Illegale manege Winsum moet sluiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EquiNatura

Re: Illegale manege Winsum moet sluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:51

Gerner schreef:
Waarom kunnen bij ons inde omgeving dan alle boeren stoppen met hun boerderij en overstappen op een paardenpension?
ZIjn deze allemaal illegaal?

Nee die zijn niet allemaal illegaal. Het ligt er ook aan wat de gemeente toestaat. Sommige bedrijven hebben een vergunning met daarin de mogelijkheid om paardenhouden als nevenactiviteit er naast te doen en sommige bedrijven vallen onder een algemene maatregel van bestuur en daar is het stallen van pensionpaarden niet uitgezonderd.

Dan is het nog van toepassing of het bedrijf in hoofdzaak paarden heeft en welke mate van winst hier uitgehaald wordt.

Wanneer een boer dus overstapt, dus daadwerkelijk stopt met zijn bedrijf en hier uit hoofdzaak anders dan agrarische activiteiten verricht wordt het een ander verhaal. Dit mag dan niet. Vaak gedogen gemeentes het.
Laatst bijgewerkt door EquiNatura op 25-10-07 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:53

[quote="Gerner"]Ik ken een aantal manege bedrijven die ook nog een agrarisch bedrijf erbij hebben.
Vreemd agrarisch en recreatie tegelijkertijd, waaronder vallen dan zorgboerderijen?
quote]

Zorgboerderijen vallen onder een Algemene Maatregel van Bestuur.. de zo geheten Landbouw AMVB die is december 2006 in werking getreden.

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 13:23

Ik ben al jaren lid van de WSmanege in Winsum....
Vroeger super leuke tijd gehad!
Tegenwoordig ben ik alleen nog lid omdat je lid moet zijn van een vereniging om wedstrijden te starten.
Manege is erg veranderd en zeker niet positief!
Snap dat de Manege het aanvecht omdat het al niet zo lekker loopt en hierdoor nog meer klanten weglopen.
Alhoewel ik het jammer vind dat Jelly en Klaas moeten sluiten met hun manege!
Ik ben er een paar keer geweest en ik vond dat ze het erg goed voor mekaar hadden.
Maarja eerlijk is eerlijk....

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:45

Sjeetje... Ik ken ook zelf mensen die bij de WSmanege weg zijn gegaan omdat er geen prettige sfeer meer was. Volgens mij is dus lang niet iedereen om het geld weggegaan. Zonde dat weidelust moet stoppen met lessen.
Ik sta zelf ook gestald bij een boer. Toen ik kwam waren er een stuk of zes stallen, nu ongeveer 13 en er is ook al een binnenbak verrezen. Hoop dat wij geen 'ruzie' met de plaatselijke manege krijgen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:52

Echt te raar voor woorden dat er zoveel verschil in zit per gemeente, hier kan je nog niet eens een grasspriet verven zonder dat de gemeente ervoor langs komt... Clown

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:08

ruitje schreef:
Echt te raar voor woorden dat er zoveel verschil in zit per gemeente, hier kan je nog niet eens een grasspriet verven zonder dat de gemeente ervoor langs komt... Clown

Haha, dat is ook maar goed ook. Stel je voor dat iedereen zomaar alle grassprieten gaat verven. Pling

petra070

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:47

Klaas en Jelly, jullie redden het vast wel. Wat een zielig stelletje daar van die manege. Eerst de hele vereniging en stichting op zijn kont helpen en nu lopen janken. Wat een eikels, zeg!!!

Jullie hebben er in elk geval voor gezorgd dat nog velen met plezier kunnen paard rijden, wat daar niet meer mogelijk was.

Zet hem op, jullie redden het wel!!!

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:17

Het ligt inderdaad niet aan de prijzen. De manege is heel erg achteruit gegaan. Ik heb er leren rijden, en later mijn pony daar gestald. Ben er vorig jaar weggegaan, en was ik er maar eerder weggegaan. Je kon je kont niet keren of er kwam alweer een nieuwe regel, de sfeer is zeikerig en dat hebben ze vooral aan hunzelf te danken. Grappig genoeg zijn er een paar mensen die het voor de anderen verzieken, die paar mensen die er nu nog rondlopen Tong uitsteken (niet allemaal hoor..)Ach, en Jelly heeft het misschien verloren, maar NOWAY dat de mensen weer bij de Willem Steeman Manege terugkomen, dat vind ik nou juist weer zo mooi aan die rechtzaak Haha! Clown

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:27

als die Jelly goed voor zijn paarden is en het goed voor elkaar heeft zal het me een worst wezen dat het illegaal is.. er zijn vele manege's dat ik denk van die moeten sluiten en op de site ziet het er goed uit..

waarom moet alles volgens de regeltjes het moet toch ook nog een keer leuk zijn om te werken en te leven...

als alles goed voor elkaar is zie ik geen probleem..

die manege die aanklaagd moet hun vergunning verliezen zo naar de verhalen te horen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:28

Barmat schreef:
Als de gemeente met een ander bestemmingsplan bezig was, snap ik niet dat deze zaak nu gewonnen wordt door de andere manege.

Tja, het is misschien zuur voor die manege, maar concurrentie lijkt me niet een oneerlijke zaak. Mensen lopen niet alleen maar weg voor de lagere tarieven, misschien toch een teken aan de wand?

Ik vind het eerlijk gezegd nogal kinderachtig van de "legale" manegeeigenaar om zich zo te laten kennen. Doe er dan iets aan om je klanten te behouden, bied ze iets extra's bijvoorbeeld, of organiseer leuke activiteiten.

Nee hoor, gelijjk maar voor het gerecht, kinderachtig.

Hier loopt ook al jaren een zaak. Een manege/pension die concurrentie voelt van een boer die met stallen is begonnen, hij kreeg veel klantjes, immers de pension klanten mochten hun eigen instrukteurs meenemen voor de les, op een manege kan dat natuurlijk niet. Zijn manege klantjes gingen naar de overkant om les van hun eigen instrukteur te krijgen. Die pensionhouder geeft dus lessen en laat lessen geven en daarmee concurrentie voor die manege. Er loopt al jaren een rechtszaak.

Dan was er bij ons ook een illegale manege, eigenlijk meer met pony's voor de kinderen, maar ook bij hem was er een achterbuurman die lekker zat mee te kijken en zag dat er illegale stalletjes werden gebouwd, dat de vergunning niet meer klopte,dat er een paar pony's te veel stonden, ook hij is het aanhangig gaan maken. Het is altijd weer jaloezie, midden in de winter moesten die stallen afgebroken worden, de pony's gingen de wei en in de verkoop, want hij had er dan te veel buiten lopen, niemand die er last van heeft, is al lang zo gegaan, veel kinderen hadden er een tijd van hun leven, want ze mochten daar van alles doen van hem, hadden allemaal een lievelingspony.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:42

ik ga er niet teveel op door.

het enige wat ik zeg is dat het hier niet alleen om het bestemmingsplan gaat.

jelly en klaas hebben destijds een vergunning gekregen voor stalling en opslag. ze mochten 10 paarden en 10 pony´s houden. die stallen mochten opgevult worden d.m.v..eigen paarden/pensioenpaarden. ze hebben een loods neer gezet met stallen en een binnenbak(waar ze dus geen vergunning voor hebben). om bepaalde redenen is de binnenbak gedocht. wat de gemeente echter niet wist was dat zij inmiddels wat pony´s hadden gekocht en ik bruikleen hadden gekregen en daar lessen op gingen geven. het hele lesgeven is uit de hand gelopen, jelly heeft haar orun 1 gehaald en geeft nu elke dag les(3 uur).

maar er speelt nog veel meer mee.

oja marjox de koeien zijn nog steeds van jelly haar vadder, hebben zij dus niets mee te maken!

oja, als je 3 pony´s in een stal van 3 bij 3 stoppen goede verzorging en een hart voor dieren noemt. ja dan is het een goede manege!

maar ws heeft het zelf allemaal uit de hand laten lopen. ze wisten al heel snel dat jelly begon met lesgeven. dan hadden ze er meteen wat aan moeten doen. niet als het voor hun toch al te laat is!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:37

Paardje2005, Ik wil niet lullig doen, maar jij bent ernstig bevooroordeeld!
Het maakt niks uit van wie die koeien zijn, het word dus gewoon nog als agrarisch gebruikt!
Daarnaast weet ik echt niet waar jij al die informatie vandaan haalt , maar voor zover ik weet is er wel een vergunning voor de loods met binnenbak!
Dat moet wel, anders had ze die allang weer moeten slopen!
3 pony's in een box van 3 bij 3 heb ik nog nooit gezien daar!

En wat speelt er allemaal nog meer mee dan? Je kan wel stoer roepen dat er van alles meespeelt, maar als je niet zegt wat schieten wij er ook niet veel mee op, wel?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 21:43

Marjo, het heeft in alle kranten gestaan dat er illegaal eea bijgebouwd is - de vergunning was alleen voor de opslag van stro en dergelijke. Ik denk niet dat deze post was bedoeld om 'stoer iets te roepen' Verward

Maar er spelen twee dingen bij deze zaak: de (il)legale aspecten en de vraag waarom Weidelust zo populair is, in tegenstelling tot de WS manege. Los van de meningen op straat lijkt me uit dit topic voldoende naar voren komen dat Jelly niet voor niets zoveel klantjes heeft Knipoog

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:45

paardje2005 schreef:
maar er speelt nog veel meer mee.

Daar slaat dat "Stoer iets roepen" op Knipoog En op dat van 3 ponys in een 3x3 box..

Dit hoort er eigenlijk ook nog wel bij Knipoog

GARNWERD - Tientallen jonge ruiters en amazones hebben woensdag een groot aantal handtekeningen aan wethouder Van der Schoor van de gemeente Winsum overhandigd.

De kinderen voeren actie voor het behoud van Stal Weidelust aan de Garnwerderweg. Hier worden al vijf jaar paardrijlessen gegeven. De manege past niet in het bestemmingsplan, maar de voorziening werd gedoogd door de gemeente. Een andere manege in het dorp stapte onlangs naar de rechter en die besloot dat Weidelust de deuren moet sluiten.

De actievoerders hopen dat de gemeente in beroep gaat tegen de uitspraak van de rechter.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=69540

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:19

marjo die vergunning is nooit afgegeven voor de binnenbak. dat heeft allemaal in de kranten gestaan.

ik ken jelly en klaas heel wat langer als dat jij ze kent. en ik ook wel wat beter.

alles wat in mijn stukje staat komt uit 1e hand. dus wat ze mij zelf verteld hebben. en wat ik zelf heb gelezen wat betreft het afgeven van de vergunningen toendertijd dat ze afgegeven zijn(staat altijd in gele krantje). toen het hele gezeur met ws begonnen is kwam de gemeente een kijkje nemen en kwamen ze erachter dat j en k zich niet aan de regels hebben gehouden en dat inderdaad lessen gaven. ze hebben in 1e instantie een oogje dicht geknepen waarom dat is mag je mij vragen via pb. maar ws was het hier niet mee eens en die is hogerop gegaan.

ik heb er heel lang op stal gestaan en kwam er 7 dagen in de week. niet 1 dag 1 uur. kom er nog steeds wel, dus weet wel hoe het er gaat hoor.

en ik ken jelly al voor dat ze uberhaupt pony´s hadden(dus nog voor silver)

sportiefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:25

Uums schreef:
Marjo, het heeft in alle kranten gestaan dat er illegaal eea bijgebouwd is - de vergunning was alleen voor de opslag van stro en dergelijke. Ik denk niet dat deze post was bedoeld om 'stoer iets te roepen' Verward

Maar er spelen twee dingen bij deze zaak: de (il)legale aspecten en de vraag waarom Weidelust zo populair is, in tegenstelling tot de WS manege. Los van de meningen op straat lijkt me uit dit topic voldoende naar voren komen dat Jelly niet voor niets zoveel klantjes heeft Knipoog

Inderdaad, op dit moment is het illegaal, maar Jelly verwacht al tijden dat ze "legaal" verder kan. En als je makke paarden hebt, gediplomeerde instructie, een gezellige sfeer, aan alle veiligheids eissen voldoet en service en kwaliteit levert. En toch niet veel goedkoper bent dan alle andere maneges in de buurt. Dan ben je toch goed bezig? Misschien moet de Willem Steeman manege eens bij zich zelf te rade gaan waarom iedereen weg loopt. Inderdaad is het leden aantal dramatich gedaald en ook de stallen kunnen voller en zijn er geen officieele wedstrijden meer. Begin bij jezelf te zoeken naar het probleem!
Hopenlijk kunnen alle kids er lekker blijven genieten. immers daar gaat het om!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:40

Hmmm heb beide websites eens bekeken... Die legale manege is al megagoedkoop, hoe goedkoop moet Weidelust dan wel niet zijn? Daarnaast vind ik Weidelust er ook gewoon goed uit zien, kan me wel voorstellen dat de keuze dan snel gemaakt is....

Edit: maar dan blijft het natuurlijk oneerlijke concurrentie. Maar wel jammer, het ziet er goed uit bij Weidelust voor hoever ik kan oordelen aan de hand van de website...

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 17:34

Nouks: geloof het of niet, in onze regio zijn dat de 'normale' prijzen Go jij! Go jij! (helaas afgestemd op de 'normale' inkomens hier No Cheer ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:59

Pfoeh, gróót verschil met Twente bijvoorbeeld dan zelfs! Daar zit je toch wel, afhankelijk van welke manege, aan 12 tot 15 euro per uur les voor een volwassene...

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 23:09

En de manege mag blijven! er is een uitspraak geweest waarna is besloten dat stal weidelust mag blijven bestaan Haha!

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:28

Had ook gehoord. Super fijn voor Klaas en Jelly en iedereen die daar met plezier rijdt!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:22

ik rij ook bij stalweidelust en ik ben echt super blij!!! Haha! en als het wel gesloten zou worden zou ik niet naar die andere manege gaan.., ik vind het daar gewoon helemaal niet gezellig. dan zou ik op zoek zijn gegaan naar een andere manege.. maar ben echt super blij dat ik hier kan blijven lessen! ik ga niet voor niks niet naar de manege die bij mij om de hoek ligt, maar naar jelly. heb er een reden voor, en dat zijn niet de kosten. daar heb ik nog niet eens naar gekeken.. Knipoog