Onderzoek naar renpaarden-leed.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Onderzoek naar renpaarden-leed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:16

Hier ook niet dag en nacht, snacht op stal.
Maar snachts op stal vind ik geen bezwaar, als ze overdag lekker paard hebben kunnen zijn. Lekker rollen, rennen,grazen, soezen in de zon, net wat ze willen Lachen
Op stal is voor een sportpaard wel fijn, je kunt daar tenminste makkelijk de voeding geven die ze nodig hebben.

Bij dravers wprd dat net zo goed opgebouwd, maar het is gewoon echte topsport op toch jonge leeftijd.
En die leeftijd en dan topsport is het enige wat ik bezwaarlijk vind.

Vind het bijv ook goed dat de KNHS de leeftijd waarin je ene paard Z mag dressuren omhoog heeft getrokken.
Sommige mensen kunnen zelf gewoon niet goed bepalen wat goe dis voor het dier en daar moet je het dier voor beschermen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:18

ja, daar heb je wel gelijk in, al heb ik gemerkt dat met de Volbloeds gewacht wordt als ze nog te juveniel zijn op hun tweede levensjaar, ze moeten er rijp voor zijn, anders heeft het racen ook geen nut. ZE worden dan echter niet in elkaar gerost.

Wat ik over dravers hoor is wel andere koek, hoor!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:36

Ierland schreef:
Wat ik over dravers hoor is wel andere koek, hoor!

"Je hoort wat over dravers", maar je hebt er geen ervaring mee? Nu ben je net zo suggestief bezig als het artikel waar je commentaar op hebt. Zoals niet alle volbloedeigenaren en -trainers hetzelfde zijn, zo zijn ook niet alle dravereigenaren en -trainers over 1 kam te scheren. Overal heb je rotte appels en fijne mensen, in welke sportdiscipline dan ook.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:41

Ja , da's waar; mijn osteopate die echter kwam om de draver te kraken (ze was een keer over de kop gegaan met de sulky en daar deden ze niks aan), vertelde dat ze bij haar een oorpraam hadden gebruikt en dat ze voor haar leeftijd helaas teveel truckjes kende om onder dingen uit te komen, zo ook haar bangigheid..

Ze vertelde helaas veel meer van dit soort dravers in NL tegen te komen tijdens het behandelen en vertelde dat de draversport in Nl over het algemeen vrij hard en ruw was.

Ik heb dus neit zomaar wat gehoord; ze is een van de weinige osteopaten in Nl, en kent helaas een hoop ellende.

ongetwijfeld zullen er een hoop goed behandeld worden, en dat is alleen maar meegenomen.

Vind mezelf dus niet zo suggestief, hoor. kennelijk zit je zelf in de draversport ofzo? begrijp je verdeging dan wel, dat heb ik met de volbloedsport.

Het zou leuker zijn geweest als mijn ervaringen met dravers beter zouden zijn geweest...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:42

Ook in de springsport gebeuren dingetjes die niet door de beugel kunnen hoor, overal wel. Of je nu in circussen, op dressuurstallen, maneges of op renstallen gaat kijken, overal kan het fout zitten.

En je hebt ook overal vakmensen met liefde voor hun paard, dat ook nog. Knipoog
Maar die vallen niet zo op, want daar hoef je ook geen stichting met PR voor op te richten.

Dat getal van 7 jaar ken ik ook, maar dat ging over de gemiddelde KWPNer voor zover ik weet.

Dat is nog wat anders dan het gemiddelde paard, denk ik zo, want dan worden alle ijslanders en fjorden waarschijnlijk meegerekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:42

Dat denk ik ook
Ik kan me niet voorstellen dat dat ligt aan de dicipline, maar aan de mens die eracher zit.
Bij springsport hoor je ook gruwelijke dingen, maar er zijn ook mensen die gewoon zeggen, als hij het uit zichzelf niet kan, is het gewoon geen paard voor het echte werk en verkopen hem dan.
Lijkt me bij dravers en renpaarden niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:43

Van 7 was gemiddelde paard in NL
Daar werden bijv ook de jaarling shet hengstjes bij geteld die dan naar de slacht gingen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:45

Steffi basseerde zich puur op de Warmbloedpaarden in Nl...

Zowiezo is het veels te jong..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:47

Zoals alle sportpaarden, moet een draver goed in zijn vel zitten om te kunnen presteren. Dat bereik je niet door hem te mishandelen of slecht te behandelen, dan gaan ze alleen maar van je af. "Van horen zeggen" doe ik niet aan, dan kun je elke sport wel stoppen, lees maar wat rond op bokt Knipoog. Ik heb jarenlange ervaring bij heel veel dravertrainers, en bijzonder weinig misstanden gezien. Terwijl ik over diezelfde stallen de vreselijkste verhalen hoorde.

Mooi voorbeeld: over 1 van de trainers waar ik een paard had staan, ging het verhaal dat als een paard niet goed bij hem gepresteerd had, het dier voor straf de hele nacht in stapmolen moest. Terwijl de beste man geeneens een stapmolen had Clown.

Wellicht dat het onderzoek uit dit topic ook af gaat op veel van horen zeggen. Laten we hopen dat het meeste niet aangetroffen wordt!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:50

runningkawa schreef:
Van 7 was gemiddelde paard in NL
Daar werden bijv ook de jaarling shet hengstjes bij geteld die dan naar de slacht gingen.

Ik heb enorme twijfels bij al die getallen. Nergens in Nederland wordt een register bijgehouden hoeveel paarden er jaarlijks sterven, laat staan op welke leeftijd! Dat getal van 7 jaar gemiddeld, is voor warmbloeden die verzekerd zijn - verzekeringen houden immers wel statistieken bij. Alle niet-verzekerde paarden (waaronder dus het merendeel van de dravers en renpaarden, maar ook het Shetje van de buurman) worden niet geregistreerd, en dus is een gemiddelde leeftijd ook niet te bepalen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:54

Ben echt blij te lezen dat er ook veel goed gaat bij de Dravers, hoor!

Ik heb niet meer zoveel twijfels bij die getallen er zal inmiddels genoeg onderzoek zijn gedaan, denk ik..

En als de onderzoeken aangeven dat het om 5 of 7 jaar gaat zal het waarschijnlijk neit veel hoger liggen, ben ik bang..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:02

En wie heeft die onderzoeken gedaan? Zoals ik al zei, alleen van verzekerde paarden wordt het bijgehouden. Mijn dravers zijn niet verzekerd. De oudste is 21, die telt dus bijvoorbeeld niet mee voor die getallen Knipoog. Ik ben heel benieuwd naar de bron voor die getallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:04

Geen idee waar die 7 vandaag komt, maar die gaat al jaren rond
OOk bij da's enzo.
Maar hoe dan ook, het is veel, te jong Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:13

promptertje schreef:
En wie heeft die onderzoeken gedaan? Zoals ik al zei, alleen van verzekerde paarden wordt het bijgehouden. Mijn dravers zijn niet verzekerd. De oudste is 21, die telt dus bijvoorbeeld niet mee voor die getallen Knipoog. Ik ben heel benieuwd naar de bron voor die getallen.

Tja, daar heb je gelijk in, kennelijk wordt er gebruikt gemaakt van diverse bronnen, waar DA gebruik van maken.

MIsschien is er wel wat te vinden op internet?

Net als dat ik geen vertrouwen heb in dit bericht onderzoek naar paardenleed;

Kennelijk spelen eigen ervaringen net zo'n belangerijke rol als keiharde feiten..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:24

Via google vliegen er allerlei gemiddelde leeftijden om je oren Knipoog. De volgende zin komt uit een onderzoek naar rouwverwerking na de dood van een paard in Utrecht, waaraan een flink aantal paardeneigenaren die hun paard daar hadden laten euthanaseren hadden meegewerkt:

Citaat:
De gemiddelde leeftijd van de paarden die geëuthanaseerd werden was vijftien jaar en de meest genoemde reden voor euthanasie was kreupelheid.

Is dus al een hele andere leeftijd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:26

Tja, met dan onderzoek kan ik ook weinig, hoor, misschien dat niet alleen alle verzekerde paarden ,maar ook alle paarden die door da worden afgemaakt geregistreerd worden en dat er vervolgens gebruikt wordt gemaakt van die gegevens?..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:38

Ierland schreef:
Tja, met dan onderzoek kan ik ook weinig, hoor, misschien dat niet alleen alle verzekerde paarden ,maar ook alle paarden die door da worden afgemaakt geregistreerd worden en dat er vervolgens gebruikt wordt gemaakt van die gegevens?..

Edit: niet goed gelezen. Slapen

Jonge dieren die vanwege overschot op de markt komen en naar Italie gaan, drukken waarschijnlijk de statistieken ook behoorlijk.
En eens in de zoveel tijd staan ze weer in rijen op de markt, de veulens en jaarlingen...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:48

randalinpony schreef:
Jonge dieren die vanwege overschot op de markt komen en naar Italie gaan, drukken waarschijnlijk de statistieken ook behoorlijk.
En eens in de zoveel tijd staan ze weer in rijen op de markt, de veulens en jaarlingen...

En wie houdt bij hoeveel er naar Italië gaan? Ik wordt steeds nieuwsgieriger naar de bronnen van al deze cijfers Tong uitsteken

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:29

mensen hebben nog geen respekt voor elkaar wat zou er dan gerespekteerd worden voor de dierenwereld. De mensen denkt dat ze het opperwezen zijn en dat de dieren er zijn om te gebruiken.

Als er geen proeven op dieren gebeuren dan zouden er idd geen medicijnen zijn enzo, jaarlijks miljoenen dieren zijn slachtoffer van experimenten waarvan ook een heel groot deel nutteloos zijn.

Het is allemaal zielig maar eingelijk gebruiken wij allemaal de dieren, willen of niet. We eten dieren, gebruiken ze als lastdier, voor de sport, enzovoort....terwijl ze het verdienen van gewoon in de natuur te gaan leven. Door jaren fok en bemoeinis van de mensen zijn er misbaksel van dieren op de wereld gekomen die zonder de mens niet eens meer kunnen leven in de natuur.

Wat de renpaarden zelf betreft, het is een sport als een ander die gevaren met zich mee brengt zowel voor paard als ruiter. Ik denk ook dat er vele renpaarden en luxeleventje hebben en dat er ook zijn die nadien een zielpoot zijn. Tfeit is dat er gewoon veeel te veel paarden gefokt worden en dit geldt niet alleen voor de volbloeds maar alle rassen. Hoe meer paarden hoe meer leed.

In Amerika zijn er zelfs geen slachthuizen die paarden slachten in vele staden is het verboden om een paard te slachten. Wat gebeurd er dan met de renpaarden die niet goed genoeg zijn? Ze slachten ze zelf op een beestachtige manier. Ik denk en hoop dan ook niet dat dit in ons land ooit zo zal komen dat de paarden niet meer mogen geslacht worden want anders doen de beulen het wel.

Ik vind het zelf ronduit schandalig dat je geld verdient en of plezier hebt aan je paard voor jaren en dan als het niet meer gaat hem de doodsteek geeft. Ik zou nooit mijn paard wegdoen naar de slacht om die schamelijke 500 euro te krijgen, dit is gewoon respektloos.

Ik hoop dat mijn paarden een gelukkig leven mogen hebben bij mij of bij iemand anders. Als ik ooit mijn paarden moet verkopen dan zou ik altijd zeggen als het niet meer gaat dan MOET ik ze terug hebben.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:42

elsie1 schreef:
mensen hebben nog geen respekt voor elkaar wat zou er dan gerespekteerd worden voor de dierenwereld. De mensen denkt dat ze het opperwezen zijn en dat de dieren er zijn om te gebruiken.

Als er geen proeven op dieren gebeuren dan zouden er idd geen medicijnen zijn enzo, jaarlijks miljoenen dieren zijn slachtoffer van experimenten waarvan ook een heel groot deel nutteloos zijn.

Het is allemaal zielig maar eingelijk gebruiken wij allemaal de dieren, willen of niet. We eten dieren, gebruiken ze als lastdier, voor de sport, enzovoort....terwijl ze het verdienen van gewoon in de natuur te gaan leven. Door jaren fok en bemoeinis van de mensen zijn er misbaksel van dieren op de wereld gekomen die zonder de mens niet eens meer kunnen leven in de natuur.

Wat de renpaarden zelf betreft, het is een sport als een ander die gevaren met zich mee brengt zowel voor paard als ruiter. Ik denk ook dat er vele renpaarden en luxeleventje hebben en dat er ook zijn die nadien een zielpoot zijn. Tfeit is dat er gewoon veeel te veel paarden gefokt worden en dit geldt niet alleen voor de volbloeds maar alle rassen. Hoe meer paarden hoe meer leed.

In Amerika zijn er zelfs geen slachthuizen die paarden slachten in vele staden is het verboden om een paard te slachten. Wat gebeurd er dan met de renpaarden die niet goed genoeg zijn? Ze slachten ze zelf op een beestachtige manier. Ik denk en hoop dan ook niet dat dit in ons land ooit zo zal komen dat de paarden niet meer mogen geslacht worden want anders doen de beulen het wel.

Ik vind het zelf ronduit schandalig dat je geld verdient en of plezier hebt aan je paard voor jaren en dan als het niet meer gaat hem de doodsteek geeft. Ik zou nooit mijn paard wegdoen naar de slacht om die schamelijke 500 euro te krijgen, dit is gewoon respektloos.

Ik hoop dat mijn paarden een gelukkig leven mogen hebben bij mij of bij iemand anders. Als ik ooit mijn paarden moet verkopen dan zou ik altijd zeggen als het niet meer gaat dan MOET ik ze terug hebben.

Ik ben het met je eens hoor, maar als je paard neit meer kan functioneren ivm met wat voor leed; wat is er dan zo fout aan om hem uit zijn lijden te verlossen? of doel je dan op de slacht an sich?..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:50

Ik ben absoluut niet tegen slachten, ook niet van jonge dieren die niet voldoen aan een fokdoel.
Zeker niet als het alternatief 'de handel' is.

Slachten, en vervoer moet wel op humane wijze gebeuren. Als een van mijn paarden geslacht moet worden (de laatste twee die iets mankeerden zijn overigens geeuthanaseerd) brengen we het zelf en wachten tot paard overleden is.

Die slachtwereld is echt de onderkant van paardenland.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:52

Ierland schreef:
elsie1 schreef:

Ik ben het met je eens hoor, maar als je paard neit meer kan functioneren ivm met wat voor leed; wat is er dan zo fout aan om hem uit zijn lijden te verlossen? of doel je dan op de slacht an sich?..

Als je paard geen waardevol leven meer kan hebben dan is er nog altijd een waardevolle dood en dat is niet de slacht. Een spuitje kan ook wel en is veel vriendelijk, hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan en als je naar de slacht doet krijg je geldt ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:45

elsie, dat is natuurlijk onzin
Maar goed dat is hier nogal offtopic, maar gebruik daar de zoekfuntie maar eens voor Lachen

Cilouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:19

De mensen die zulke topics starten zoeken een excuus omdat ze zelf niet naar behoren voor hun paard zorgen!!! dan zijn de renpaarden en dravers altijd de klos omdat zij altijd in het kwade daglicht staan bij de dressuur en springruiters!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:21

Wat een vooroordelen zeg Lachen