Paarden "Drama van Marrum" hoeven nooit meer op de kwelder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paarden "Drama van Marrum" hoeven nooit meer op de kwelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:56

Ik vind het alleen maar triest voor de paarden

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:59

hopelijk krijgen die paarden nu wel een goed plekje nu hij daar weg moet.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:02

Mahitri schreef:
Prima, jammer dat je de discussie niet aan wil gaan.
Wat ik je duidelijk probeer te maken is dat het FG nu ineens met de vuist op tafel slaat en dat jaren daarvoor niet gedaan heeft. Net zoals jij nu ook begint te roepen dat de paarden gered moeten worden.Waarvoor? Niks wijst er op dat er nu weer zo'n ramp zou kunnen gebeuren.
Bovendien basseer jij je mening alleen maar op wat je op de televisie hebt gezien en we weten allemaal dat die maar één kant van het verhaal belicht hebben.
Ik denk niet alleen aan de mensen, ik zie alleen niet in waarom je nu beslist die paarden binnen moet zetten als het prachtig weer is en geen reden om ze nu al binnen te halen.

Een kennis van mij pacht daar ook grond en laat de dieren al jaren langer staan dan de opgegeven datum, vooral als het mooi weer is. Dat werd altijd toegestaan door het FG en normaal gevonden. Alleen vorig jaar is het dus mis gegaan. Dus het FG probeert zijn naam goed te houden door deze actie, maar doe dan hetzelfde met álle pachters. En het al jaren oogluikend toestaan en nu de pachtcontract opzeggen is ook een beetje makkelijk.

Die Micky (zit ze op bokt) zag ik laatst op Ned 1 (?) dat is iemand met verstand die te rade gaat bij beide partijen. Vind het erg goed van haar Lachen Die gaat niet uit op wat de media loslaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:16

LuvdaTossa schreef:
Een kennis van mij pacht daar ook grond en laat de dieren al jaren langer staan dan de opgegeven datum, vooral als het mooi weer is. Dat werd altijd toegestaan door het FG en normaal gevonden. Alleen vorig jaar is het dus mis gegaan. Dus het FG probeert zijn naam goed te houden door deze actie, maar doe dan hetzelfde met álle pachters. En het al jaren oogluikend toestaan en nu de pachtcontract opzeggen is ook een beetje makkelijk.

Die Micky (zit ze op bokt) zag ik laatst op Ned 1 (?) dat is iemand met verstand die te rade gaat bij beide partijen. Vind het erg goed van haar Lachen Die gaat niet uit op wat de media loslaat.

Vind het gezeur om te zeggen dat het eerst wel mocht. toen mocht het ook niet, maar deden ze er niks tegen....
Ben blij dat ze nu eens optreden.
Neem aan dat je na zoveel gedoe vorig jaar wel goed oplet en je wel aan de regels gaat houden, want je kan verwachten dat er extra op gelet wordt.
Eigen schuld!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:35

Dan hadden ze er toen ook iets tegen moeten doen, dan was het niet eens voorgevallen.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:51

Citaat:
Dan hadden ze er toen ook iets tegen moeten doen, dan was het niet eens voorgevallen.
OK dan! Dat bedoel ik dus ook!

Citaat:

Die Micky (zit ze op bokt) zag ik laatst op Ned 1 (?) dat is iemand met verstand die te rade gaat bij beide partijen. Vind het erg goed van haar Die gaat niet uit op wat de media loslaat.

Helemaal mee eens. Ik vind het raar dat mensen nu ineens gaan roepen dat die paarden daar weg moeten. Ze staan lekker buiten en er is niks aan de hand.

En Micky heeft inderdaad een objectievere kijk op de zaken en zelf ook gezegd dat Lootsma zijn paarden niet aan hun lot heeft overgelaten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:00

LuvdaTossa schreef:

Nog altijd is de pachter in overtreding.
Controle zou niet nódig moeten zijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:12

Citaat:

Dan zijn álle pachters in overtreding en zou met álle pachters het contract gestopt moeten worden. Of is het erger als er paarden verdrinken dan als er schapen verdrinken??

Dat er regels moeten zijn begrijp ik, en dat er dit jaar voor het is sinds deze gronden beweid worden strenger met die datum word omgegaan begrijp ik ook, dat is immers de les die vorig jaar geleerd is, maar de regels moeten wel voor iedereen gelijk blijven. Bovendien is het FG vorig jaar zelf ook meer dan fout geweest, maar geen mens die dat doorheeft omdat de media al een zondebok had.

Maar wat iedereen die tégen Lootsma is schijnt te vergeten, is het feit dat hij vorig jaar zijn paarden op hogere grond hád toen dit gebeurde!! Bij het controleren van de dijken zijn de dieren in paniek uitgebroken en weer op het lagere terrein terecht gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:21

Dat kan wel op hogere grond zijn geweest, maar eigenlijk hadden die paarden volgens zijn pachtkontrakt daar niet meer mogen lopen en als dat hogere gedeelte ook was ondergelopen was het geen excuus meer geweest.

Als er kontrakten niet verlengt gaan worden dan zal het om de reden zijn dat de verpachter geen gezeur meer wil hebben als ineens het weer omslaat en er ellende van komt. Hem is misschien ook verzocht de regels na te leven, want ook hij kan beboet worden als hij niet de regels naleeft door toe te zien dat alle pachters na de gestelde datum hun dieren hebben opgehaald. Wat is het probleem om gewoon regels na te leven?? Moeten we toch allemaal? En als je het er op aan laat komen en er komt een sanctie zijn we boos? Typisch Nederlands volgens mij. Regels gelden voor iedereen, behalve voor mij. Clown

Trouwens Lootsma heeft er wel een paar honderd lopen, hoe zit het met de andere pachters? Een kudde schapen heb je met 1 of 2 honden snel verplaatst, een paar honderd paarden is andere koek.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:30

Lalidan schreef:
Citaat:

Dan zijn álle pachters in overtreding en zou met álle pachters het contract gestopt moeten worden. Of is het erger als er paarden verdrinken dan als er schapen verdrinken??

Regels zijn idd voor alle pachters, maar de sancties kunnen en mogen verschillen.
Kijk naar de nederlandse wetgeving. Als je eerder (dezelfde) fouten heb gemaakt, krijg je een hogere straf.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 21-10-07 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:34

Citaat:
Typisch Nederlands volgens mij. Regels gelden voor iedereen, behalve voor mij.

Dat die metaliteit in Nederland is dat ben ik wel met je eens. Alleen moet je in deze situatie 'mij' vervangen door 'ons'.
En als jij al jaren lang zelf hebt mogen uitmaken wanneer je je vee binnenhaalt en dan ineens komt er iemand die tegen je zegt: en nu moet je die paarden op tijd binnen hebben anders ontbind ik het contract. Dan is het toch niet raar dat de boeren daar tegen in opstand komen.
Je kunt het namelijk ook omdraaien. Als het FG strenger met de regels was omgegaan al die voorgaande jaren dan had Lootsma zijn paarden vorig jaar op tijd binnen gehaald en waren ze ook niet verdronken.
Ik zeg niet dat het FG alleen schuldig is, ik probeer duidelijk te maken dat het FG niet ónschuldig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:57

Nou eigenlijk is het idd raar dat de boeren boos worden, zij weten dat er jarenlang oogluikend is toegestaan dat ze iets doen wat niet volgens de regels is toegestaan, zij hebben er jarenlang financieel gewin bij gehad, immers de dieren hoeven niet gevoerd te worden, geen mest. Nu is er een ramp gebeurd en wordt er overigens terecht op de regels gewezen. Dan komen er geluiden, dat men toch doet wat men altijd deed, immers een soort gevoel van "gewoonterecht". Als de verpachter dan roept, anders komen er sancties, is in mijn ogen de boosheid niet terecht.

Eigenlijk een onsportieve houding en reaktie van de pachters. Maar ook typisch Nederlands, toch? Grote mond tegen machthebbenden? Eigenwijs en eigengereid? Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:58

Mahitri schreef:
En als jij al jaren lang zelf hebt mogen uitmaken wanneer je je vee binnenhaalt en dan ineens komt er iemand die tegen je zegt: en nu moet je die paarden op tijd binnen hebben anders ontbind ik het contract. Dan is het toch niet raar dat de boeren daar tegen in opstand komen.

Dat is het nadeel van pachten -> jij bent afhankelijk van de grond van een ander en moet je aan die regels houden!
Als de boer waar ik mijn land huur de regels veranderd (terwijl nu de regels niet eens zijn veranderd Gestoord ), dan kan ik ook kiezen. (blijven en de regels volgen óf niet de regels volgen en weggestuurd worden) Pling

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:26

Mahitri schreef:
Je kunt het namelijk ook omdraaien. Als het FG strenger met de regels was omgegaan al die voorgaande jaren dan had Lootsma zijn paarden vorig jaar op tijd binnen gehaald en waren ze ook niet verdronken.
Ik zeg niet dat het FG alleen schuldig is, ik probeer duidelijk te maken dat het FG niet ónschuldig is.

Idd ze doen nu wel heel stoer door te zeggen dat Lootsma er niet meer mag pachten, maar het ligt hem niet alleen aan de boer. Daarnaast waren de paarden vorig jaar op hoger land gebracht door de boer. Regels zijn goed, maar om ze nou weer zo streng na te leven.. Als het nog weken mooi weer is zou ik zeggen laat die dieren daar lopen. Hou het weer goed in de gaten of laat ze in die weken juist op die hogere stukken grazen.

Er vallen ook genoeg dode dieren bínnen de tijd dat ze de dieren daar mogen laten grazen.

En het is nog erger geworden door die mediahype en al die mensen op de dijk... Oja en wat heeft de PvdD nog gedaan? Die riepen toen ook om het hardst.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:58

Citaat:
Dat is het nadeel van pachten -> jij bent afhankelijk van de grond van een ander en moet je aan die regels houden!
Als de boer waar ik mijn land huur de regels veranderd (terwijl nu de regels niet eens zijn veranderd ), dan kan ik ook kiezen. (blijven en de regels volgen óf niet de regels volgen en weggestuurd worden)

Klopt! En jij zult dan bij jezelf nagaan of je het met die regels eens bent en daar mee kunt leven of dat je liever voor een ander kiest.
In dit geval mochten ze zelf al veel bepalen en nu wordt dat ineens bestraft, terwijl het daarvoor wel mocht.
Als het FG zou zeggen, na het drama van vorig jaar gaan we de regels aanscherpen want hadden we dat de jaren ervoor ook gedaan dan hadden we het drama kunnen voorkomen.
Prima, helemaal mee eens.
Maar dat doen ze niet, ze wijzen nu met een beschuldigend vingertje naar Lootsma alsof alleen hij hier schuldig aan is. Dat vind ik jammer, want als iedereen de schuld bij zichzelf neer zou leggen dan zouden we dit soort drama's pas echt kunnen voorkomen.
Maar dat is ook een probleem in Nederland, je wordt vaak van het kastje naar de muur gestuurd omdat niemand wil zeggen: ik ben schuldig en ik ga dit oplossen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:37

Mahitri schreef:
Klopt! En jij zult dan bij jezelf nagaan of je het met die regels eens bent en daar mee kunt leven of dat je liever voor een ander kiest.
In dit geval mochten ze zelf al veel bepalen en nu wordt dat ineens bestraft, terwijl het daarvoor wel mocht

Daarvoor mocht het ook niet, maar werden er geen straffen opgelegd.
Blijft zo dat de boer(en) moeten zorgen dat ze zich aan de regels houden. Desnoods nieuwe regels....

Wie z'n schuld het was, daar gaat het NU niet om.
Nu zijn dit de regels en daar houdt hij zich niet aan.
En straffen mogen per persoon verschillen, dat vind ik logisch.
want als je 1 x iets niet goed doet, kan een waarschuwing voldoende zijn in tegenstelling tot iemand die vaker
"fouten" maakt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:43

Mahitri schreef:
Als het FG zou zeggen, na het drama van vorig jaar gaan we de regels aanscherpen want hadden we dat de jaren ervoor ook gedaan dan hadden we het drama kunnen voorkomen.

Het drama had voorkomen kunnen worden als de paarden daar op tijd weg waren geweest. De paarden Zijn van de eigenaar die daar zorg voor moet dragen. En ja op hogere grond neerzetten is geen oplossing imo en dat is ook gebleken.

En wat ik ervan begreep is dat de regel om de dieren voor de bepaalde datum weg te halen er toen ookal was, maar dat er alleen geen controle en straffen erop stonden. Hij was dus al in overtreding!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:54

Wat ik dus niet begrijp is dat er nu dus een hele schuldvraag is en een hoop gezemel over een vastgestelde datum. Er is maar 1 eigenaar van de dieren die dus in een risicogebied lopen ( En daar bedoel ik dus iedereen mee die daar zijn dieren daar laat lopen) En de eigenaren zijn dus ten alle tijden verantwoordelijk voor hun dieren.Nu wordt er doelbewust het risico genomen om de dieren langer te laten lopen.(Het lijkt me ook niet iemand die in kan schatten wanneer het weer omslaat, dat hebben we namelijk vorig jaar al gezien.)Als eigenaar zorg je dan dat die dieren in veiligheid komen en ook niet meer terug kunnen vluchten!Het is nu heel makkelijk om iedereen de schuld te geven, maar die ligt in dit geval toch echt bij 1 persoon.Nu het weer dreigt fout te gaan ( Ondanks dat er schijnbaar geen overstromingsgevaar is) heeft hij er gewoon weer maling aan. Kom je bij een woningbouw niet je verplichtingen na wordt je ook uit je huis gezet, het lijkt me dan ook in dit geval heel simpel dat het contract ontbonden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:02

Mahitri schreef:

Maar is dat niet eigen verantwoording als je een regel aan je laars lapt en je wordt niet op je vingers getikt, het gaat 10 keer goed en die ene keer nu juist weer niet. Dan ga je de schuld toch niet afschuiven op diegene die moet zorgen dat de regels nageleefd worden als het fout gaat? Ik vind dat een eenrichting verkeer. Nu gaat het goed en zijn ze te streng en als het fout gaat zijn ze niet streng genoeg geweest.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:23

dat krijg je ervan..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:28

.......En daarom komt er eerst nog een vergadering....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:24

zijn die paarden daar nou al weg dan?
want ze voorspellen echt niet al te best weer...

ohw *edit* weet het inmiddels al Haha!