden bij ons, zo lekker lang buiten kunnen staan.
Maar 's nachts heb ik ze liever binnen.

Waarom heb je ze 's nachts liever binnen? Omdat je zelf 's nachts slaapt? Paarden hebben van zichzelf geen dag/nachtritme. Dat kan alleen aangeleerd worden door een mens, bijvoorbeeld door 's nachts niks te voeren, dan is er niet veel keus op een stal behalve niks doen. De keus is niet of 24/7 buiten of op stal. Met een inloopstal kan het paard zelf kiezen.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:29

@ Arno:
Het lijkt voor jou misschien ideaal.
Maar volgens mij is jou ''stal'' heilig en doen ze daar alles goed.
Ik kan daar wel tegenin gaan, maar bij jou heeft dat volgens mij toch geen zin en ik heb dan dus geen zin om een nutteloze discussie op te gaan zetten.
Jij hebt jouw mening, ik de mijne. Aangezien we aan beide weinig kunnen veranderen, laat ik het hier bij. Lachen

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:30

Sorry A8 maar niet iedereen heeft de ruimte ( voor de 100ste keer)
om een Hit-actief stal te maken en ik vind dat jij wel heel erg je eigen mening doordrijft

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:31

Ter info:
De Duitse filosoof Arthur Schopenhauer zei ooit:
Citaat:
Nieuwe ideeën worden eerst geridiculiseerd, dan fel bestreden en vervolgens als volstrekt normaal aanvaard.

We zijn nu ongeveer in de tweede fase. Het kan niet! Absoluut niet mogelijk in de randstad!
Mensen roepen liever dat iets niet kan dan dat ze nadenken over verandering. Over een tijd hebben alle maneges rubbermatten en uitloopstallen. Als ze dan terugdenken aan de tijd dat ze maar stro bleven kopen, kunnen ze waarschijnlijk alleen maar hun schouders ophalen en lachen.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:32

philipoom schreef:
om een Hit-actief stal te maken en ik vind dat jij wel heel erg je eigen mening doordrijft

Bij mij zou het kunnen...en Twis staat nu nog 24/7 buiten maar die gaat over 2 weken weer lekker naar binnen toe.
Ik zou het niet willen Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:33

Maar als het stalpersoneel de hele middag en avond paarden moet gaan vervoeren van wei naar stal en vv dan heeft de gemiddeld manege 2 extra medewerkers per dag nodig om vrijwel alle klanten te gaan helpen in het meest gunstigste geval en in het slechtste geval alle vervoer en opzadelen zelf te gaan doen omdat de lesnemers dat neit zelf kunnen/durven. Denk dat we dan verdomd weinig maneges overhouden in Nederland op de lange termijn en op de korte termijn heel veel beginnende en minder handige ruiters heel veel uurtjes paardenplezier ontzeggen.

Valt mij in mijn eigen omgeving op hoe creatief mensen kunnen zijn om de stal toch paardvriendelijk te houden en de kosten toch ook binnen de perken te houden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:34

philipoom schreef:

Hoezo drijf ik het nou weer door? Ik kom gewoon met redelijke argumenten die ergens op slaan. Er is geen redelijk argument om als pensionhouder maar stro te blijven kopen en niet over te schakelen op rubber matten. het is goedkoper, beter voor het paard en minder arbeidsintensief. Als jullie redelijke argumenten hebben dat stro beter is, hoor ik ze graag.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:35

Ik zie het niet zo snel gebeuren zoals Arno het omschrijft, zowel in de Randstand als in de buitengebieden niet.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:38

philipoom schreef:
@Noetanchamon hoe lang staan jouw paarden op stal?

Dat ligt er aan....in ieder geval nu van 19.00 uur tot 10.30 uur.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:39

Niet normaal he zo'n hoge prijsstijging!
En of het ooit nog omlaag gaat in betere tijden dat betwijfel ik...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:46

Noetanchamon schreef:
Ik wil mijn paarden niet 24/7 buiten hebben. Nu niet, in de zomer niet en nooit niet!!
Mijn keuze en mijn paardjes voelen zich er wel bij.

Heb je ze het gevraagd?? Waaraan meet je dat dan af? Of is het gewoon omdat jij het een fijn idee vindt dat ze 's nachts binnenstaan. Dat is het probleem met paarden: er wordt tegen aan gekeken of ze van poppestront zijn, maar het blijven beesten.

Die van mij staat van april t/m oktober op het land en gaat alleen naar binnen omdat het land te nat wordt (wij zitten in de polder). Nu staan ze overdag in de bak en verder op stal, maar om nou te zeggen dat ze daar gelukkiger van worden: neuhhhh. In de wei kunnen ze dag en nacht eten, rennen, spelen, slapen etc. Op het moment dat zij het willen. Een paard slaapt 's nachts maar 1 tot 1,5 uur, maar staat wel al die tijd in een donker hokje te wachten tot hij misschien een paar uurtjes naar buiten mag (in het gunstige geval).

Maar goed, dit is off-topic.

Ik vind rubber matten een heel goed alternatief, maar dan wél met wat stro erop (is toch ook ruwvoer voor ze). Toch scheelt dat heel erg in het gebruik van stro en de investering verdien je op die manier redelijk snel terug...
Maar de meeste pensioen- en manegehouders zijn nu eenmaal redelijk star: zo gebeurt het en niet anders. Wel mopperen over de prijzen, maar niet nadenken over een alternatief (natuurlijk zijn er uitzonderingen...).

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:52

Arno, ik ga een heel stuk met je mee dat sommige dingen anders kunnen dan dat ze nu gedaan worden maar laten we in hemelsnaam praktisch blijven. Huisvesting is een heel heikel punt in met name de randstad. De wil is er vaak wel maar de ruimte en de finaciele middelen gewoon niet. Ook denk ik niet dat veel mensen er voor openstaan hun "sportpaard" zo te huisvesten. Dat is deels onbekendheid maar ook vaak een stukje praktische beperking en de veiligheid speelt vaak een grote rol om dingen zo te laten. Ik vind het niet helemaal eerlijk om te stellen dat de bedrijfsmatige houders van paarden star zijn.

Er zijn genoeg alternatieven om een paard een lekker stalbed te geven, als je maar creatief bent of bereid een paar daagjes langer te doen met je strobed.

En een grapje moet kunnen.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:53

Netje schreef:
Noetanchamon schreef:
Ik wil mijn paarden niet 24/7 buiten hebben. Nu niet, in de zomer niet en nooit niet!!
Mijn keuze en mijn paardjes voelen zich er wel bij.

Heb je ze het gevraagd?? Waaraan meet je dat dan af?

Ja heb het ze gevraagd...en ze willen graag binnen staan.
Of scheren met 3 dekens erop en continu binnenstaan of enkel een regendeken en dan 'avonds / nachts naar binnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-11-07 15:46, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:58

philipoom schreef:

mee eens Haha!

Bij ons is de ruimte daar net teklein voor Bloos
Tenzei de boer zijn land wil verkopen hier voor aan de manege maar helaas doet hij dat niet Bloos
en dat de gemeente geen weg naast de manege gaat aan leggen dan kunnen ze daar wieland van maken.
Maar helaas de weg komt er wel Bloos

we zijn al blij dat we het land van de boer in de zomer maanden mogen huren voor de paarden.
maar helaas niks op verbouwen anders was dat allang gedaan.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:59

Ik kan het toch niet laten en volgens mij weet ik niet wat ik me op de hals haal, MAAR:

Arno: Waarom hebben paarden het alleen goed als ze 24/7 op het land staan? Waarom is dat beter?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:04

Noetanchamon schreef:
Ja heb het ze gevraagd...en ze willen graag binnen staan.
Of scheren met 3 dekens erop en continu binnenstaan of enkel een regendeken en dan 'avonds / nachts naar binnen.

Deze volg ik niet hoor Haha! : wat nou 3 dekens op en continue binnenstaan. Zomers toch niet mag ik hopen, dan kunnen ze toch wel in hun blote niksje buiten staan dag en nacht ??

Die van mij is net geschoren en staat gewoon met een 200 gr. deken buiten nu en 's nachts staat ze op stal.

Leuk dat je paarden hebt die kunnen praten Afgod

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:04

Waar heb ik gezegd dat paarden het alleen goed hebben als ze 24/7 op het land staan? Kun je even een link naar die quote geven?