Oprichting Vereniging Bitloos Paardrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: Oprichting Vereniging Bitloos Paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:09

flicka schreef:
Bitloos rijden vind ik uiteraard prima. Ik rijd geen dressuurwedstrijden dus voor mij hoeft er ook geen aparte vereniging te komen Knipoog Dan kan er ook wel een Vereniging voor boomloze zadels e.d. opgericht worden of een vereniging voor ijzerloze paarden Haha!

Maar het is een leuk initiatief.

Maar Boomloos en ijzerloos wordt geaccepteerd in het wedstrijdregelement, bitloos niet. Daar is dit initiatief dus voor om te kijken of dat te regelen is, dat je een keuze hebt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:20

Inge_ schreef:
Kijk dan is op http://www.bitloos.nl , daar zie je mooie bitloze dressuurfoto's staan hoor. Lachen

Nou, ik vind de dressuurfoto's toch echt geen M niveau of hoger.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:30

ijzers zijn volgens mij nog nooit reglementair verplicht geweest in de wedstrijdsport.

@Vippie: Allereerst zou ik het prijs stellen dat je een anders mening die niet gelijk is aan de jouwe niet direct als totale onzin te bestempelen.
Ik zeg niet dat het voor alle bitloosrijdende mensen zo is, ik schrijf enkel dat het mijn mening is en die is gebasseerd op eigen ervaringen in en uit mijn omgeving.

Daarnaast lees ik enkel dat mensen die bitloos willen gaan rijden de mensen die dat niet willen gelijk bestempelen als vol vooroordelen zittend en min of meer discriminerend zijn.

Een ruiter, en wederom de uitzonderingen daargelaten, die voldoende ervaring heeft en rijtechnisch goed onderlegd is zal een bit niet als paardonvriendelijker bestempelen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:58

Super initiatief!! Het gaat inderdaad niet om "pro-bit" of "anti-bit" maar om Pro-Chioce!! Ja

Even een kantekening op wat op de eerste pagina stond, in de Westernsport mag je bitloos TOT 7 jarig leeftijd van het paard, daarna ben je niet alleen verplicht een bit te gebruiken, maar moet het zelfs een stang zijn. Knipoog

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:38

Alane schreef:
het gevaar is dat mensen die rijtechnisch zeer zwak zijn het gaan proberen zonder bit met alle gevolgen vandien.... en dan met name voor het paard.

Vaak zie je een paard dat zwaar op de voorhand loopt maar zonder bit en dat wordt toegejuicht als paardvriendelijk.
Ik denk dat je ook zo'n beeld zult gaan krijgen op wedstrijden (dressuur) en dat de jury dan de schuld krijgt als discriminerend omdat er bitloos wordt gereden.

Ik ben van mening dat wanneer ik wil gaan judo-en ik een wit pak aan moet trekken en ik niet beter ga judo-en in een bikini, en dat idee krijg ik wel bij veel bitloos rijdende mensen.. Lukt het niet via A dan maar op de B-toer.
Als een paard, en dat zijn uitzonderingen, ongeschikt blijkt voor de sport is het dan paardvriendelijk om je zin door te drijven?
Als blijkt dat je te weinig talent hebt om je paard uitbrengen in de sport, is het dan paardvriendelijk om je zin door te drijven?

Wat een onzin! Ik zie op wedstrijden zoveel combinaties met bit die gigantisch op de voorhand rijden. Evenals de andere voorbeelden die je aanhaalt. Waarom je het nu afwentelt op het bitloos rijden is mij volstrekt onduidelijk.

Ik citeer hier een stukje uit het paardenblad amazone van 2005:

Aanleuning zou uit moeten gaan van het paard. Helaas zien we te veel mensen hun handen gebruiken om de aanleuning naar zich toe te trekken als het niet snel genoeg komt. Dit handwerk heeft een veel grotere kracht en invloed op het lopen van het paard dan je denkt. Krachtiger dan de beenhulp. Logisch als je er aan denkt dat je door trekken hals en hoofd van richting laat veranderen. Je verstoort daarmee de bewegingsafloop, maar ook de richting en balans. Dit creëert onbegrip of verzet bij het paard. Bijna elk paard reageert op trekken, zagen, ongenuanceerd inbuigen of hoe je het maar wilt noemen. Terwijl de beenhulp het belangrijkste van het rijden moet bewerkstelligen, namelijk het aan de gang brengen en houden van de motor, de looplust. De reactie op het been is een aangeleerde reactie, een conditionering waar we dus heel zuinig mee om moeten gaan om niet kwijt te raken door het teveel of te krachtig gebruiken van de tegenovergestelde machtiger handhulp. Het gedreven voorwaarts moet naar de opvangende afwachtende hand toe gebracht worden en vervolgens in de bewegingsrichting mee naar voren weer vrij gelaten worden.

Mijn persoonlijke ervaring is dat juist de bitloze rijders hier rekening mee houden omdat de reden dat ze bitloos rijden niet is vanwege het feit dat het zielig is voor het paard om met bit te rijden maar omdat men van mening is dat het zonder ook perfect kan. Maar eigenlijk snap ik de discussie even niet. De vereniging staat er onder andere voor dat de bitverplichting uit het reglement wordt geschrapt en er keuze is voor de amazones en ruiters. Het is geen sekte die alles en iedereen die met bit rijdt op de brandstapel wil gooien. Zeer zeker niet! Ieder moet het voor zich weten. Maar degene die bitloos willen starten moeten ook die mogelijkheid krijgen en objectief door een jury beoordeeld worden. Dit kan momenteel niet en dat is zeer kwalijk en met name erg conservatief van het KNHS. Een beetje progressie zou niet verkeerd zijn in deze 21e eeuw. Hopelijk zal de nederlandse vereniging bitloos paardrijden hiertoe bijdragen!

Ik kan overigens nergens terugvinden in dit topic dat de mensen die bitloos rijden de mensen die dat niet willen veroordelen. Dat is zeer zeker niet het geval. Waar heb je dat gelezen?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:40

Jeddah schreef:
Super initiatief!! Het gaat inderdaad niet om "pro-bit" of "anti-bit" maar om Pro-Chioce!! Ja

Jij hebt het helemaal begrepen! OK dan!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:49

superwoman schreef:

Je volgt het pas vanaf nu begrijp ik. Men is namelijk al meer dan een jaar bezig. Er is al een website geweest destijds toen men begon met het inzamelen van handtekeningen en daar stonden prachtige foto's op van diverse niveau's.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:35

Yinnar schreef:
superwoman schreef:

Je volgt het pas vanaf nu begrijp ik. Men is namelijk al meer dan een jaar bezig. Er is al een website geweest destijds toen men begon met het inzamelen van handtekeningen en daar stonden prachtige foto's op van diverse niveau's.

idd!
Mij werd gewezen op die "geweldige" dressuurfoto's op de site, die ik dus niet zie staan.
Zoals Alane dus ook al schrijft, bazeer ik mijn mening ook op wat ik om mij heen zie.

Nogmaals ben ik niet tegen bitloos!
Alleen voor de dressuurring vind ik het nog veelste vroeg.

Mischien kunnen ze beter zelf wedstrijden gaan organiseren, dan kun je dus ook kiezen bij welke
wedstrijd je wilt aanmelden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:44

superwoman schreef:

Mischien kunnen ze beter zelf wedstrijden gaan organiseren, dan kun je dus ook kiezen bij welke

Dat is dan toch aan de deelnemers zelf om te bepalen.. Als je het niveau niet kan halen zonder bit, dan kom je ook niet op een hoog niveau, en zie je ze dus ook niet in de ring.... lijkt me een prima zelfregulerend systeem....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:51

Sim0ne schreef:
Dat is dan toch aan de deelnemers zelf om te bepalen.. Als je het niveau niet kan halen zonder bit, dan kom je ook niet op een hoog niveau, en zie je ze dus ook niet in de ring.... lijkt me een prima zelfregulerend systeem....

Zoals eerder aangegeven zullen vaak de jury's de schuld krijgen.
Je ziet het nu al met bijv koudbloeden. (niet allemaal!)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:54

superwoman schreef:
Yinnar schreef:

idd!
Mij werd gewezen op die "geweldige" dressuurfoto's op de site, die ik dus niet zie staan.
Zoals Alane dus ook al schrijft, bazeer ik mijn mening ook op wat ik om mij heen zie.

Leg mij nu eens uit Superwoman wat jou probleem is tegen het bitloos starten op dressuurwedstrijden? Jouw aversie in dezen ontgaat mij totaal. Waarom wel met bit maar niet zonder terwijl je zonder bit dezelfde resultaten kunt behalen.

Ik ben even het spoor bijster! Het is niet de bitloze rijder die tegen het bit is zoals hier onterecht door iemand wordt beweerd maar eerder andersom in jouw geval. De vereniging is een opstap naar een ruimdenkender paardenmens. Met bit is prima maar zonder ook!

En ook combinaties met bit kunnen het geambieerde niveau niet halen omdat of het paard het gewoonweg niet in zich heeft of de berijd(st)er.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:20

Ik snap het wel een beetje.
Wanneer er nu zonder bit zou mogen worden gestart in de dressuur (met springen kan het al) dan zie je straks door de bomen het bos niet meer, worden hackamores uit de kast gerukt en krijg je "dat is niet eerlijk" taferelen.

Ik denk dat er nu al genoeg richtlijnen bij dressuur zijn waar mensen het al moeilijk mee hebben Lachen

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:28

Cayenne schreef:
Wanneer er nu zonder bit zou mogen worden gestart in de dressuur (met springen kan het al) dan zie je straks door de bomen het bos niet meer, worden hackamores uit de kast gerukt en krijg je "dat is niet eerlijk" taferelen.

Ik denk dat er nu al genoeg richtlijnen bij dressuur zijn waar mensen het al moeilijk mee hebben Lachen

Ondanks jouw uitleg snap ik het nog niet! Hoezo "dat is niet eerlijk taferelen"? Of wil je zeggen dat je bitloos meer kan bereiken in de wedstrijdsport en dat je daardoor scheve gezichten krijgt? Dat bedoel je vast niet maar iets anders kan ik niet maken van jouw verhaal. Verward

Kun je wat duidelijker zijn?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:31

Ik bedoel meer dat er al vaste richtlijnen zijn. Wanneer bitloos geaccepteerd zou worden, dan zal dit nog moeilijker zijn om allemaal te handhaven, bovendien wanneer iemand (zonder bit) zou winnen, dan zul je gelijk de factor "ongelijke omstandigheden" krijgen volgens de concurrentie. Zo zit het nu eenmaal vaak in elkaar (mede door jaloerzie Haha! )

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:36

Wat een onzin, er zijn altijd 'ongelijke omstandigheden', de een kan nou eenmaal een paard van 100.000 euro betalen en de ander niet... En 'ongelijke omstandigheden' en 'jaloezie' lijken me nou niet bepaald een reden om iets niet te doen...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:44

Maar voor de organisaties wel, dat is al met heel veel dingen zo geweest Haha!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:47

Cayenne schreef:
Ik bedoel meer dat er al vaste richtlijnen zijn. Wanneer bitloos geaccepteerd zou worden, dan zal dit nog moeilijker zijn om allemaal te handhaven, bovendien wanneer iemand (zonder bit) zou winnen, dan zul je gelijk de factor "ongelijke omstandigheden" krijgen volgens de concurrentie. Zo zit het nu eenmaal vaak in elkaar (mede door jaloerzie Haha! )

Hier kan ik me echt niet in vinden. Jaloezie is er vaak in de dressuursport dus het bitloze aspect heeft daar geen invloed op. De dressuur is nu eenmaal een jurysport en soms rij je de proef van je leven en wordt je slecht beoordeelt en soms rij je als een krant en wordt je eerste omdat de jury de combinatie zo leuk vindt. Wat men hier probeert uit te dragen is dat je geen bit nodig hebt om de gevraagde onderdelen in de proefjes te tonen. Dus weg met de bitverplichting en een vrije keuze voor de paardeneigenaren! En het belangrijkste uiteraard ieders keuze respecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:56

Cayenne schreef:

Euhm, ik mag aannemen dat een hackamore vanwege de hefboomwerking sowieso niet zal worden toegestaan. Een bit met hefboomwerking mag immers ook niet (goed, natuurlijk wel vanaf het moment dat je met stang en trens mag rijden, maar niet eerder).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:03

Yinnar schreef:
Alane schreef:
het gevaar is dat mensen die rijtechnisch zeer zwak zijn het gaan proberen zonder bit met alle gevolgen vandien.... en dan met name voor het paard.

Vaak zie je een paard dat zwaar op de voorhand loopt maar zonder bit en dat wordt toegejuicht als paardvriendelijk.
Ik denk dat je ook zo'n beeld zult gaan krijgen op wedstrijden (dressuur) en dat de jury dan de schuld krijgt als discriminerend omdat er bitloos wordt gereden.

Ik ben van mening dat wanneer ik wil gaan judo-en ik een wit pak aan moet trekken en ik niet beter ga judo-en in een bikini, en dat idee krijg ik wel bij veel bitloos rijdende mensen.. Lukt het niet via A dan maar op de B-toer.
Als een paard, en dat zijn uitzonderingen, ongeschikt blijkt voor de sport is het dan paardvriendelijk om je zin door te drijven?
Als blijkt dat je te weinig talent hebt om je paard uitbrengen in de sport, is het dan paardvriendelijk om je zin door te drijven?

Wat een onzin! Ik zie op wedstrijden zoveel combinaties met bit die gigantisch op de voorhand rijden. Evenals de andere voorbeelden die je aanhaalt. Waarom je het nu afwentelt op het bitloos rijden is mij volstrekt onduidelijk.

Nogmaals ik zou het prettig vinden dat mijn bijdrages met respect worden gelezen en niet afgedaan worden als onzin... ...

Yinnar schreef:
Mijn persoonlijke ervaring is dat juist de bitloze rijders hier rekening mee houden omdat de reden dat ze bitloos rijden niet is vanwege het feit dat het zielig is voor het paard om met bit te rijden maar omdat men van mening is dat het zonder ook perfect kan.
maw rijden ze met bit net zo perfect + willen lid worden van een vereniging die wedstrijden organiseerd volgens bepaalde regels en willen dan de regels veranderd hebben.

Yinnar schreef:
Maar eigenlijk snap ik de discussie even niet. De vereniging staat er onder andere voor dat de bitverplichting uit het reglement wordt geschrapt en er keuze is voor de amazones en ruiters. Het is geen sekte die alles en iedereen die met bit rijdt op de brandstapel wil gooien. Zeer zeker niet! Ieder moet het voor zich weten. Maar degene die bitloos willen starten moeten ook die mogelijkheid krijgen en objectief door een jury beoordeeld worden.

En daar heb je dat wat ik ook al schreef... winnen ze niet (kan ook zijn teleurstellende punten) dan is de jury niet objectief... Je hoort en ziet het nu ook al overal, met legio voorbeelden hier op bokt over wedstrijden met paardjes anders dan anders .... En het ligt altijd aan de jury...

Yinnar schreef:
Dit kan momenteel niet en dat is zeer kwalijk en met name erg conservatief van het KNHS. Een beetje progressie zou niet verkeerd zijn in deze 21e eeuw. Hopelijk zal de nederlandse vereniging bitloos paardrijden hiertoe bijdragen!

Ik kan overigens nergens terugvinden in dit topic dat de mensen die bitloos rijden de mensen die dat niet willen veroordelen. Dat is zeer zeker niet het geval. Waar heb je dat gelezen?
Die mensen beoordelen zichzelf, het is niet de buitenstaander die stempelt maar het is de persoon zelf die zichzelf een stempel geeft.
En niet te vinden? nou, kijk je eigen reactie is op de mijne?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:17

Inge_ schreef:
flicka schreef:
Bitloos rijden vind ik uiteraard prima. Ik rijd geen dressuurwedstrijden dus voor mij hoeft er ook geen aparte vereniging te komen Knipoog Dan kan er ook wel een Vereniging voor boomloze zadels e.d. opgericht worden of een vereniging voor ijzerloze paarden Haha!
Maar het is een leuk initiatief.

Ja maar je mag bv. al dressuur starten met een boomloos zadel en ijzerloos. Knipoog

Dat weet ik natuurlijk. Maar daar hoefden ook geen verenigingen voor opgericht te worden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:23

Kaitlin schreef:
Eefsoll schreef:
Ok, dat mensen ervoor kiezen dat ze bitloos rijden.. moeten ze zelf weten..
ik heb er niks mee..
Dat het in de dressuur en andere sporten wordt toegestaan kan ik ook nog mee leven..
Maar ik weet zeker.. dat als straks de bitloze combinaties zijn "ingeburgert" al deze mensen commentaar gaan hebben op de niet bitloze combinaties.. (niet allemaal natuurlijk)
Daar zou ik graag een stokje voor willen steken..

hier sluit ik me geheel bij aan, denk dat tegen die tijd alles wat niet bit (- en boomloos) is, gezien gaat worden als 'zielig' en 'dieronvriendelijk', sta zeker open voor nieuwe methodes, maar zo blijven we (ben ik bang) bezig.

Maar dat is natuurlijk mijn mening. (en hopelijk krijg ik nu niet heel 'bitloos' bokt over me heen Clown )

Ik vind dit een beetje overdreven hoor. Als deze mensen graag zo willen rijden, moeten ze dat doen, maar ze zijn wel uitgesloten voor wedstrijden en waarom zouden zij niet een mooie proef neer mogen zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:25

Ik weet er niet zo veel van af, maar kan je een paard bitloos in de krul trekken?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:26

Ja, dat kan, je kan zonder bit hetzelfde als met bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:26

Dus dezelfde dwang uitoefenen?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:28

Nou ja, ligt eraan.... Ik denk dat een touwhalster vriendelijker is dan een bit (bij mijn paard iig, met een vriendelijke ruiterhand), hij snapt het ook gewoon beter. Ik denk dat je beter een ruk aan je neus dan een ruk in je mond kunt krijgen als een ruiter een keer zijn geduld verliest...

Dwang, tja, dat weet ik niet, ik denk dat een paard zich sowieso niet laat dwingen, met of zonder bit