Paarden op Veluwe steeds meer last van eczeem

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Re: Paarden op Veluwe steeds meer last van eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:59

Miloutje33 schreef:
Paula1990 schreef:
Mijn pony heeft ook zomerexzeem ; dekens hebben geen zin ligt na een kwartier al af ... mijne krijgt spuit die 1-3 weken helpt en pillen en avs voor in de manen en staart meer kan je niet doen ...... als je zoiets uitvind word je miljonair ..

Wij wonen in Drente ( wel bij het bos) en hebben 1 paard met zomerexceem, en wij hadden een vliegendeken (met hals en hoofd), die was elke dag helemaal kapot en werkte niet. Het paard gooide de deken af, schuurde zijn hele manenkam weg en staart kapot, en had allemaal grote wonden. Nu hebben we een exceemdeken gekocht, en die werkt echt super. Manen en staart groeien weer en paard schuurt niet meer!

We hebben in Drenthe vliegen die anti-exceemdeken zijn volgens mij Lachen, bij mij werkt het ook super.... Haha!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:16

LindyH schreef:
Ik dacht dat een paard wel "allergisch" moet zijn voor de steek van de knut om last van zomereczeem te krijgen. En dat heeft dan weer te maken met weerstand en voeding enzo. Hoe kan het anders dat het ene paard er ontzettend veel last van heeft en het andere paard van hetzelfde ras in dezelfde wei niet? Ik kan me niet voorstellen dat die mugjes het steeds op dat ene paard gemunt hebben.

Paarden die bijvoorbeeld veel te eiwitrijk gevoerd worden, krijgen eerder last van zomereczeem. Daarom zijn sobere rassen ook eerder slachtoffer. Ik denk dus dat de luxe omstandigheden waaronder paarden steeds meer gehouden worden ook meespeelt in de uitbraak van zomereczeem.

Ik zie het hier veel gebeuren dat rijke mensen uit de randstad hier een boerderijtje kopen omdat ze paarden hebben. Maar in het land staat nog koeiengras van de vorige eigenaar. Veel te eiwitrijk voor paarden! Deze mensen hebben ook vaak veel geld en houden paarden op zo'n manier dat ze geen weerstand opdoen: bij de eerste regendruppel naar binnen, veel brokken, dekens op, paarden veel wassen etc.

Sowieso heb je in de kustprovincies minder last van zomereczeem door de invloed van de zee.

Ik ben het deels met je eens maar anderzijds ook niet. Zomereczeem is inderdaad een allergie, wat niet te vergelijken is met jeuk of een keer staartschuren wat een paard doet. Overmatig voeren, het paard te vet houden kan de jeuk verergeren maar is in mijn ogen niet de oorzaak. Je kent Rosco, die heb ik vanaf veulen, niets veranderd in zijn leefomgeving of omstandigheden en die heeft ineens op zijn vijfde heel extreem eczeem gekregen. Ros is altijd eiwitarm gevoerd en nooit te vet geweest. Ook hoeft het verhuizen naar de kust geen garantie te zijn dat het eczeemprobleem zich oplost. Maar het klimaat is natuurlijk wel wat anders dan bij ons op de veluwe. Ik geloof niet dat het sec door het steken van het mugje komt, misschien is het mugje de welbekende druppel die de emmer doet overlopen in verband met de jeukuitbraak maar zeker niet de oorzaak. Een groot deel van de eczemer waarvan ik weet dat ze getest zijn hadden een afwijkende lever- en nierfunctie. De ellende is alleen dat het heel moeilijk is dat op te lossen en de oplossing bij veel paarden totaal verschillend is.

*Ros staat met een deken op, zonder de eczeemdeken ligt hij van kop tot kont open...dat heeft met weerstand niets te maken.

* weer of geen weer hij heeft zijn hele leven naar keuze buiten kunnen staan.

* Krijgt niet veel brokken gevoerd (helemaal geen brokken Haha!) en vroeger ook niet.

* En zijn staartwortel en manenkam worden regelmatig gewassen om de huid schoon te houden en daarna in te smeren om de kloven soepel te houden.

Ik vind die stellingen dus nogal kort door de bocht eerlijk gezegd. Men is al zeker 75 jaar bezig met het zoeken naar een medicijn tegen zomereczeem bij paarden dus om het nu volledig een welvaartsziekte te noemen ik weet het niet. Ik weet dat er rassen zijn die er gevoeliger voor zijn maar het komt wel degelijk bij alle rassen voor. Wel denk ik dat je het door minder eiwit/ suikerrijk te voeren het wat meer in de hand kan houden. Erfelijkheid is nooit aangetoond, maar het zou mijn niet verbazen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:53

Hey Lennox!

Ik zeg ook niet dat het alleen een welvaartskwestie is, maar ik denk dat de plotselinge toename daar wel mee te maken heeft.

Sommige paarden krijgen het toch wel, hoe sober je ze ook houdt, maar andere paarden moet je echt zwaar 'verwennen' voordat ze een allergie ontwikkelen, en ik denk dat dat steeds meer gebeurt. Vooral omdat er steeds meer paarden van niet-sobere rassen komen met zomereczeem.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:23

Wat dacht je ervan dat de knut zich in grote getale verspreid heeft, die de eczeem veroorzaakt?
Dat zie je nu toch ook aan de blauwtong. Een beetje raar om het nu een welvaartsziekte te noemen terwijl notabene in het artikel gezegd wordt dat door de knut komt.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:11

@Lindy: Ik denk ook zeker dat het overmatig koeienvoer voeren aan paarden, waar wij met zijn allen heel goed in zijn, van invloed is op de jeuk maar niet dat het de veroorzaker is. Je moet een zomereczemer niet te bevleesd houden en lekker laten werken. Ik merk ook dat als Ros een tijdje minder heeft hoeven werken dat de jeuk verergert.

Er stond inderdaad laatst een artikel in de krant dat de knut ook jeuk kan veroorzaken bij paarden maar dat doet de cullicoide ook. Volgens mij stond er ook in dat artikel dat de knut zich nog niet zo heel lang in Nederland huisvest en zomereczeem komt echt al tientallen jaren voor bij paarden in Nederland. Bij die van mij valt de eczeem dit jaar nog wel mee, als de knut nu ineens zo veel voorkomt op de Veluwe en de grootste veroorzaker van eczeem is, vind ik het heel bijzonder dat die van mij tot nu toe "redelijk" de zomer doorgekomen is. Het is en blijft een heel lastig probleem en het valt me op dat je ook steeds meer paarden in eczeemdekens gehesen in weilanden ziet staan.
Er is op dit moment een belg bezig een onderzoek onder diverse paarden, van allerlei rassen en die lijkt hele goede resultaten te boeken. Wat het middel is weet ik niet, iets met kruiden en homeopatisch, en de paarden krijgen spelt gevoerd.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:06

Knutjes is Nederlands voor culicoides. En die veroorzaken niet alleen jeuk, er zijn paarden die allergsch reageren op de beet en die allergische reactie veroorzaakt jeuk. Deze allergische jeuk is van een heel ander kaliber dan een beetje jeuk door een steek. Een allergie heeft te maken met de eigen lichamelijke gesteldheid van een paard en daar kan veel variatie inzitten. Allergie kan zich ook ontwikkelen of minder worden, zelfs verdwijnen (daarop berust het idee van desensibiliseren). Daarom kan he tzijn, dat een paard minder last heeft, al zijn er meer knutjes. Kranten zijn nu niet bepaald een betrouwbare bron als het om natuurwetenschappelijke feiten gaat. Of om andere feiten trouwens.

En wie voert er nu koeienvoer aan paarden??? Of bedoel je het gras soms? Het gras dat optimaal is voor koeien, is inderdaad niet optimaal voor paarden. Bij koeien wordt de melkproductie de hoogte in geduwd door de beesten overmatg veel eiwitten te geven, ja zelfs diermeel. Zo is ook de BSE ontstaan: schapen gevoerd aan koeien. Kun je het nog perverser bedenken? paarden moge nniet teveel eiwuitten hebben. Maar in het voer is dat wel OK. Er is een ruime keuze aan voersoorten waar echt niet veel eiwit inzit, en er zijn andere soorten met wat meer eiwit voor paarden die hard moeten werken.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:55

Er stond in de Telegraaf (misschien zegt dat al genoeg) dat de Knut een grote vlieg is...de cullicoide is met het blote oog toch nauwelijks zichtbaar? Dat is ook opmerkelijk te noemen dan Haha!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:57

Met koeienvoer bedoel ik inderdaad het veel te rijke gras wat ooit gezaaid is om koeien vele liters melk te kunnen laten geven per dag. Daarbij komt dat het heel veel paarden kuilgras gevoerd krijgen op pensionstallen ook het hele natte donkere kuil, snijmais noem maar op. Dat vind ik koeienvoer.....

Mijn paard heeft dit jaar inderdaad voor een eerst een drainagekuur gehad, krachtvoer dat laag in het eiwit staat, gedoseerd in gras en geen kuilvoer alleen hooi.
Ik reageerde ook op iemand die zei dat eczeem sec door het insectje komt...dat geloof ik dus niet.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:26

Tja, ik zei het al... de "wetenschappelijke" onzin, die ik soms in de kranten moet lezen.... en niet alleen in de Telegraaf, hoor. Het NRC kan er ook wat van. Het dodleijke stikstof, om er maar eens een te noemen. 80% van de lucht bestaat uit stikstof, dus zo giftig kan het toch niet zijn, toch?

Knutjes zijn culicoides en dus klein, piepklein. Je hebt ook nog iets, wat ze hier kriebelmuggen noemen, die zijn ook klein , maar wat "dikker". Bepaald geen grote vlieg. Het zijn trouwens muggen, geen vliegen ook culicoides.
Dan heb je de dazen, een soort gestreept beest dat wel vrij groot is. En wat ik hier in Zuidduitsland ook heb leren kenenn, is de "Hornisse", die ik ook wel "dubbele wesp" noem. Een knots van een ding, dat er een beetje uitziet als een wesp, maar dan twee keer zo groot. Ik ben er nog niet achter of ze steken, sommigen zeggen van wel, maar de paarden zijn er panisch voor.

Zomerexceem is een allergie op de steek van culicoides. Dat is de definitie.
Alleen is allergie, ik zei het al, een reactie van het lichaam op die steek en die reactie kan door allerlei zaken beinvloed worden, zoals mineralen, eiwit, stress, en noem maar op. Ook kan het het ene jaar erger zijn dan het andere, niet alleen doordat er meer vliegjes zijn. Het is dus wel degelijk meer dan alleen de steek van het mugje zelf, inderdaad. En dat was precies de eerste opmerking die ik hier maakte, nl. dat de DA wel erg slordig omsprongen met de definitie van zomerexceem. Het is heel wat meer dan simpel jeuk van een steek, het is een allergische reactie erop. Daar moet wel verschil tussen worden gemaakt, omdat de middelen ertegen anders zijn.

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:27

oo

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:40

@ Bterlaan: bedoel jij soms de Hoornaar? Dat is idd een soort van supergrote wesp, die gemeen kan steken.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:14