Broodmager paard blijkt kerngezond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lise81

Re: Broodmager paard blijkt kerngezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:15

Ik vind het ook een schokkend beeld, maar de realiteit is dat te mager beter schijnt te zijn voor een paard dan te dik! En daar doet de dierenbescherming al helemaal niks aan. Het is vooral het beeld wat wij hebben wat gezond en ongezond is.

Jammer genoeg is er weinig over te zeggen over dit magere paard.
We weten niet wat de eigenaar voor tijd en energie (voer) er in steekt en we weten niet waar de dierenarts allemaal naar heeft gekeken.
We weten ook niet of de eigenaar misschien net de hoefsmid had gebeld of dat hij er echt niet op lette. (Mijn pony had vorige week ook erg lange hoeven omdat de hoefsmid maar niet kwam - was iets mis gegaan en vakantie enzo !!)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:19

Vertrouwen in de dierenbescherming had ik al niet. Vertrouwen in de LID is nu ook verkeken..... En in de dierenartsen hangt nu aan een zeer kwetsbaar lijntje. Ik vind dit een grote schande, oud of niet een paard hoort er zo niet bij te lopen.
Ik heb eens meegemaakt bij een kudde paarden die aan de overkant van de weg stonden. Daar werden zo 2 veulens in gedaan. De kudde accepteerden de veulens niet en lieten ze alle hoeken van het weiland zien. Dierenbescherming gebeld, omdat dit niet goed ging. De dierenbescherming haalde er een dierenarts bij, ze zaten onder de bijt en trapwonden en zagen er zeer gestresst uit zegt hij: "veulens zijn gezond". Twee dagen later lag een dood in de weiland... het word eens tijd dat ze verder dan hun neus kijken!!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:25

het is een feit dat oude paarden vlug als verwaarloosd bestempeld worden terwijl ze helemaal gezond zijn..
Maar aan deze foto te zien heeft de man ook niet echt zijn best gedaan het paardje op gewicht te krijgen.Hoefjes zien er ook niet uit.. ja, ik noem dit verwaarlozing. Een oud paard heeft nu eenmaal meer verzorging nodig dan een jong paard. Als hij die extras niet krijgt zie ik dat als verwaarlozing.
Dit paardje heeft meer nodig dan gewone voeding en water

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:46

@yarrah en milly:
lees mijn vorige reactie eens... wanneer je nooit te maken hebt gehad met dit soort dingen, kun je er behoorlijk weinig over zeggen..
zoals ik al aangaf... de beste stuurlui staan zoals gewoonlijk weer eens aan wal en hebben daarbij de grootste scheur!

mijn oma was op het eind ook te mager..... had haar ook veel eerder naar de slacht moeten brengen... want ja... ik had er toch niets meer aan en dat kán niet gezond zijn.
dan ze nog liep, at, dronk en vrolijk was maakt dan niet uit

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:56

ROFL proest Haha!
ut is maar goed dat ik geen paard ben , ze hadden me allang uit mijn lijden geholpen Haha!
maar volgens de db ed had ik nog wel goed geweest hoor
bol en netjes geknipte nageltjes Vork

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:03

mooi dat dit beestje nog op 4 benen staat en het is te hopen dat dat nog wat meer jaren gaan worden. ik hoop dat de eiegenaar de hoevebn beter gaat verzorgen en dat het paard gezond blijft! waarom een oud mager paard maar meteen afmaken?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:06

rosita, geloof me ik heb veel stokoude paarden gekent(35+ers), en die zagen er zeker allemaal niet best uit. Broodmager, heel slechte vacht, tjah, gewoon stokoud.
Maar dit paard is gewoon vel over been!! en aan de hoeven alleen al te zien blijkt dat de eigenaar zich niet heel veel bezig hield met die paardje er wat meer bovenop te krijgen.
Dit paard krijgt volgens mij niet de nodige zorgen dan het nodig heeft..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:08

punt is dat het speculeren blijft
misschien geeft hij idd niet al mogelijke bij , misschien ook wel
we weten het niet ..

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:42

Ik denk dat deze pony puur en alleen nog rechtop staat door zijn wilskracht om te leven, deze pony is niet mager dit is een wandellend kadaver.
Magere oude pony's oke, maar dit heeft niks meer met mager te maken.
Oudere pony's krijgen net als mensen vaak last van hun gewrichten, lekker om dat beestje dan op zulke lange hoeven te laten lopen. De DA kan wel zeggen dat de pony gezond is, maar kan hij ook aanvoelen of deze pony pijn heeft.
Ik moet er niet aan denken dat ik zulke lange teennagels zou hebben, zou geen stap kunnen verzetten, laat staan dat je dan ook nog eens oud bent en vel over been.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:54

wendyashley schreef:
Ik denk dat deze pony puur en alleen nog rechtop staat door zijn wilskracht om te leven, deze pony is niet mager dit is een wandellend kadaver.
Magere oude pony's oke, maar dit heeft niks meer met mager te maken.
Oudere pony's krijgen net als mensen vaak last van hun gewrichten, lekker om dat beestje dan op zulke lange hoeven te laten lopen. De DA kan wel zeggen dat de pony gezond is, maar kan hij ook aanvoelen of deze pony pijn heeft.
Ik moet er niet aan denken dat ik zulke lange teennagels zou hebben, zou geen stap kunnen verzetten, laat staan dat je dan ook nog eens oud bent en vel over been.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:42

Het beest is graatmager om te zien en mag ook zeker wel wat bijgevoerd krijgen, maar kijk eens hoe alert het uit zijn ogen kijkt!!
Bovendien, als een veearts het gezond verklaart, wie zijn wij dan om weer spontaan te gaan lopen "zeiken" hierover??

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 23:31

Dit paard is zwaar ondervoed klaar! Als een dierenarts zegt: niets aan de hand hij is kerngezond. Dan wordt het tijd dat hij naar de juiste opticien gaat! Of zijn studieboeken eens naslaat. Sorry, maar ik vind dit echt te gek voor woorden. Oud of niet een paard hoort er zo niet bij te lopen. En als hij geen tanden meer heeft en daardoor niet meer goed kan eten... wat waarschijnlijk in dit geval zo is. Dan moet je als dierenarts en eigenaar een andere en humane beslissing nemen ook dat heet dierenliefde. Laten verhongeren is dierenmishandeling!!!!

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 23:44

Ik weet dat oude paarden over het algemeen wat mager zijn, maar dit is wel heel erg mager. Het lijkt me niet dat dat nodig is. Ik denk dat de mensen het goed bedoelen om dit beestje nog een goed leven te geven, maar er te weinig van weten hoe ze oude paarden moeten behandelen.
En die DA kan beter eens na gaan wat mager is en wat te mager is.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 00:01

yarrah schreef:
Dit paard is zwaar ondervoed klaar! Als een dierenarts zegt: niets aan de hand hij is kerngezond. Dan wordt het tijd dat hij naar de juiste opticien gaat! Of zijn studieboeken eens naslaat. Sorry, maar ik vind dit echt te gek voor woorden. Oud of niet een paard hoort er zo niet bij te lopen. En als hij geen tanden meer heeft en daardoor niet meer goed kan eten... wat waarschijnlijk in dit geval zo is. Dan moet je als dierenarts en eigenaar een andere en humane beslissing nemen ook dat heet dierenliefde. Laten verhongeren is dierenmishandeling!!!!

Dat heb jij zeker ook gedaan ?
Aangezien jij kan concluderen uit zo'n stukje tekst en een fototje dat hij het dier verwaarloost , en dat ze dan maar afgemaakt moet worden ?
Knap Scheve mond

Ik vind dat er door sommige wel erg kort door de bocht gereageerd word.
Okey het dier is mager en de hoeven mochten eerder gedaan worden, maar dat wil niet direct duiden op verwaarlozing.
Je weet het verhaal achter deze pony niet , je weet het voederschema niet , je weet uberhaupt niet wat deze meneer allemaal wel ( of niet ) doet om zijn pony in conditie te houden.
En ja misschien is het wel verwaarloost, maar laat die conclusie in ieder geval trekken door mensen die er verstand van hebben ( wat een Da hoort te hebben ) en deze situatie van dichtbij zien/meemaken.
Zoiets kan je niet van een foto... Knipoog

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 00:06

DendroFleur schreef:
cremellogek schreef:
Ja, genoeg ervaring met 30-plussers. En NEE, stokoude paardjes hoeven er niet zo uit te zien. Het kost wel veel tijd en moeite om een oudje rond te houden, maar elk oudje kan er nog goed uitzien.

Enne, je moet oude mensen niet met paarden vergelijken Vork

Mag ik dan jou recept want mijn oudje krijgt het meeste van allemaal maar spek is er niet meer te vinden. Terwijl haar kiezen nog kneiterhard schijnen te zijn.

Ik heb er ook zo een van 36.
Eet me de oren van het hoofd.We gaan nu zelfs op pad om Subli seniorvoer voor haar te halen.Helaas ;Ze krijgt wel iets meer buik maar de bespiering is en blijft weg...........

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:24

Ik had een hele slanke 24 jarige volbloed die ook niet dik te krijgen was. Mager was hij ook niet, maar ik moest er wel continu extra voer in blijven stampen om hem een beetje toonbaar te houden.

Veel ruwvoer (oppassen met kuil!), en hij kreeg geregeld maismeel met slobber, naast zijn 3 kilo biks + muesli. Daar deed ie het heel goed op.
Het is een hele strijd om een paard met zo'n metabolisme op gewicht te houden, maar de pony uit dit topic vind ik echt niet meer kunnen.

Niet dat het dier afgemaakt zou moeten worden, hij lijkt nog erg helder uit zijn oogjes te kijken.
Maar 1 keer ziek en dat dier legt meteen het loodje. Helemaal geen reserves meer Scheve mond Hoe is het dan met de weerstand?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:02

Het verhaal van de journalist is dat hij verbaast is, dat een paard die vel over been is... gezond verklaart kan worden!!!!
En daar heeft volledig gelijk in... hoe is dat in godsnaam mogelijk?.. Het rare vind ik als ik deze topic zo lees... dat er mensen die dit helemaal normaal vinden. Dat een oud paard zeer ondervoed mag zijn. Ik wil iedereen daarom nog eens vragen bekijk deze foto nog eens heel goed. En luister eens goed naar je hart.... het klopt gewoon niet. Als een paard te oud is dat hij zijn voedsel niet meer goed kan eten en dit het gevolg is... Dat vind ik dat je het paard expres laat lijden en dan valt het onder de noemer verwaarlozen of te wel dierenmischandeling.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:31

Deze pony is niet mager, niet broodmager, maar gewoon een wandelend skelet. Ongelooflijk dat dit door sommige mensen als normaal wordt gezien voor een oud(er) paard. Ze noemen dit stokoud, nou, ik vind deze leeftijd nog wel meevallen.

Ik lees ook vaak dat mensen een oud(er) paard steeds meer moeten bijvoeren om hem/haar maar in conditie te houden. M.i. klopt dit ook niet. Wanneer je steeds meer moet voeren om er maar voor te zorgen dat ze niet magerder worden, is er iets aan de hand.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:57

ach jah..... dierenmishandeling en sjieliugh zijn dingen die makkelijk te roepen zijn als je er nooit voor hebt gestaan en je je paard afdankt zodra je er 'niets meer mee kan' ..... dan is het niet moeilijk om altijd een goed uitziend dier te hebben nee.... het rijden is voorbij, tijd voor wat nieuws...

nogmaals.... mijn oma had ook allang naar de slacht gemoeten...ze was te mager, terwijl ze toch veel at, maar hey....ze was vrolijk, at/dronk goed, poepte en pieste goed en genoot nog wekelijks van haar bingo'tje.

een paard die er zo uitziet hoeft niet per definitie pijn te hebben of verwaarloost te worden.... kijk ook eens wat verder dan je eigen neus lang is, dan zul je zien dat het ook anders kan zijn dan de mening die je nu brult

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:52

_rosita_ schreef:
ach jah..... dierenmishandeling en sjieliugh zijn dingen die makkelijk te roepen zijn als je er nooit voor hebt gestaan en je je paard afdankt zodra je er 'niets meer mee kan' ..... dan is het niet moeilijk om altijd een goed uitziend dier te hebben nee.... het rijden is voorbij, tijd voor wat nieuws...

nogmaals.... mijn oma had ook allang naar de slacht gemoeten...ze was te mager, terwijl ze toch veel at, maar hey....ze was vrolijk, at/dronk goed, poepte en pieste goed en genoot nog wekelijks van haar bingo'tje.

een paard die er zo uitziet hoeft niet per definitie pijn te hebben of verwaarloost te worden.... kijk ook eens wat verder dan je eigen neus lang is, dan zul je zien dat het ook anders kan zijn dan de mening die je nu brult

Het enige verschil tussen jouw oma'tje en deze pony is waarschijnlijk dat jouw oma het kon zeggen hoe ze in haar vel zat en deze pony niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:53

helkaas mogen oude magere paardjes niet meer paard zijn , doe er maar een dekentje om
, maak hem maar af
want de mensen vinden het zo zielig
sodemieter op
paarden worden oud, mogen ze?
sommige paarden worden idd heel erg mager, maar kunnen op dat moment nog steeds heel blij en gezond zijn,
maar moeten ze dan maar afgemaakt worden omdat het zo zielig lijkt??
ik word de hele disney maatschappij zo bue zo af en toe he
dit is niet het eerste geval van mensne die medelijden hebben met een dier wat er op het oog slecht verzorgd uitziet , maar in feite gezond is, maar alleen erg oud en dus ook erg dun , maar het nog wel prima naar de zin heeft
kennis van me moest een paard inslapen omdta de rest van de wereld het zielig vond:)* niet omdat het dier zielig was Pling

en waarom word het zielig gevonden?
omdat mensen er niets van weten , en de db en inspektiedienst luisteren naar onwetend geneuzel en zich laten beinvloeden door publiek wat er geen verstand van heeft

mensen zijn idd geen oude dieren gewend , want de meeste paarden halen geen echte bejaarde leeftijden
sommige paarden worden mooi gevuld oud, anderen worden mager...
ga kijken in een bejaardenhuis, de 1 groeit dicht van het niksdoen, de ander word broodmager
moeten we magere oma dan ook maar afspuiten?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:10

Ik schrok wel even van de foto, maar moet zeggen dat als een dierenarts (iemand die er dus voor gestudeerd heeft, iets wat wij met zijn allen waarschijnlijk niet) zegt dat het dier gezond is, dan geloof ik dat.

OK hoefjes hadden eerder gemogen, maar is ook niet heel extreem vind ik.

Het paardje ziet er verder goed uit, kijk vrolijk de wereld in.

Wat iemand anders al stelde, waarom voor dit soort zaken de dierenbescherming laten komen en er een discussie over voeren op bokt .... en niet over te dikke paarden (wat een veel groter probleem blijkt te zijn).

Pas geleden zag ik een shetlander waarbij je nog nauwelijks zijn beentjes kon zien..... denk niet dat de eigenaren van die pony ooit de Dierenbescherming op hun dak zullen krijgen.
Dat terwijl dit een jonge pony was, die een speklaag op zijn kont (en rest van zijn lichaam had) waar je u tegen zei.

Nee persoonlijk zie ik dan liever een foto van dit gezond-verklaarde bejaarde paardje

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:27

Ik heb meerdere oudere paarden gezien (rond de 30 jaar en ouder) en zelfs verzorgd en die zagen er echt niet zo uit. Ik denk dat dit paard zichzelf niet eens meer warm kan houden, laat staan zich lekker voelt zo. Ik zeg niet afmaken, maar gewoon beter verzorgen dat verdient zo beestje toch ook.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:48

Afbeelding

Dit is mijn 30-jarige ruin, ik doe er alles aan om hem op gewicht te houden en in conditie. Hoefsmid, paardentandarts, vitaminespuiten, vaak ontwormen. Hij mist al 6 kiezen dus wordt er flink op losgeslobberd om ook spek voor de winter weer op te bouwen. En heel belangrijk : 365 iedere dag in het lange gras.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:50

jemig, wat voor dierenarts heb je dan wel niet. Gezond en niets aan de hand Nagelbijten / Gniffelen kom op zeg, zelfs een kleuter kan zien dat dit paard niet in een goede toestand verkeerd!

Lange hoeven, goh, het eerste wat mij opviel was de uitstekende ribben, beest is broodmager en mag zeker heel wat kilo's aankomen!

Verzorging van een oud paard is zeker heel veel werk, weet er alles van Knipoog