Wondermerrie Poëtin gekloond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marlissa92

Re: Wondermerrie Poëtin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:40

manie schreef:
winerieke schreef:
Ik snap het ook wel dat ze met de genen van deze merrie door willen gaan,,
Maar ik denk dat het veulen ook goed gebouwd moet zijn om er goed mee te fokken, alleen de genen zeggen niet genoeg.

Genen zeggen juist alles in de fokkerij.
Sportprestaties zijn niet erfelijk, dit hangt af van vele dingen in het leven van een paard.

Ik bedoel ook niet de sportprestaties maar bijvoorbeeld dat de achterbenen niet te stijl zijn en dat de verhoudingen kloppen. De genen zijn zeer belangrijk ja.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:44

ik vind het allemaal maar niks!
het strijd tegen de regels der natuur in en het kan niet goed zijn!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:49

..ik weet niet wat ik er van moet denken...nu begrijp ik wel dat de 'eigenaar'van Poetin aan klonen doet, want stel je voor...het wordt een goeie fokmerrie!!!..sow...da's niet mis....of ze gebruiken haar alleen voor haar eitjes en nemen ze draagmerrie's..de mogelijkheden zijn nu opeens wel eindeloos..
Hopelijk gaat het beestje een goed leven tegemoet, dat is nog altijd het belangrijkste(zonder teveel getest etc.)

maar blijf het eng vinden, maar dat vind ik met alles wat ik niet begrijp..Wat ik wel eens heb begrepen is dat het gekloonde veulen van Poetin wel van maart is maar haar genen gewoon net zo oud zijn als moeders(8 jaar dus)..dus jong van buiten, oud van binnen

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:53

Cayenne schreef:
Maar zullen zulke genen nou schade oplopen door het klonen? Dat vraag ik mij dan af.
Het lijkt mij toch niet gezond, maar goed ik heb er ook geen verstand van Bloos

jasmijn76 schreef:
Wat ik wel eens heb begrepen is dat het gekloonde veulen van Poetin wel van maart is maar haar genen gewoon net zo oud zijn als moeders(8 jaar dus)..dus jong van buiten, oud van binnen

Toen Dolly gekloont werd bleek dat ze bij geboorte qua genen al even oud was als als haar "kloonmoeder", waardoor ze veel minder oud werd. Tegenwoordig zijn de technieken allang zover dat dit opgelost kan worden, waardoor de kloon gewoon "jonge genen" heeft.
Het effect van klonen op de hele lange termijn (en dan vooral het effect wanneer er nakomelingen gefokt worden uit de kloon) is nog niet goed bekend, simpelweg omdat klonen nog niet zo ontzettend lang gedaan wordt. Dat zal in de toekomst moeten blijken...

Zelf kan ik in dit geval goed begrijpen dat je het paard laat klonen als dat tot de mogelijkheden behoort, het gaat in dit geval immers alleen om de genen, de merrie heeft zichzelf allang bewezen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik hierbij klonen altijd goedkeur Knipoog

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:02

Ik vind het maar een 'eng' en raar idee, een gekloond paard..
je weet helemaal niet hoe zo iets uit gaat pakken..
Maar we zullen zien Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:04

Zegt al genoeg over de eigenaar: it's all 'bout the money.. Muziek!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:17

Mirjammie schreef:
Cayenne schreef:
Maar zullen zulke genen nou schade oplopen door het klonen? Dat vraag ik mij dan af.
Het lijkt mij toch niet gezond, maar goed ik heb er ook geen verstand van Bloos

jasmijn76 schreef:
Wat ik wel eens heb begrepen is dat het gekloonde veulen van Poetin wel van maart is maar haar genen gewoon net zo oud zijn als moeders(8 jaar dus)..dus jong van buiten, oud van binnen

Toen Dolly gekloont werd bleek dat ze bij geboorte qua genen al even oud was als als haar "kloonmoeder", waardoor ze veel minder oud werd. Tegenwoordig zijn de technieken allang zover dat dit opgelost kan worden, waardoor de kloon gewoon "jonge genen" heeft.
Het effect van klonen op de hele lange termijn (en dan vooral het effect wanneer er nakomelingen gefokt worden uit de kloon) is nog niet goed bekend, simpelweg omdat klonen nog niet zo ontzettend lang gedaan wordt. Dat zal in de toekomst moeten blijken...

Zelf kan ik in dit geval goed begrijpen dat je het paard laat klonen als dat tot de mogelijkheden behoort, het gaat in dit geval immers alleen om de genen, de merrie heeft zichzelf allang bewezen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik hierbij klonen altijd goedkeur Knipoog

Dat klopt, ze kunnen de telomeer die op t eind van het DNA zit en die korter wordt door het delen van de cellen (groeien en ouder worden dus) nu weer fris en nieuw op het DNA van het gekloonde dier laten 'zitten'. De gekloonde dieren hebben dus geen oude cellen en die cellen kunnen gewoon even vaak delen waardoor het dier groeit en ouder wordt.
Als er iets mis was gegaan (bijv. een cel die zich te vaak gaat delen, woekergroei, kanker of als die een andere functie aanneemt, dus een hart cel die als 'gewone' cel gaat werken en delen) waren ze daar allang achter en was de dracht van de kloon allang gestopt. Het veulen zal dus normaal en gezond opgroeien, alleen wat haar gekloonde cellen en dus ook 'veranderde' eicellen betekenen voor háar nakomelingen en daar weer de nakomelingen van..? Dat weet niemand, klonen is alleen bekend op de korte terwijn en er is nog niets bekend over wat het betekend als je met een kloon gewoon gaat fokken en dan met dat fokproduct weer verder gaat fokken..
Klonen staat mij absoluut niet aan, zoals iemand al zei: met fokken kies je steeds de beste genen uit om bij elkaar te brengen, bij klonen veranderd en verbeterd er niets.. En dat is nou zonde (en gevaarlijk ivm. erfelijke ziektes) Scheve mond Zowiezo vind ik dat wij als mensen daar niets over te zeggen hebben, jammer dat ze dood is, volgende paard zal ook vast goede genen bezitten en zichzelf bewijzen, ga niet zo belachelijk gevaarlijk ingrijpen in de natuur Lachen

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:20

Klonen is iets waar de mens nog weinig ervaring in heeft. Klonen is eenzelfde ontwikkeling als medicijnen tegen ziekten vinden. Het gaat met vallen en op staan, niet iedereen is het er mee eens maar zoals ze vaker zeggen '' Het doel heiligt alle middelen''. Ik ben het er wel mee eens dat er wordt gekloond. We leren er super veel van en naar mijn idee worden de gekloonde dieren niet slecht onderhouden etc.
Het is belangrijk dat wij als mens constant nieuwe ontwikkelingen produceren om zo voor verschillende doeleinden een bevredigend resultaat te behalen. So be it.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:21

Ik vind dit echt ver gaan. Ben zowiezo al tegen kloonen, kan niet geloven dat het gezond is. Overgens was er toch een veulen van Poetin? Uit een andere merrie, die niet zo goed was..? Toch? Bloos
Maar een kloon van Poetin of niet, ik ben er tegen, kan gewoon niet geloven dat het gezond is. Het is geen natuur meer, hoelang is de levensverwachting? Net als een gewoon paard? Hoe worden die veulens later?

Over een paar jaar kan je, je kind helemaal zelf kiezen, blond of bruin haar, groene of blauwe ogen? En het paard kan je ook zelf samenstellen. Nagelbijten / Gniffelen

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:23

Krijgt dit verhaal nu nooit een einde?
Die merrie is niet meer, laat het met rust!!!!!!!!!!!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:26

Dat klopt, ze kunnen de telomeer die op t eind van het DNA zit en die korter wordt door het delen van de cellen (groeien en ouder worden dus) nu weer fris en nieuw op het DNA van het gekloonde dier laten 'zitten'. De gekloonde dieren hebben dus geen oude cellen en die cellen kunnen gewoon even vaak delen waardoor het dier groeit en ouder wordt.
Als er iets mis was gegaan (bijv. een cel die zich te vaak gaat delen, woekergroei, kanker of als die een andere functie aanneemt, dus een hart cel die als 'gewone' cel gaat werken en delen) waren ze daar allang achter en was de dracht van de kloon allang gestopt. Het veulen zal dus normaal en gezond opgroeien, alleen wat haar gekloonde cellen en dus ook 'veranderde' eicellen betekenen voor háar nakomelingen en daar weer de nakomelingen van..? Dat weet niemand, klonen is alleen bekend op de korte terwijn en er is nog niets bekend over wat het betekend als je met een kloon gewoon gaat fokken en dan met dat fokproduct weer verder gaat fokken..
Klonen staat mij absoluut niet aan, zoals iemand al zei: met fokken kies je steeds de beste genen uit om bij elkaar te brengen, bij klonen veranderd en verbeterd er niets.. En dat is nou zonde (en gevaarlijk ivm. erfelijke ziektes) Scheve mond Zowiezo vind ik dat wij als mensen daar niets over te zeggen hebben, jammer dat ze dood is, volgende paard zal ook vast goede genen bezitten en zichzelf bewijzen, ga niet zo belachelijk gevaarlijk ingrijpen in de natuur Lachen[/quote]

bedankt voor de duidelijke uitleg...fijn om eens wat zinnigs te lezen

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:38

Niet genetisch identiek: het mitochindriaal DNA is van de draagmoeder of eiceldonor of hoe je dat noemt. Alleen het DNA uit de celkern is identiek met dat van Poetin, als het tenminste het invriezen, bewaren, ontdooien en implanteren goed heeft doorstaan. Zelfs dat is niet zeker. En de hele rest is van de draagmoeder. Dit is geen klonen, het resultaat is altijd nog het product van twee individuen, niet van een. Klonen is een stukje geranium stekken. DAT is iderntiek. Wat ze bij zoogdieren doen, heeft daar niets mee te maken.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:46

Ronja schreef:
Inderdaad, ik denk dat ze deze merrie zullen willen gebruiken voor het fokken, wat met poëtin zelf niet meer gelukt is.
Dat zeg je nou wel, maar ik dacht dat er een aantal draagmerries geschopt waren met een veulen van Poëtin? Maar daar hadden we dan vorige zomer wel wat van gehoord - wellicht zijn deze zwangerschappen niet voldragen.

skippy1 schreef:
Ik vind t klonen voor dit soort doeleinden maar niets. Een lekkere gezonde nieuwe paardenpopulatie met brede genenpool heeft toch mijn voorkeur.
Welke doeleinden bedoel je hier? Deze kloon is de enige manier geweest om met deze merrie te kunnen fokken, zodat haar genen behouden blijven. Voor de brede genenpoel. Ik heb niet het idee dat ze van plan zijn Poëtin nog 5 keer te klonen, om extra te kunnen fokken met deze genen. Ze wilden één merrie, deze merrie werd helaas erg ziek, waardoor de meest humane oplossing het eeuwige slapen was. Nu hebben ze deze ene merrie weer.

erleyne schreef:
De levensvatbaarheid van klonen laat nog wel eens te wensen over. Ze wilden waarschijnlijk eerst afwachten of het wel zou blijven leven.
Ik zie 't gezicht van m'n vriend nog voor me, toen ik zei "Poetin is dood". Ik vraag me af wat z'n gezicht zal zijn als ik zeg "de kloon van Poetin is ziek/overleden" Clown

Cayenne schreef:
Het zou nu trouwens helemaal een stunt zijn als Mevr. van der Zwan het kloonveulen koopt, en Anky tijdens de spelen van 2016 wil verslaan Haha!
*LOL* Moet ze denk ik wel even 'n nieuwe vent vinden die 2,5 miljoen opkucht, voor de vorige is 't lastig, met dat faillisement Haha!

Ik ben persoonlijk erg blij met deze ontwikkeling in het verhaal, en ik hoop dat dit veulen gezond volwassen en oud wordt, en haar leven lekker als moeder mag doorbrengen. Klonen is niet altijd even ethisch, maar in dit geval vind ik het zeker geoorloofd. En ik denk dat Marie er na lang overwegen ook zo over heeft gedacht. En "it's all about the money": reken maar dat 't klonen ook genoeg gekost heeft. Dikke kans dat hij de kosten van de aankoop + de kosten van 't klonen met de veulens die deze kloon zou kunnen krijgen, niet kan compenseren. Ik denk dat er bij deze man ook een heel groot deel liefde en ontzag voor haar talent speelt, dat hij niet verloren wil zien gaan in de sport waarvoor hij zoveel liefde en ontzag heeft.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:03

even off topic...kan hier iemand geen wiki-onderwerp van maken??, want ik vind het persoonlijk erg interessant!(maar heb er geen verstand van om het te doen)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:06

Jasmijn76 schreef:
even off topic...kan hier iemand geen wiki-onderwerp van maken??, want ik vind het persoonlijk erg interessant!(maar heb er geen verstand van om het te doen)

Vind ik best een goed idee ja. Ja

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:07

vind het echt belachelijk dat zoiets gedaan wordt. Ieder mens en dier is toch uniek waarom moeten er dan toch weer mensen zijn die ons gaan verdubbelen. Dit is toch geen leven meer. Over 10 jaar lopen er zo alleen nog maar Salinero`s rond, nou sorry hoor maar dat hoeft voor mij niet

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:15

blacklight schreef:
vind het echt belachelijk dat zoiets gedaan wordt. Ieder mens en dier is toch uniek waarom moeten er dan toch weer mensen zijn die ons gaan verdubbelen. Dit is toch geen leven meer. Over 10 jaar lopen er zo alleen nog maar Salinero`s rond, nou sorry hoor maar dat hoeft voor mij niet

maar wat ik daarnet uit het verhaal van bterlaan begrijpt is dat juist niet aan de orde

Citaat:
Niet genetisch identiek: het mitochindriaal DNA is van de draagmoeder of eiceldonor of hoe je dat noemt. Alleen het DNA uit de celkern is identiek met dat van Poetin, als het tenminste het invriezen, bewaren, ontdooien en implanteren goed heeft doorstaan. Zelfs dat is niet zeker. En de hele rest is van de draagmoeder. Dit is geen klonen, het resultaat is altijd nog het product van twee individuen, niet van een. Klonen is een stukje geranium stekken. DAT is iderntiek. Wat ze bij zoogdieren doen, heeft daar niets mee te maken.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:30

Jasmijn76 schreef:

Goed idee, zal ik wel even overleggen met Ellende, Shadow of Marlies. Lachen

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:36

Jasmijn76 schreef:
maar wat ik daarnet uit het verhaal van bterlaan begrijpt is dat juist niet aan de orde
Citaat:Niet genetisch identiek: het mitochindriaal DNA is van de draagmoeder of eiceldonor of hoe je dat noemt. Alleen het DNA uit de celkern is identiek met dat van Poetin, als het tenminste het invriezen, bewaren, ontdooien en implanteren goed heeft doorstaan. Zelfs dat is niet zeker. En de hele rest is van de draagmoeder. Dit is geen klonen, het resultaat is altijd nog het product van twee individuen, niet van een. Klonen is een stukje geranium stekken. DAT is iderntiek. Wat ze bij zoogdieren doen, heeft daar niets mee te maken.

Even ter verduidelijking: mitochondriaal DNA http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitochondriaal_DNA

Dwz het deel aan mitochondriaal DNA wat in de eicel zit van de "draagmoeder" heeft Poetin II nu gekregen, dus dat maakt haar dan 99 % (?) genetisch identiek aan de originele Poetin?
Ik dacht eerlijk gezegd ook dat mitochondriaal DNA niet heel veel zegt over de bouw e.d. van een dier, maar eerder over het voorkomen van bepaalde ziektes.....

@bterlaan: zeg ik dat zo goed?

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:38

Ze hebben zeker geld over?! Ik heb nog wel een rekening openstaan voor ze...

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:42

naja ik snap het niet helemaal misschien, maar dan nog ben ik meer voor gewoon natuurlijke dingen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:42

Ik vind het klonen juist een goede ontwikkeling voor dit soort gevallen. Met deze merrie is immers een zeer talentvol paard verloren gegaan, en het zou toch eeuwig zonde zijn om die genen te verliezen (al dacht ik dat er nog wel wat volle broers/zussen van Poetin rond liepen...) Ook in het geval van een ET, gecastreerd maar vervolgens wel één van de beste springpaarden ter wereld, ik vind het geen slechte ontwikkeling dat er 'dragers van hun genen' rond lopen om voor de fokkerij ingezet te worden.

Wel ben ik het er mee eens dat er vanuit maatschappelijk oogpunt voor gewaakt moet worden dat deze klonen vervolgens niet in de topsport terecht komen, dat er straks 3 salinero-klonen op de olympische spelen rond lopen... Al ben ik toch van mening dat niet alleen hun genen verantwoordelijk zijn voor de topprestaties: we mogen immers ook de opleiding door de ruiter, de leefomgeving en al dat soort factoren niet uitvlakken. Die zijn even belangrijk, als het niet belangrijker is.....

Dergelijke paarden moeten dan ook niet lukraak gekloond worden. Er loopt nu 1 ET rond, 1 Poetin, prima dat andere ruinen of vroegtijdig overleden paarden worden gekloond, ALS zij waardevol zijn voor de fokkerij, maar meer dan 1 kloon lijkt me niet wenselijk.

Maar in het geval van Poetin was ik aangenaam verrast toen ik de kop van dit topic las.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:52

1 ding is zeker: de merrie heeft een enorme indruk op die Xavier gemaakt Ja

Ik ben ervan onder de indruk wat die mensen er allemaal voor over hebben...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:59

..ik heb eens gegoogled, waar dus door desbetreffende bedrijf ook wordt vermeld dat als je een toppaard heb staan, je samen met het bedrijf kan klonen, dan is het gekloonde product 80% van het bedrijf en 20% van jou...alles wordt gedeeld, alleen de klonkosten zijn voor het bedrijf....ik weet niet of ik hier de link mag neerzetten...maar als je via google, klonen paarden doet, dat is het de 3e link geloof ik

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:13

Er zijn toch al meer veulens op de wereld gezet met Poetin's eitjes in een draagmoeder? Waarmee ik maar wil zeggen dat niet alle Poetin-genen verloren gaan, alleen nu hebben ze dus een exacte kopie...