Rollkur debat tijdens Global Dressage Forum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Rollkur debat tijdens Global Dressage Forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 01:00

Pensionnetje schreef:
horseyfries schreef:
Wat betreft de suggestie van hartslagmonitor en drukmeter op de OS te laten meelopen, wat een grote onzin zeg. Dus degene die een arabier heeft met een van nature lage basishartslag en een mond waar geen verbinding mee te krijgen valt is dan automatisch de beste ruiter volgens jou?

Als men met de arabierenmond geen verbinding kan krijgen dient men beter te leren rijden.
Geen mond zo prettig en zacht als die van een arabier. Gaat men er een hoop ijzerwerk in hangen of heeft men geen "eerlijke" hand zal dit idd worden afgestraft door het paard. Misschien moeten hele volksstammen leren rijden op deze bloedpaarden dan leren ze voor eens en altijd alle poespas, geruk en getrek goed af! Dan is de basis van deze discussie ook gelijk opgelost.

Er wordt gesuggereerd dat een drukmeter kan vertellen wie de betere ruiter is, dus neem ik aan dat ze niet bedoelt dat degene met de mééste druk wint. Maar is degene die zonder druk rijdt en dus ook geen aanleuning verkrijgt dan een hele goede ruiter?
Wat betreft het leren rijden op arabieren, ik heb het geluk gehad met veel te mogen werken en heb jammer genoeg kunnen vaststellen dat ook zij slechte ruiters hun slechte gewoontes niet afleren en slim genoeg zijn om trucs te bedenken om met die ruiter te kunnen omgaan....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 01:04

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Ik was erbij en het is inderdaad nogal uit zijn context gehaald
Helaas ben ook jij niet bepaald objectief Knipoog
horseyfries schreef:
Wat ze duidelijk bedoelde was dat iedereen eens op zou moeten houden met over trainingsmethoden te praten, alsof één recept goed was voor elk paard, maar dat iedereen naar zijn paard als individu moest kijken en ieder individueel paard op een zo goed mogelijke manier trainen met inachtneming van zijn lichaam en geest.
Er is net zo min maar één goed recept als dat er maar één slechte is.
Er is nogal een verschil tussen wat verschillende mensen als "goed" beschouwen. Iedereen vindt dat ie goed bezig is - zijn er maar weinigen die het express doen om hun paarden kwaad te doen. Niet iedereen kan het misschien even goed beoordelen. Genoeg mensen die de lichaamstaal van paarden niet begrijpen (of zelfs niet zien). Dat risico is er óók bij de toppertjes. Daarbij kan ambitie blind maken.

Reden genoeg lijkt mij, om kritisch te blijven kijken en de discussies te blijven aangaan.

Discussiëren om het discussiëren lost ook weinig op.... maar het is leuk tijdverdrijf voor mensen die niets beters te doen hebben....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:02

De uitspraak: Dus degene die een arabier heeft met een van nature lage basishartslag en een mond waar geen verbinding mee te krijgen valt hier een beetje verkeerd. Vandaar mijn reactie.
Het geeft een beeld dat er met een arabierenmond geen verbinding te verkrijgen zou zijn. Dat is onjuist geschetst. Echter dient men wel over enige kennis te beschikken hoe dit te kunnen bewerkstelligen. Een jammerlijke uitspraak, zeker van iemand die naar eigen zeggen met deze bloedpaarden heeft mogen werken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:41

Pensionnetje schreef:
De uitspraak: Dus degene die een arabier heeft met een van nature lage basishartslag en een mond waar geen verbinding mee te krijgen valt hier een beetje verkeerd. Vandaar mijn reactie.
Het geeft een beeld dat er met een arabierenmond geen verbinding te verkrijgen zou zijn. Dat is onjuist geschetst. Echter dient men wel over enige kennis te beschikken hoe dit te kunnen bewerkstelligen. Een jammerlijke uitspraak, zeker van iemand die naar eigen zeggen met deze bloedpaarden heeft mogen werken.

Feit: alles wat je verkeerd op WIL vatten, zal je ook verkeerd opvatten....

"een arabier" wijst niet op alle arabieren in het algemeen, maar op een fictieve combinatie waarbij de ruiter zo ongevoelig is dat hij met zijn slechte manier van rijden het paard niet kan uitnodigen verbinding te maken. Volgens de methode "drukmeter" zou deze dan als beste ruiter uitkomen.
Dat was mijn hele punt, wil je het nu eerst tien keer lezen, je openstellen voor het feit dat ik arabieren niet veroordeel of achteruit zet maar toevallig een arabier gebruik als voorbeeld, het had ook eender welk ander ras kunnen zijn..... Ach gut

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:50

Hoe dan ook; het staat er inderdaad wat ongelukkig, alsof er met de arabier in het algemeen geen verbinding te krijgen is, maar het lijkt mij nu wel genoeg verduidelijkt dat je het niet zo moet opvatten, maar dat het gewoon een slecht gekozen voorbeeld is. Klaar.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:51

Dus nogmaals niet het paard doch de ruiter bepaalt. Arabier of Fries alles draait om het vakmanschap van de ruiter.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:57

Huertecilla schreef:
chevax schreef:
Hoe is het toch mogelijk dat hier weer direct mensen suggereren dat de amazone die deze uitspraak doet niet aan het welzijn van het paard denkt?

Omdat in klassieke dressuur niet met krachtsensor tussen de teugels gereden wordt en niet met registratie van de hartslagfrequentie.

Wel is er gemeten dat de modale kracht aan de teugel op olympisch niveau op >2 kilo per teugel ligt en de paarden komen na een paar minuten fysieke lichte inspanning dríjfnat uit de zandbak.
Lichtheid en ontspanning????

De stuurlui aan wal moeten nog veel harder roepen!
Laat op de OS in HongKong de kracht van teugel op bit en de hartslagfrequentie onder het tv-beeld meelopen: dán kan de hele wereld zien wat de ruiter goeddunkt.

hc

Lijkt me een heel goed idee!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:31

Mijn Arabier loopt M2 en geeft super makkelijk na, is op de pinken te rijden. ff Detail maar het is erg makkelijk alles over een kam te scheren.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:43

@detour waarom heb een goede amazone of ruiter geen slof nodig en wat is er zo verkeerd aan volgens jou om hem ook maar af en toe te gebruiken?
ben erg benieuwd je meining daar over te horen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:47

detour schreef:
Slofgebruik is nooit goed. Sterker nog: Een goede fysio kan merken aan het paard dat er met slof is gereden, de achterhand gaat nl vaster zitten.

Ja idd!!
En zo iets heb ik laatst ook gelezen met de achterhand, een soort stijfheid ergens, waar precies in de achterhand weet ik niet meer. Maar dat werd heel duidelijk uitgelegd!!!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:27

Ofschoon het eigenlijk een andere discussie is, ik heb het gebruik van een slof nooit begrepen.
Althans heb em nooit nodig gehad. Begrijp daarom ook niet waarom hele volksstammen pretenderen het wel nodig te hebben. Lijkt voor het paard niet zo prettig en de aanleuning wordt er denk ik ook niet vrolijker van.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:35

Waarom heb je een slof 'nodig'?
Omdat de ruiter het paard niet makkelijk nageeflijk kan rijden of onder controle kan houden (paard loopt onder de ruiter vandaan, gaat tegen de hand of gaat anders in verzet d.m.v. bokken of steigeren).
Dat komt omdat het paard ergens pijn of een blokade heeft of omdat de ruiter nog niet genoeg ruitergevoel heeft om een paard te rijden op een manier dat het in staat is om ontspannen en in balans te lopen onder deze ruiter

Als ik een zere nek of last van mijn rug heb, dan wordt het niet beter wanneer iemand mij forceert om dingen te doen die mij pijn of ongemak bezorgen, jullie wel??
Daarom is een slof imo alleen symptoon bestijding. In mijn ogen en mag het alleen gebruikt worden door zeer ervaren en kundige mensen (en dan snap ik eigenlijk nog niet waarom die hem dan nog nodig hebben, maar goed).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:38

Yvonnelind schreef:
Waarom heb je een slof 'nodig'?
Omdat de ruiter het paard niet makkelijk nageeflijk kan rijden of onder controle kan houden (paard loopt onder de ruiter vandaan, gaat tegen de hand of gaat anders in verzet d.m.v. bokken of steigeren).
Dat komt omdat het paard ergens pijn of een blokade heeft of omdat de ruiter nog niet genoeg ruitergevoel heeft om een paard te rijden op een manier dat het in staat is om ontspannen en in balans te lopen onder deze ruiter

Als ik een zere nek of last van mijn rug heb, dan werkt het niet dat iemand mij forceert om dingen te doen die mij pijn of ongemak bezorgen, jullie wel?? Daarom is een slof alleen symptoon bestijding. In mijn ogen en mag het alleen gebruikt worden door zeer ervaren en kundige mensen (en dan snap ik eigenlijk nog niet waarom die hem dan nog nodig hebben, maar goed).

Slof lijkt me voor een goede ruiter inderdaad een tikkeltje overbodig..

Ken ook wel mensen die em voor de zekerheid eraan hangen. Die gebruiken em niet, maar hebben em meer als: "stel dat hij...".

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:27

misschien gebruiken somige mensen hem omdat het wat makkelijk gaat om het paard net even iets ronder te krijgen kan geen kwaad lijkt mij althans als je m goed gebruikt en niet altijd met slof rijd over volledig op de slof gaat rijden.
als je een paard longeert zet je m toch ook aan de bijzet of iets dergelijks en een slof kan je altijd gelijk los laten als het paard naar je zin loopt.
dus dat heb niks met goede of slechte ruiter te maken vind ik

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:00

"makkelijk" is het sleutelwoord hier - voor de ruiter dan.
Helaas is het ook makkelijk fout toe te passen. Liever dat "net iets ronder" voor elkaar zien te krijgen met een beetje meer gevoel en iets meer geduld - maar da's mijn mening dan Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:59

Dat is dus ook mijn mening... Knipoog