Misstanden paardensport: slechts topje van ijsberg bekend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Misstanden paardensport: slechts topje van ijsberg bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:09

Moderatoropmerking:
SVP ontopic blijven tot het onderwerp van dit topic Lachen

Mbt Coby van Balen en de longeerfoto's, zie daarvoor het andere topic op VN : viewtopic.php?f=11&t=837913

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:25

Mimpje schreef:
Citaat:
DB moet zich bezig houden met die dingen waar ze goed in zijn. Als zij degene gaan worden die bepalen of het paard te rond of te diep of te hard moet lopen kunnen we inderdaad wel beter stoppen met rijden.

Wie zegt dat de DB dit zelf gaat doen? Ik vind het goed dat ze het aan de kaak stellen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze zelf naast de kant gaan staan om ruiters te controleren. Ik zie het eerder gebeuren dat ze in gesprek gaan met bijv. de KNHS om (meer) controleurs aan te stellen op wedstrijden, net zoals bij internationale wedstrijden. Tja, en wat wel en niet goed is aan LDR, die discussie gaat nog wel een tijdje verder...

Ik ben het er in principe ook helemaal mee eens dat er het een en ander onderzocht gaat worden. Maar ik hoop wel dat er idd mensen gaan controleren die echt verstand van zaken hebben en de juiste misstanden boven water halen.
Ik zie me al staan van de winter; net de winterharde paardjes zonder dek buitengezet, dat er dan een of ander overijverig dbventje me komt vertellen dat ik niet goed voor de paardjes zorg.
Maar waar ik dus echt een beetje huiverig voor ben is dat als ze het naar ministers ed gaan doorspelen, we er straks nog meer regeltjes en wetjes bijkrijgen net zolang totdat dat ponymeisje wat van haar zuurverdiende centjes een shetje heeft gekocht of dat gepensioneerde boertje wat nog twee oude paardjes heeft aangehouden omdat hij dan nog wat te doen heeft niet meer kunnen genieten van de hobby die paardrijden en paarden houden ook is.
Ik hoop dat het doemdenken van mijn kant is en dat er integere en verstandige mensen echt hun best gaan doen om de paarden(sport) een goede en diervriendelijke toekomst te geven, niet alleen voor de welgestelden, maar voor iedereen die echt van paarden houd. En voor de paardjes.

ps. ik durf er me de kop om te verwedden dat er ook een heleboel goede 'db ventjes' rondlopen hoor, mensen met verstand van zaken die op een goede manier met moeilijke situaties om kunnen gaan. Ik kan me even zogoed wel voorstellen dat je na het zoveelste ernstig verwaarloosde dier het even hebt gehad en dat je dan iets te ongenuanceerd uitvalt tegen een paardenhouder. Het ging even om het idee. Om eerlijk te zijn weet ik niet of ik wel in hun schoenen zou kunnen staan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:28

Weet je wat de pest is met de DB, er zitten teveel stadsmensen die dingen zielig vinden voor een dier...... terwijl het dier zich er prima bij voelt, zoals elk dierenmens weet.

ze bedoelen het wel goed, dat zeker wel........... maar vermenselijken een dier.

Hun projecteren hun menselijke gevoelens op een dier......

en als echt de nood aan de man is laten ze het afweten

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:29

Nou, nu hebben we het helemaal voor elkaar, de DB gaat zich er ook wel even mee bemoeien!! Boos!
Echt niet te geloven dit!

De vrijwillige inspecteurs bedoelen het allemaal goed, maar zijn vaak erg onkundig! Ik heb het met mijn eigen Fjord aan den lijve mogen ondervinden. Zij kon niet slapen in de wei, omdat ze niet droog kon liggen, aldus de DB-inspecteur . Voor alle duidelijkheid, ze stond ZELF VRIJWILLIG steeds bij het hek in de enorme blubber. Maar ze kon droog en beschut liggen. Uiteindelijk moest ze van de DB maar op stal. Dat heb ik gedaan, maar dat arme beest ontplofte zowat iedere keer als ze de stal uit kwam. Echt met vier benen tegelijk van de grond! Ze was toen 5 jaar en had nog nooit een stal van binnen gezien...

Als dergelijke mensen zich met de sport moeten gaan bemoeien, kan daar maar 1 conclusie uit komen: we mogen niet meer op een paard gaan zitten, niet meer voor een kar, etc... Want alles wat wij van een paard willen is zielig en dierenmishandeling, helemaal als er een zweep aan te pas komt.

Nou, sorry, maar als mijn verzorgpaardje van 1,5 mij trapt, krijgt hij een trap terug en als hij niet normaal mee wil lopen naar de wei zonder aanwijsbare reden, dan gaat er echt een zweepje mee, hoor! En ja, haar moeder rijd ik ook wel eens met slof! Echt heel zielig en ze zijn zo ongelukkig dat ze altijd vrolijk naar het hek komen rennen als ik ze roep of naar me hinniken op stal Pling.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:43

KiWiKo schreef:
Weet je wat de pest is met de DB, er zitten teveel stadsmensen die dingen zielig vinden voor een dier...... terwijl het dier zich er prima bij voelt, zoals elk dierenmens weet.

ze bedoelen het wel goed, dat zeker wel........... maar vermenselijken een dier.

Dat noem ik altijd beestenknuffelaars Knipoog , en volgens dat soort mensen zal ik dan waarschijnlijk een monster zijn. Ik trap niet alleen de paardjes naar buiten als het regent, zelfs mijn kat ontkomt er niet aan. Haha!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:44

het enige wat ik hierop kan zeggen is : EINDELIJK !

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:26

KiWiKo schreef:

Laten we ze dan vooral wél wijzer maken en duidelijk zeggen dat wat nu te zien is op fotos NIET acceptabel is. Van niemand.

We moeten als paardensportliefhebbers ZELF kritisch blijven en onze 'sterren' niet met alles weg laten komen. Juist de 'sterren' moeten het goede voorbeeld geven.

Het blijft voor een stadsmens moeilijk om te aanvaarden dat het paardrijden an sich niet zoveel kwaad kan (sterker nog: het is de redding van het paard als diersoort geweest!). Dat moeten we accepteren als onveranderlijk. Maar dit soort beelden zullen het negatieve idee over paardrijden bevestigen. Hier moeten we als liefhebbers van paardensport in het algemeen echt NEE te zeggen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:29

He he, EINDELIJK.

En nu ook nog een de minimale eisen voor huisvesting aanscherpen en we zijn weer een heel stuk verder.

Maarrrrrrr, als ze maar weer niet met van die 'aaaaaaah sielughhh'regeltjes willen komen zoals dat paarden in de winter niet meer zonder deken naar buiten mogen, ook de shet- en ijslanders niet Gestoord

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:33

Arabesk schreef:
He he, EINDELIJK.

En nu ook nog een de minimale eisen voor huisvesting aanscherpen en we zijn weer een heel stuk verder.

Maarrrrrrr, als ze maar weer niet met van die 'aaaaaaah sielughhh'regeltjes willen komen zoals dat paarden in de winter niet meer zonder deken naar buiten mogen, ook de shet- en ijslanders niet Gestoord

Daar zat ik ook al aan te denken, die huisvesting, dacht alleen dat het een beetje offtopic zou gaan

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:40

ben wel benieuwd of die boomknuffelaars nu ook eens écht in actie gaan komen Zij zijn groot en ik is klein!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:45

Ik hoop dat ze de paardensport een grondig onder de loep gaan nemen. Zodat schandalen als deze bestraft zullen worden, of de 'daders' nu net een beroemde dressuuramazone en haar pupil zijn of niet. Het gaat om een dier en dat is wat telt... Wat mij persoonlijk een idee lijkt is dat bij iedere grote wedstrijd er mensen van de DB aanwezig moeten zijn om eventuele uit de hand lopende gevallen op te pikken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:01

Arabesk schreef:
ben wel benieuwd of die boomknuffelaars nu ook eens écht in actie gaan komen Zij zijn groot en ik is klein!

Komt vast door het tijdstip maarreuh, snappum nie? Blond

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:12

Iedereen, leek of kenner ziet toch dat je een paard hier geen plezier mee doet!
Een trots dier zo behandelen vind ik schandalig. Ik ben blij dat hier meer aandacht voor komt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:16

Lara_Silver schreef:
Ik had Coby van Baalen altijd in het hoofd als een sympathiek iemand die respect en liefdevol met paarden omging.

Topsport is keihard voor mensen en dieren. Vergis je niet wat er allemaal achter de schermen gebeurt op dressuur- en springstallen. Maar ondanks dat er echt wel nare dingen gebeuren denk ik dat deze paarden het in grote lijnen veel beter hebben de het gemiddelde paard dat in de randstad op een pensionstal staat.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 00:21

Wat Katja zegt is gewoon waar. Topsporters, humaan of dieren, worden geen topsporters door ze continue in de watten te leggen. Die moeten kei en kei hard werken om dat top resultaat te behalen.

Echter, er zijn verschillende wegen om te bewandelen om tot dat top resultaat te komen. Longeren zoals op de foto's staat is in mijn ogen niet eentje.

Vind het op zich goed dat men wat meer gaat stilstaan bij de effecten van sommige ruiters/eigenaren op de welzijn van een paard. En in deze hoedanigheid wil ik het ook voorstellen. Door methodes op naam af te keuren gaat nooit helpen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:37

Katja schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik had Coby van Baalen altijd in het hoofd als een sympathiek iemand die respect en liefdevol met paarden omging.

Topsport is keihard voor mensen en dieren. Vergis je niet wat er allemaal achter de schermen gebeurt op dressuur- en springstallen. Maar ondanks dat er echt wel nare dingen gebeuren denk ik dat deze paarden het in grote lijnen veel beter hebben de het gemiddelde paard dat in de randstad op een pensionstal staat.

Daar twijfel ik zwaar aan: (en wat nu gaat komen is volledig uit mijn standpunt gezien, dus natuulijk subjectief) Deze paarden staan bijna 24/7 op stal, ja ok P&P komt er maar liefst 3 keer om te wandelen en 1 keer om te trainen uit. Wow er veel, nou dus niet...

En ja weidengang, hoogst zeldzaam en als, dan volledig ingepakt en voor maar een luttele 2 uurtjes of zelfs korter. De verzorging van het paard zegt niks! Mijn pony word ook geborsteld tot hij glanst, krijgt ook topkwaliteit voer, iedere dag aandacht en oprechte liefde van mij en hij krijgt, wat ik bijna het allerbelangrijktste vind: weidegang, alleen maar weidegang (hij raakt panisch in een stal van 4 bij 4) en dat omringd door 20 andere paarden, dat is imo wat er voor zorgt dat het paard het goed heeft.

Topsportpaarden zijn wat dat betreft asociaal, ze hebben nauwelijks contact met andere paarden (tralies =geen contact) en als dan is het maar even met 2 ruiters erbij die ze met alle macht uit elkaar proberen te halen omdat ze ander gaan maaien en gillen. (logisch omdat ze geen echt sociaal contact meer gewend zijn)

Nogmaals, de topsport mag hard zijn maar ze moeten wel correct blijven: wat te zien was op de foto's was al niet correct en daarna de uitspraak van C v. Baalen nog minder correct: ze zijn de longe niet gaan corrigeren na een rondje te hebben gestapt want er zijn ook draffoto's gemaakt. En dat is erg want ze liegt gewoon, zij ontkent alles terwijl er gewoon bewijs is...

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:46

Volgens mij had het in de dressuur nooit zo ver mogen komen.
Zolang er bij de bron niets aan wordt gedaan loopt de DB achter de feiten aan.
Als je nu eens kijkt naar een dresuurwedstrijd zoals bijv. het EK of een wereldbekerwedstrijd.
Diegene die beloont worden door de jury's zijn niet diegene die hun paard eerlijk rijden.
Het paard die de minste fouten maakt en zijn benen het hoogste en verste weggooit wordt geprezen en beloont door de jury's.
Het publiek gaat met de gekte van de juryleden mee.
Ben ik nou de enige die ziet dat de winnaars van zo'n dressuurwedstrijd
-erg grof rijden met hun handen
-de stang er dwars in hebben hangen
-de aansnoerneusriem echt behoorlijk aansnoeren
-onnatuurlijke beweging van de paarden enz, enz.

Diegene die de beelden van het EK hebben gezien moeten toch ook de handenarbeid van de nederlanders hebben gezien.
Ik zie nergens een fijne vanzelfsprekende aanleuning.
Thuis worden de paarden zo voorbewerkt dat het meer een circusact is wat ze in de dressuurring laten zien dan een dressuurproef.
Juryleden, laat diegene winnen die werkelijk op een eerlijke manier rijdt.
Dan maar iets minder spectaculair de benen de lucht in.
Het gaat nu met de dressuur helemaal de verkeerde kant op.
En de paarden van vele ruiters zijn hier de dupe van want vele denken dat dit de goede manier is.
Zolang de nationale en vooral de internationale juryleden dit slechte rijden belonen zal de dierenbescherming achter de feiten aanlopen.
DB, pak het bij de bron aan en dat is bij de FEI en dan met name de wijze van beoordelen in de dressuursport.
Sorry, andere paardensporten heb ik te weinig kaas van gegeten om er iets van te kunnen zeggen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:52

Lappie_Lap schreef:
Ik vind eigenlijk dat de DB hier zich niet mee moet bemoeien. Huisvesting ed. best. Maar het hele gebeuren rondom het rijden, nee .. daar vind ik de DB in kennis van zaken in tekort schieten.

Helaas schiet de DB in veel meer dingen tekort. Ik vind het wel goed dat er nu eindelijk eens iets wordt ondernomen richten het kabinet. het wordt tijd voor aanpassing van ons rechtsysteem.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 02:42

Pluizebolpum schreef:
Ik trap niet alleen de paardjes naar buiten als het regent, zelfs mijn kat ontkomt er niet aan. Haha!

Wat gemeen; de kattenvacht heeft geen cappilaire werking Ach gut

Arabesk schreef:

Tja en hier ben ik dus zo bang voor Scheve mond

Mijn inelkaargefrutselde loopstal met deels betonnen vloer (omdat de hoeven daar zo hard van worden) komt er misschien niet meer doorheen, want een stal van 3x3 lekker dik opgestrooid met weefrekje per paard ziet er leuker uit dan 2 paarden samen in 1 loopstal Scheve mond

Wat betreft de topsport, er heeft net een bericht op de vp gestaan dat de regering nog een x-bedrag in de topsport wil investeren, dus ik ga er niet vanuit dat deze al te kritisch onder de loep wordt genomen.
Immers, we moeten er wel internationale faam mee maken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 08:57

Ben ook een beetje benauwd voor de DB. Ben bang dat het een beetje een heksenjacht wordt als je niet uitkijkt. Zit gisteren op mijn vierjarige voor de 3e keer na een koliekoperatie en hij loopt erg diep. Zie daar al iemand aankomen met een belerend vingertje dat ik LDR bedrijf.
Overigens vallen we nu zo over de dressuur maar laten we het springen niet vergeten. Ik zie nog zo voor me dat een van de top stijlspringruiters die dit land rijk is van het inrijterrein werd verwijderd omdat hij zijn paard met een zweep aan het aftuigen was. En niet zuinig ook, het paard werd letterlijk om zijn oren geslagen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:03

Lara_Silver schreef:
Katja schreef:

Daar twijfel ik zwaar aan: (en wat nu gaat komen is volledig uit mijn standpunt gezien, dus natuulijk subjectief) Deze paarden staan bijna 24/7 op stal, ja ok P&P komt er maar liefst 3 keer om te wandelen en 1 keer om te trainen uit. Wow er veel, nou dus niet...

En ja weidengang, hoogst zeldzaam en als, dan volledig ingepakt en voor maar een luttele 2 uurtjes of zelfs korter. De verzorging van het paard zegt niks! Mijn pony word ook geborsteld tot hij glanst, krijgt ook topkwaliteit voer, iedere dag aandacht en oprechte liefde van mij en hij krijgt, wat ik bijna het allerbelangrijktste vind: weidegang, alleen maar weidegang (hij raakt panisch in een stal van 4 bij 4) en dat omringd door 20 andere paarden, dat is imo wat er voor zorgt dat het paard het goed heeft.

Topsportpaarden zijn wat dat betreft asociaal, ze hebben nauwelijks contact met andere paarden (tralies =geen contact) en als dan is het maar even met 2 ruiters erbij die ze met alle macht uit elkaar proberen te halen omdat ze ander gaan maaien en gillen. (logisch omdat ze geen echt sociaal contact meer gewend zijn)

Nogmaals, de topsport mag hard zijn maar ze moeten wel correct blijven: wat te zien was op de foto's was al niet correct en daarna de uitspraak van C v. Baalen nog minder correct: ze zijn de longe niet gaan corrigeren na een rondje te hebben gestapt want er zijn ook draffoto's gemaakt. En dat is erg want ze liegt gewoon, zij ontkent alles terwijl er gewoon bewijs is...
Jij praat hier nu vooral over de P&P situatie. Verder zijn er veel topsportpaarden die wel naar buiten mogen (ook al is dat voor een paar uurtjes) en met een beetje mazzel hebben ze er een shetje bijlopen.
Super dat jouw pony 24/7 naar buiten kan maar hier in de omgeving zie je het toch heel anders. Er zijn zelfs stallen die vol staan met 30 pensionpaarden die maar 1 kleine paddock hebben. Deze paarden komen dus ook bijna nooit buiten en worden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld P&P, ook niet meerdere keren per dag uit hun stal gehaald.
Zou heel erg interessant zijn als de dierenbescherming daar ook tegenop zou treden maar zover zullen ze niet willen en kunnen gaan. Als je dat gaat doen kom je ook met honden die alleen thuis gehouden worden enz.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:05

Nicolletje schreef:
Arabesk schreef:

Tja en hier ben ik dus zo bang voor Scheve mond

Mijn inelkaargefrutselde loopstal met deels betonnen vloer (omdat de hoeven daar zo hard van worden) komt er misschien niet meer doorheen, want een stal van 3x3 lekker dik opgestrooid met weefrekje per paard ziet er leuker uit dan 2 paarden samen in 1 loopstal Scheve mond

Ik denk dat de DB liever jouw loopstal ziet hoor! Tenminste, dat mag ik hopen... Knipoog

Ondanks de kritische kanttekeningen en vraagtekens die bij de bemoeienis van de DB worden gezet, geeft dit wel een heel duidelijk signaal af. En dat kan ik slechts toejuichen.
Daar waar de DB onvoldoende ter zake kundig is, zullen zij de expertise in moeten roepen van anderen die dat wel zijn. Ik hoop alleen wel dat zij daar onafhankelijke experts voor kiezen, wat nog best lastig zal zijn gezien de grote belangenverstrengeling die je aantreft als je wat verder graaft.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:59

Katja schreef:
Jij praat hier nu vooral over de P&P situatie. Verder zijn er veel topsportpaarden die wel naar buiten mogen (ook al is dat voor een paar uurtjes) en met een beetje mazzel hebben ze er een shetje bijlopen.
Super dat jouw pony 24/7 naar buiten kan maar hier in de omgeving zie je het toch heel anders. Er zijn zelfs stallen die vol staan met 30 pensionpaarden die maar 1 kleine paddock hebben. Deze paarden komen dus ook bijna nooit buiten en worden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld P&P, ook niet meerdere keren per dag uit hun stal gehaald.
Zou heel erg interessant zijn als de dierenbescherming daar ook tegenop zou treden maar zover zullen ze niet willen en kunnen gaan. Als je dat gaat doen kom je ook met honden die alleen thuis gehouden worden enz.

Ik zeg helemaal niks over het feit dat de DB hier tegen zou moeten optreden, het is geen dierenmishandeling, zielig dat wel maar geen dierenmishandeling.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:15

ben blij dat de DB hier nu wat aan gaan doen,, er worden zoooooo veeel paarden oneerlijk gereden,, en idd op de westrijden winnen idd de parden die oneerlijk worden gereden... dit is zo in de dresuur en in het springen,, in het western zal het denk ik ok nog wel voor komen... moet gewoon aan gedaan worden maar eigenlijk had het nooit zo ver mogen komen!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:17

Gelukkig gaan ze er iets aan doen!
de foto's gaven staprondjes aan, maar tot mijn grote schrik kwam ik ook nog DRAFfoto's tegen.
dus in dat opzich geef ik de fotograaf gelijk!

Van mij mag ze op d'r sodemieter krijgen, bah!