Wild paard doodt Nederlands meisje in Brazilië

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leandros

Re: Wild paard doodt Nederlands meisje in Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:44

wat een klap moet dit zijn geweest voor de nabestaanden.
je hoort het zo vaak dat mensen in hun beugels blijven hangen.
voor mij dus veiligheidsbeugels.

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:48

Ik hoorde het net op het journaal en dacht direct even Bokt checken. Ik zit echt met koude rillingen. Ik heb zelf de gedachte dat dit een toeristisch ritje op een paard was. Meisje zal waarschijnlijk met zomerschoentjes, jurkje en zonder cap op het paard(je) gezet zijn en wellicht liep er nog iemand naast mee ook. Maar dat zijn mijn eigen gedachte. Ik ben er niet bij geweest en ook het verhaal van de journalisten roept bij mij teveel vragen op om een duidelijk beeld te krijgen van hoe het is gebeurd (komen we misschien ook wel nooit te weten).

Ik heb het zelf ook weleens meegemaakt in Frankrijk. Ik was aan het wandelen en kwam een groepje kinderen op ponies tegen met drie begeleiders en vijf ponies. Eén pony bleef staan en er werd nog door de voorste begeleidster geroepen: gaat het goed? Kindje roept: Ja hoor. Paar seconde later komt die pony mij voorbij stuiven met kind in één steigbeugelriem. Naartoe gerent. Kindje had cap op maar een goed gat in z'n hoofd (knap he hoe ze altijd weer van die 'te' grote caps opkrijgen). 'Gelukkig' konden we het kind van de grond afrapen en naar het ziekenhuis brengen omdat het niks gebroken had en 'alleen' een gat in z'n hoofd. Dan heb ik het nu over een toeristisch stapritje in Frankrijk met blijkbaar te weinig begeleiding. Nu denk ik dat dit ook in Nederland zou kunnen gebeuren.....ik zie hier ook niet altijd iedere pony aan de hand van een begeleider...daarnaast....niet iedereen houdt een steigerende pony vast. Feit blijft dat het heel erg triest is en ik wil er liever niet aan denken hoe dat meisje dit heeft beleefd. Verdrietig

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:49

Gadsiedarrie wat een verhaal, ik kan eigenlijk niet meer zeggen dan dat ik de nabestaande heel veel sterkte toe wens, want de dingen die ik wou zeggen zijn eigenlijk al gezegt door sommige mensen.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:50

Wel erg zeg Bloos!
Toch vind ik het ook een beetje de schuld van de begeleider, die had op moeten letten dat de voeten niet te ver in de beugels zouden komen etc.

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:51

jeeetje wat erg zeg! De vakantie is omgeslagen in een nachtmerrie!

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:51

Stef wil jou ook heel veel sterkte wensen!

Axel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:56

Niet normaal zeg Knipoog Sterkte Knipoog

boroughlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:58

Wat erg!! Huilen

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:00

Bij de titel van het bericht denk je idd aan heel iets anders, het is natuurlijk vreselijk dat zo'n ongeluk gebeurd is maar om nou te spreken van een wild paard, angstig of paniekerig paard is denk ik meer op z'n plaats.

Ik heb een keer een tocht gemaakt in Frankrijk(voor gevorderde ruiters) en ook in deze groep reden mensen die niets eens wisten hoe je fatsoenlijk op een paard hoort te zitten. We gingen over smalle bergweggetjes met de afgrond vlak naast het pad en we staken rivieren over, de onervaren ruiters zaten constant te gillen en het was maar goed dat de paarden deze route waarschijnlijk al 100x hadden gelopen en zo braaf waren. Natuurlijk is dit heel slecht van de betreffende manege, maar waarschijnlijk denken deze mensen alleen aan het geld wat ze ermee verdienen.

Het kan ook anders hoor, zo ben ik ook in Spanje wezen rijden, daar moest je eerst in de bak laten zien of je alle gangen onder controle had en was een cap verplicht. Toen heb ik ook een heerlijke rit gehad met ruiters die wisten waar ze mee bezig waren, de onervaren ruiters konden alleen een ritje maken van een uur en werden aan de hand begeleid.

In dit geval vind ik het dus ook stom van de ouders, al heeft het kind al vaker op een paard gezeten dan nog laat je je kind toch niet met een onbekend paard langs de kust rijden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:06

Verschrikkelijk om dit mee te moeten maken. Die arme ouders, dat arme meisje.
Speculeren over hoe en wat heeft geen zin, het is al erg genoeg dat het gebeurd is, het is niet terug te draaien, wat maakt het dan nog uit hoe of wat ?
Het kan iedereen overkomen, met ervaring en rijkleding ook. Mijn tante is ook ten val gekomen en meegesleurd door haar paard. Zij heeft rijeervaring, het was hun eigen paard en ze had gewoon rijkleding aan. Het paard schrok, steigerde en draaide zich tijdens het steigeren vliegensvlug om, tóen raakte de voet van mn tante al in de beugel vast, door die snelle beweging van het paard schoot zij tever de beugel in. Vervolgens ging het er bokkend en stuiterend vandoor, ze viel eraf maar bleef hangen in de beugel. Resultaat is dat mn tante nu in een rolstoel zit met diverse verbrijzelde ledematen.

Dus of het nou een kind van 8 is in zomerkleding of een volwassene in rijkleding, het doet er niet toe, het kan overal en met iedereen gebeuren. Dat het gebeurd is, is al triest genoeg.

Sterkte voor alle nabestaanden

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:08

Gail schreef:
Mensen moeten gewoon beter worden geinformeerd over het feit dat een paard geen fiets met beharing is!! Je zet toch geen kind (waarschijnlijk met zomerschoentjes en zonder cap) op een wildvreemd paard?

Je haalt me de woorden uit de mond.

Veel ouders hebben geen idee en denken dat paarden automaten zijn.

Beschuldigingen richting de eigenaar vind ik dan ook onterecht, mensen moeten zelf leren verantwoordelijk te zijn voor hun beslissingen (in dit geval een jong kind op een onbekend paard zetten).

Zo erger ik me ook kapot aan ouders die tegen hun kroost roepen van 'kijk een paardje', hoezo paardje! Het dier is 10x zwaarder en vele malen sterker dat een volwassen mens. Haal het dan in godsnaam niet in je hoofd er een verklein woord van te maken en je kinderen daarmee al geen respect voor zo'n enorm dier te leren hebben.

Sneu voor het meisje én voor het paard, deze zal wel de dupe worden van dit stomme onnadenkende gedrag van volwassenen.

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:09

Pffff arm kind,wat zal ze een pijn hebben gehad..
Ik leef heel erg met dr familie,ouders mee Vriendjes zijn?
Heel veel sterkte gewenst..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:10

dit is echt heel erg fijn op vakantie in Brazilie.
Maar om nu gelijk van doodslag te spreken er staat dat de eigenaar het paard pas 2 weken van tevoren had gekocht.
Dit wil dus niet zeggen dat het dier pas 2 weken onder het zadel is misschien is het al jaren gewend aan mensen op zijn rug.
Het paard kan zijn geschrokken van iets en zelfs als er dan iemand langs loopt wil dat nog niet zeggen dat je zo'n paard dan kan houden en het is vaak zo als je in de beugel blijft hangen dus meegesleept wordt dat het paard paniekerig wordt is het da gelijk een wild paard??
veel sterkte aan de nabestaande

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:11

Wat verschrikkelijk zeg. Echt vreselijk..
De omstandigheden zijn verder onbekend, dus het heeft weinig zin om daar over te gissen.
Overal kan er wat mis gaan. Ik liep 2 dagen terug een strandopgang hier bij ons op, toen er 3 paarden zonder ruiter in volle galop naar beneden kwamen gestormd. Ze waren afkomstig van een groep met begeleiding van een manege. De ruiters hadden gelukkig verder niks en de paarden zijn goed thuis gekomen. Maar ik heb er nog steeds de kriebels van en heb meteen een bodyprotector voor mijn 4 jarige gekocht die wel eens een rondje op onze shet stapt, ook al heb ik hem altijd vast.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:13

Zo je zal het maar meemaken! En dan zit je ook nog is in een heel ander land.. Maarja zulke dingen kunnen overal gebeuren maar wel heel naar voor de ouders en dat zusje

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:14

Ik vindt eigelijk niet dat ze dit tot doodslag kunnen rekenen...
Ik wens de nabestaande veel sterkte.
(ikzelf zou mn kindje nooit op een vreemd paard zetten voor een strandrit..)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:18

tja.. allereerst wil ik zeggen dat het heel sneu is wat er gebeurd is... dat meen ik echt!

ook ik heb regelmatig paard gereden op vakantie, en weet dus ongeveer wat je kunt verwachten...
mede hierdoor denk ik dat er meerdere fouten zijn gemaakt door meerdere mensen...

als het paard bekend was als "pittig" had het misschien niet mee mogen gaan met een 8 jarige op de rug...

als de ouders of het kind hebben aangegeven dat het kind behoorlijk kan paardrijden, krijg je vaak niet de grootste schatjes mee.... dat is een feit... misschien hadden ze het over het rijden beter niet kunnen melden...

in wat voor kleren is het meisje op pad gegaan?

als ouder zijnde zou ik iig geen 8 jarige op een vreemd groot paard (als het dat was) weg laten gaan, in een vreemd land...

hoe braaf een paard ook is, het blijft een dier... dus ook al was het paard bomproof en mega mak.. er kan altijd iets gebeuren, dat heb je nu eenmaal niet in de hand... dit had zich dus ook met de knuffelshet van de manege af kunnen spelen...

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:24

Mijn zus kent het meisje heel goed, ze zit bij me zus op de tennis.

Ik vind het echt erg, maar het paard kan er niet veel aan doen, want misschien schrok hij wel en het meisje viel en bleef hangen en het paard bleef lopen dus trapte hij haar.. Of heeft hij haar expres getrapt? Word het paard nu afgemaakt?

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:26

Oh wat erg!!Zo jong Huilen
Idd niet zo slim van de ouders, maar met het idee van 'het zijn tamme beestjes die dit elke dag doen' zal je toch maar oppeens in zo'n nachtmerrie belanden! Verdrietig

sol__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:30

ik vund het heel erg en heel veel sterkte voor de nabestaande

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:30

Vreselijk voor de nabestaanden, je zou je kind maar op zo'n manier verliezen. Verdrietig

Ik heb tijdens vakanties ook vaak paarden gehuurd (pas na mijn 15de) en mijn ervaring is, dat je over het algemeen met een groep gaat onder begeleiding. Heb 1x in Portugal op een geweldige hengst gereden, waar heel veel pit inzat, maar het ging super en het was een geweldige strandrit. Zou er geen 8-jarige op hebben gezet en sowieso vind ik 8 jaar nog erg jong om zo buiten te laten rijden (met een groep). Maar goed, dat is allemaal achteraf gepraat en we waren er natuurlijk niet bij. Maar een verhuurder die zulke paarden verhuurt aan kinderen, mag van mij keihard aangepakt worden. Hij had in elk geval beter moeten weten!!!

Wij, als paardeneigenaren en paardenliefhebbers, kennen de kracht en onvoorspelbaarheid van paarden. Veel ouders van paardrijdende kinderen weten dat niet. Dat is onwetendheid, absoluut, maar het is gewoon zo en zo'n paardenverhuurder had zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Boos!

sol__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:32

ik vind het ook dom van die ouders ze is nog zo jong en dan al dood door een paard egt heel zielig

maar ik vind het ook heel dom van die verhuurder Boos! Boos! Boos!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:38

Hoe dan ook gebeurd.

Er is een klein meisje verongelukt en dat vind ik echt vreselijk.

Ik weet niet hoe of wat dus ik wil dan ook geen speculaties doen wie verantwoordelijk is of wie beter had moeten weten/opletten.

(Hinterher ist mann immer schlauer, zeggen ze in Duitsland).

Heel veel sterkte aan de nabestaanden...
Lijkt me echt onverdraaglijk om je kind kwijt te raken!

Sandra_HC4L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:41

Verschrikkelik om zoiets mee te maken!!..
Veel sterkte! Ach gut

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:45

Jeetje wat verschrikkelijk..
Zo jong nog..