LindyH schreef:Ik dacht dat een paard wel "allergisch" moet zijn voor de steek van de knut om last van zomereczeem te krijgen. En dat heeft dan weer te maken met weerstand en voeding enzo. Hoe kan het anders dat het ene paard er ontzettend veel last van heeft en het andere paard van hetzelfde ras in dezelfde wei niet? Ik kan me niet voorstellen dat die mugjes het steeds op dat ene paard gemunt hebben.
Paarden die bijvoorbeeld veel te eiwitrijk gevoerd worden, krijgen eerder last van zomereczeem. Daarom zijn sobere rassen ook eerder slachtoffer. Ik denk dus dat de luxe omstandigheden waaronder paarden steeds meer gehouden worden ook meespeelt in de uitbraak van zomereczeem.
Ik zie het hier veel gebeuren dat rijke mensen uit de randstad hier een boerderijtje kopen omdat ze paarden hebben. Maar in het land staat nog koeiengras van de vorige eigenaar. Veel te eiwitrijk voor paarden! Deze mensen hebben ook vaak veel geld en houden paarden op zo'n manier dat ze geen weerstand opdoen: bij de eerste regendruppel naar binnen, veel brokken, dekens op, paarden veel wassen etc.
Sowieso heb je in de kustprovincies minder last van zomereczeem door de invloed van de zee.
Ik ben het deels met je eens maar anderzijds ook niet. Zomereczeem is inderdaad een allergie, wat niet te vergelijken is met jeuk of een keer staartschuren wat een paard doet. Overmatig voeren, het paard te vet houden kan de jeuk verergeren maar is in mijn ogen niet de oorzaak. Je kent Rosco, die heb ik vanaf veulen, niets veranderd in zijn leefomgeving of omstandigheden en die heeft ineens op zijn vijfde heel extreem eczeem gekregen. Ros is altijd eiwitarm gevoerd en nooit te vet geweest. Ook hoeft het verhuizen naar de kust geen garantie te zijn dat het eczeemprobleem zich oplost. Maar het klimaat is natuurlijk wel wat anders dan bij ons op de veluwe. Ik geloof niet dat het sec door het steken van het mugje komt, misschien is het mugje de welbekende druppel die de emmer doet overlopen in verband met de jeukuitbraak maar zeker niet de oorzaak. Een groot deel van de eczemer waarvan ik weet dat ze getest zijn hadden een afwijkende lever- en nierfunctie. De ellende is alleen dat het heel moeilijk is dat op te lossen en de oplossing bij veel paarden totaal verschillend is.
*Ros staat met een deken op, zonder de eczeemdeken ligt hij van kop tot kont open...dat heeft met weerstand niets te maken.
* weer of geen weer hij heeft zijn hele leven naar keuze buiten kunnen staan.
* Krijgt niet veel brokken gevoerd (helemaal geen brokken
) en vroeger ook niet.
* En zijn staartwortel en manenkam worden regelmatig gewassen om de huid schoon te houden en daarna in te smeren om de kloven soepel te houden.
Ik vind die stellingen dus nogal kort door de bocht eerlijk gezegd. Men is al zeker 75 jaar bezig met het zoeken naar een medicijn tegen zomereczeem bij paarden dus om het nu volledig een welvaartsziekte te noemen ik weet het niet. Ik weet dat er rassen zijn die er gevoeliger voor zijn maar het komt wel degelijk bij alle rassen voor. Wel denk ik dat je het door minder eiwit/ suikerrijk te voeren het wat meer in de hand kan houden. Erfelijkheid is nooit aangetoond, maar het zou mijn niet verbazen.