***-UPDATE-*** Paard verstrikt en sterft door prikkeldraad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

Re: Paard verstrikt en sterft door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:10

Pauline schreef:
Ik vind het echt te triest voor woorden, je paard kan sltijd vast komen te zitten maar aan die kring modder te zien heeft dit dier uren, zoniet dagen vastgelegen...dat hij dan te moe is en op is...tja.
Hoe kan dat gebeuren? Waarom kom je niet elke dag kijken naar je paard? Lijkt me het minste.

in de reacties onder het filmpje schreef iemand die erbij is geweest dat dit dagenlang heeft geduurt.. (op 1 na onderste reactie)

Axel_Clauw

Re: Paard geraakt verstrikt en sterft in Aspelare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:11

runningkawa schreef:
arm arm ding.....
Ik zit hier echt te janken
En het enige wat ik denk, flikker die camera weg en knuffel dat dier..even een gevoel van liefde zijn laatse minuten....

Je haalt me de woorden uit de mond.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

runningkawa schreef:
Hoe kom jij ineens aan dat bericht?
Lezen ze hier soms mee?
Laat ze dit dan ook maar lezen
viewtopic.php?f=158&t=829262&hilit=

Het staat in het Belgische artikel, maar helemaal onderaan.

Jasmijn76

...noem me maar laf maar ik ga het niet kijken...ik kan er niet tegen...maar zo te lezen is het verschrikkelijk...soms snap je gewoon niet dat je medemens, die toch ook een hart heb..dit allemaal kan toelaten!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:12

@lucienne, dan hadden ze misschien beter kunnen filmen dat het paard bevrijd werd, en laten zien hoe het dier verstrikt zat en wat voor (ongetwijfeld gruwelijke) verwondingen dat tot gevolg heeft gehad. Hier laten ze alleen zien dat het paard uitgeput in de modder ligt en komt het prikkeldraad-aspect niet echt tot uiting.

@kvika: al had er alleen maar iemand vlakbij het paard gestaan om tegen hem te praten, dan was het al een heel ander beeld geweest! Ze moesten hem uitgraven dus ruimte om te spartelen had hij sowieso al niet meer...

@symphatico: denk niet dat je dit paard er zo even uitgetrokken zou hebben, hoe goed bedoeld ook, als hij uitgegraven moest worden door o.a. de brandweer...

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:12

runningkawa schreef:
Geen idee wat er hier mee leest en ook nog eens zo snel antwoord...

Andere willen er ook wat aan doen, maar krijgen er geen mogelijkheid toe
Verder is imo de DB veel te laks, paarden (en andere dieren) moeten er idd ongeveer zo bij liggen als op het filmpje voordat er eens aktie komt.

Da's weer een heel andere discussie of de DB te laks is of niet.
Voorlopig zitten wij hier alleen maar te lezen en te schrijven hoe erg we het allemaal wel niet vinden en zijn zij bezig om aandacht te krijgen voor dit soort schrijnende gevallen. En aandacht kan er niet genoeg zijn. Ook is er voor dit soort organisaties geld nodig en mensen (vrijwilligers).
Heeft iedereen op dit topic wel eens geld geschonken aan zo'n organisatie.
Ik wel! elk jaar weer! zouden we allemaal moeten doen!

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:13

Wat een akelijk gezicht om te zien.

Mensen van de dierenbescherming zien dit zo vaak.
Neem aan dat ze daarom niet bij elk paard erbij gaan zitten tot ze laatste adem uitblazen.

melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:14

wat zielig zeg! Verdrietig
Wie doet nou zo iets Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:15

Cayenne schreef:
runningkawa schreef:
Hoe kom jij ineens aan dat bericht?
Lezen ze hier soms mee?
Laat ze dit dan ook maar lezen
viewtopic.php?f=158&t=829262&hilit=

Het staat in het Belgische artikel, maar helemaal onderaan.

Oke, bedankt voor de duidelijkheid
Heb niet naar beneden gescrold daar

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:16

pretletter17 schreef:
@lucienne, dan hadden ze misschien beter kunnen filmen dat het paard bevrijd werd, en laten zien hoe het dier verstrikt zat en wat voor (ongetwijfeld gruwelijke) verwondingen dat tot gevolg heeft gehad. Hier laten ze alleen zien dat het paard uitgeput in de modder ligt en komt het prikkeldraad-aspect niet echt tot uiting.

@kvika: al had er alleen maar iemand vlakbij het paard gestaan om tegen hem te praten, dan was het al een heel ander beeld geweest! Ze moesten hem uitgraven dus ruimte om te spartelen had hij sowieso al niet meer...

@symphatico: denk niet dat je dit paard er zo even uitgetrokken zou hebben, hoe goed bedoeld ook, als hij uitgegraven moest worden door o.a. de brandweer...

omdat het een paard is moet er tegen gepraat worden? dit beest was al meer dood dan levend.
ik weet dat ik nu heel bok over me heen krijg omdat ik weer eens een mening geef.
(het hele gedoe is super sneu, en had nooit mogen gebeuren,maar de makers van deze film blijft niet te verwijten. )

Cayenne

Ik denk dat de mensen die dit eerder hadden kunnen melden eerder te laks zijn dan de dierenbescherming in dit geval.
Het weiland was al kaal. Hoeveel mensen hebben de mogelijkheid gehad dat eerder te melden? Ik zie er weilanden en vanalles omheen. Het bestaat gewoon niet dat niemand dit heeft gezien.

Dat de Dierenbescherming nu in actie kwam is denk ik eerder te wijten aan de mensen die het eerder hadden kunnen melden maar hun hoofd in het zand staken en waardoor het nu zover heeft moeten komen, EN de eigenaar, want daar begint het mee.

zonder meldingen weet de DB ook niet waar ze moeten zijn, en dan krijg je dus dit soort taferelen. Ik zeg niet dat de DB geweldig is, maar je kunt de rollen natuurlijk ook omdraaien Lachen Bovendien lopen ze steeds tegen de Belgische en ook Nederlandse wetgeving aan, waar dus bijna geen straffen voor staan. Ik heb daar weleens uitleg over gehad, en het lijkt me erg frustrerend.

Hoe dan ook, dit paard heeft verschrikkelijk moeten lijden, en dat is hoe dan ook niet nodig geweest.

Mar_Nimbus

Re: Paard geraakt verstrikt en sterft in Aspelare

MaestroE schreef:
Ik zit hier dus ook te janken, och och och dat arme beest Huilen
Hou z'n koppie nog even vast in plaats van hem half in de modder te laten stikken Huilen

nou inderdaad
hij ligt echt met zijn mond en neusgaten in de modder
krijgt hij toch geen lucht meer
stelletje sukkels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:17

augurk schreef:
runningkawa schreef:
Geen idee wat er hier mee leest en ook nog eens zo snel antwoord...

Andere willen er ook wat aan doen, maar krijgen er geen mogelijkheid toe
Verder is imo de DB veel te laks, paarden (en andere dieren) moeten er idd ongeveer zo bij liggen als op het filmpje voordat er eens aktie komt.

Da's weer een heel andere discussie of de DB te laks is of niet.
Voorlopig zitten wij hier alleen maar te lezen en te schrijven hoe erg we het allemaal wel niet vinden en zijn zij bezig om aandacht te krijgen voor dit soort schrijnende gevallen. En aandacht kan er niet genoeg zijn. Ook is er voor dit soort organisaties geld nodig en mensen (vrijwilligers).
Heeft iedereen op dit topic wel eens geld geschonken aan zo'n organisatie.
Ik wel! elk jaar weer! zouden we allemaal moeten doen!

Ja elk jaar (komen binnenkort weer als het goed is)
Maar ik twijffel toch echt steeds harder...imo doen ze er geen drol mee...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:18

Wat ik zie is een paard wat in een diepe poel modder ligt. Niet een paard wat vastzit in het draad.
volgens het bericht zat hij met zn manen in het draad vast maar zijn hals is gewoon vrij.
hadden ze hem nou niet gewoon even op het droge kunnen slepen? Ik begrijp hier niks van. Nou valt hij elke keer weer in de modder en moet zijn hoofd optillen om niet te stikken...
Een klein beetje actie en het arme dier had in ieder geval gewoon ontspannen kunnen liggen. En met een dekentje had hij wellicht iets ontspannener en een beetje warm kunnen inslapen. Dat was toch niet teveel moeite geweest?

aliceO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:19

Gewoon te erg voor worden. Heb het filmpje niet afgekeken, vond het zo erg Boos! Boos!

brenpasbeau

beantsje schreef:
Wat ik zie is een paard wat in een diepe poel modder ligt. Niet een paard wat vastzit in het draad.
volgens het bericht zat hij met zn manen in het draad vast maar zijn hals is gewoon vrij.
hadden ze hem nou niet gewoon even op het droge kunnen slepen? Ik begrijp hier niks van. Nou valt hij elke keer weer in de modder en moet zijn hoofd optillen om niet te stikken...
Een klein beetje actie en het arme dier had in ieder geval gewoon ontspannen kunnen liggen. En met een dekentje had hij wellicht iets ontspannener en een beetje warm kunnen inslapen. Dat was toch niet teveel moeite geweest?

ben het er helemaal mee eens met jou

Anoniem

Cayenne schreef:
Ik denk dat de mensen die dit eerder hadden kunnen melden eerder te laks zijn dan de dierenbescherming in dit geval.
Het weiland was al kaal. Hoeveel mensen hebben de mogelijkheid gehad dat eerder te melden? Ik zie er weilanden en vanalles omheen. Het bestaat gewoon niet dat niemand dit heeft gezien.

Dat de Dierenbescherming nu in actie kwam is denk ik eerder te wijten aan de mensen die het eerder hadden kunnen melden maar hun hoofd in het zand staken en waardoor het nu zover heeft moeten komen, EN de eigenaar, want daar begint het mee.

zonder meldingen weet de DB ook niet waar ze moeten zijn, en dan krijg je dus dit soort taferelen. Ik zeg niet dat de DB geweldig is, maar je kunt de rollen natuurlijk ook omdraaien Lachen
Hoe dan ook, dit paard heeft verschrikkelijk moeten lijden, en dat is hoe dan ook niet nodig geweest.

De ervaring is dat de DB dan nog niks doet
Staat er een sprietje gras en/of ligt er 1 sprietje hooi wordt er zogenaamd bijgevoerd en totaal géén actie ondernomen.
En het wordt tijd dat dat anders wordt Ja
Het is bureaucratie rommeltje (kan niet alleen de DB wat aan doen) en daardoor vaak geeen dieren die het nodig hebben geholpen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:20

Diep triest inderdaad. Ik ben niet tegen prikkeldraad, maar dan alleen als het goed onderhouden is, en paarden geen capriolen moeten doen om bij eten te komen. Bij ons op stal is al jaren prikkeldraad (en dan heb ik het over tientallen jaren Knipoog ) en er is nog nooit wat gebeurd. Kwestie van goed onderhoud en vette weilanden Knipoog

Over het filmen.. waarschijnlijk was het paard al niet meer te redden, en is deze film bedoeld als bewijsmateriaal/harde les voor andere mensen. De DB is nou eenmaal geen knuffelorganisatie, en heeft niet overal ogen en oren. Als er geen meldingen binnenkomen, kunnen zij er ook niet vanaf weten. Er is hier maar een schuldige, en dat is de eigenaar van dit dier. Immers, zijn/haar paard staat op een kaal land met waarschijnlijk (als ik het zo zie) slecht onderhouden prikkeldraad. Hij/zij én omstanders laten dat paard daar zo lang liggen. De DB heeft daar geen schuld aan.

Destiny22

jeetje wat erg zeg!!! het zal je maar gebeuren!!

Maar volgens mij hadden ze hem inderdaad kunnen redden ik zie hem ook niet vast liggen ofzo hij ligt alleen diep in de modder en is uitgeput. Boos!

Cayenne

Ik lees nu ook dat volgens 1 van de aanwezige het paard al een paar dagen verstrikt zat en daarbij vast in de modder zat.
Waarom heeft niemand dat dan gezien??

Citaat:
Hallo

Als aanwezige op deze spijtige gebeurtenis kan ik jullie wel zeggen dat de mensen niks konden doen om het paard te bevrijden.
Het zat al enkele dagen diep ingzakt in de modder en 1 van zijn achterpoten zat schuin zodat het niet op eigen kracht of met behulp van omstaanders kon gered worden uit zijn situatie.
Er was een zeer zware jeep plus brandweermateriaal nodig om beweging in het paard te brengen.Ook was het niet makkelijk riemen aan te brengen daar het paard steeds verder zakte.
Het was zeer moeilijk te zien van op straat dat er ginds beneden een paard in moeilijkheden zat.Wat ik over de eigenaar denk ga ik hier niet plaatsen.

@Berdien, dat is precies wat ik bedoel!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:21

Agh, had hem nog een beetje gerust gesteld.
Dat de eigenaren er niks aan deden, zo moeilijk is dat toch niet om een normale omheining te doen.
Als je weinig gras op je land heb staan, dan voer je toch minstens hooi of kuilgras bij.
Ik hoop weer dat mensen hiervan leren.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:21

Wat hadden mensen moeten melden dan?

Er staat een paard op een kaal stuk land? Daar kunnen ze toch niets mee?
Dit is gewoon gruwelijke verwaarlozing Verdrietig

Ben ermee eens dat dit nooit had mogen gebeuren, maar dat de BELGISCHE DB daar goed werk heeft gedaan, want als niemand iets meld, dan weten zij het ook niet he? En als ze aankomen en je treft dit aan, ja wat wil je dan ook doen? Filmen is voor bewijsmateriaal, dat is juist goed dat ze dat doen!!
Laatst bijgewerkt door Tries_en_Faf op 07-09-07 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:22

Tries_en_Faf schreef:
Wat hadden mensen moeten melden dan?

Er staat een paard op een kaal stuk land? Daar kunnen ze toch niets mee?

Ben ermee eens dat dit nooit had mogen gebeuren, maar dat de BELGISCHE DB daar goed werk heeft gedaan, want als niemand iets meld, dan weten zij het ook niet he? En als ze aankomen en je treft dit aan, ja wat wil je dan ook doen? Filmen is voor bewijsmateriaal, dat is juist goed dat ze dat doen!!

Wanneer een paard al een aantal dagen in deze situatie zit, dan lijkt me dat toch wel meldbaar Scheve mond

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:23

Als iemand dat heeft gezien wel, maar vanaf de straat was het kennelijk moeilijk te zien.

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:24

De dierenbescherming is er toch voor de dieren van de beesten te beschermen. In dit geval was het dan wel te laat voor dit dier. Dat er gefilmd is ok, dat je hiermee het gruwelijk prikkeldraad aan de kaak wilt stellen. Prikkeldraad is nu eenmaal niet de omheining voor paarden. Het komt in het filmpje weliswaar niet goed naar voren.

Het had wat vriendelijker geweest als ze dat dier zijn hoofd even boven de modder gehouden had zodat hij is vrijer had kunnen ademen. Dit paard is zover heen dat hij nu niet meer bepaald een gevaar is om er bij te gaan staan.

Als ik daar terplekke had geweest had ik er niet bij kunnen gaan staan en had tenminste iets geprobeerd.. Dat is wat mij het meeste tegen de borst stuit..

Heb al meerdere malen een paard in een benarde situatie gehad en ik ga heus niet wachten tot de er hulp komt.
Laatst bijgewerkt door apenstaartje op 07-09-07 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt