Moeder, dochter en paard komen om het leven bij ongeluk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Re: Moeder, dochter en paard komen om het leven bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:51

O wat verschrikkelijk!
Het is allemaal snel gebeurd...

Zelf ga ik ook wel in het donker rijden of koetsen, maar zorg altijd voor heel veel verlichting...
Onze dochter wil ik echt voor het donker niet meer op straat, na dit bericht gaat ze zeker niet meer mee als het donker begint te worden...

Vreselijk!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:53

jemig zeg wat een verschrikkelijke nachtmerrie...
pff ze zullen er maar mee aan je huis komen: 'je vrouw en je dochter zijn overleden' dan zie je toch ook geen toekomst meer.
heel veel sterkte aan de nabestaande Vriendjes zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:17

Falona schreef:
maar dan nog ben je goed stom als je een dergelijk groot gezelschap over het hoofd ziet.

De politie onderzoekt de zaak. Verder weet je niets.
Als je in de schemering netjes zo rechts mogelijk om een hoek komt en daar loopt een gezelschap onverlicht (omdat het nog niet donker is) aan de verkeerde kant (omdat er dan geen achteropkomend verkeer is) is op tijd kunnen stoppen maar de vraag ook al rij je 20.

We weten niets meer dan dat er een heel triest ongeval is gebeurd.

Hier zijn dit weekeinde twee inzitten van een auto en twee paarden omgekomen. Provinciale weg, geen berm, ruiters aan de verkeerde kant, schemering.....

Goed/slecht zichtbaar, goede/verkeerde plek op het wegdek, wel/niet opgelet door wie ook, er zijn verschillende doden. Dood is dood en dan is de 'schuld' irrelevant Pling

Wat dé les zou moeten zijn is dat, of je nu wel of niet goed 'zichtbaar' bent, je tijdig wáárgenomen moet (kunnen) worden en dat je dan nóg net zo kwetsbaar bent als je zelf besluit zijn.
Als ik hier rond en na zonsopgang op de buitenweg ga paardrijden neem ik een risico. Ook met achterlicht en veiligheidsvest aan ultra-rechts op de weg rijdend ben ik afhánkelijk van waargenomen worden.
Schuld zal me een worst zijn, ik ben liever blode Jan dan dode Jan.

hc

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:20

bbrrrr vreselijk het zal je maar overkomen Boos!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:23

Falona schreef:
De vertaling hierboven is niet helemaal correct. Als er in het engels "last night" staat kan de juiste vertaling naast "afgelopen nacht" ook "gisterenavond" zijn.

In dit geval gaat het dus om gisterenavond, in het orginele bericht wordt ook een tijd van 17.55u genoemd. Vermoedelijk was het rond die tijd al redelijk donker daar, maar dan nog ben je goed stom als je een dergelijk groot gezelschap over het hoofd ziet.

goed stom?

nou ik kan je vertellen dat ik ook zoiets heb gehad....

2 dames die net na schemering besloot een buitenritje te maken Koe
lekker op hun zwarte friezen!!
ik kon ze tenauwernood ontwijken!! ik zag hun echt niet!!

en nu is zo een fries toch wel een dergelijk groot gezelschap Sigaar

en dan wijzen met hun boze vingertjes naar mij?? Verward
nou die krijgen van mij echt de wind van voren!

buitenrijden 's avonds ..oke maar dan wel in het volle teneu (zie divoza Knipoog )

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:26

Wat verschrikkelijk !!
Heb er echt geen woorden voor Scheve mond

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:33

cruesli schreef:
bbrrrr vreselijk het zal je maar overkomen Boos!

Sleutelwoord 'overkomen'. Dat bepaal je in hoge mate zelf. Niet zozeer óf je iets overkomt maar vooral of het je kán overkomen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:38

naadje24 schreef:
buitenrijden 's avonds ..oke maar dan wel in het volle teneu (zie divoza Knipoog )

20% van de weggebrukers ziet minder dan de minimumnorm daarvoor.
In schemering is dit nog erger.
Voeg hierbij de personen met een ergens door verminder reactievermogen wat eveneens verergert in schemering.

Dan kan je nog zo zichtbaar zíjn, of je tijdig waargenomen wordt is héél wat anders. Statistisch gezien ziet 1 op de 5 je niet goed genoeg en kan 1 op de 6 niet snel genoeg reageren. Voeg die samen en 1 op de 3 is een risco voor jou. Oke?

hc

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:48

nee niet oke....
er staat NA schemering,dus donker dus....
en ja dan helpen reflecterende spullen echt wel!
ik weet dat het een landweg is dus houd er al rekening mee...
deze dames waren gewoon oer en oerdom bezig...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:26

Om 5 voor 6 is het volgens mij aardenacht, vind het ontverantwoord om rond die tijd zonder verlichting met je paard over de weg te lopen.
Ik moet ook met mijn paard over de weg als ik hem uit de wei haal, het is maar een heel klein stukje maar doe dat wel voordat het donker wordt.
Heb ook een zoontje van 4 maar peins er sowieso niet over om die mee te nemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:59

naadje24 schreef:
nee niet oke....

Je mist de kern. Degene die jou wel of niet op tijd ziet is degene die dat 'bepaalt'.
Ík ben degene die bepaalt of ik het risico van 'niet' wil lopen.

Veiligheidsattributen hélpen. Ja, een cap beperkt de kans op hoofdletsel, ja met licht en hesje ben je beter zichtbaar. De valkuil ervan is het gevoél van veiligheid. Een vals gevoel.
Zonder helm niet springen maar met helm wel spring = meer risico nemen met helm.
Zonder zichtbaarheidsspul niet in het donker de weg op gaan en met wel = meer risico nemen.
Vertrouwen op dat je gezien wordt omdat je zichbaar bent is echt HEEL kortzichtig. Tref je een kortzichtige chauffeur dan .....
Nee, dat 'overkomt' je niet: je hebt je dat láten overkomen.
Nee het is daardoor niet jouw schuld, maar wat heb je daaraan???? of jouw paard?!

Ook overdag bij mooi weer op een overzichtelijk stuk provinciale weg spring ik over de greppel ernaast als er een megavrachtwagen van de steengroeve aankomt. Mijn paarden zijn bomzeker, hij ziet me vást, hij ontwijkt vást ruim genoeg. Hij is me echter veel te groot voor 'vást'.....

Als motorrijder heb ik héél snel geleerd door een 'dodelijk' ongeval waarna ik het domme geluk had gereanimeerd te zijn en na drie dagen afwezigheid weer van de wereld te mogen genieten dat je als kwestbare verkeersdeelnemer defensief moet rijden als je wil overleven. Assertief, zichtbaar, met beschermende kleding, vaardig, maar vooral...... de-fen-sief anticiperend.
'Ze-zien-me-niet, ze-zien-me-niet, ze-zien-me-niet, ze-zien-me-niet' is een levensreddend mantra. Ook voor ruiters.
En dat is één voorbeeld.

'Voorrang' hebben en -krijgen zijn twee, voorkomen is beter dan een schadevergoeding aan jouw nabestaanden. Jíj bepaalt hoeveel risico je loopt ...

hc

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:37

Huertecilla,
Als nabestaande van een motorrijder die op een hele heldere dag op een gemiddeld drukke snelweg, dood is gereden door iemand die maar liefst 70 km sneller reedt kan ik het niet helemaal met je eens zijn. Het is echt onmogelijk om alles aan te zien komen. Mijn man was ook een defensieve, anticiperende motorrijder. Het is uit de getuigenverklaringen ook duidelijk geworden dat hij dit nooit aan had kunnen zien komen.
En in ons mooi landje krijg je alleen schadevergoeding als je er financieel op achteruitgaat.

Of het nu wel of niet licht was, het is vreselijk dat het gebeurt is.
Ik wens de nabestaanden van dit vreselijke drama dan ook heel veel kracht en sterkte toe.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:37

Huertecilla schreef:
naadje24 schreef:
nee niet oke....

Je mist de kern. Degene die jou wel of niet op tijd ziet is degene die dat 'bepaalt'.
Ík ben degene die bepaalt of ik het risico van 'niet' wil lopen.

Veiligheidsattributen hélpen. Ja, een cap beperkt de kans op hoofdletsel, ja met licht en hesje ben je beter zichtbaar. De valkuil ervan is het gevoél van veiligheid. Een vals gevoel.
Zonder helm niet springen maar met helm wel spring = meer risico nemen met helm.
Zonder zichtbaarheidsspul niet in het donker de weg op gaan en met wel = meer risico nemen.
Vertrouwen op dat je gezien wordt omdat je zichbaar bent is echt HEEL kortzichtig. Tref je een kortzichtige chauffeur dan .....
Nee, dat 'overkomt' je niet: je hebt je dat láten overkomen.
Nee het is daardoor niet jouw schuld, maar wat heb je daaraan???? of jouw paard?!

Ook overdag bij mooi weer op een overzichtelijk stuk provinciale weg spring ik over de greppel ernaast als er een megavrachtwagen van de steengroeve aankomt. Mijn paarden zijn bomzeker, hij ziet me vást, hij ontwijkt vást ruim genoeg. Hij is me echter veel te groot voor 'vást'.....

Als motorrijder heb ik héél snel geleerd door een 'dodelijk' ongeval waarna ik het domme geluk had gereanimeerd te zijn en na drie dagen afwezigheid weer van de wereld te mogen genieten dat je als kwestbare verkeersdeelnemer defensief moet rijden als je wil overleven. Assertief, zichtbaar, met beschermende kleding, vaardig, maar vooral...... de-fen-sief anticiperend.
'Ze-zien-me-niet, ze-zien-me-niet, ze-zien-me-niet, ze-zien-me-niet' is een levensreddend mantra. Ook voor ruiters.
En dat is één voorbeeld.

'Voorrang' hebben en -krijgen zijn twee, voorkomen is beter dan een schadevergoeding aan jouw nabestaanden. Jíj bepaalt hoeveel risico je loopt ...

hc

dan nog vat ik je niet wat je nou wil zeggen

je zegt JIJ bepaalt

uhm de ruiter bepaalt in deze zin...niet ik..ik ben de automobilist die gewoon zijn lichten voert,zich aan de snelheid houd en rijd waar die behoort te rijden
dus HUN bepalen....

zo begrijp ik het goed toch

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:30

Who! EXTREEM zeg! Ik heb al heel wat ongelukken gelezen maar dit is toch wel nummer één van de aller- allerergsten!!! Jemig zeg! Ik schrok me echt wild toen ik het bericht las. Weet je wat ik ook zo stom vindt? Dat de politie juist die lampjes die je om je arm draagt 's-avonds wil verbieden. En dan werk je zulke dingen juist in de hand! Allemachtig.......... Boos! Boos! Boos!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:07

Na dit bericht ga ik toch nog meer opvallende dingen aanschaffen om ons en de pony's mee aan te kleden!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:37

Inoterry schreef:
Het is echt onmogelijk om alles aan te zien komen.

Dát schrijf ik daarom ook niet.

Het (wan)gedrag van een ander heb je niet in de hand. Dat is wat ik nu juist schrijf.
Je hebt niet in de hand of een ander te hard rijdt, licht aan heeft, op de verkeerde weghelft rijdt. Je hebt wel zelf in de hand in hoeverre dat jou kán raken.
Als je niet met een El Cheapo vliegtuig naar Benidorm gaat, kan je er ook niet mee neerstorten vanwege achterstallig onderhoud op het russische toestel.
Dat líjkt een logisch dooddoener, maar is ook slechts een voorbeeld. Als jij niet in het donker op de weg rijdt, kan je daar niet aangereden worden. Dat risico neem je zelf.
Niet 'eigen schuld', dat schrijf ik NIET.
Ik ben mijn vrouw verloren aan een ongeval: verongelukt als coureur.
'Ja maar, dat is zélf risico nemen!' Inderdaad. Net als in het donker de weg opgaan, met de motor naar je werk rijden, noem maar op. Paardrijden ....

'Met mijn 4-jarige zou ik dat risico nooit nemen'' schreef iemand over in de schemering op een buitenweg lopen/rijden.
Dat is een goed voorbeeld. JIJ BEPAALT welk risico je loopt. Niet óf er wat gebeurt, niet het gedrag van een ander, niet de gevolgen. Wel of het kán en hoe groot de kans is en schuld is irrelevant.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:46

Anke schreef:
Na dit bericht ga ik toch nog meer opvallende dingen aanschaffen om ons en de pony's mee aan te kleden!

Dat is geen goed idee.
Daar is bij motorfietsen en wegwerk veel onderzoek naar gedaan. Daar is onder meer omdat er nogal wat motoragenten in het verkeer op een hoop gereden worden serieus en gericht wetenschappelijk naar gekeken.

Méér dan 'logisch' verward alleen maar.
Dat is weer het verschil tussen zichtbaarheid en waargenomen worden.
Een weggebruiker die iets ziet maar niet herkent reageert laat. Als een kerstboom gaan rijden is contraproductief en leidt bovendien af.
Niet onbelangrijk is het valse gevoel van veiligheid 'ik ben goed zichtbaar', want dat is een illusie.

hc

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:49

bah wat een enge gebeurtenis... Maar die 9 jarige zal dit ook niet zo snel vergeten

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:54

naadje24 schreef:
dan nog vat ik je niet wat je nou wil zeggen

je zegt JIJ bepaalt

uhm de ruiter bepaalt in deze zin...niet ik..ik ben de automobilist die gewoon zijn lichten voert,zich aan de snelheid houd en rijd waar die behoort te rijden
dus HUN bepalen....

zo begrijp ik het goed toch

Wat Huertecilla bedoelt is denk ik dat je als "zwakke" weggebruiker altijd moet bedenken dat er de mogelijkheid bestaat dat automobilisten je niet zien, om welke reden dan ook. Jij als automobilist rijdt toevallig niet te hard en houdt je aan de regels maar er spelen altijd factoren mee, waar je als automobilist geen invloed op hebt, die ervoor kunnen zorgen dat je bijvoorbeeld een ruiter of een fietsen niet ziet. Die ruiter of fietser (of motorrijder) moet altijd kunnen anticiperen op het feit dat hij/zij misschien wel niet gezien wordt. Jij mag je als automobilist toevallig nog zo goed aan de regels houden; dat neemt die factoren niet weg en bovendien, de volgende keer treft die ruiter of fietser een iets minder oplettende automobilist aan...tsja.

Leg ik het zo goed uit, HC?

edit: je legt 't zelf al uit Lachen

In Engeland heb je in veel regio's wegen die bestaan uit een strook asfalt met twee hoge (lees: 2,5 meter hoge) heggen ernaast. Die wegen zijn af en toe dan ook nog eens flink heuvelachtig, met bochten waar je u tegen zegt. Hoegenaamd geen berm dus, waar je in kunt springen, en haast geen zicht bij bochtige stukken in de weg. Dan kun je je nog aan de maximum snelheid houden als automobilist, als er ineens uit het niets in het donker een gezelschap van vier (?) man en een paard opdoemt, doe ook nog eens naast elkaar lopen... nou. Ik zie het wel gebeuren, hoor.
Toevallig weet ik ook nog eens dat veel Britten het niet zo nauw nemen met de snelheidsregels, vooral niet als het laat en donker is en ze snel thuis willen komen. De vele 'roadkill' wat je dagelijks ziet liggen is wellicht een illustratie daarvan. Zelf heb ik weleens 's nachts bij iemand in de auto gezeten daar, die zo ontzettend hard reed dat ik me constant schrap zette en dacht: 'bij de volgende bocht is het gebeurd. Bij de volgende bocht is het gebeurd'. Misschien wat overdreven, maar niets of niemand die toevallig zich op dat moment rond de volgende bocht op de weg bevond, zou een kans hebben gehad om weg te komen.

edit: oh, en niet onbelangrijk, zoals iemand eerder al zei zijn de wegen daar veelal onverlicht. Tel daar die bochten, de heuvels en de heggen bij op.. en tsja.

Ontopic: verschrikkelijk, echt heel erg. Voor de nabestaanden moet er een hel zijn aangebroken Verdrietig

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:09

tjeetje..wat sneu zeg..zo'n jong gezinnentje in 1 klap verwoest.
Hier is het ook altijd snel donker. In de winter rond 5 uur en in de zomer tussen 8 en negen. Ik woon nu tijdelijk aan een weg waar ze 100 km per uur mogen rijden. Ik denk er niet aan om die met de paarden over te steken en al helemaal niet als het schemerig/donker is. Wij zaten laatst in de auto en werden al bijna dood gereden door een idiote boyracer..Ik neem geen risico. Ze blijven maar mooi op de property. Maar om even weer ontopic te gaan..ik kan me voorstellen dat deze mensen zich nog op straat bevonden. Ook ik heb wel eens in de winter door gereden doordat ik de tijd vergat.Tjah soms gebeurd dat.En het kwam soms voor dat ik nog in de schemer terug moest over het Industrieterrein waar we toen leefden. Het kan gebeuren dat je in het donker terug moet..maar dat dit is gebeurd is wel heel erg. Heb heel veel medelijden met de nabestaanden en wens ze ook veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 12:17

Zwartwitje schreef:
edit: oh, en niet onbelangrijk, zoals iemand eerder al zei zijn de wegen daar veelal onverlicht. Tel daar die bochten, de heuvels en de heggen bij op.. en tsja.

idem hier en geen bermen, wel geulen en afgronden en...
Per saldo ´simpel´ situaties met risicos.

In een lang feestweekeinde zijn er zomaar 100 verkeersdoden in dit land. Wij regelen ons leven zó dat we dan het dorp niet uit hoeven.
De weg bij ons vandaan naar het vliegveld is héél gevaarlijk. Mensen die hier op vakantie komen kunnen maar moeilijk begrijpen dat ik niemand ophaal/wegbreng. Ik ga niet over die weg voor hún vakantielol.
Ik moet zo eigenlijk naar een wat groter dorp. De kortste weg direct hier vandaan is een loterij. Het is geen vraag óf je een keer op een andere auto kets maar wanneer. Ik ga dus niet over die weg. Het is ook een feestweekeinde. Ik ga dinsdag wel. Ik krijg dan vast een opmerking doch ik doe aan die twee loterijen niet mee: kan je ook de ´hoofdprijs´ niet trekken.

Dit is NL exáct hetzelfde met alleen iets andere risicos. Je bepaalt niet zelf óf iets gebeurt. Je bepaalt wel zelf of het jou kán gebeuren.
Dat houdt níet in dat je niets leuks kan ondernemen http://www.mijnalbum.nl/Foto-UPUOTZAZ.jpg Dit op ons eigen pad en het bomzekere paard steekt in een theoretische schriksituatie haar snuit onder mijn arm. Onslim is dat zoonlief geen valhem op heeft.
De vrouw van het topic liep in het schemer/duister op een onoverzichtelijke openbare weg. Ook met een zwaailicht op haar cap is dat onslim.

Wat je er als lezer van dit extreme ongeval kan leren is dat je in hoge mate zelf invloed hebt in of dingen je ´overkomen´ of niet.

hc

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:38

Jeetje wat vreselijk zeg Scheve mond

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:48

Wow, wat vreselijk zeg! Scheve mond

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 01:28

Wat vreselijk, vooral voor dat kindje van negen, om je zusje en je moeder te verliezen.........

bianca_ly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:13

Cayenne schreef:
http://www.horseandhound.co.uk/news/397/153222.html
horseandhound.co.uk

Een moeder van 24 jaar en haar 4-jaar jonge dochtertje zijn afgelopen nacht in Engeland om het leven gekomen, terwijl zij naast hun paard liepen op de openbare weg. Ook het paard heeft het ongeluk niet overleefd.

Het drietal werd frontaal aangereden door een auto die uit de tegenovergestelde richting kwam. Vermoedelijk heeft hij ze over het hoofd gezien. Een 9-jarig meisje dat op het paard zat, raakte gewond, samen met een tweede vrouw die er ook naast liep.

De automoblist en zijn 2 passagiers bleven ongedeerd, en kwamen met de schrik vrij.

De politie onderzoekt de zaak.

OMG wat erg.!!! heel veel sterkte met deze erge tegemoed komende tijd (L)
p.s leeeft het paard nog of niet??
Groetjes my.! veell STERKTE!(L)