Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:26

flappp als dat op mij is; ze heeft voor ze bij mij kwam haar godganse leven met 5 andere op een grote weide gestaan, 24/24 en 7/7 werd zelfs niet mee gereden. (de merrie is 10 en sinds een jaar bij mij btw)
Ga je me ni wijsmaken dat 1 dag zou opwegen tegen 9 jaar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:28

Mss zitten er dazen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:29

Die zou ze niet gewend zijn na 9 jaar weide? Haha!

Dan spreek je jezelf tegen vind k Nagelbijten / Gniffelen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:30

Ik ga ook nooit wennen aan die afschuwelijke beesten hoor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:31

Gewenning treedt bij mensen ook niet bij alles op. Bepaalde zaken, zoals afschuwelijk luid lawaai, wennen nooit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:32

jamaar....Nu vergelijk je ze met mensen, en dat mocht net níet. Nagelbijten / Gniffelen Want mensen hebben intilligentie en paarden niet......(volgens het artikel, ik ben het daar absoluut niet mee eens)

Mijn pony die ook tot 8/9 jaar 24/7 buiten stond. En nu ondertussen alweer 3 jaar binnen 'snachts gaat anders nog steeds het liefst naar buiten hoor...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:33

Nja ok en toch worden er zat gedragsexperimenten gedaan met dieren (honden, paarden ratten) die psychologisch wel toepasbaar zijn op mensen. Sommige dingen van conditionering zijn voor iedereen hetzelfde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:39

poes; kijk dat bedoel k nou net, nu spreek je het artikel tegen. Want daar komt het er op neer dat paarden te veel als ''menselijk'' gezien worden. Dat ze die intilligentie niet hebben...Dus waarom ze dan, als dat even beter uit komt, ze wél met mens vergelijken?

Nee Emiel. Je mag zoveel paarden gezien hebben als je wil, met deze benk et nie eens, je hebt helaas die drie van mij nog niet gezien Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:40

En die van mij Tong uitsteken mischien zijn belgische paarden anders Tong uitsteken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:40

katiavl; *grijns* zou dat aan de paarden liggen of aan de belgen? *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:41

Ik heb een jack frutsel, daarvan zeggen ze dat ze het verstand van een 5 jarige hebben en daar ben ik het volkomen mee eens. Dan zie je te meer hoe dom mijn paard is, maar echt zo dom ook weer niet, hij snapt heel veel, maar de wereld van een paard is oneindig veel kleiner dan dat van een hond. Paarden zijn in hun eigen wereld weer oneindig intelligent, maar dat is weer te moeilijk voor ons en dat snappen wij weer niet, dus wie is er nu dom??

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:47

intelligentie is subjectief, meet het IQ van het paard doormiddel van rekensommetjes en hij zal niet bijster intelligent uit te test komen. Maar paarden kunnen dingen waarvoor ze geen hoog IQ nodig hebben maar wat wel zeker een vorm van intelligentie is. Hun instinct, het weten wat je wel en niet kunt eten bijvoorbeeld. Deze intelligentie word alleen liever door mensen genegeerd omdat ze dan plotseling tot het meest domme dieren ras op deze aardbol behoren. Waarschijnlijk te confronterend...

De intelligentie die Emiel Voest bedoelt ben ik het grotendeels mee eens, wij leren paarden bijvoorbeeld onder het rijden ook geen kunstjes. We laten onze paarden reageren op reflexen, je geeft een paard been, een paard gaat lopen omdat hij heeft geleerd dat hij zo van de druk af komt. En zo werkt het met bijna alles, een paard wat leren is een paard leren hoe hij van de druk af kan komen. Het enige wat wij een paard leren is, "zo kom je van de druk af" of "zo krijg je een positieve belongen". Voor beide dingen is geen uitmuntende intelligentie nodig, sterker nog zelf een goudvis kun je dit leren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:50

poes schreef:
Neen paarden hebben, voor hun grootte echt kleine hersenen in pakweg vergelijking met een hond.

Het zijn idd de slimmere paarden die sneller doorhebben hoe ze ergens onderuit komen Ja

Katten zijn trouwens ook vrij dom, terwijl iedereen denkt dat ze zo slim zijn. Varkens zijn dan weer net zo intelligent als honden.

Als ze in verhouding even grootte hersenen zouden moeten hebben zouden ze meer moetten hebben dan mensen, het is niet de grootte die telt maar wat je er mee doet. Ik heb hier een hond zitten, nou...Je kan me wijsmaken wat je wilt, maar niet dat dat leeghoofd daadwerkelijk wat doet met haar grijze brij. Nagelbijten / Gniffelen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:52

@pharagirlke: uit onderzoek is gebleken dat de hersens van een man groter zijn dan die van een vrouw maar dat de vrouw de hersens effectiever gebruikt door een beter verbinding tussen beide hersenhelften. Grootte zegt dus niet alles nee..

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:09

Citaat:
,,De rol van het paard in onze maatschappij is de laatste jaren sterk veranderd. Vroeger was het paard een werkpaard, om de kar van de schillenboer te trekken.

Als Emiel Voest op terrein van vroeger niet verder komt dit, dan heeft Voest van het ontstaan en de historie van paarden door de eeuwen heen maar heel weinig begrepen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:23

Dat mag toch helemaal niet meer? Dat soort reacties?

Arie53 wil je mij je reactie een beetje uitleggen? Bloos Ik denk hem te snappen maar kben niet zeker vandaar... Lachen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:29

Nee, stipjes mogen niet meer Lachen .

Ik kan mij wel een beetje vinden in zijn redenatie....

En Arie, er zit toch wel een kern van waarheid in die gedachte, het paard van tegenwoordig is geen gebruiksdier meer...

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:31

Wellicht is dit niet zo'n handige zin van deze beste meneer:

Citaat:
"In de topsport hebben de meeste paarden het goed. Serieus trainen, het dier laten weten wat ervan verlangd wordt. Maar in de subtop, daar gebeurt de grootste ellende."

Heet de topsport in Nederland tegenwoordig geen subtop...? Schijnheilig

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:32

Hoe bedoel je dat Shanna?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:37

Hij zegt hier dat in de topsport de meeste paarden het goed hebben, maar het probleem als het ware in de subtop zit.

Tja de ZZGP is veranderd in de Subtop... Haha! Haha! Haha!
Maw, topsport en subtop is hier 1 pot nat...

(Daarmee doel ik niet op t feit of ze t nu wel of niet goed hebben, maar om het feit dat zijn opmerking dubbelzinnig is...)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:24

Phara: sommige dingen, zoals de principes van conditionering (zie mijn post over bekrachtiging) zijn vrij universeel voor dieren. verschil is nog dat wij iets op abstract niveau kunnen uitleggen, geen enkel ander dier deelt deze eigenschap (behalve de mensapen).
Het is toch niet omdat je op 1 punt niet kunt vergelijken dat het op een ander ook niet kan?

Laten we de zaak eens anders bekijken: wat is intelligentie? Als we dat nu eerst eens duidelijk omlijnen dan hebben we vast een duidelijkere discussie Lachen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:29

Het ene paard zal het goed hebben, het andere niet. Of dat nou in de top, de sub-top of in de manege is, maakt niet uit. Ik zie op één stal paarden van verschillende eigenaren. De één heeft het goed, de ander niet. Gewoon, omdat er tegenwoordig erg veel leken een paard hebben, zomaar, omdat ie lief is, omdat ze willen rijden, omdat ze willen scoren of om wat voor reden dan ook...zelfs alleen om mee te wandelen, een minuut of 20 per etmaal....
Het wezenlijke van het verhaal van Emiel Voest is volgens mij, dat er erg weinig mensen met paarden ook werkelijk bereid zijn om zich in het wezen van het paard in het algemeen en in het karakter van hun eigen paard in het bijzonder te verdiepen.Inderdaad, paarden zijn dieren en dieren volgen hun instinct. Zo is dat gewoon. Het ene paard zal sneller leren dan het andere paard...is dat intelligentie of..opgeven naar de overheerser (de mens) toe? Het andere paard zal eigengereider reageren, is dat intelligentie of neemt dit paard de leiding, omdat de mens de leiding NIET neemt en dus de zwakke broeder/zuster in de kudde is? Zo zijn er talloze voorbeelden te bedenken.
Ik zeg altijd maar, met alle respect, mijn paard (type stoer, bazig, maar oh zo truttig af en toe)heeft een groot hoofd, maar in verhouding weinig hersens.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:30

Intelligentie is het vermogen om een probleem op te lossen binnen een bepaalde tijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:33

Dan heb ik een bijzonder intilligent paard vrees ik Nagelbijten / Gniffelen die lost al haar ''problemen'' (of dat probleem nu baas is, of een deur die in de weg staat) binnen no time op, op een manier dat ik er soms met mijn bek open naar sta te kijken Nagelbijten / Gniffelen zou'k van tijd zelf nog ni aan gedacht hebben.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:35

haha, het is een instinkertje hoor. De algemeen geldende definitie van inelligentie in de wetenschappelijke literatuur is: Intelligentie is datgene wat wij meten met een intelligentietest Haha!

Op zich hanteert men bij mensen voornamelijk de definitie dat intelligentie bestaat uit een algemene component, die onderverdeeld is in 7 subcomponenten.

Ik denk dat intelligentie is: de mogelijkheid zich optimaal aan te passen aan de omgeving?