Fleurtje100 schreef:Maar het is soms ook écht moeilijk om je paard goed op gewicht te krijgen.
Daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Mijn haflinger bijvoorbeeld; die zou minder op het gras moeten staan. Maar als ik hem er af haal moet ik mijn 2 4-jarige paardjes er ook af halen en dat kan dan weer niet, want die hebben het wel nodig. Gevolg; mijn haflinger is wat te dik.
Citaat:
Die van mij is ook vooral rond zijn buik/middel wat te dik. Hij is vrij kort gebouwd en dan heb je dat ook sneller denk ik, het valt in ieder geval meer op. En zoveel eten krijgt hij ook weer niet, nog maar 2 kilo sportbrok en de rest 1 kilo haver (voor de energie) en muesli (pavo nature's best) om te zorgen dat hij niet te dik wordt.
Dat vind ik dus juist enorm veel voer! in de sportbrok zit al veel 'energie'. Daarom is het sportbrok...
Je geeft dan ook nog een kilo haver? En muesli om te zorgen dat hij niet te dik wordt? Dat snap ik niet. je gooit er meer voer in om te zorgen dat hij niet te dik wordt. Lijkt mij niet echt een logische keuze.
Citaat:
Hij gaat maar een paar uur per dag de wei op, staat wel goed in het stro en krijgt veel ruwvoer, maar dat is juist gezond i.m.o en op zaagsel zetten vind ik ook niet paard vriendelijk. Hij moet wel wat te doen hebben de hele dag.
Waarom maar een paar uur per dag buiten? de hele dag buiten is toch veel fijner? je zult dan alleen de manier van begrazen aan moeten passen om te zorgen dat hij niet te veel gras kan eten. Maar dat je hem op stro hebt en hem veel hooi geeft is hartstikke goed. Heeft je paard niet gewoon goedgevulde darmen dan waardoor zijn buik wat dik lijkt? Kun je zijn ribben voelen? (dan is het goed)
Citaat:
En hij wordt echt best fanatiek getraind zo'n 5 dagen per week.
Dat is goed, maar hij moet ook de rest van de tijd goed kunnen bewegen. En dan is er nog de vraag of je paard voor dat uurtje 5 dagen in de week wel zo veel voer nodig heeft. Ik denk van niet. Ik denk dat je paard het ook wel best zal redden zonder al dat extra voer.
Citaat:
Het is misschien niet zo gezond, maar voor veel eigenaren ook moeilijk te voorkomen denk ik, dat net iets te dikke paard. Met mooi weer en een wei vol gras is het best lastig je paard op stal te laten staan.
Ik denk dat veel eigenaren er meer aan kunnen doen dan ze denken. Bovendien moet je een paard niet binnen gaan zetten alleen maar omdat je denkt dat hij dan minder dik zal worden. Wat je wel kun t doen is het weiland aanpassen en de manier van begrazing.
Citaat:
Daarnaast wordt op een aantal pensionstallen ook gewoon bijna standaard 4 kilo sportbrok gevoerd per paard, terwijl ze gewoon recreatief gebruik worden en helemaal niet zo veel gereden worden.
Ja, dat zijn gewoon stallen waar ze er echt helemaal niks van hebben begrepen en/of waar ze door de jaren heen zich hebben aangepast aan de belachelijke wensen van de pensionklant.