Paardrijden als schoolvak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

Re: Paardrijden als schoolvak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:23

Volgend jaar als ik klaar ben met middelbare ga ik ook opleiding doen in houten op wellant. dit vak is niet verplicht maar gewoon voor mensen die later ook wat in de paarden willen gaan doen. over 2 jaar ga ik dus ook naar deze school maar eerst stage lopen !

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:12

Lijkt mij echt leuk!!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:14

ik zit op het wellant
en ik heb al het pracktijkvak dierhouderij en kan ook "paardrijden" stappen in de wei dus. als ik wil paardrijden ga ik wel op mn eige zitten leer ik nog meer van ook Vork

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:00

quera schreef:
ik zit op het wellant
en ik heb al het pracktijkvak dierhouderij en kan ook "paardrijden" stappen in de wei dus. als ik wil paardrijden ga ik wel op mn eige zitten leer ik nog meer van ook Vork

ja maar dat zal totaal niet opgaan als ze er een echt keuze vak van gaan maken Knipoog dan zal je les krijgen van instructeurs en de theorie komt erbij Lachen

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:01

cool Haha! wellantcollege... dat ligt vlak bij mij

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 14:31

ik doe het al, maar dan op mbo niveua, ik doe namenlijk paardenhouderij 4, 3 dagen school en 1 dag praktijk, alleen ik kies ervoor om echt in de paarden verder te gaan, maar om het op het vmbo (was tog voor de middelbare) te geven, dat vind ik echt onzin, dat doe je maar lekker in je vrije tijd dan....

edit: het zou trouwens wel een goede voorbereiding zijn voor de mensen die er na die school ook echt voor willen leren, netzo als ik

Marion__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 14:33

Bij ons in Havo5 heb je geen gym meer, maar 2 periodes sportorientatie. Dan kan je soorten sporten kiezen zoals; tennis, fitness, golf en ook paardrijden!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 14:40

dan is het wel leuk volgens mij

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:42

sorry, maar ik vind dit echt onzin...

Het is momenteel zo slecht gestelt met veel vmbo opleidingen dat de leerlingen niet meer fatsoenlijk kunnen spellen of rekenen, waardoor ze de opleidingen zelfs nog makkelijker willen gaan maken omdat de leerlingen het allemaal niet meer kunnen. En nou willen ze een uur per week gaan besteden aan iets wat infeite een hobby is? Laat ze dat uur besteden aan rekenen of spellen, zodat het opleidings niveau in ons land ergens blijft, en het geld dat ze daarmee besparen uitgeven aan een fatsoenlijk loon voor de leeraren of goed les materiaal. Als mensen willen paardrijden, of een opleiding met paarden willen gaan doen, moeten ze dat maar naast de school doen, of gewoon als ze klaar zijn met vmbo.
Je kan echt niet voor alle vervolgopleidingen tijdens het vmbo al een vak instellen, daar is de vervolg opleiding voor lijkt me... Imo zou bij het vmbo juist de basis moeten worden geleverd waardoor de studenten later hun vervolgopleiding goed kunnen afronden. Een basis aan rekenen, spellen, biologie, en natuurwetenschappen bijvoorbeeld.
Als er perse moet worden ingegaan op de wens van mensen in de dieren verder te gaan, doe dan een vak met algemeen dieren (als dat er al is, sorry, mijn kennis van het vmbo systeem is minimaal). Op die manier bereik je veel meer mensen en kun je een veel bredere basis geven. Hierbij kun je dan misschien het vak wel opdelen in bv herkouwers, paarden, honden, katten en rest, maar een vak "paard"... nee, dat vind ik echt onzin.

(kan me overigens wel goed voorstellen dat het voor veel mensen een droom zou zijn die uitkomt... maar helaas vind ik dat ze de lestijd en overheidsgeld, ak belastingsgeld, wel beter kunnen besteden)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:31

@airborn er is al meerdere keren verteld dat het vmbo wellant (om die school gaat het) een Praktijk school is dus met een heel ander systeem als een normale vmbo school.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:38

@airborn, er is ook al meerdere keren aangegeven dat het een KEUZEvak is. Het komt niet in de plaats van rekenen, spellen en weeikveelwatnogmeer. Het wordt ERBIJ gekozen.