Eventing-amazone Amy Tryon schuldig aan mishandeling

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: Eventing-amazone Amy Tryon schuldig aan mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:56

Heb het even gelezen.
Die klap van het landen heeft de pezen waarschijnlijk nog erger beschadigd, dus misschien hadden de pezen wel genezen met goede verzorging zonder die klap!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:56

Barmat schreef:
SGWOllie schreef:
Barmat: Ik ben het met Apple eens, waarschijnlijk was die verwonding hem ook fataal geweest als hij de laatste hindernis niet had gesprongen. En hoe weet jij hoe "leeg" dat paard was

Maar er wordt in dat artikel gesproken van een paard dat min of meer aan het einde van zijn latijn was

Ja, mensen die negatief getinte artikelen over de eventingsport schrijven vinden dat al snel.... Knipoog
Ook over het effect van het wel of niet springen van de laatste hindernis is het moeilijk speculeren denk ik. Zolang we niet weten wat de verwonding precies inhield kun je daar niets zinnigs over zeggen.... Alhoewel ik het er ernstig genoeg uit vond zien om te stellen dat het beentje al ver kapot was voor die sprong.....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:57

crossmonster schreef:
als je zelf wel eens cross hebt gereden , weet je hoe hard het gaat, en dat je vol adrenaline zit

Toch vind ik dat een zwak excuus, sorry.

CM_

nou, als een paard zo blijft struikelen na een peesklap, is het wel degelijk ernstig, of ze nu nog had gesprongen of niet...

Marliesje

Snap wat je bedoeld, en ik geloof ook echt dat de amazone hier echt kapot van is. Ja

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:58

Ik denk dat ze best gedacht kan hebben dat het paard zich herstelde na het struikelen. Ik zie haar het paard niet overmatig opjutten, mogelijk had ze het idee dat het paard herstelde en wel degelijk verder kon omdat het ook verder ging.

Het is droevig dat het is gebeurd, maar ik denk niet dat ze liegt als ze zegt dat ze de ernst van de situatie niet heeft doorgehad.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:58

crossmonster schreef:
nou, als een paard zo blijft struikelen na een peesklap, is het wel degelijk ernstig, of ze nu nog had gesprongen of niet...

Dat klopt, daarom zeg ik ook dat het koffiedik kijken is en blijft... het is puur gevoelsmatig dat ik er zo over denk, ik beweer niet de wijsheid in pacht te hebben Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:59

Ik ben niet negatief over de sport, ik ben negatief over het mens.
(het was ook niet tegen mij bedoelt hoor, maar ik bedoel; ik praat nu ook hardstikke negatief, maar dat gaat over de ruiter en niet over de sport. Knipoog )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:59

Ik denk trouwens ook dat je naast de adrenaline van de ruiter de adrenaline van het paard ook niet moet uitvlakken.

Zie de verhalen van crossmonster bijvoorbeeld.

Paarden, vooral op dat niveau, zijn dermate gemotiveerd voor een cross dat ze echt wel doorlopen. Wellicht zichzelf daarin voorbij lopen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:00

Als het echte een ernstige acute peesklap was heeft die sprong niet veel meer uitgemaakt....

Mensen die hier durven zeggen dat ze de situatie beter in hadden kunnen schatten dan een professionele eventingamazone vind ik niet helemaal realistisch (vriendelijk gezegd dan)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:02

SGWOllie;
Ik zeg wat ik denk, dat mag toch gewoon?
Dan ben ik maar onrealistisch. Knipoog
Ik zeg gewoon mijn mening, en wat ik denk gedaan te hebben.
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 23-07-07 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

corine1981

Marliesje schreef:
ik geloof ook echt dat de amazone hier echt kapot van is. Ja

En dat vraag ik me dus af. Ze staat er net naast van: oeps, foutje, bedankt.

Het paard verstapt zich lelijk, loopt daarna ongeveer op 3 benen, geen enkele correcte pas meer die ertussen zat. Continu changeren, terugvallen en ze drijft maar door. Huppatee, nog eens over de hindernis en dan maar eens kijken wat er nu aan de hand was.
Sorry hoor, maar dit voel je nog zonder rij-ervaring, adrenaline of niet, je wilt je paard toch niet in de vernieling hebben... Er is ook nog zoiets als gezond verstand.

unamie

DIEPTRIEST!!
Voor dit paard mogen ze van mij een standbeeld oprichten Ach gut
Wát een karakter, om op 3 benen nog een stuk te galoperen en ook nog een hindernis (foutloos) te springen..
Maar deze amazone verdiend dit paard niet , ze had gewoon meteen moeten stoppen!!
Want je voelt het echt wel, als je paard op 3 benen galopeerd en ook nog telkens changeerd
misschien dacht ze dat het wel mee zal vallen, en dat hij er wel doorheen zal lopen (wat ook vaak gebeurd)
Ik denk niet dat ze het expres gedaan heeft , maar ze heeft wel een enorme inschattingsfout gemaakt
en vind de schorsing dan ook meer dan terecht!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:03

Mij hoor je het nergens zeggen hoor SGWOllie
Zoals ik al zei: tis gevoelsmatig hoe ik er over denk Lachen

Nessah

Nou sorry hoor, als mijn paard kreupel is na het struikelen en na 2 galopsprongen en drafsprongen nog zó had ik het paard stilgezet. Hij had die laatst hindernis niet hoeven springen.. Je ziet alleen al aan de beweging van het hoofd hoeveel pijn het paard heeft. Ga mij niet vertellen dat je dat niet merkt als je erop zit want hij springt over, struikeld wat, zijn hoofd gaat heen en weer en hij ging over naar draf ( dan had je het tijdens die passen helemaal moeten voelen).

Nee, die laatste hindernis had hij niet hoeven springen.. Gaat het tegenwoordig alleen maar om geld? En niet om het welzijn van een dier? Als een paard kreupel is heeft hij pijn, en moet je niet denken wat maakt die laatste hindernis uit hij geneest wel.. Nee, als je veel van je paard houdt.. Dan hoeft hij die laatste niet te springen.

Het arme dier.

Joscaa

Inderdaad, Corine!

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:04

Op dat niveau zou dit niet meer mogen gebeuren. Crossen met een gewond paard is ronduit gevaarlijk! En dat zij niets gevoeld heeft, versta ik niet en geloof ik eigenlijk niet. In zulke wedstrijden moeten paard en ruiter elkaar door en door kennen, en moet zij onmiddellijk gemerkt hebben dat er iets niet pluis was. Misschien had ze de ernst van de verwondingen niet goed ingeschat. Wat was er juist aan het paard? De gevolgen zijn voor haar alleszins zwaar genoeg. het had véél slechter kunnen aflopen!

Nessah

SGWOllie schreef:
Als het echte een ernstige acute peesklap was heeft die sprong niet veel meer uitgemaakt....

Mensen die hier durven zeggen dat ze de situatie beter in hadden kunnen schatten dan een professionele eventingamazone vind ik niet helemaal realistisch (vriendelijk gezegd dan)

Ookal was hij sowieso ten dode op geschreven, die laatste sprong had dan toch niet meer gehoeven, waarom hem onnodig pijn doen? Kreupel is pijn.. En dan hoort het paard niet door gedreven te worden.

Miriam

Joscaa schreef:
Ik ben niet negatief over de sport, ik ben negatief over het mens.
(het was ook niet tegen mij bedoelt hoor, maar ik bedoel; ik praat nu ook hardstikke negatief, maar dat gaat over de ruiter en niet over de sport. Knipoog )

Ik had het ook over journalisten Knipoog
Zo'n artikel heeft meteen zo'n bijsmaak en komt niet echt objectief over, dat is jammer....

Joscaaa: Natuurlijk mag jij zeggen wat je denkt! Maar ik ook toch?
Ik denk dat geen van ons hier de ervaring heeft die die amazone heeft!

Barmat: Nee, bedoelde jou ook zeker niet! Ik denk dat wij het eens zijn hoor!

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:05

Barmat schreef:
crossmonster schreef:
als je zelf wel eens cross hebt gereden , weet je hoe hard het gaat, en dat je vol adrenaline zit

Toch vind ik dat een zwak excuus, sorry.

Ik vind het totaal geen zwak excuus, daarbij komt ook nog, dat het karakter van de paarden je ook nog wel eens tegen kan zitten. Dit soort paarden zijn wat harder voor zichzelf.
Als je kijkt hoe "simpel" het paard eigenlijk nog over die sprong gaat, je ziet daar totaal geen dwang van de ruiter.
Daardoor is het lastiger om de ernst van de situatie in het heetst van de strijd in te schatten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:05

Nessah schreef:
Nou sorry hoor, als mijn paard kreupel is na het struikelen en na 2 galopsprongen en drafsprongen nog zó had ik het paard stilgezet. Hij had die laatst hindernis niet hoeven springen.. Je ziet alleen al aan de beweging van het hoofd hoeveel pijn het paard heeft. Ga mij niet vertellen dat je dat niet merkt als je erop zit want hij springt over, struikeld wat, zijn hoofd gaat heen en weer en hij ging over naar draf ( dan had je het tijdens die passen helemaal moeten voelen).

Nee, die laatste hindernis had hij niet hoeven springen.. Gaat het tegenwoordig alleen maar om geld? En niet om het welzijn van een dier? Als een paard kreupel is heeft hij pijn, en moet je niet denken wat maakt die laatste hindernis uit hij geneest wel.. Nee, als je veel van je paard houdt.. Dan hoeft hij die laatste niet te springen.

Het arme dier.

En daar ben ik het ook mee eens.
Ookal was hij ingeslapen zonder die sprong, waarom moest hij die sprong dan?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:06

Quazzle schreef:
De gevolgen zijn voor haar alleszins zwaar genoeg. het had véél slechter kunnen aflopen!

Hoeveel erger kan het zijn, nu het paard toch al is afgemaakt? Verdrietig

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:06

't Is ook nog eens in Amerika, als het ergens om geld draait is het daar wel. Waarschijnlijk staan haar volgende 5 paarden alweer klaar.
Walgelijk.

Wat betreft het doodlopen voor de eigenaar: menig paard heeft dit al gedaan, ik heb zelf een arab en die staan er zelfs om bekend.
Als eigenaar ben JIJ verantwoordelijk voor je paard. Ik vind het bij deze mevrouw moeilijk daar ook maar een schrijntje aan te ontdekken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:07

Ik denk niet dat ze willens en wetens haar paard de vernieling in heeft gereden. Wel dat ze een grote inschattingsfout heeft gemaakt.

En ja, ik kan me ook goed voorstellen hoe ze die inschattingsfout gemaakt heeft.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:07

corine1981 schreef:
Marliesje schreef:
ik geloof ook echt dat de amazone hier echt kapot van is. Ja

En dat vraag ik me dus af. Ze staat er net naast van: oeps, foutje, bedankt.

Denk niet dat iemand zonder liefde voor paarden zover komt in de sport.
Kan werkelijk niet geloven dat zo iemand op die manier met een paard omgaat.

Geloof wel dat de adrenaline en de wil om te winnen ervoor hebben gezorgd dat ze een hele erge inschattingsfout heeft gemaakt, maar om dan iemand zo af te branden en dierenmishandelaar te noemen.