Paardenbak rukt op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

just2see

Re: Paardenbak rukt op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:15

Tja, daar is de overheid kampioen in.

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:16

Wij gingen een algemene dieren paddockaanvraag (22x22) doen bij de gemeente in de Krimpenerwaard...en toen ik voor informatie ging zeiden ze bij voorbaat, zonder dat ze wisten om welk perceel het ging, dat het een kansloos iets was om aan te vragen.

Alles wat met paarden te maken had waren ze heel negatief over. Dus ik heb aangegeven dat we ook schapen en geiten hadden en die ook buiten konden lopen in de paddock wanneer het land te nat is (bekend probleem Krimpenerwaard).

Echter...de informatie bij de gemeente was dat er zoveel gezeur wat omtrent paardengebeuren dat ze het niet toe zouden staan. Op basis waarvan...geen idee...

Onze grond was op dat moment een stuk ex agrarisch erf van een boer, er lagen zo'n 80 autobanden en tractorbanden en kuilzeil op en was één grote bende. Iedereen irriteerde zich eraan en de banden lagen half in de sloot (slecht voor mileu). Dit hebben wij allemaal afgevoerd, flink kosten voor moeten betalen.

Uiteindelijk vergunning aanvraag toch gedaan...ik wilde aanlegvergunning, heel gedoe want moest BOUWVERGUNNING WORDEN. Voor jullie beeldvorming, afrastering was er al dmv schrikdraad en dit was erfafscheiding dus mocht zonder vergunning. Het ging alleen om een deklaag van zand. Vervolgens moesten we bouwtekeningen maken (????) wat dus nergens op sloeg in dit geval en inderdaad, ze keurden het af.

Dus toen via burgemeester hogerop gaan spelen, die zei dat ik alleen maar een aanlegvergunning moest aanvragen voor het feit dat ik een zandverharding wilde (dus grondverandering).....vervolgens krijg ik bericht van de gemeente dat het plaatsen van een zandplaat vergunningsvrij is omdat dit niet is opgenomen in een vergunning (het was dus een soort stuk verlaten erfterrein en geen weiland)????

De burgemeester adviseerde me zelf een schrikdraadje eromheen te spannen en klaar...!
Overigens, de reden dat een vergunning werd afgewezen is dat het terrein niet aan mijn woonhuis grenst, er zit nl. fysiek...een pad tussen van 1,5 meter tussen onze percelen.

Mijn perceel grond zit recht achter een grote vervallen loods en aan de andere zijde ook ingebouwd... Vanaf de weg niet zichtbaar, vanaf buren niet zichtbaar en niet midden in het land.

Ik werd er indertijd flink wanhopig van en begreep opeens waarom iedereen dit drama niet wilde en het dus maar gewoon deed.
Degene die het aanvroegen werden eigenlijk gestraft door al het illegale wat er al was (maar wel heel begrijpelijk dat die mensen het zo maar deden).

EDIT: Ps: we moesten wel kosten voor vergunning betalen, ook al keurden ze het af, we moesten bepaalde kosten voor in behandeling nemen wel betalen!
Laatst bijgewerkt door capriole op 12-10-07 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:21

Jeetje, daar word ik pas ziek van. Dat is nu iets wat ik mierenneukerij noem. Sorry voor het woord maar daar word je toch niet goed van ?
Het is ook bij ons zo : alles wat maar met paarden te maken heeft, krijgt (hoe het komt ik weet het niet) een pejoratieve bijklank en gelijk valt het oordeel : mag niet, kan niet, njet. Vandaar dat iedereen maar wat doet en zo krijg je soms mistoestanden die niet door de beugel kunnen.
Maar landbouwers (en ze zijn niet allemaal zo hoor) die maar rotzooien met rubberbanden, verroeste schuilhokken en dies meer, kunnen dit alles ongestoord doen. Al valt het in Nederland best mee in vergelijking met België.
Ik woon heel dicht bij Zeeuws-Vlaanderen en de landbouwbedrijven daar zijn vaak voorbeelden van hoe het kan en zou moeten zijn.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:48

Tinkerloos schreef:
Paardencarrousels... *grinnik*
Ik kan me voorstellen dat 'de buurt' er niet vrolijk van wordt als jij bij je huis een paard hebt en er dan een paardenbak of 'carrousel' plaatst.
Je moet tegenwoordig al voor een fietsenschuurtje een vergunning aanvragen,dus voor een heuse paardenbak dan helemaal lijkt me.

Waarom wordt de buurt er niet vrolijk van? Wat is hun probleem daarmee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:50

Ligt er denk ik aan hoe groot je wei is en hoe ver de buurman dus van je vandaan zit Lachen

Ik zie ook wel eens huisjes die dicht op elkaar liggen met max 2000m2 grond..dan stoor je de buren natuurlijk wel eerder Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:54

Je kunt er conferen omheen plaatsen met schrikdraad zodat het zicht van beide kanten benomen wordt, en mogelijk stuifzand tegengehouden wordt. Wat interesseert het de buren nou wat er achter de heg gebeurt? Zolang het maar geen herrie maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:54

Heb jij coniferen van 6 meter hoog? Haha!
En een stapmolen hoor je volgensmij altijd wel Ja

Ik kan me dan wel wat van overlast voorstellen Ja
Maar genoeg huizen/ boerderijen waar een bak ligt waar echt niemand hinder van heeft omdat de weg en buren ver genoeg weg zitten.

Maken ze daar dan ook verschil in bij de gemeente?

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:58

6 meter????? Een ruiter op een paard is iets van 2 meter hoog denk ik. Op z'n grootst 2.50 meter maar ik denk niet dat ze dat halen.

De reden van de vergunningen liggen ook niet bij de buren maar bij die eeuwige flora en fauna waar de hele wereld voor moet wijken. Ze zijn er een beetje in doorgeslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:59

En die ligtmast dan? Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:59

KOmt dat er ook nog bij? Dat kunnen de mensen toch allemaal niet betalen joh! Eerst die bak maar eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:00

?? ff blont..snap je niet?

Hoezo komt dat er nog bij?

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:02

Lang niet alle buitenbakken is verlichting bij hoor. Mensen zijn dan genoodzaakt om overdag te rijden.

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:04

Coniferen zijn giftig voor paarden dus kies liever een andere struiksoort, zelfs achter een schrikdraadje............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:06

En als die mensen een fulltime baan hebben? Lachen

Maar wat heeft dat met dat betalen te maken? Kun jij in andere hun knip kijken? Lachen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:16

tamorka schreef:
Je kunt er conferen omheen plaatsen met schrikdraad zodat het zicht van beide kanten benomen wordt, en mogelijk stuifzand tegengehouden wordt. Wat interesseert het de buren nou wat er achter de heg gebeurt? Zolang het maar geen herrie maakt.

Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:19

rijoyco schreef:
tamorka schreef:

Lips are sealed

Is dat nu nodig?
Wat voegt dat toe over dit onderwerp...erg jammer Verdrietig

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:21

runningkawa schreef:
Is dat nu nodig?
Wat voegt dat toe over dit onderwerp...erg jammer Verdrietig

Ja ,we hebben hier een discussie over landschappelijke waarden en de gevolgen daarvan door het aanleggen van paardenbakken.
Door deze opmerking, blijkt wel weer dat mensen het waarschijnlijk wel goed bedoelen, maar niet goed aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:23

En dan ga jij vallen over een spelfoutje zonder verder toevoeging hoe of wat?

En in dit bericht zou ik op kunnen maken dat het jou niet gaat op de spelfout, maar om de conifeer...en dat moeten wij kunnen ruiken?

Leg gewoon dan uit wat daar mis mee is...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-07 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:24

Nee, het ging mij niet om de spelfout, maar over het gebruik van coniferen als haag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:26

Dat had ik al veranderd..tegelijk...maar nogmaals. met alleen een rare smiley kunnen wij niet ruiken wat je bedoeld.

Waarom zou ze geen conifeer mogen plaatsen (niet dat ik daar voorstander voor ben zoals capriole al opmerkte)
Maar geef je bericht dan aub inhoud met het waarom Lachen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:36

tamorka schreef:
Tinkerloos schreef:
Paardencarrousels... *grinnik*
Ik kan me voorstellen dat 'de buurt' er niet vrolijk van wordt als jij bij je huis een paard hebt en er dan een paardenbak of 'carrousel' plaatst.
Je moet tegenwoordig al voor een fietsenschuurtje een vergunning aanvragen,dus voor een heuse paardenbak dan helemaal lijkt me.

Waarom wordt de buurt er niet vrolijk van? Wat is hun probleem daarmee?

Wat denk je zelf? Het kan toch een overlast zijn voor de buren?!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:37

runningkawa schreef:
Dat had ik al veranderd..tegelijk...maar nogmaals. met alleen een rare smiley kunnen wij niet ruiken wat je bedoeld.

Waarom zou ze geen conifeer mogen plaatsen (niet dat ik daar voorstander voor ben zoals capriole al opmerkte)
Maar geef je bericht dan aub inhoud met het waarom Lachen

Ik had in eerste instantie de spelfout nieteens gezien, ik let daar nooit zo op, typ zelf ook niet foutloos,
maargoed, ik zal het even toelichten:

Coniferen zijn in Nederland niet inheems, dat wil zeggen dat ze van nature niet in het wild voorkomen.
Behalve enkele uitzonderingen, zoals o.a. de jeneverbes, pinus en taxus.

Voor een haag, vooral in het landelijk/buiten gebied, wordt er daarom gebruik gemaakt van inheemse soorten,
dit kunnen bijv. zijn de haagbeuk, beuk, meidoorn (!), wilg, ect. Deze keuze van deze soorten is afhankelijk van de gebruiksvorm en doel, maar ook van wat er in de omgeving voorkomt (van nature).

Kortom: een strakke, hoge, felgekleurde, dichte coniferenhaag is een onnatuurlijk verschijnsel in het landschap.
Kies liever voor een andere haag die paardvriendelijker en 'landschapsvriendelijker' is.

Zelfs in de bebouwde kom zijn coniferen niet zo geschikt, ze lijken leuk en klein bij de kweker,
maar groeien uit tot reuzen die moeilijk te snoeien en terug te zetten zijn.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:43

Wij hebben rond onze bak beukenhaag (geen carpinussen maar beuken waar het blad op blijft gedurende de winter) en dat is best mooi.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:04

just2see, zijn dat wel beuken waar de paarden niet van eten? Bij ons wordt de bak het meest gebruikt om de paarden buiten te laten lopen. Het land is echt te nat nu bij ons, ze zouden alles kapot lopen en blessures opdoen. Maar een haag wat zijn blad niet verliest zou bij mij ook meer de voorkeur hebben dan een hek

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:06

Van beuken eten paarden meestal wel.
En als je verder geen eetbaars in de wei legt, vrees ik dat ze overal wel hun tandjes in zetten.
Meeste kans op overleven heeft dan de meidoorn, deze heeft stekelige takken.
Ook een gemengde haag van bijv. esdoorn (acer campestre) en rozen (rosa rugosa) is een optie.