De dressuursport moet ingrijpend veranderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: De dressuursport moet ingrijpend veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:50

De proeven inkorten gaat echt niet werken,ze kunnen beter meer aandacht aan de dressuur besteden en het meer promoten.Dus inderdaad meer prijzengeld en meer profs.Maar ook openheid van juryleden,uitleggen wat de oefeningen zijn,hoe ze uitgevoerd moeten worden en wat voor een training daar inzit bijvoorbeeld.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:30

Cayenne schreef:
De dressuursport moet veranderen. Dat is wat Frank Kemperman eist.

Ben ik nu de enige die zich enorm ergert aan dit laatste zinnetje? Het komt enorm egoïstisch over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:41

En dan gaat de dressuur alleen nog maar om de populariteit onder de mensen en hoe leuk/aantrekkelijk/spannend het eruit ziet voor het publiek..

Toe, laten we dan ook maar capriolen en levades als verplichte onderdelen in een kur opnemen..
ziet er spectaculairder uit en is 'hogeschooldressuur', dus trekt vast veel kijkers!

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:57

Waarschijnlijk weet hij hier veel meer vanaf dan ik, maar ik ben het niet zo met hem eens.

Professionals zijn zeker meer nodig in de sport, maar waar ligt de grens tussen professional en amateur? Naar mijn mening kun je niet zeggen dat Anky en Isabell (hoe groot het verschil ook is) de enige professionals zijn op het gebied van de dressuur.

Verder beschrijft hij dat er te veel evenementen zijn, is dit niet in het voordeel van zijn evenement? Als je weinig evenementen op de kalender zet, krijg je meer toeschouwers op de bestaande evenementen! Meer toeschouwers=meer geld!
Bovendien denk ik dat iedereen juist graag een keuze wil kunnen maken tussen verschillende evenementen, het ene evenement spreekt de een meer aan dan de ander, en het heel fijn is dat je er niet al te lang voor hoeft te reizen, aangezien dit behoorlijk wat tijd en geld kost!

Proeven inkorten? Naar mijn mening kun je ze beter langer maken of deze lengte laten houden! Hoe kun je je als combinatie bewijzen? Een fout moet toch gemaakt kunnen worden. Het mooie van de sport dressuur (in tegenstelling tot bijvoorbeeld het springen) is juist dat je jullie mindere punten kunt compenseren met de punten waarin jullie in uitblinken! Als het paard er niet bij is doordat het afgeleid is op een gedeelte bijvoorbeeld doordat het schrikt, kun je als ruiter bijna geen fijne proef meer rijden als de tijd zo kort is.
Liefhebbers voor de dressuur blijf je hebben, ondanks de lengte. Als het allemaal te veel moeite is voor de toeschouwer om lang naar een combinatie te kijken, is het dan wel goed om nog naar de dressuur te kijken voor die toeschouwer? Laat die lekker naar het springen kijken als dat zo leuk is Haha!.

Nee, ik denk dat heel veel dressuurliefhebbers niet tevreden zijn als deze verbeteringen ingevoerd worden!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:58

Lijkt me sterk als je al die oefeningen erin kan steken op diezelfde 70 seconden van springen Nagelbijten / Gniffelen
Als dat zo is, gaat het niet goed komen.
Ik ga niet een hele dag staan poetsen, schrobben en vlechten om de dag erna 1 minuut proef te rijden

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:31

Die_Balken schreef:
Ik ben het grotendeels eens met de stelling. Dressurproeven kunnen inderdaad korter op het hoogste niveau. Vooral de special en de de intermediare proeven. Een 240 seconde moet voldoende zijn. Mits de ruiters netals bij de turnsport de mogelijkheid de arena/vloer/rijbak waar de wedstrijd wordt vereden mogen verkennen voor een extra warm-up van 10 minuten in groepen van 5 tot 8 deelnemers bijvoorbeeld. Dit om individule spanningen die paard en ruiter kunnen hebben bij het betreden van het wedstrijdterrein wat in een eerlijker perspectief te plaatsen. Let wel hier mag dan geen jury bij aanwezig zijn!

Ook punttellingen mogen anders en de opbouw van proeven. Ik zou graag netals in de turnsport meer transperantie willen zien in jurering door in plaats van een cijferoordeel een strafpunten systeem. Oefeningen krijgen waarden en naarmate een oefening moeilijker wordt, en laat de keuze aan de ruiter welke oefeningen hij/zij wil uitvoeren. De resultaten bestaan dan uit de waarde van de oefeningen opgeteld minus de strafpunten op het rijtechnische vlak en de uitvoering van de oefening.

Het voorstel om een EK of Worldcup over meedere wedstrijden te verrijden klinkt eerlijk en aanlokelijk, hoewel men rekening moet houden met de problemen omtrent vervoer en de faciliteiten voor de paarden op de wedstrijd locaties.

Door het verkorten van de proeven kan men meer deelnemers laten starten en door het vrijgeven van de uit te voeren onderdelen krijgt men een gevarieerdere wedstrijd met een grotere competitie. Dit is voor de kijker eneverender en commercieel ook aantrekkelijker.

Mensen die hier nu behoudend reageren zijn bang voor de toekomst, want de jurysporten staan onder druk vanwege het gebrek aan transperantie (zoals bv bij springen) En ik juich het toe dat men vanuit de dressuursport zelf met initiatieven komt in plaats van dat de dressuur straks niet meer als "eerlijke en compitatieve" sport wordt beschouwd door buitenstaanders.

Helemaal mee eens! Frank Kemperman heeft dit niet "geeist", zoals dit artikel beweert, maar hij heeft een aantal voorzetten gegeven op het Global Dressage Forum om de dressuursport populairder te kunnen maken als "marketing produkt". Hij liet het verschil zien tussen sporten die "populairder" waren op tv en de dressuur, en daarbij viel inderdaad op dat de meeste individuele sporten die je kunt vergelijken met dressuur (en dat is dus géén voetbalwedstrijd en géén tour de france) een heel stuk korter duren en dus flitsender zijn dan onze dressuurproeven.
Ik denk dat het ontzettend goed is dat niet alles zomaar blijft zoals het is maar dat constant alles in vraag wordt gesteld om zo tot een steeds betere sport te komen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:47

Wat een dom voorstel is dat. Ik ben het met alle bovenstaande reacties eens!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:59

Een kortere proef en méér professionals?
Ik denk dat je in een kortere proef met de onderdelen dichter op elkaar juist professionals verliest! Dan wordt de moeilijkheidsgraad hoger, en hebben we betere paarden en ruiters nodig.
Een paard is geen apparaat wat je oefeningen laat doen precies wanneer jij het wil, het heeft voorbereiding nodig, ook ín de proef.

Dus dit heeft geen zin...

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:23

In de huidige GP versie B (de normale GP proef van een minuut of 6) zit 3x uitgestrekte draf, 3x piaffe, passage voor en na de piaffe. Maar deze proeven worden internationaal gereden, daar zal je dus ook internationaal afspraken over moeten maken als je ze wil inkorten.

Toch ben ik het eens met het feit dat onze wedstrijden interessanter moeten worden voor publiek. De kur op muziek is voor publiek bijvoorbeeld veel leuker om te zien! Deze proeven zijn korter: tussen 5.30 en 6 min en bevatten ook alle oefeningen. De 'normale' dressuurwedstrijden worden karig bezocht, erg jammer. En alleen op grote wedstrijden wordt de kur gereden.

Commercialiteit is niet alleen een nadeel! Sport naar een hoger niveau tillen gaat tegenwoordig (bijna) niet zonder sponsors, dus commercie. Dankzij de Rabobank bijvoorbeeld hebben we al een goede stap gemaakt om talenten de kans te geven zich te ontwikkelen (met resultaat!).

Willen we onze sport op een hoger niveau tillen (door opleidingen, trainingen, goede paarden in Nederland houden, enz.), zullen we de hedendaagse middelen moeten aangrijpen.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:39

OoappeloO schreef:
Feanyth schreef:
Denk dat dit ook niet ten goede zal gaan komen van de sport.
Dressuur is nu eenmaal een langer durende vragen van het paard om elke oefening optimaal te performen.
Wanneer alle oefeningen te kort op elkaar geplaatst worden kunnen zowel ruiters als paarden niet voldoende voorbereiden op de volgende oefening waar een bepaalde voorbereiding nodig is om de juiste krachtinspanning te geven.
Dit is puur het commercieel spelen om meer kijkcijfers, meer publiek en meer geld.

Als het komt op het ondersteunen om meer profs te krijgen in de sport zouden ze onderandere ook gelijk moeten gaan kijken naar het talenten ontwikkeling. Immers, echte talenten beginnen ook bij klasse B. Wanneer je in aanmerking wilt komen tot bv. de RaboTop moet je minimaal Z zijn. Hierdoor zie je ook nog eens vaak dat diegene genomineerd worden waar al een bak geld achter zit.

Persoonlijk denk ik dat de dressuur, maar ook het springen er goed aan zou doen om talenten te gaan zoeken in de B en L al. Er is genoeg talent, maar niet elk talent heeft zelf, of ouders, genoeg geld om een top paard te kopen en bij een top ruiter te gaan lessen. Dat zijn de talenten die we zouden moeten steunen en helpen.

En ben er zeker mee eens dat Dressuur niet vergeleken mag worden met Springen.
Dressuur is langdurig vrij laten komen van een verzamelde kracht.
Springen is het snel laten vrij komen van een explosieve kracht welke van korte duur is.

Wanneer mensen meer intresse in de dressuur willen laten krijgen zouden ze gewoon de langere proeven op TV moeten uitzenden met goede commentaar erbij. In de loop der tijd zullen mensen vanzelf de bewondering krijgen voor de dressuursport, ook mensen die het nooit eerder hebben gezien.
Korte proeven zullen absoluut niet de oplossing brengen voor de kwaliteit van de dressuur.
Wil je meer publiek? Dan moet je meer reclame en aandacht gaan besteden aan de dressuursport, net zoals met de springsport wordt gedaan.
Tevens geld dit voor alle takken van de paardensport.

Hier sta ik helemaal achter!! Perfect verwoord naar mijn idee Lachen

En vooral je punt:
Citaat:
Persoonlijk denk ik dat de dressuur, maar ook het springen er goed aan zou doen om talenten te gaan zoeken in de B en L al. Er is genoeg talent, maar niet elk talent heeft zelf, of ouders, genoeg geld om een top paard te kopen en bij een top ruiter te gaan lessen. Dat zijn de talenten die we zouden moeten steunen en helpen.
spreekt mij erg aan Ja

Merci. Op het ogenblik ben ik bezig met het oprichten van een stichting die dat gaat doen, maar het zal nog enkele jaartjes duren voordat er voldoende geld in zit om dit ook werkelijk uit te gaan voeren. Wanneer het zover is zal het groots beginnen met het steunen van die talenten die ook de steun echt nodig hebben.

Nu is het afwachten wat er gaat gebeuren met de proeven van de internationale dressuur sport. Denk wel dat de meeste het duidelijk hebben gemaakt dat we er niet zo geheel mee eens zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:45

ik moet hier echt meteen denken aan wijsheid uit de tijd van Julius Ceasar: Brood en Spelen voor het volk, dan blijven ze rustig....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:01

Vido schreef:
In de huidige GP versie B (de normale GP proef van een minuut of 6) zit 3x uitgestrekte draf, 3x piaffe, passage voor en na de piaffe. Maar deze proeven worden internationaal gereden, daar zal je dus ook internationaal afspraken over moeten maken als je ze wil inkorten.

Toch ben ik het eens met het feit dat onze wedstrijden interessanter moeten worden voor publiek. De kur op muziek is voor publiek bijvoorbeeld veel leuker om te zien! Deze proeven zijn korter: tussen 5.30 en 6 min en bevatten ook alle oefeningen. De 'normale' dressuurwedstrijden worden karig bezocht, erg jammer. En alleen op grote wedstrijden wordt de kur gereden.

Commercialiteit is niet alleen een nadeel! Sport naar een hoger niveau tillen gaat tegenwoordig (bijna) niet zonder sponsors, dus commercie. Dankzij de Rabobank bijvoorbeeld hebben we al een goede stap gemaakt om talenten de kans te geven zich te ontwikkelen (met resultaat!).

Willen we onze sport op een hoger niveau tillen (door opleidingen, trainingen, goede paarden in Nederland houden, enz.), zullen we de hedendaagse middelen moeten aangrijpen.

Klopt, en dat er verschillende onderdelen twee of drie keer worden gedaan was dus exact wat Frank ook noemde als mogelijkheid om de proeven in te korten.
lindake schreef:
Wat een dom voorstel is dat. Ik ben het met alle bovenstaande reacties eens!

Leuk, dan ben je het dus ook met mij eens en ik vind het geen dom voorstel...... Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:18

Ik vind persoonlijk de heer Kemperman helemaal niet de aangewezen persoon om te bepalen welke richting de dressuur op moet in de nabije toekomst. Volgens mij is hij een concours-organisator en is zijn enige belang een volle bak trekken. Dit is in mijn ogen helemaal geen vernieuwing van de dressuursport maar een manier om de V&W-rekening van zijn concours op de korte termijn op te krikken zonder dat het een sportieve zode aan de dijk zet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:47

aan al die mensen die nu zo fel uithalen met 'het gaat natuurlijk alleen om de centen':

Wat is jou antwoord als je gevraagd wordt of er meer paardensport op tv moet? Is je antwoord ja? dan hoef je ook niet zo hard uit te halen naar deze uitspraken. Het doel van Kemperman zal ongetijfeld juist dat zijn......

Dat zijn voorzetje me in deze ruwe vorm niets lijkt staat daar even los van. Het is wel iets om over na te denken.

Zoals Die_balken al verder bewerkt is het al een heel stk minder 'erg'.

Ik snap iig de gadachtengang die hier achter zit wel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:08

mm, van mij hoeft er niet eens meer paardensport op tv,...
boeit me in het geheel niet namelijk, ook niet als de porefjes korter worden of wat dan ook ...
in het echt wil ik er nog wel naar kijken
maar ik ga geen uur voor de tv hangen om te kijken hoe anky, coby, isabell, en edward door de bak heen hupsen heb wel wat leukers te doen dan me suf te ergeren Clown

waar het mij bij de dressuur om gaat is dat de dressuur er voor het paard is en het paard niet voor de dressuur en dat dat stuk tegenwordig steeds onbelangrijker lijtk te zijn
dat moet er in mijn ogen veranderen aan de dressuur...we moeten terug naar waar het daadwerkelijk om gaat
dat er meer transparantie moet komen ben ik het me eens
laat duidelijk zijn waar het om draait, laat duidelijk zien wat beloond en afgestraft word en laat duidelijk worden dat het niet een beetje gehups door die bak is

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:13

Citaat:
waar het mij bij de dressuur om gaat is dat de dressuur er voor het paard is en het paard niet voor de dressuur en dat dat stuk tegenwordig steeds onbelangrijker lijtk te zijn
dat moet er in mijn ogen veranderen aan de dressuur...we moeten terug naar waar het daadwerkelijk om gaat

Dat is iets waar je thuis aan werkt niet op concours. Het idee is (als het goed is nog steeds) dat je je paard zo traint/ gymnastiseerd/ sterker maakt dat hij op wedstrijd die oefeningen makkelijk kan laten zien.

De westrijden zijn er nooit voor het paard...... die zijn er alleen voor jou.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:27

Dat het prijzengeld omhoog moet ben ik helemaal met hem eens, als je naar de bedragen kijkt bij een springwedstrijd zijn die echt niet te vergelijken met wat de dressuurruiters maar krijgen. Ik snap gerust dat springen spectaculairder is, maar dan nog zijn de verhoudingen uit z'n verband gerukt. Dressuurruiters hebben buiten de wedstrijden om toch wel ongeveer dezelfde kosten als de springruiters wat betreft de onderhoud van de paarden... Als je dan als springruiter bij een wedstrijd 50 duizend euro wint bij een 1ste plaats en bij een dressuurwedstrijd hooguit 10 a 15 duizend...

Dressuurproefjes korter maken lijkt me nou niet direct de oplossing, dan heb je naar mijn idee veel meer kans op blessures e.d.

Ik zie ze al helemaal voor me Anky, Imke, Isabel:
binnenkomen in verzamelde galop, meteen 2 pirouttes op de middenlijn gevolgd door een piaffe (tijdens de piaffe even groeten naar de jury), in passage de hoek om, oversteken in uitgestrekte draf en tijdens de uitgestrekte draf maar even de appuyementen doen, aanspringen in galop, weer uitgestrekte galop met appuyement erin en in verzamelde galop de ring uit voor de volgende.

Hoe wouden ze dat dan doen met de Kur... gewoon de muziek versneld afspelen ofzo Clown Tong uitsteken

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:04

dat anky en isabel alleen toppers zouden zijn wil er bij mij niet in. Wel is het helaas zo dat deze twee vaak ongekend hoge punten cadeau krijgen en dan op de eerste plaats staan. Dat de spanning uit een kampioenschap weg is is zo je weet bij voorbaat al wie er een wordt. En helemaal niet vanwege de kwaliteit van combinaties, want goede combinaties zijn er genoeg.

de proeven inkorten lijkt me niet goed, de proeven eerlijker jureren lijkt me wel juist.Uitleggen wat je zien is alleen maar storend voor de ruiter in de baan.
En meer op tv ach dat hoeft voor mij niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:20

horseyfries schreef:
en daarbij viel inderdaad op dat de meeste individuele sporten die je kunt vergelijken met dressuur (en dat is dus géén voetbalwedstrijd en géén tour de france) een heel stuk korter duren en dus flitsender zijn dan onze dressuurproeven.

Naar welke sporten wordt er nu verwezen?
Eens kijken, wat is er vergelijkbaar met paardensport... ijsdansen? Duurt ook lang per proef.
Andere individuele sporten... atletiek, tennis, zwemmen, motorcross, biljart... duurt toch ook allemaal lang? (of lijkt het zo lang omdat ik er geen klap aanvind?)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:32

Als je denkt dat kunstschaatsen lang duurt... die stond er inderdaad bij en ik meen dat die 240 seconden hadden, toch al een héél stuk korter dan een grand prix! Verder o.a. turnen, zwemmen dus ja, blijkbaar is je besef van tijd bij die sporten iets van slag..... Knipoog