Samenleving nauwelijks bezorgd om paardenwelzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

Re: Samenleving nauwelijks bezorgd om paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:49

Ik denk dat mensen niet minder om paarden geven, maar dat ze denken dat paarden het meestal toch wel goed hebben. Dat denk ik trouwens ook...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:52

IKbenEllen schreef:
Nou als je mij daarmee bedoelt Arabesk: ik voel me totaal niet aangesproken hoor, en er knaagt ook niets. Knipoog

daniella74 schreef:
Dat is het probleem met deze discussies, iedereen betrekt alles op zichzelf. Het gaat dan meer om chronisch vieze kattenbakken, slechte verzorging, slechte veterinaire zaken als niet ontworomen terwijl de wormen in kluwen eruit hangen, niet enten, niet behandelde aandoeningen/ziektes enz enz.

En bij paarden gaat het om iets anders, of ook om deze zaken?

Ook om deze zaken in principe, huisvesting/verzorging/gebruiksdoel. En dit geld ook voor veehouders. Het is niet de bedoeling om mensen het onmogelijk te maken om dieren te houden maar wel om een bewustwordingsproces op gang te brengen. Dus een eigenaar van 2 paarden zonder wei die elk jaar zijn dieren 1 maand bij een boer in de omgeving zet en de rest van het jaar zijn paarden in de buitenbak zet voor een paar uur is in dat opzicht goed bezig binnen de mogelijkheden die hij heeft. Hetzelfde geld voor een paard dat niet op wei mag voor een aandoening maar het baasje maakt een stal dat hij zijn hoofd buiten kan hangen en afleiding heeft. Een kat zonder tuin op een flat 5 hoog maar met een omgaast balkon tot zijn beschikking is ook een voorbeeld.

Een varkenshouder kan bijv speciaal licht aanbrengen in zijn grote stal waardoor de varkens zich prettiger voelen en de grote buitendeur dag en nacht openzetten voor echte frisse lucht. Of een melkveehouder die een speciaal voer-systeem in heeft bedacht om de koeien afleiding te bezorgen of een kippenhouder die klim-dingen inde stal heeft voor de kippen. Het zijn vaak kleine dingen die het verschil maken voor welk dier dan ook.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:54

katiavl schreef:
Ik vind dat geen excuus, ik vind dat meer realistisch dan roepen dat alles erg is, maar niks doen Lachen

Maar wie heeft het hier over niks doen dan? Ik vind inderdaad dat aan alle barre omstandigheden van dieren iets gedaan moet worden. Dus ook de konijntjes in te kleine, donkere hokjes en ook de ondervoede, onverzorgde dieren. Allemaal dus.
Wat is daar mis mee? Het is misschien erg idealistisch, maar er lijkt mij niets mis mee.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:00

Ik vind het trouwens niet zo gek dat de meeste mensen zich niet zo druk maken over het gemiddelde paardenwelzijn in ons landje. De meeste mensen weten totaal niets van paarden en helaas lopen er ook een hoop ruiters/paardeneigenaren rond die weinig van de natuurlijke behoeften van paarden afweten........ Hard, maar waar.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:00

Nadya schreef:
katiavl schreef:
Ik vind dat geen excuus, ik vind dat meer realistisch dan roepen dat alles erg is, maar niks doen Lachen

Maar wie heeft het hier over niks doen dan? Ik vind inderdaad dat aan alle barre omstandigheden van dieren iets gedaan moet worden. Dus ook de konijntjes in te kleine, donkere hokjes en ook de ondervoede, onverzorgde dieren. Allemaal dus.
Wat is daar mis mee? Het is misschien erg idealistisch, maar er lijkt mij niets mis mee.....

Amnesty International is ook uit idealisme begonnen ooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:02

Dat is idd niet zo gek
Maar wat ik dan wel weer raar vind is dat mensen wel een oordeel hebben voer de bio, waar ze ook niets van weten, maar niet over paarden, waar ze ook niets van weten Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:03

Daniella, ik hou juist van het hebben van idealen Knipoog . En dit lijkt mij een prachtig ideaal; het beste willen voor alle dieren. Natuurlijk is het reeel om te beseffen dat je nooit alles helemaal kan veranderen, maar men kan het in elk geval proberen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:04

runningkawa schreef:
Dat is idd niet zo gek
Maar wat ik dan wel weer raar vind is dat mensen wel een oordeel hebben voer de bio, waar ze ook niets van weten, maar niet over paarden, waar ze ook niets van weten Lachen

Ik denk dat er in de media iets meer verschijnt over de bio-industrie dan over paarden, denk je niet?
Bovendien heeft iedereen die vlees eet met de bio-industrie te maken (tenzij je vegetarisch bent/biologisch vlees e.d. eet enzo....). Ok, de meesten willen zich er niet bewust van zijn, da's ook een feit, helaas.

Maar mensen die geen paarden hebben, daar niet mee bezig zijn, zijn er ook echt niet mee bezig. Volgens mij. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:09

Maar het is indertussen wel bekend dat de media aan elk nieuwsfeit een eigen draai geeft.
Vandaar dat ik ook zeg "waar ze niets van weten"
Je weet het pas als je eens gaat kijken, niet door af te gaan op verhalen van een ander, met de interpretatie van een ander.

Zo dus ook met paarden.
Mensen kopen paarden voor de hobbie dus moet het wel oke zijn...
Ook nagel*l dus van andere...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:11

Nadya schreef:
Daniella, ik hou juist van het hebben van idealen Knipoog . En dit lijkt mij een prachtig ideaal; het beste willen voor alle dieren. Natuurlijk is het reeel om te beseffen dat je nooit alles helemaal kan veranderen, maar men kan het in elk geval proberen.

Was ook geen aanval meer een conclusie hoe groot idealisme kan worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:13

runningkawa schreef:
Dat is idd niet zo gek

Is dat anders dan Bokt dan???? Het zijn dezelfde mensen als die hier hun mening spuien over zaken welke ze nog niets een onder hun vingertoppen nalezen voor ze wat roepen, alleen dan zonder paard.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:14

waar zeg ik ergens dat het anders is?
Bokt is imo gewoon de maatschappij...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:27

runningkawa schreef:
Dat is idd niet zo gek

Denk dat dat komt omdat ze daarvan eten, en van die paarden in principe niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:37

Maar of je er nu van eet of niet, welzijn is welzijn Lachen
Oordelen dat je je zorgen maakt over intensieve veehouderij vind ik eigenlijk een beetje vreemd als je daar weinig over weet.
En dan vind ik het ook gewoon vreemd dat diezelfde zorg niet geuit word bij paarden, als je daar ook gewoon niets over weet Lachen

Dan zou je zeggen, ik maak me zorgen over dieren in het algemeen Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:51

Mijn buurman (bij wijze van) heeft geen oordeel over mijn paarden, komt nooit bij paarden, heeft er nix mee, z'n dochter rijdt pony, die vind het leuk op de manege. Dus buurman maakt zich totaal geen zorgen om het welzijn van paarden.
Maar buurman ziet op tv wel dingen over bio industrie, bont en visserij dus maakt zich daar wel zorgen om als hem dat specifiek gevraagd wordt. Logisch toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:54

Misschien logisch, maar ik vind dat dus raar Lachen
We weten ondertussen wel of het nu over irak gaat of over, weet ik veel, dat de media laat zien wat kijkcijfers trekt.
Dus eigenlijk raar dat mensen dan massal zeggen bio slecht...paarden leuk want Anky wint de gp.
En denk idd dat er daarom flink wat voorlichting moet gaan komen...eerlijke voorlichting.
Niet wakker dier, maar ook niet het hippisch centrum bij de paarden (staan ze ook nooit buiten)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:00

Persoonlijk kan ik me ook wel vinden in de uitslag van het onderzoek hoor. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:06

En ik dus niet Lachen
Vind een 24/7 stalpaard het niet beter hebben dan die nerts zoals ik eerder aangaf.

Maar omdat de nerts in de bontjas gaat vinden mensen het zielig.
Maar ik vind bijv een discussie bont (of vlees) los staan van de discussie welzijn Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:10

Ik denk dat er niet zo gek veel 24/7 stalpaarden zijn. Ik ken er geen een. Best wel een waarvan ik denk: die zou ik vaker buiten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:12

een uurtje uit de stal trekken om te rijden valt bij mij ook onder 24/7 stal paard Lachen

Ik vind dat een paard ook helemaal los, dus zonder longeerlijn enz moeten kunnen bewegen, samen met en maatje om te kunnen groomen, klieren enz enz
Dat kan niet onder het rijden of longeren of in de stapmolen Knipoog

En van die stallen ken ik er tcoh echt een heleboel.
Daar gaat in de winter gewoon niks naar buiten...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:13

Wat RK opnoemt zijn idd wel de minimale eisen, helaas krijgen veel paarden dat nog steeds niet...Ik ken heel wat 23.7 stalpaarden (bijna elke manege/pensionstal hier in de buurt Nagelbijten / Gniffelen )

de nertsjes gaan in de bontjas en de afgereden paarden de worst in Clown, maar dat laatste vergeten veel paardenleken. Nertsen fokken voor bont vinden ze zielig, maar paarden fokken voor de sport die vervolgens tegennatuurlijk worden gehouden (en getraind Lips are sealed ) is voor sommigen kennelijk minder erg. De paarden die ik tot nu toe bij de slager aantrof (ik kom er regelmatig) waren dure dressuurpaardjes met goede stambomen en een leeftijd van maximaal tien! Boos!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:17

Arabesk schreef:
Wat RK opnoemt zijn idd wel de minimale eisen, helaas krijgen veel paarden dat nog steeds niet...Ik ken heel wat 23.7 stalpaarden (bijna elke manege/pensionstal hier in de buurt Nagelbijten / Gniffelen )(

Hier in de buurt niet hoor (NB), sta op een grote manege en we hebben niet eens een stapmolen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:19

Ik heb mijn hele leven in Noord brabant gewoont en de laatste 3 in Limburg (2 km van brabantse grens) maar ik ken toch echt een heleboel van die stallen Lachen
Bij de zoektocht naar lekker naar buiten met andere paarden kwam ik veel al particulier uit, de binnenbak houders hadden meestal geen jaar lang buiten mogelijkheden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:28

Dat ervaarde ik ook toen ik naar NB verhuisde Ja

Ik heb enkele maanden op zo'n stal gestaan, omdat het er wel netter uitzag dan de Oosterhoutse manege en er was weidegang.
Ze hadden er alleen niet bij verteld dat ze liever niet hadden dat je hem in de wei zette, en al helemaal niet met andere paarden Clown

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:31

Ik wil niet zeggen dat er niets te verbeteren valt ten aanzien van de paardenhouderij en welzijn. Integendeel...er is nog zat waarover maatregelen genomen zouden moeten worden.

Maar ik vind de situatie in de bio-industrie wel een stuk schrijnender. Ga eens een kippenschuur in....loop eens door een zeugenstal met biggen....en je snapt wat ik bedoel.

In vergelijking en in percentages uitgedrukt hebben paarden het echt goed vergeleken bij de manier waarop de meeste productiedieren gehouden worden.

Dus dat het achteraan staat, kan ik me wel iets bij voorstellen.