Laadprobleem-harnas wint ontwerpprijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

texelse

Re: Laadprobleem-harnas wint ontwerpprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:07

ElCid schreef:
Ik wist dat ik het ding al eens eerder gezien had BloosAfbeelding Bij Loesdau dus, maar ook wel elders,

Met dit systeem komt het paard dus nog omhoog, met alle gevolgen vandien, zonder 150 euro doen wij het op dezelfde manier. Een lang touw over de schoft, tussend de voorbenen door, door de ring van het halster en dan over de stang voorin de trailer. Touw op druk zetten, en de enige kant die het paard op kan, is naar voren. Gewoon geduld hebben. Na een aantal keren lopen ze er gewoon zelf op. Eventueel zou je nog een longeerlijn achterlangs kunnen doen, als extra druk. Maar niet sjorren en trekken, gewoon druk uitoefenen en zelf laten lopen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:19

Voor die 150 euro maak ik zelf wel wat met een longeerlijn Clown

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:45

idd

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:56

texelse schreef:
Met dit systeem komt het paard dus nog omhoog, met alle gevolgen vandien, zonder 150 euro doen wij het op dezelfde manier. Een lang touw over de schoft, tussend de voorbenen door, door de ring van het halster en dan over de stang voorin de trailer. Touw op druk zetten, en de enige kant die het paard op kan, is naar voren. Gewoon geduld hebben. Na een aantal keren lopen ze er gewoon zelf op. Eventueel zou je nog een longeerlijn achterlangs kunnen doen, als extra druk. Maar niet sjorren en trekken, gewoon druk uitoefenen en zelf laten lopen.

ze kunnen zich zo ook gewoon van de laadklep af laten vallen, dus helemaal waterdicht is het niet. Bovendien (lijkt mij) staat er geen beloning tegenover het feit dat ze meegeven aan de druk (namelijk druk weg). Dit wat bij Tal het ei van columbus, zodra ze week voor de druk door de goede richting uit te stappen was de beloning geen druk, en zo loopt ze de trailer op. Een longeerlijn van achteren, dat je ze als het ware de trailer intakelt of begeleid, voorziet dus van constante druk, ook als ze doen wat gevraagd wordt. dan denken ze na 1 keer ook ja daaaag!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:02

Anouar sprong gewoon langs de trailer met dat tuigje om (waar texelse het over heeft) Alleen zat z'n hoofd nog vast aan het touw dat om de voorstang zat. Hij sloeg met z'n hoofd een stuk uit de trailer, gelukkig is hij bij een flinke wond en een bult op z'n hoofd gebleven, maar hij had ook z'n nek kunnen breken.

Hij stond gewoon doodstil op de klep en ineens ontplofte hij

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:04

Tal lag dus ondersteboven naast de laadklep Bloos! Klint van jouwe ook niet fijn!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:25

die van mij liep achteruit overal dwars doorheen en als ze vastzat liet ze zich gewoon opzij vallen. Daarom ben ik erg blij dat ik een trailer laad cursus heb gedaan bij Wendy.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:28

Anouar is destijd bij Dreamstables geweest.
Heeft heel erg goed geholpen. Alleen sinds hij samen met Macy staat wil hij niet meer alleen in de trailer.
Met oefenen loopt hij er zelfs los in, als we weg gaan ook. Maar als we allemaal moe zijn na een wedstrijd wil het niet echt meer.
De laatste keer hadden we helemaal geen zin om te staan klooien, dus toen hebben we een shetlander geleend Clown

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:34

Ach als het helpt!
Durf Tal juist niet in een 2 paards te zetten, omdat je dan teveel moet rommelen van achter, en als ze als 2st moet is het zo smal. In dr eigen trailer gaat het goed, dus wil het lot niet tarten

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:36

Opzich makkelijk, maar er is niet overal een pony te leen Clown
Anouar gaat altijd in een tweepaardstrailer en we doen het tussenschot nooit opzij, dus dat zijn we wel gewend.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:57

Wij zetten altijd paarden die niet op de trailer willen op die manier erop, alleen maken we dit gewoon met een longeerlijn, paarden geven zich over en de volgende keer lopen ze er 9/10 gewoon op, omdat het vrijwel zonder geweld is gegaan Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 18:01

Wel ontopic blijven aub Lachen

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:53

ElCid schreef:
Ik wist dat ik het ding al eens eerder gezien had BloosAfbeelding Bij Loesdau dus, maar ook wel elders,

is volgens mij hetzelfde paard ook hahaha

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:06

misschien iets voor mijn moeders paar Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 22:07

Is niet hetzelfde paard. Kijk maar eens naar de aftekeningen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:00

Daarom heb ik altijd een longeerlijn in de auto. Paarden die er altijd braaf in lopen kunnen soms een idee hebben van vandaag niet. Geen gezeur longeerlijn om zijn lijf, het ene uiteinde door de lus halen en achter langs en hup samen met paard naar voren. Altijd handig wanneer je een keer alleen bent. En ja mijn paarden lopen zo de trailer in met touwtje over de hals maar voor nood is het wel handig. Haha!

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:13

Lenneke_ schreef:
Anouar is destijd bij Dreamstables geweest.
Heeft heel erg goed geholpen. Alleen sinds hij samen met Macy staat wil hij niet meer alleen in de trailer.
Met oefenen loopt hij er zelfs los in, als we weg gaan ook. Maar als we allemaal moe zijn na een wedstrijd wil het niet echt meer.
De laatste keer hadden we helemaal geen zin om te staan klooien, dus toen hebben we een shetlander geleend Clown

Hi Lenneke,

Ik zag dat het soms wat minder ging als je terug wilde.
Zullen we nog een keer afspreken als ik toch in de buurt ben.
Waarschijnlijk is het in een half uurtje weer opgelost.

Groet
Conrad van Pruijssen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:12

Cayenne schreef:
Is niet hetzelfde paard. Kijk maar eens naar de aftekeningen.

aftekening is eender , net ff de 2 foto's naast elkaar gelegd is echt het zelfde paard

maar

lees her en der over een paard op de trailer TAKELEN
dat is dus niet de bedoeling van deze hulp lijn en lijkt me idd levens gevaarlijk

omdat een en de zelfde persoon alle 3 de lijnen in 1 hand heeft
is er juist minder kans op achter over klappen omdat deze zonder druk te minderen
wel mee kan lopen naar achteren toe ipv mensen die de longe er achter vast houden of niet
met alle gevaren vandien

het werkt juist doordat de begeleider druk geeft op deze lijn en halster en zodra het paard
naar voren komt direct lijnen releasen , dus belonen door de druk weg te nemen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:43

Ik heb mijn paard een paar keer de wagen "ingetakeld" met een longeerlijn die ik over de boom deed en dan weer naar buiten. Niks vastgemaakt, zelf de lijn in mijn hand, maar op de een of andere manier werkt het super en ik kan de balk dus vastmaken zonder dat mijn paard er weer uitkomt.

Nu lopen mijn paarden zo de kar in, touwtje over de nek en de klep op. Hoef der dus nooit vast te zetten of snel weer naar achter proberen te komen om de stang vast te maken. Ideaal als je vaak alleen weg moet.
Laat zelfs 2 paarden tegelijk met een touwtje om de hals. Moet wel eerlijk zeggen dat die super aan elkaar gewent zijn en waar de 1 is, is de ander ook.

150€ zou ik er niet voor over hebben.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:37

Tjah, als iedereen eens de moeite deed om zijn paard te begrijpen waren zulke setjes helemaal niet nodig!
Mijn paard loopt ook niet makkelijk de camion op, maar ik pak dat probleem aan door te oefenen... Maarja je hebt nu eenmaal paardenmensen en mensen met paarden Huilen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:49

willeke-nijs ik WEET waarom mijn paard de trailer eng vind
we hebben oa iedere rit een andere trailer , heb een eigen trailer
maar die is niet veilig , moet opgeknapt worden
voor het oefennen kan die aangehaakt aan de auto wel
dienen en met op het erf met oefennen loopt hij nu voor mij uit zo de trailer op

maar als we ergens naar toe gaan voelt hij iets van spannning
en hapert , met net dat extra zetje gaat hij wel
in het begin duurde het een uur (wij tillen of slaan of god weet wat mensen al niet doen om hun paard erin te krijgen dus niet()
nu minder dan 5 minuten ..er komt een dag na nog veel meer oefennen
dat hij in iedere situatie op iedere lokatie voor me uit in iedere trailer stapt

voor nu ben ik blij met het lijntje ..dat ik m net ff dat beetje druk kan geven van achteren
en vooral dat ik dat in eigen handen heb en dus zelf moment en hoeveelheid druk of release bepaal (heb dus niet de 150 euro versie Bloos )

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:08

willeke_nijs schreef:
Tjah, als iedereen eens de moeite deed om zijn paard te begrijpen waren zulke setjes helemaal niet nodig!
Mijn paard loopt ook niet makkelijk de camion op, maar ik pak dat probleem aan door te oefenen... Maarja je hebt nu eenmaal paardenmensen en mensen met paarden Huilen

Ik vind dit wel een harde uitspraak hoor. Wij hebben zelf ook problemen om onze 4-jarige op de trailer te krijgen en geloof me ik heb heel vaak met haar geoefend. De trailer heeft lang in de wei gestaan. Hier kreeg ze dan haar eten in. Buiten dat laadde ik haar een aantal keer per dag. We zijn echt veel met haar bezig geweest en ze loopt er nu nog niet vlot in. Waarom ze zo terughoudend is is voor ons een raadsel. Ze heeft absoluut geen slechte ervaringen in een trailer opgelopen en de ene keer gaat het beter dan de andere. We denken ook niet dat ze aan het puberen is want dan zou ze in meerdere situaties moeilijk doen. We hebben echt met de handen in ons haar gezeten hieromtrent. Dus ik vind jou uitspraak wel aanvallend overkomen en iedereen (zoals je het zelf zegt) over dezelfde kam scherend.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:30

toch ben ik het wel enigszins met willeke_nijs eens, waarom lukt het anders de 'professionele trailerladers' wél om de paarden op de trailer te krijgen die bij hun eigenaar er niet op gaan?
omdat die zich wel hebben verdiept in het wezen paard en weten waarom paarden niet laden en weten wat ze dan moeten doen om het op te lossen.

Uitzonderingen heb je altijd maar 9 van de 10 keer is het een probleem vd eigenaar en niet van het paard. Vaak is het in 1 sessie van gemiddeld 1,5 uur 'gepiept' en gaat een paard er weer normaal op.
In de extreme gevallen duurt het wat langer maar dan is waarschijnlijk het probleem ook groter omdat men wellicht al alle trucjes geprobeerd heeft voordat men hulp inschakelde.
Trailerladen is gewoon een kwestie van trainen en dat wordt vaak vergeten in de opvoeding van een paard.

Men vind het blijkbaar normaal dat een paard zomaar de trailer oploopt en hij moet het dan ook maar doen naar believen vd baas, helaas vinden de paarden zelf vaak wat anders.....
en dan verzinnen ze dit soort hulpmiddelen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:58

Die lui hebben zich verdiept in een specifiek onderdeel, je kunt toch niet van iedereen verwachten dat ze compleet experts zijn van alle aspecten wat betreft "het paard"?
Als iedereen eerst zou moeten studeren voordat ze een paard mogen hebben, blijven er weinig bezitters over.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:09

het zou wel moeten eigenlijk Knipoog
iemand die een auto koopt zal toch een rijbewijs moeten hebben, de meeste mensen die een hond aanschaffen gaan op puppy cursus, maar mensen die een paard willen kopen er gewoon eentje en leren dan al dan niet door schade en schande.

Je zou je eerst moeten verdiepen in het wezen paard voordat je er eentje aanschaft, maar dat gebeurt helaas veeeeel te weinig.

Op de meeste manege's wordt geen theorie meer gegeven en zeker niet over hoe paarden denken en waarom ze dingen zoals trailerladen bijv niet willen, probleemoplossend vermogen wordt niet aangeleerd/getraind in de ruiters, erg jammer maar dat is ook bijna niet te doen. Maar het zou wel een hoop potentiele problemen voorkomen en niet alleen in het trailer laden.

De pro's verdiepen zich niet in een specifiek onderdeel hoor, het is nl niet de trailer op zich maar een manier van trainen en respect krijgen. Alleen het probleem uit zich vaak met de trailer maar het is niet de oorzaak van het probleem.... maar probeer dat maar eens uit te leggen aan iemand met een paard wat er niet in wil....