Paarden gevaarlijker dan honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Paarden gevaarlijker dan honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:29

@HC:

Natuurlijk moeten ruiters niet alleen naar anderen wijzen, maar op dit moment wijst iemand van de hondjesbond naar ons en zegt: "Paarden zijn gevaarlijker." Dan is het heel normaal om je af te vragen of dat echt zo is.

Je wijst erop dat veel ruiters de regels niet kennen. Is dat ook terug te zien in de cijfers? Heb jij die cijfers? Ik zou wel willen weten hoe vaak anderen de dupe zijn van paarden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:27

Haha! Die vergelijking tussen die mug en die olifant vind ik echt treffend.
Er vallen jaarlijks veel meer doden door een mug dan door een olifant. (malaria en andere ziektes)

Dus een mug is veel gevaarlijker dan een olifant. Clown

Kortom; paarden en honden vergelijken is appels met peren vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:33

Da's waar Anne, maar van de prik van een mug HOEF je niet dood te gaan, he...
Van een skup van een olifant ga je heel zeker weten wel dood Ja
En een mug tegen de voorruit van een auto is ook niet dodelijk, alleen voor de mug.
Maar als een olifant tegen je voorruit aanvliegt heb je heel geen auto meer... Wow!
En je bent dood.

Kortom: een olifant is veel gevaarlijker dan een mug...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:10

Ik heb eens even navraag gedaan waar deze cijfertjes vandaan komen, maar ik krijg erg weinig reactie...vrees voor een hele grote dikke duim.

Nors opkijken

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:13

sjorsie schreef:
AIaiai! ik heb 2 paarden en 2 honden en ook nog 4 geschifte katten, wat nu? Tong uitsteken Tong uitsteken

Jezelf inpakken in zo'n pakwerkers - pak en ophokken al die beesten! Pling

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:16

DeniseES schreef:
Mijn mening hierbij is dat je er zelf voor kiest om met honden/paarden om te gaan, je bent je ook bewust van de risico's die het met zich meebrengt... Als je gaat fietsen bestaat de kans ook dat je kan vallen, maar is dat een reden om niet meer op de fiets te stappen of er preventief zijwieltjes op te plaatsen?

Helemaal mee eens!! Ja

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:14

Yamcha schreef:
Da's waar Anne, maar van de prik van een mug HOEF je niet dood te gaan, he...
Van een skup van een olifant ga je heel zeker weten wel dood Ja
En een mug tegen de voorruit van een auto is ook niet dodelijk, alleen voor de mug.
Maar als een olifant tegen je voorruit aanvliegt heb je heel geen auto meer... Wow!
En je bent dood.

Kortom: een olifant is veel gevaarlijker dan een mug...

...van een paardenschop hoef je ook niet dood te gaan... en van een hondenbeet ook niet... Waarom moet er uberhaupt iets doodgaan hahaha griep is ook gevaarlijk hoor Knipoog al beseffen heel weinig mensen het niet (en ik ben er ook 1 van, ik vind griep ook 'gewoon' eventjes ziek zijn, niets ernstig). Maar griep kan ook zijn slachtoffers eisen...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:02

en de griep krijg je van een vogel, dus die zijn nog veel gevaarlijker. Nu zijn we dus appels, peren en bananen aan het vergelijken Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:15

Zeer wijs gesproken. Zouden bananen eigenlijk gevaarlijk zijn? Clown

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:56

Jazeker! Mocht je er net 1 over het hoofd zien en erover uitglijden, en met je achterhoofd op de stoeprand vallen, dan kun je bananen zeker als gevaarlijk beschouwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:06

Dan zal ik voortaan goed uitkijken voor bananen!!! Wow!

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:11

Haha! Wat zegt een dom blondje als ze een banaan ziet liggen op straat?
Ojeeeeee, ik ga weer vallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:16

Haha! Haha! Haha! -O_ Hij is goehoed!!! Haha!

En zo passend!!!

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:57

Back on topic: omgaan met dieren brengt altijd enig risico met zich mee. Daarom is het van elke diersoort ook belangrijk om hun lichaamstaal te leren interpreteren. Elk dier geeft kleine signalen af voor hij "onverwachte" dingen gaat doen. Een hond ontbloot zijn tanden, een kat maakt een laag bromgeluid, een paard legt zijn oren in de nek en dreigt door een been op te tillen, een stier brult ook een lage brom en schraapt soms met een voorpoot, een slang richt zich op in een S-vorm en andere dieren zenden ook zulk soort signalen uit.

En hoe voorkom je dan ongelukken in de omgang met dieren? Vrij simpel, kijk goed naar een dier en laat je leiden door een ervaren persoon. Ga niet met de rug naar een dier toestaan maar houdt hem altijd alert in de gaten. Juist de onachtzaamheid van niet opletten zorgt ervoor dat er problemen komen omdat je dan de eerste signalen gemist hebt en een "aanval" voor jou onverwacht komt.

Belangrijkste van al: een dier doet zoals ie moet en moet zoals ie doet. Dicht een dier geen menselijke eigenschappen toe.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:06

Maanling schreef:
Wat een vaag artikel. Waar gaat het nou eigenlijk over?

Gaat het over honden en paarden die aan derden schade toebrengen of gaat het over honden en paarden die aan hun baasje schade toebrengen?

Als een hond gericht bijt, dan doet ie dat om kwaad te doen. Dat is expres.
Een ongeval met paarden is in mijn ogen altijd een ongeluk.

Dit is dus nogal appels met peren vergelijken. Of in dit geval: paarden met honden. Knipoog

Het gaat erom dat de consequenties van ongelukken met paarden vaak zwaarder zijn dan met honden en vaker voorkomen (het gaat dan om blijvend letsel of dodelijke ongelukken) Tuurlijk is een bijtwond van een hond niet fijn, maar ik heb ook al eens iemans vinger door een paard zien afbijten. En het gaat er niet om dat ze appels met peren vergelijken het gaat hiet tenslotte om dieren. Ik heb zowel met paarden als met honden veel ervaring maar ben bij paarden meer op mijn hoede omdat je hier te maken hebt met vluchtdieren en zij sneller vanuit paniek handelen en je bijv. omver kunnen lopen. Tevens is een paard met zijn gemiddelde 500 kg voor de mens iets minder handig te hanteren dan de gemiddelde hond. En een hond bijt niet altijd om kwaad te doen. Vaak is het uit angst en omdat mensen eerdere waarschuwingen, zoals grommen genegeerd hebben.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:22

...das toch logisch??? Een ongeluk met een olifant is erger dan met een paard... daar hebben we toch geen onderzoek voor nodig...?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:27

zipje71 schreef:
Maanling schreef:
Wat een vaag artikel. Waar gaat het nou eigenlijk over?

Gaat het over honden en paarden die aan derden schade toebrengen of gaat het over honden en paarden die aan hun baasje schade toebrengen?

Als een hond gericht bijt, dan doet ie dat om kwaad te doen. Dat is expres.
Een ongeval met paarden is in mijn ogen altijd een ongeluk.

Dit is dus nogal appels met peren vergelijken. Of in dit geval: paarden met honden. Knipoog

Het gaat erom dat de consequenties van ongelukken met paarden vaak zwaarder zijn dan met honden en vaker voorkomen (het gaat dan om blijvend letsel of dodelijke ongelukken) Tuurlijk is een bijtwond van een hond niet fijn, maar ik heb ook al eens iemans vinger door een paard zien afbijten. En het gaat er niet om dat ze appels met peren vergelijken het gaat hiet tenslotte om dieren. Ik heb zowel met paarden als met honden veel ervaring maar ben bij paarden meer op mijn hoede omdat je hier te maken hebt met vluchtdieren en zij sneller vanuit paniek handelen en je bijv. omver kunnen lopen. Tevens is een paard met zijn gemiddelde 500 kg voor de mens iets minder handig te hanteren dan de gemiddelde hond. En een hond bijt niet altijd om kwaad te doen. Vaak is het uit angst en omdat mensen eerdere waarschuwingen, zoals grommen genegeerd hebben.

Een paard wordt heel anders gebruikt dan een hond dus alleen dat feit al maakt dat je ze niet kan vergelijken. Het meeste letsel wordt veroorzaakt door val van een paard, ik ga doorgaans niet op een hond zitten. Clown

Ben overigens weleens gevallen door een hond; die liep me met ijzel van de sokken. Kostte me 3 maanden ziektewet voordat ik mijn arm weer normaal kon gebruiken.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:24

Nogmaals het gaat niet om hoe je het dier gebruikt (rare woordkeuze trouwens) maar dat de gevolgen van ongelukken met paarden ernstigere gevolgen kunnen hebben dan ongelukken met een hond en dit wordt onderbouwd door ziekenhuiscijfers. Het gaat er m.i. hier niet om ,om honden met paarden te vergelijken maar dat in de media bijtincidenten breed worden uitgemeten terwijl er veel ernstige ongelukken met paarden gebeuren waar je weinig over hoort (tenzij je op bokt. kijkt). Dus het gaat hier niet over het feit wie gevaarlijker is de hond of het paard maar dat de incidenten met honden in perspectief moeten worden gezien.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:24

Zipje, ben ik met je eens, alleen is dan de titel van het onderzoek wel vreemd (en onjuist) gekozen!

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:11

Irma_Maandag schreef:
Zipje, ben ik met je eens, alleen is dan de titel van het onderzoek wel vreemd (en onjuist) gekozen!

Das waar!