Citaat:De organisatie van de beurs Paard en Passie is niet te spreken over de kritiek die Anky van Grunsven uitte op de accommodatie. Dat schrijft het Dagblad van het Noorden. Van Grunsven viel zondag tijdens een demonstratie in Martiniplaza van haar paard Nelson en stelde na afloop dat er onvoldoende mogelijkheden waren om het paard fatsoenlijk los te rijden. In de piste begon het paard hevig te bokken en viel Anky, waar ze pijnlijke ribben en een pijnlijk been aan over hield.
Organisator Fred Maring van organisatiebureau Fremar pareert in het Dagblad van het Noorden de kritiek. ,,Maar het is heel jammer dat dit is gebeurd. We vonden het super dat Anky er was en je gunt niemand dat ’ie van z’n paard af valt." Maring vindt de commotie over de inrijbak een vreemd verhaal. ,,Twee van onze mensen zijn een paar maanden geleden bij haar stal in Erp geweest om alles door te nemen. Ze waren daar nog erg verbaasd over omdat het nooit gebeurt. We hebben toen expliciet gevraagd of Anky een inrijbak nodig had, daar stond ze zelf bij. Ze gaf toen aan dat het niet hoefde. Dat ze het paard wel los zou rijden in de grote managebak tijdens de inleiding van de clinic. Zo is het ook gegaan. Een paar minuten was er niks aan de hand. Van de pistemanager heb ik later gehoord dat Nelson voor de demonstratie toch nog rondjes heeft gelopen (longeren) in de inrijbak, die inderdaad veel te klein en ongeschikt was voor serieuze oefeningen. Er lag alleen zand, maar dat wist ze en ze zou er geen gebruik van maken. Honderden paarden hebben trouwens wel gebruik gemaakt van de bakken en verder is er niemand van het paard gevallen. Zelfs de amateurs niet."
Dat de val mede door het geschreeuw en gejuich van onverwacht veel toeschouwers was ontstaan, klopt volgens Maring evenmin. ,,Ze wist precies hoeveel toeschouwers er waren, want we hebben om half twee koffie zitten drinken met uitzicht op de hal en om half drie heeft ze nog handtekeningen staan uitdelen. Ze is een paar keer langs de bak gelopen. De circa 4000 toeschouwers reageerden enthousiast toen ze binnenkwam, maar op het moment van de val was het rustig. Ze was toen al een paar minuten zelf aan het woord via de headset. Dat ze onze speaker de schuld geven, is niet slim, daar maken ze zichzelf ongeloofwaardig mee. Duizenden getuigen weten beter. Janssen was er zondag ook helemaal niet bij."
De organisator hoorde achteraf van kenners dat Van Grunsven krampachtig op haar paard zat en een helm droeg, alsof ze de val voorvoelde. ,,Dat schijnt ze niet altijd te doen, maar dat weet ik ook niet hoor. Ik organiseer motorbeurzen en een paardenbeurs, maar ik rij zelf geen motor en geen paard. Ik heb inmiddels wel gelezen dat Van Grunsven in Zweden ook al eens van dit paard is gevallen en al geblesseerd was. Ik vind het een beetje flauw dat ze alles gooit op het loswerken en onze speaker."
http://www.stegen.net
Behoorlijk suggestief dus