KWPN huivert gebruik niet-goedgekeurde hengsten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: KWPN huivert gebruik niet-goedgekeurde hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:11

Leonora schreef:
Je kunt dit topic beter een andere naam geven;
hoe zetten we hamoen en het kwpn even lekker in de zeik.
Bleh wat een stelletje gefrustreerde betweters. Huub van Helvoirt beschouw ik als een van de beste fokkers van Nederland, laat dat nu een man van weinig woorden zijn!! Die blaat niet zo van zich af op papier, maar die bewijst zijn kennis!!
proberen jullie dat maar eerst eens een keer; als jullie fokprodukten x op x bovenaan staan, of het nu kwpn of anders is, dan verdienen jullie mijn respect, maar absoluut niet met dit overloze gezeur, wat niet eens de naam discussie verdient!

Pffff, ik weet niet wat voor veren je in de kont van Huub van Helvoirt probeert te steken maar hij is niet het KWPN maar een fokker. Een fokker overigens die ook van Duitse bloedlijnen gebruik heeft gemaakt en misschien nog steeds wel doet ( zou het echt niet weten en boeit me niet ook ).

Misschien kun je beter een stalletje gaan leegscheppen dat is goed tegen je ongefundeerde agressie.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 15:13

Laat je je fokprodukt toch bij een ander stamboek inschrijven....het is niet alleen maar KWPN hoor wat de klok slaat op deze wereld. Sommige van die hengsten zijn al wel ingeschreven bij een ander volwaardig stamboek.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:15

Potverkoekie-nog-aan-toe! Een paard voor iets meer dan €300,=??? Da's nog minder dan een PS3! Ze moesten zich schamen om zo'n paard oor zo'n laag bedrag te verkopen!

SHAME ON YOU KNHS!!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:21

KNHS? Paard verkopen voor € 300,-
Ik heb zeker een paar stukjes gemist.
Ik dacht dat dit over het KWPN ging en over dekgelden van € 300.- voor niet-goedgekeurde hengsten.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:54

Ik heb ook een register B paard, maar ben er uitermate tevreden mee! Krijg soms het idee dat het allemaal een beetje naar boven stijgt bij het KWPN...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:00

Moska schreef:
Ik heb ook een register B paard, maar ben er uitermate tevreden mee! Krijg soms het idee dat het allemaal een beetje naar boven stijgt bij het KWPN...

Begin me toch echt af te vragen wat dit soort berichten te maken heeft met de zorg van het KWPN over de vele dekkingen (b.v. Spielberg 500) van niet goedgekeurde hengsten op KWPN merries.

Jij bent tevreden met een paard dat 11 jaar is en M1 loopt, bedoel je nu dat dat het fokdoel van het KWPN zou moeten zijn Verward

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:07

Senja_x schreef:
Mijn gedachte gaan uit naar meer hengsten goedkeuren en bijvoorbeeld bij twijfel een quotum zetten op bepaalde hengsten zodat eerst de nafok kan worden bekeken. Ook zou dit moeten gebeuren bij hengsten waarbij twijfel is over de nafok. Het op wacht zetten vind ik nu ook niet helemaal het goede systeem. Een hengst kan wel matige merries gedekt hebben maar dat wil nog niet zeggen dat die hengst slecht is. Een quotum heeft twee grote voordelen. De hengsten houder gaat kieskeuriger om met zijn merrie keuze en je krijgt niet een wildgroei van verkeerde paarden in je stamboek.

Dit zou ook een oplossing kunnen zijn voor het volbloed of vreemd bloed toevoer in je stamboek. In het verleden hebben we gezien hoe enkele hengsten niet alleen goede maar ook slechte eigenschappen hebben vererft. Door dit in een quotum te gieten kan je door actieve controle nauwlettend in de gaten houden wat er gebeurt. Een ander bijkomend feit is dat door deze nauwlettende controle er veel beter en nauwkeuriger een dekadvies kan worden meegegeven over deze hengsten. Dit kan ook van pas komen bij eventuele quotum hengsten die zijn goedgekeurd.

Een quotum zou niet eens zo'n gek idee zijn Ja, ik ben voor!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 19:10

Paardenmaf1 schreef:
SHAME ON YOU KNHS!!!

KWPN bedoel je zeker? Clown Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:11

livvy schreef:

Maar de hengstenhouders echt niet En die hebben nog steeds erg veel in de melk te brokkelen.
En dat is ook de grote fout van het KWPN, laten ze eens datgene worden wat ze zijn: een organisatie in dienst van de fokkers, en gewoon dit soort zaken aan banden leggen.

Maar ja men is bang dat veel leden zich dan uitschrijven.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:13

[/quote]

Pffff, ik weet niet wat voor veren je in de kont van Huub van Helvoirt probeert te steken maar hij is niet het KWPN maar een fokker. Een fokker overigens die ook van Duitse bloedlijnen gebruik heeft gemaakt en misschien nog steeds wel doet ( zou het echt niet weten en boeit me niet ook ).

Misschien kun je beter een stalletje gaan leegscheppen dat is goed tegen je ongefundeerde agressie.[/quote]

ik probeer niemand veren in de kont te steken, ken hem niet eens persoonlijk, maar vind dat die man een stal vol goede paarden heeft en hem hoor je niet zeuren. Hier wordt voornamelijk gezeurd door mensen met een overdosis aan matige paarden en blabla Ach gut

Overigens heb ik dit jaar zelf ook gedekt met Spielberg en niet omdat ik anti-kwpn ben, maar omdat ik gewoon gek ben van die hengst. Mocht hij hier niet goedgekeurd worden, dan heb ik pech gehad. Dat zou ik vervelend vinden, maar ook voor dit geldt 'wie zijn kont brandt, moet op de blaren zitten!'

Ik kan in een uitstekend humeur even op 'Bokt' kijken en inderdaad met een pesthumeur achter de compu vandaan komen, door het hoge penny-gehalte en de frusty's die zonodig tot in den treure hun zegje moeten doen. was dat maar op te lossen met een stalletje mesten Dromen

De reden dat ik er toch op blijf kijken is om reden dat sommige weldenkende zielen er nog wel eens een zinnige discussie voeren, waar ik en ongetwijfeld veel anderen nog heel veel van kunnen leren Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:29

Citaat:
Schröder heeft een groot vertrouwen in de driejarige schimmel.

....euh... pardon?! Lees ik hier daadwerkelijk 'driejarig'?! Is dat dan al een héngst?
Dan al 150 merries gedekt? Uiteraard hop erop en palen laden.
'Als er maar een paar toppers bij zijn, dan.....' en de rest is als salami ook nuttig.
Zal de snelle maatschappij met snel eten en snel geld wel zijn. Op deze manier is de doorlooptijd van de fokkerij kort = omzetsnelheid met een gokelement over de hoogte. Dat zijn geen paarden meer maar flipperkasten.

Heeft geen zin te proberen dit te reguleren behalve direct vanuit de overheid. Zelfregulering is blijkbaar failliet, dit in tegenstelling tot de bedrijfstak.
Ben benieuwd of de kaderwet dierenwelzijn dit aspect mbt paarden straks gaat invullen.

HC

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:40

sarabande schreef:
Maar de hengstenhouders echt niet En die hebben nog steeds erg veel in de melk te brokkelen. En dat is ook de grote fout van het KWPN, laten ze eens datgene worden wat ze zijn: een organisatie in dienst van de fokkers, en gewoon dit soort zaken aan banden leggen.

Dat is het 'm inderdaad. Het punt is natuurlijk dat de grootste fokkers ook als hengstenhouders te boek staan. Een hobbyfokker die ook graag een goed sportpaard wil fokken is daar het dupe van.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:50

livvy schreef:
sarabande schreef:
Maar de hengstenhouders echt niet En die hebben nog steeds erg veel in de melk te brokkelen. En dat is ook de grote fout van het KWPN, laten ze eens datgene worden wat ze zijn: een organisatie in dienst van de fokkers, en gewoon dit soort zaken aan banden leggen.

Dat is het 'm inderdaad. Het punt is natuurlijk dat de grootste fokkers ook als hengstenhouders te boek staan. Een hobbyfokker die ook graag een goed sportpaard wil fokken is daar het dupe van.

Het KWPN is in dienst van de fokkers want het is een vereniging en een vereniging bestaat bij de gratie van de leden. Het alleen zo dat een vereniging ook regels moet maken, regels die voorgelegd en goedgekeurd worden door vertegenwoordigers van de leden.

Als je je niet kunt vinden in die regels dan moet je lid worden van een andere vereniging, of zelf een vereniging oprichten zoals het ES destijds gedaan heeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:51

janderegelaa schreef:
Als je je niet kunt vinden in die regels dan moet je lid worden van een andere vereniging, of zelf een vereniging oprichten zoals het ES destijds gedaan heeft.

Goh Jan je citeert mij Tong uitsteken

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:20

livvy schreef:
Senja_x schreef:
Mijn gedachte gaan uit naar meer hengsten goedkeuren en bijvoorbeeld bij twijfel een quotum zetten op bepaalde hengsten zodat eerst de nafok kan worden bekeken. Ook zou dit moeten gebeuren bij hengsten waarbij twijfel is over de nafok. Het op wacht zetten vind ik nu ook niet helemaal het goede systeem. Een hengst kan wel matige merries gedekt hebben maar dat wil nog niet zeggen dat die hengst slecht is. Een quotum heeft twee grote voordelen. De hengsten houder gaat kieskeuriger om met zijn merrie keuze en je krijgt niet een wildgroei van verkeerde paarden in je stamboek.

Dit zou ook een oplossing kunnen zijn voor het volbloed of vreemd bloed toevoer in je stamboek. In het verleden hebben we gezien hoe enkele hengsten niet alleen goede maar ook slechte eigenschappen hebben vererft. Door dit in een quotum te gieten kan je door actieve controle nauwlettend in de gaten houden wat er gebeurt. Een ander bijkomend feit is dat door deze nauwlettende controle er veel beter en nauwkeuriger een dekadvies kan worden meegegeven over deze hengsten. Dit kan ook van pas komen bij eventuele quotum hengsten die zijn goedgekeurd.

om het maar eens op een andere boeg te gooien dat doen ze bij het fjordenstamboek al: een hengst een jaar of wat laten dekken en dan nakomelingenonderzoek en als dat niet goed is worden de hengsten eruitgegooit, maar die nakomelingen komen dan wel gewoon in het stamboek. Lachen

maar een quotum lijkt me op zich een goed idee, dan houden ze het toch meer in de han Lachen

hmm zo te horen doet het stamboek het niet helemaal juist en ja dan gaan mensen hun heil ergens anders zoeken, misschien moet er dan een andere opzet komen ofzo Lachen

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:49

Jij bent tevreden met een paard dat 11 jaar is en M1 loopt, bedoel je nu dat dat het fokdoel van het KWPN zou moeten zijn Verward[/quote]

Daar ben ik tevreden mee, ja. 't is een paard apart. Wil hier niet mee zeggen dat dat dat het fokdoel zou moeten zijn, maar wellicht moet er gekeken worden naar het beleid en het waarom er dan zoveel gedekt wordt door niet goed gekeurde hengsten. Blijkbaar zitten mensen er dan niet op te wachten of gaat er ergens iets mis. Je loopt uiteraard een risico met een niet gekeurde hengst, maar zo te horen is er toch een markt voor.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:02

Maar realiteit is dat er meer M ruiters dan GP ruiters zijn.

Fokdoel en vraag.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:17

Helemaal mee eens!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:56

Leonora schreef:
Overigens heb ik dit jaar zelf ook gedekt met Spielberg en niet omdat ik anti-kwpn ben, maar omdat ik gewoon gek ben van die hengst. Mocht hij hier niet goedgekeurd worden, dan heb ik pech gehad. Dat zou ik vervelend vinden, maar ook voor dit geldt 'wie zijn kont brandt, moet op de blaren zitten!'
Dus dan ben jij precies één van de fokkers waar het KWPN een hard hoofd in heeft en die ze liever een andere hengst zouden zien gebruiken Clown

Ik vind dit een onderwerp waar we juist met zijn allen over moeten kunnen praten en nadenken. Heeft niets met zeuren op het KWPN of mensen in het bijzonder te maken, maar is ook in het belang van de fokkerij. Er komen altijd wel berichten met kritiek op het stamboek in zo'n topic, maar er worden hier ook hele zinnige dingen geopperd!

Ik zie persoonlijk niet zoveel kwaad in het fokken met hengsten die de verrichtingen nog moeten lopen of alleen AES-goedgekeurd zijn(oid). Als je als fokker gelooft in zo'n hengst en je kiest voor zo'n paard dan heb je daar meestal over nagedacht en ook argumenten voor. Misschien is dat wel beter voor de kwaliteit van de paardenstapel dan allemaal dekken met de jazz- en krack-zonen.

Maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld, want ik heb zelf twee keer bij een 3-jarige NRPS-hengst gedekt waar ook verder weinig van bekend is op dat moment Tong uitsteken

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 00:13

Het AES is destijds gewoon zo dom geweest om niet warmbloeden ( arabofriezen ) goed te keuren met als gevolg dat je bijvoorbeeld met zo'n arabofries toch een A papier kreeg bij het KWPN.Toen is het KWPNregels gaan stellen waar door hun erkende stamboeken aan moeten voldoen.
Had het AES alleen warmbloedpaarden geregistreerd dan hadden we nu waarschijnlijk nog steeds een A papier gehad.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 00:17

Stennisje schreef:

Fokdoel en vraag.

Precies! Er is dus blijkbaar vraag naar 'goedkopere' hengsten! Anders zou het KWPN er niet zo bang voor zijn. Het is nu eenmaal een feit dat veel ruiters op zoek zijn naar een leuk paardje, wat mee kan in de basissport. Waarom dan altijd fokken met dure KWPN hengsten?

Ik ben er van overtuigd dat geld toch een belangrijke factor is voor veel fokkers. Zeker wanneer het beoogde fokdoel een leuk basispaard is. Het is voor de gewone hobbyfokker zowat onbetaalbaar geworden om een leuke hengst te kiezen. En als er dan een andere hengst voor de helft of nog minder wordt aangeboden... Tja, ik kan het wel begrijpen!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:38

Stennisje schreef:

Fokdoel en vraag.

Maar als we geen GP paarden meer trachten te fokken zullen we in de toekomst alleen nog maar M ruiters hebben. Haha!

Citaat:
Precies! Er is dus blijkbaar vraag naar 'goedkopere' hengsten! Anders zou het KWPN er niet zo bang voor zijn. Het is nu eenmaal een feit dat veel ruiters op zoek zijn naar een leuk paardje, wat mee kan in de basissport. Waarom dan altijd fokken met dure KWPN hengsten?

Ik ben er van overtuigd dat geld toch een belangrijke factor is voor veel fokkers. Zeker wanneer het beoogde fokdoel een leuk basispaard is. Het is voor de gewone hobbyfokker zowat onbetaalbaar geworden om een leuke hengst te kiezen. En als er dan een andere hengst voor de helft of nog minder wordt aangeboden... Tja, ik kan het wel begrijpen!

Dat is allemaal prima, maar je kan het het KWPN toch niet kwalijk nemen dat ze trachten te gaan voor het hoogst haalbare.

Ik stel voor om een recreatie stamboek op te richten: Een stamboek waar alles wordt toegelaten zolang het maar braaf is. Verrichtingsonderzoeken zullen maar op 1 ding toegespitst zijn:Braaffff paard. Iedereen mag inbrengen wat hij wil: Fjorden, Tinkers, Haflingers, Friezen, Warmbloeden en je mag het ook allemaal met elkaar kruisen. O, ja en vossen blijven veulenboek, die worden beslist niet in het stamboek opgenomen!
Wat vinden jullie van mijn penny idee?? Bloos

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:09

Zo'n stamboek is er al en het heet Europees Stamboek.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:39

janderegelaa schreef:
Zo'n stamboek is er al en het heet Europees Stamboek.

Volgens mij voldoet het toch niet helemaal aan de eisen die ik stel Jan. Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:57

janderegelaa schreef:
Het AES is destijds gewoon zo dom geweest om niet warmbloeden ( arabofriezen ) goed te keuren met als gevolg dat je bijvoorbeeld met zo'n arabofries toch een A papier kreeg bij het KWPN.Toen is het KWPNregels gaan stellen waar door hun erkende stamboeken aan moeten voldoen.
Had het AES alleen warmbloedpaarden geregistreerd dan hadden we nu waarschijnlijk nog steeds een A papier gehad.

Hoi ik had een topic gemaakt over verschillen tussen KWPN en AES; zijn er mensen die kunnen vertellen wat AES "minder"maakt dan KWPN?..

Thanks.