Jakobskruiskruid; voorkomen is gemakkelijker dan bestrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Jakobskruiskruid; voorkomen is gemakkelijker dan bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:18

runningkawa schreef:
En denken jullie ook aan kleinkruiskruid, sommige verwarren het misschien zelfs met kleine hoge paardenbloemen?
Net zo giftig als JKK, maar wat kleiner.
En daar staat het ook vol mee, alleen de meeste mensen herkennen het niet, zijn al blij dat ze de laatste jaren over JKK hebben gehoord

Klein kruiskruid heeft geen lintbloempjes, ik denk dat je hier iets van klein streepzaad te pakken hebt Runningkawa.
Klein kruiskruid is echt klein, dat wel, maar heeft alleen buisbloempjes, ik zal er even een foto bij doen.

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:19

EstherHegt schreef:
In de groene container kan ook, er wordt verhit gecomposteerd en dan overleven de zaden het niet.

Dat risico zou ik niet willen lopen, die zaden zijn sterk, de gewonen composthoop wordt ook behoorlijk heet en die overleven ze wel. Liever de vuilverbranding in, want dat overleven ze zeker niet.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:22

Bij de groene bak wordt er zo'n drie weken lang op een bepaalde warmte gecomsposteerd, er is onderzocht of de zaden dat overleven, en dat overleven ze niet.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:48

Ik begrijp je verwarring, het eerst linkje is Jakobskruiskruid, deze heeft een nieuwe wetenschappelijke naam, eerst heette deze Senecio Jacobaea, de nieuwe naam is Jacobaea vulgaris.
Dit komt omdat er door DNA onderzoek gebleken is dat deze soort eigenlijk tot een andere familie hoort van de kruiskruiden. Op de tweede link staat Weeds with this method of dissemination include common groundsel (Senecio vulgaris), dandelion (Taraxacum officinale), Canada thistle (Cirsium arvense), and other members of the Compositae.

Senecio vulgaris is klein kruiskruid, dandelion is paardenbloem, canada thistle is ik meen melkdistel. Dat zijn allemaal composieten. Kijk anders even op mijn forum onder multimedia, daar staat verschillende diashows van verschillende kruiskruiden en ook van andere geel bloeiende planten.
Melkdistels en paardenbloemen worden trouwens vaker verward hoor, ook bijv boerenwormkruid en
st Janskruid. Het is dus belangrijk dat iedereen het onderscheid goed leert maken.
Die nieuwe wetenschappelijke namen kunnen dus nog best wel voor verwarring zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:51

Maar dat eerste linkje is toch ook wat ik geknipt heb?
zijn dezelfde bloemen

http://wwwold.unict.it/dipartimenti/bio ... e/267a.jpg
http://www.smrzice.cz/index.php?p=botan ... cek_obecny
deze staat ook onder Senecio vulgaris op google
das toch hezelfde bloempje als wat ik geknipt heb?

Of gooien de mensen op i-net alles door elkaar?

Ik heb net een JKK plant uit de berm getrokken en naast dat van wat ik vanmiddag heb geknipt gehouden, dicht (de zon schijnt hier niet meer) is het idem dito, alleen ander blad

Eten paarden dat streepkruid in de wei, of laten ze het dan ook staan?

Ik hoop namelijk echt dat jij gelijk hebt Ja

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:43

Klein kruiskruid heeft geen lintbloempjes, dat is op het eerste linkje een plant die ik niet echt goed zie, maar deze heeft wel lintbloemen.
Het tweede linkje is geen kruiskruid.
Eens even denken hoe leg ik nou goed uit wat lintbloemen en buisbloemen zijn.
Als je een Margriet neemt, die kent iedereen wel, die heeft een donker hartje, dat zijn buisbloemen. De witte blaadjes de krans eromheen dat zijn lintbloemen.
Klein Kruiskruid heeft geen lintbloemen, dus niet die krans van lintbloemen.
Duinkruiskruid heeft ook geen lintbloemen.

De eerste foto is Duinkruiskruid ( ook giftig) maar heeft niet de krans van lintbloemen
Afbeelding

De tweede foto is Jakobskruiskruid, wel met lintbloemen dus ( er zit wel een vlieg op, maar je kunt heel mooi zien wat lintbloemen zijn. De vlieg heet blinde bij.
Afbeelding

Dan pakken we klein Kruiskruid
Afbeelding

Zie je het verschil?? Anders gewoon verder vragen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:49

Bedankt voor je uitleg Ja
Ik snapte wel wat je bedoelde met lintbloempjes
Bloemen die open gaan en die dicht blijven, tenminste in dit voorbeeld Lachen

Maar hier noemen ze de bloemen toch ook Senecio vulgaris
En dat is voor mij hetzelfde bloempje als dat ik geknipt heb.
Vandaar mijn verwarring

Wat is het verschil dan, want hier noemen ze het bijv geen Crepis capillaris (steepzaad) wat idd ook veel lijkt op wat ik gekniot heb en ook hoop dat het dat is. Omdat dat niet giftig is. Lachen

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:49

streepkruid?? dat ken ik niet , het zou ook wel eens de akker distel kunnen zijn.
in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden prikt die ook niet en hij lijkt verdomd veel op JKK.

nou rij ik bijna dagelijks op de snelweg voor mijn werk en het valt mij op dat nadat er is gemaaid het JKK heel snel terug is en in de bloem schiet maar dan is de plant wel kleiner dan normaal.

is dit kleinkruiskruid of is het een nieuwe manier van overleven van de JKK plant, snel in de bloem om te kunnen overleven ( het staat op de zelfde plek als de grote planten )???

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:55

runningkawa schreef:
Vandaar mijn verwarring

Wat is het verschil dan, want hier noemen ze het bijv geen Crepis capillaris (steepzaad) wat idd ook veel lijkt op wat ik gekniot heb en ook hoop dat het dat is. Omdat dat niet giftig is. Lachen

Wat je hebt geknipt is beslist geen klein kruiskruid, die website krijgt een mail van me, alleen wie kent er Hongaars Knipoog Ik zal ze even in het Engels mailen. Slordig die website, zo zet je mensen inderdaad op het verkeerde been.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:59

alex66 schreef:
streepkruid?? dat ken ik niet , het zou ook wel eens de akker distel kunnen zijn.
in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden prikt die ook niet en hij lijkt verdomd veel op JKK.

nou rij ik bijna dagelijks op de snelweg voor mijn werk en het valt mij op dat nadat er is gemaaid het JKK heel snel terug is en in de bloem schiet maar dan is de plant wel kleiner dan normaal.

is dit kleinkruiskruid of is het een nieuwe manier van overleven van de JKK plant, snel in de bloem om te kunnen overleven ( het staat op de zelfde plek als de grote planten )???

Streepzaad bedoel je?
Vaak herstelt kruiskruid zich snel na maaien of knippen en zal zo snel mogelijk proberen te bloeien.
Een handig kenmerk om kruiskruiden uit te sluiten in het veld is om te kijken of een plant buisbloemen heeft, een kruiskruid heeft ALTIJD buisbloemen. Alleen Duinkruiskruid en Klein kruiskruid hebben geen lintbloemen maar wel buisbloemen. Melksap is ook een handig kenmerk om kruiskruid uit te sluiten. Kruiskruiden hebben geen melksap in de stengels en nooit stekelige bladen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:07

Even een beetje offtoppic mischien maar heb een vraagje voor de jacob kruiskruid bekende .

Ik kan nu een weiland huren van iemand een ideaal lekker groot stuk en 200 meter van de pensionstal waar mijn merrie staat .
Helaas staat daar dus oook deze ontiegelijk vervelende plant op .
De man wil het land eerst maaien omdat er hoog gras op staat nu lijkt mij dat dat hooi geen reet waard is en ik wil het dus ook niet hebben om bij te voeren van de winter .
Maar als deze man gaat maaien kan ik die planten er niet met wortel en al uitsteken .
Na het maaien mogen de ponys erop maar ik weet niet of het verstandig is .
Heb nu ondertussen dus al wel begrepen dat die dingen niet uit te roeien zijn .
De meeste paardenmensen hier in de buurt zeggen dat de paarden ze niet opeten .
Ik weet nu niet wat ik moet doen wei nemen en de bestrijding tegen dat kruid aangaan of wei niet nemen en ponys in wei laten staan waar alleen nog zand is waar ze dus ook snachts naar binnen moeten .

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ik ben echt een leek met deze plant herkende hem niet eens , heb er een plant uitgetrokken en meegenomen naar stal om het zeker te weten ..we zijn ook verder aan het kijken hoor .
Maar er is hier verder eigenlijk niks te huur en snap nu goed waarom dit nog wel te huur is .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:13

EstherHegt schreef:
runningkawa schreef:
Vandaar mijn verwarring

Wat je hebt geknipt is beslist geen klein kruiskruid, die website krijgt een mail van me, alleen wie kent er Hongaars Knipoog Ik zal ze even in het Engels mailen. Slordig die website, zo zet je mensen inderdaad op het verkeerde been.

Dus die site (en enkele meer) zitten dus fout?
Daar ben ik dus heel erg blij mee Ja
(gaat zo ongeveer vreugdes dansje doen Haha! )

Bedankt!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:14

Als de wei echt flink besmet is dan kun je de wei laten doodspuiten door de loonwerker, ploegen etc en dan opnieuw inzaaien. Door maaien maak je het probleem erger omdat de plant zich zal herstellen.
Zoals in het artikel staat waar deze draad meebegon is het erg lastig om er af te komen en soms zit er niets anders op om de wei te vernieuwen en het goed in de geaten blijven houden. Als het een paar planten zijn dan is uitrekken een optie maar zorg dan wel dat de zode snel dichtgroeit. Uitrekken verstoord de bodem en er kunnen eventuele zaden uit een ondergrondse zaadbank de kans krigen om te kiemen. Kortom het is niet zo makkelijk om er af te komen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:22

Nu we toch bezig zijn is Bezemkruiskruid er ook wel eentje om op te letten, Bezemkruiskruid is ook giftig ( alle in Nederland groeiende kruiskruiden bevatten PA's )
Bij Bezemkruiskruid is het blad behoorlijk anders als bij Jakobskruiskruid, eerste foto is van de plant

Afbeelding

Let op het blad

Afbeelding

Vergelijk de bladeren met een blad van Jakobskruiskruid ( hier zit touwens een bloemknop in de oksel van het blad, dat kan dus ook.

Afbeelding

Dan nog eentje van de Jakobskruiskruidplant die zich heeft herstelt van afknippen, let op de nieuwe stengels die hij maakt.

Afbeelding

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:25

volgens mij staat deze plant dus in die wei die ik wil gaan huren .
pff wist niet dat er zoveel soorten bestonden .

ik zal er morgenvroeg eens een plant uittrekken en op de foto zetten mischien dat jullie mij dan iets meer duidelijkheid kunnen geven
@ estherhegt alvast bedankt voor je reactie .

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:34

Probeer goed de details op de foto te krijgen, dus ook van het blad en van de bloem.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:36

ok ik ga mijn best doen .
ik heb wel gezien dat de bloemen van verschillende planten verschillende grote hebben .
Ik zal al de verschillende op de foto zetten .

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:12

EstherHegt schreef:
Probeer goed de details op de foto te krijgen, dus ook van het blad en van de bloem.

Kijk hier hebben we een échte kenner! Ik weet de klok wel, maar de klepel ben ik kwijt. Ik geef je zo even de link naar een ander topic. Ik ben mijn kennis een beetje kwijt en heb geen tijd om het 'op te halen'. Misschien kunnen wij samen even kijken naar een goed artikel + juiste!! fotos voor de wiki??

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:15

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:35

Ik heb in ander topic even gereageerd, ik wil graag helpen.

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:07

Hoi,
ik was benieuwd of alle soorten kruiskruid belanden in het hooi. Zo in de wei eten ze het net op, maar mijn arts zei wel, dat alle kruiskruidsoorten giftig waren, alleen lang niet zo giftig als st. Jacobskruid.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:45

Bezemkruid? hoe giftig is dat dan? ik heb laatst van alles bij onze schuur weggeplukt, waar ook van deze planten stonden! ze staan veel vaster in de grond en ik had echt moeite ze eruit te krijgen, daarna zag ik dat het geen jkk was dus heb ik het laten staan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:49

Alle kruiskruiden in Nederland bevatten pyrrolizidine alkaloiden dus ze zijn allemaal giftig. Bezemkruiskruid is een kortlevende meerjarige plant, hij maakt geen rozetten, maar kan wel een paar jaar oud worden. Bezemkruiskruid kom van oorsprong uit Afrika en is perongeluk meegekomen met woltransporten. Hij heeft zich vooral via de spoorwegen verspreid.

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:41

Jeetje, nou dat weten we dan ook weer.
tanx.