Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xanoukk
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-07-07

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:26

Ik vind dat ze wel gelijk heeft
het gaat uiteindelijk op de smaak van de juryleden de een scoord hoog en de ander
niet
uiteindelijk gaat het erom of de jury het paard mooi vind of niet
dat laat hij wel blijken uit de puntentelling

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:33

xanoukk schreef:
Ik vind dat ze wel gelijk heeft
het gaat uiteindelijk op de smaak van de juryleden de een scoord hoog en de ander
niet
uiteindelijk gaat het erom of de jury het paard mooi vind of niet
dat laat hij wel blijken uit de puntentelling

als jij een heel mooi paard hebt en die van alles verprutst kom jij niet zo snel aan je punten hoor Knipoog

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:37

Tuurlijk is het een kwestie van smaak, en tuurlijk zou dat niet zo moeten zijn. Maar wel logisch, het is mensen werk. Gevoelswerk....En iedereen heeft de neiging om het kind wat hij het leukst vind het lekkerste snoepje te geven.........

Mysterieus

Berichten: 70
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:16

tienus63 schreef:
VValar schreef:
Dit is toch niet zo'n hele gekke uitspraak? Wat zij zegt is nou eenmaal de waarheid van jurysport!

Inderdaad!!
Iedereen denkt het al jaren, smoest erover, voelt zich achtergesteld bij bepaalde juryleden en ga zo maar door, en nu plots een dergelijke uitspraak en plein publique gezegd wordt door een jury, is het opeensverbazingwekkend?

Het is toch overduidelijk dat bij iedere vorm van wedstrijd, keuring, talentenjacht etc. die door een jury wordt beoordeeld de smaak van de jury toch de doorslag geeft. Ongeacht wat voor richtlijnen er bestaan om tot een bepaald aantal punten te komen.


En zo is het! Wil je verder komen in de sport kan je er toch niet omheen. Je bent altijd afhankelijk van de mening van een ander. Het is dan aan jezelf om daar ook sportief mee om te gaan.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:20

Holland op z'n smalst... had Anky gewonnen dan had je er niemand over gehoord...

zeldzaam
Berichten: 46
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:43

Over smaak kun je twisten.
Niet over het technisch gedeelte.
De muziek van Isabelle vond ik verschrikkelijk lelijk.
Alleen in de drafppuyementen reeds ze synchroon op de muziek.
De muziek van Anky blijft erg mooi en elk onderdeel rijdt ze precies op de maten van de muziek.
De kur van Isabelle was op het eind erg rommelig.
Nog snel wat galopwissels die mislukte.
Anky had een erg goede kur.
Isabelle had een hogere moeilijkheidsgraag in de kur.
De series in de galop waren erg mooi.
Anky had ook wel wat foutjes zoals de uitgestrekte draf en een hoog kruis in de eerste galopwissel.
Ik vond de aanleuning en rust van Salinero deze keer echt top.
Super beheerst en gecontroleerd.
Ik zou niet kunnen zeggen wie beter was.
Mjn emotionele gevoel zegt Anky want van haar kur kreeg ik kippevel en die van isalbelle bezorgde (althans de muziekkeuze) me een onaangenaam gevoel.
Voor mij zijn het beide winnaars.
ik vind Isabelle een symphatieke amazone en ik gun het haar net zo veel als Anky.

Wat ik me afvraag is of Isabelle zowel met het technisch als artistieke gedeelte ook aan kop stond.

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:05

vooral het artistieke gedeelte is natuurlijk 100% een kwestie van smaak. Timing op de muziek is weer technisch.
Muziekkeuze, kun je alleen uit smaak beoordelen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:18

Adriana schreef:
Holland op z'n smalst... had Anky gewonnen dan had je er niemand over gehoord...


Eindelijk een post waar ik het mee eens ben.
Het verbaasde mij zelfs dat Anky nog tweede geworden is, derde was wat mij betreft een stuk realistischer geweest.

mandy13

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Ochten

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:25

ThePast03 schreef:
Adriana schreef:
Holland op z'n smalst... had Anky gewonnen dan had je er niemand over gehoord...


Eindelijk een post waar ik het mee eens ben.
Het verbaasde mij zelfs dat Anky nog tweede geworden is, derde was wat mij betreft een stuk realistischer geweest.


zoals ik in mijn andere post ook al zei vond ik Anky nou niet bepaald super rijden en dat anky in Nederland wél altijd eerste is Rolleyes maar ik heb Isabell niet gezien, was die na Anky op die opera muziek? heb alleen dat begin gezien.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:27

Cayenne schreef:
Maar het zou geen jurysport mogen zijn.


Verward

Dat ís het Pling

Je kan een jury richtlijnen geven, een opleiding hoe die te interpreteren en..... oeps, daar héb je het al, 'interpreteren' en daarbíj is elk mens subjectief in diens waarneming.

Klassieke Dressuur ís per definitie een subjectieve hippische afdeling.
Ten eerste doordat de regels dat al zijn (nl. dat wat een groep mensen belangrijk víndt) en ten tweede omdat er een jury moet beóórdelen, dus subjectie vínden, hoe goed een combinatie daaraan voldoet.

Het is wat het is, niet meer en niet minder. Een jurysport.

hc

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:27

gelukkig zal anky zelf ook de laatste zijn om anders te beweren, ze was erg tevreden met een 2e plaats en had zelf alleen een klacht over die 45 sec.
Vind het netjes hoe ze er mee omgaat!

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:27

op opera muziek Nagelbijten / Gniffelen kan ik die kur ook ergens terug kijken?

Unni

Berichten: 249
Geregistreerd: 09-11-05
Woonplaats: Noord Drenthe

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:31

Ik vond Anky wel verdiend tweede.
En Issabel gun ik het zeker van harte en zij had nou eenmaal een moeilijkere kür.
Al vond ik die muziek vreselijk, vooral die operavrouw die er tussendoor zong(om het maar netjes te zeggen). Lips are sealed
Jan Brink had het zeker wel goed gedaan.

Het blijft een jurysport Knipoog

slowhandfh

Berichten: 50
Geregistreerd: 23-06-07
Woonplaats: Horsecity

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:02

Anky had toch toestanden in Aken over haar manier van trainen. De Duitser mogen haar kennelijk niet zo. Heb wel zoiets van regels zijn regels en die gelden voor iedereen zonder aanziens des persoons. Bij elk jurylid zul je wel hebben dat ze de ene ruiter leuker vinden dan de andere of het ene paard mooier dan het andere. Maar ze moeten wel objectief blijven en geen voorkeur laten blijken voor land,paard of ruiter. Maar een proef beoordelen op het goed rijden van de onderdelen en of het aansprekend gereden word met swung. Wat bij Isabella wel zo was ,technisch ok maar straalde weinig uit vond ik. Als ik Anky was zou ik niet meer naar Aken gaan, zonde van de energie. Ze blijft toch wel de nr. 1 van de wereld.
Hoeveel zij voor de sport en de Nederlandse jeugd doet is inmens. Ze geeft kinderen een reden om te rijden en miss net zo goed te worden als haar. Ze wil altijd presteren, doet ze dat niet dan voelt ze zich niet happy. Presteren. Hopelijk gaat het met het EK weer beter.

xZolox

Berichten: 2789
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:47

Ach, het is en blijft een jurysport, en zo zie je dat maar weer. Er word zeker gedacht aan nationaliteit, want zoals dat Nederland eerst won in Aken, nou dát mag natuurlijk niet weer gebeuren, stel je voor Clown Dus er meot alles aan gedaan worden om Duitsland te laten winnen, zeker van Anky. En zelfs jury's op dit niveau maken fouten door eerlijke uitspraken te doen, wat dus eigelijk niet de bedoeling was. Mensen, dit was toch allang bekend? Jury's hebben nou eenmaal hun lievelingetjes en het is best duidelijk dat de strijd tussen Nederland en Duitsland is, en Duitsland over het algemeen hier meer voordeel van heeft.
Het word toch echt sneu.. Verdrietig Ach gut

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:42

lejo schreef:
vooral het artistieke gedeelte is natuurlijk 100% een kwestie van smaak. Timing op de muziek is weer technisch.
Muziekkeuze, kun je alleen uit smaak beoordelen.

Hier sluit ik me helemaal bij aan, en natuurlijk wordt er flink gekeken welke moeilijkheidsgraad de amazone's in hun kuur hebben verwerkt.
Al zijn er wel verplichte onderdelen. Knipoog

pluusie
Berichten: 16
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:12

Gelukkig zijn de amazones en ruiters erg professioneel en weten ze er wel mee om te gaan. De muziek van isabell kon ik wel grotendeels waarderen, is een beetje genre Emma Chaplin en het is mooi als je risicos durft nemen met minder populaire muziek want anders wordt het ook weer saai, al die pop en tophits.....je kan gewoon zien dat Isabel toch de meerdere is van Anky hoe vervelend ook maar dat zal niet snel veranderen alleen als isabell steken laat vallen kan anky daar haar winst uit halen en dat heeft niks te maken met voortrekkerij maar met kritisch kijken naar de sport/ruiter en niveau en niet naar de nationaliteit.

Anoniem

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:51

slimmerik schreef:
Ik vind dat de zaak wél verziekt is. Er is duidelijk met twee maten gemeten. En als Anky minder mogelijkheden krijgt door het rondje vooraf duidelijk minder toe te staan als de Duitse ruiters dan mogen er terecht vraagtekens bij gezet worden.



Kom op zeg, het is Grand Prix. Dan mag je toch wel vanuit gaan dat die beesten niet meer kijkerig zijn.

Anoniem

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:55

Wel eerlijk, niet professioneel.
casperrr, ik heb een een heul mooi paard een heeeeele slechte proef zien lopen. Het dier liep nog onregelmatig op de koop toe. Toch kreeg dit dier meer punten dan een wat "simpeler" e-pony die een mooie proef neerzette.
Een verprutste proef dus die wel hoger eindigde dan een andere, goed gereden proef

Anoniem

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:56

Pipo, het blijven dieren, dat paard kan het nou eenmaal nodig hebben! Bovendien, of het paard nou wél of niet dat rondje nodig heeft, feit blijft dat er in feite met twee maten gemeten is Knipoog

krummel

Berichten: 1150
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Op stal

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:56

Ineke2 schreef:
Evelijn schreef:
Moeten duidelijk goede afspraken gemaakt worden... een rondje om de baan is gewoon een rondje om de baan.

Vind ik inderdaad ook ja... Alle combinaties verdienen dezelfde omstandigheden om te starten.


Hier ben ik het helemaal mee eens! En de jurydiscussie zal altijd blijven, het blijft nu eenmaal een jurysport en de een vind het dan beter dan de ander. Maar daarom moet wel iedereen een gelijke start hebben en dus vind ik dat iedereen gewoon een rondje mag rijden!

Anoniem

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 01:09

Officieel heb je een bep. aantal seconden, dat een ander langer krijgt omdat een jury nog niet klaar is, is gewoon mazzel. Maar ik blijf het op dit nivo echt muggeziften vinden. Paarden hebben de hele week al in die accomodatie gelopen.

Ik vind het gewoon een heel belabbert excuus. Isabell was dit keer gewoon beter.

Zoals Adriana al zei: Holland op zijn smalst.

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 01:11

Lachen Ik kon me wel vinden in de uitslag. De moeilijkheidsgraad van IW was hoger en paard was fijner voor elkaar. Ook maakte ze minder foutjes. Simpelweg beter maar volgende keer heeft Anky misschien net dat sprankelende weer gevonden want dat miste ik een beetje. De muziek van met name het galopgedeelte van Anky blijft kippenvel. (mits de oefeningen goed uitgevoerd worden)

Anoniem

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 01:13

Anique_Vaandrig schreef:
Pipo, het blijven dieren, dat paard kan het nou eenmaal nodig hebben! Bovendien, of het paard nou wél of niet dat rondje nodig heeft, feit blijft dat er in feite met twee maten gemeten is Knipoog



In de basissport geld dat ook en dan praat je vaak nog over jonge paarden. Dan moet je ook niet zeuren maar rijden.

Anoniem

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 01:13

Ik was voornamelijk blij dat Silvia Ikle eindelijk eens punten begint te krijgen.
Vond HP Minderhout een plezierige combinatie met Nadine, die had ik nog niet eerder zien rijden.