Yinnar schreef:Alane schreef:het gevaar is dat mensen die rijtechnisch zeer zwak zijn het gaan proberen zonder bit met alle gevolgen vandien.... en dan met name voor het paard.
Vaak zie je een paard dat zwaar op de voorhand loopt maar zonder bit en dat wordt toegejuicht als paardvriendelijk.
Ik denk dat je ook zo'n beeld zult gaan krijgen op wedstrijden (dressuur) en dat de jury dan de schuld krijgt als discriminerend omdat er bitloos wordt gereden.
Ik ben van mening dat wanneer ik wil gaan judo-en ik een wit pak aan moet trekken en ik niet beter ga judo-en in een bikini, en dat idee krijg ik wel bij veel bitloos rijdende mensen.. Lukt het niet via A dan maar op de B-toer.
Als een paard, en dat zijn uitzonderingen, ongeschikt blijkt voor de sport is het dan paardvriendelijk om je zin door te drijven?
Als blijkt dat je te weinig talent hebt om je paard uitbrengen in de sport, is het dan paardvriendelijk om je zin door te drijven?
Wat een onzin! Ik zie op wedstrijden zoveel combinaties met bit die gigantisch op de voorhand rijden. Evenals de andere voorbeelden die je aanhaalt. Waarom je het nu afwentelt op het bitloos rijden is mij volstrekt onduidelijk.
Nogmaals ik zou het prettig vinden dat mijn bijdrages met respect worden gelezen en niet afgedaan worden als onzin... ...
Yinnar schreef:Mijn persoonlijke ervaring is dat juist de bitloze rijders hier rekening mee houden omdat de reden dat ze bitloos rijden niet is vanwege het feit dat het zielig is voor het paard om met bit te rijden maar omdat men van mening is dat het zonder ook perfect kan.
maw rijden ze met bit net zo perfect + willen lid worden van een vereniging die wedstrijden organiseerd volgens bepaalde regels en willen dan de regels veranderd hebben.
Yinnar schreef:Maar eigenlijk snap ik de discussie even niet. De vereniging staat er onder andere voor dat de bitverplichting uit het reglement wordt geschrapt en er keuze is voor de amazones en ruiters. Het is geen sekte die alles en iedereen die met bit rijdt op de brandstapel wil gooien. Zeer zeker niet! Ieder moet het voor zich weten. Maar degene die bitloos willen starten moeten ook die mogelijkheid krijgen en objectief door een jury beoordeeld worden.
En daar heb je dat wat ik ook al schreef... winnen ze niet (kan ook zijn teleurstellende punten) dan is de jury niet objectief... Je hoort en ziet het nu ook al overal, met legio voorbeelden hier op bokt over wedstrijden met paardjes anders dan anders .... En het ligt altijd aan de jury...
Yinnar schreef:Dit kan momenteel niet en dat is zeer kwalijk en met name erg conservatief van het KNHS. Een beetje progressie zou niet verkeerd zijn in deze 21e eeuw. Hopelijk zal de nederlandse vereniging bitloos paardrijden hiertoe bijdragen!
Ik kan overigens nergens terugvinden in dit topic dat de mensen die bitloos rijden de mensen die dat niet willen veroordelen. Dat is zeer zeker niet het geval. Waar heb je dat gelezen?
Die mensen beoordelen zichzelf, het is niet de buitenstaander die stempelt maar het is de persoon zelf die zichzelf een stempel geeft.
En niet te vinden? nou, kijk je eigen reactie is op de mijne?