Overgewicht nu ook een plaag voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pandabeertje

Re: Overgewicht nu ook een plaag voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:49

Fleurtje100 schreef:
Daarnaast wordt op een aantal pensionstallen ook gewoon bijna standaard 4 kilo sportbrok gevoerd per paard, terwijl ze gewoon recreatief gebruik worden en helemaal niet zo veel gereden worden.

Wat ben ik blij dat wij het zelf moeten opschrijven op een krijtbordje op de boxdeur

Ik weet niet hoe die van mij eruit zou zijn bij 4 kilo sportbrok Ziek

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:54

Toch wel vreemd dat pensionstallen standaar 4 kg brok geven!

In principe ga je uit van aanvulling op het ruwvoer. Helemaal als de paarden niet in de sport lopen. Kwaliteits ruwvoer is voldoende rijk om zonder brok te geven. Wil je toch brok geven, geef dan vooral niet teveel.

Voeren kan je niet doen in zijn algemeenheid. Er moet per paard bekeken worden wat past. Maar om goed te kunnen voeren, moet je er wel (wat) kennis van hebben...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:24

Fleurtje100 schreef:
Maar het is soms ook écht moeilijk om je paard goed op gewicht te krijgen.

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Mijn haflinger bijvoorbeeld; die zou minder op het gras moeten staan. Maar als ik hem er af haal moet ik mijn 2 4-jarige paardjes er ook af halen en dat kan dan weer niet, want die hebben het wel nodig. Gevolg; mijn haflinger is wat te dik.

Citaat:
Die van mij is ook vooral rond zijn buik/middel wat te dik. Hij is vrij kort gebouwd en dan heb je dat ook sneller denk ik, het valt in ieder geval meer op. En zoveel eten krijgt hij ook weer niet, nog maar 2 kilo sportbrok en de rest 1 kilo haver (voor de energie) en muesli (pavo nature's best) om te zorgen dat hij niet te dik wordt.

Dat vind ik dus juist enorm veel voer! in de sportbrok zit al veel 'energie'. Daarom is het sportbrok...
Je geeft dan ook nog een kilo haver? En muesli om te zorgen dat hij niet te dik wordt? Dat snap ik niet. je gooit er meer voer in om te zorgen dat hij niet te dik wordt. Lijkt mij niet echt een logische keuze.

Citaat:
Hij gaat maar een paar uur per dag de wei op, staat wel goed in het stro en krijgt veel ruwvoer, maar dat is juist gezond i.m.o en op zaagsel zetten vind ik ook niet paard vriendelijk. Hij moet wel wat te doen hebben de hele dag.

Waarom maar een paar uur per dag buiten? de hele dag buiten is toch veel fijner? je zult dan alleen de manier van begrazen aan moeten passen om te zorgen dat hij niet te veel gras kan eten. Maar dat je hem op stro hebt en hem veel hooi geeft is hartstikke goed. Heeft je paard niet gewoon goedgevulde darmen dan waardoor zijn buik wat dik lijkt? Kun je zijn ribben voelen? (dan is het goed)

Citaat:
En hij wordt echt best fanatiek getraind zo'n 5 dagen per week.

Dat is goed, maar hij moet ook de rest van de tijd goed kunnen bewegen. En dan is er nog de vraag of je paard voor dat uurtje 5 dagen in de week wel zo veel voer nodig heeft. Ik denk van niet. Ik denk dat je paard het ook wel best zal redden zonder al dat extra voer.

Citaat:
Het is misschien niet zo gezond, maar voor veel eigenaren ook moeilijk te voorkomen denk ik, dat net iets te dikke paard. Met mooi weer en een wei vol gras is het best lastig je paard op stal te laten staan.

Ik denk dat veel eigenaren er meer aan kunnen doen dan ze denken. Bovendien moet je een paard niet binnen gaan zetten alleen maar omdat je denkt dat hij dan minder dik zal worden. Wat je wel kun t doen is het weiland aanpassen en de manier van begrazing.

Citaat:
Daarnaast wordt op een aantal pensionstallen ook gewoon bijna standaard 4 kilo sportbrok gevoerd per paard, terwijl ze gewoon recreatief gebruik worden en helemaal niet zo veel gereden worden.

Ja, dat zijn gewoon stallen waar ze er echt helemaal niks van hebben begrepen en/of waar ze door de jaren heen zich hebben aangepast aan de belachelijke wensen van de pensionklant.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:28

Mijn pony hoort ook bij die 80 procent vrees ik Nagelbijten / Gniffelen In de winter voer ik alleen maar hooi, in de zomer staat hij op een klein stuk weide waar het gras niet te hoog is. Tevens staat hij ook regelmatig op een kale wei. Beweging krijgt hij nu genoeg, maar ik wil dat in de zomer opvoeren. Maar dik wordt hij altijd. Wat ik er ook aan doe. Enige wat ik eraan kan doen, het nog binnen de perken te houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:35

Tja, bij 5 dagen in de week trainen denken al veel mensen dat ze veel krachtvoer moeten hebben, en inderdaad het liefste sportbrok.
Onze hackney's (kleine pony's, dat wel) worden dagelijks flink getrained, liepen op nationaal nivo wekelijks (meermalen per week zelfs) wedstrijden, uitkomend in 3 rubrieken per wedstrijd, en eentje kreeg maar liefst 0,5 kilo onderhoudsbrok per dag, de andere kreeg geen krachtvoer, enkel een rustgevende muesli (1 kiloschep per dag, zal dus ongeveer een 0,5 kilo in gewicht zijn) met vitamine-toevoeging. Dit zijn hackney's die meermalen Nederlands Kampioen zijn geworden (en dan heb ik het over een nivootje hoger als Hippiade Knipoog ). En ik doe ook veel met rijpaarden en pony's, ook op hoger nivo, en deze beestjes leveren qua arbeid toch echt wel meer af.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:55

Het vele krachtvoer is ook het grote probleem vaak. Tevens zijn de meeste weilanden ook veel te vet, er wordt dan in het voorjaar nog is kunstmest opgegooit zodat het lekker lang groeit. Een optie zou dan naast het op een kale wei zetten, zo'n masker (mits je paard die natuurlijk heel houdt) zijn als je geen kale weide tot je beschikking hebt.

Waarom eten geven na het rijden. Een paard verbruikt morgen wat die vandaag eet. Als je dus na het rijden wat extra's geeft (wat bij veel mensen al een 1/4 tot een 1/2 aan brok of mueli is) moet je er wel voor zorgen dat die de volgende dag wat extra's doet. Je kan dan beter voor het idee gewoon een boterham of een worteltje geven.

Peen zit niet zoveel in, maar 1 kilo peen staat gelijk aan 2 ons onderhoudsbrok, een emmertje peen is al gauw een kilo of 2 a 3, dat komt dan dus neer op zo'n 1/2 kilo brok.

@neonlight, inderdaad veel mensen denken dat dat half uurtje of uurtje wat ze rijden per dag veel training is. Kijk is naar wat manegepaarden en pony's moeten doen en hoeveel voer die krijgen, meestal een heel stuk minder dan het eigen paard wat veel minder loopt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:34

@ Malenka, hij heeft zijn halve leven op 4 kilo sportbrok gestaan. Toen was hij ook dikker. Als ik de foto's van toen zie, vooral toen ik hem net op stal had. Weinig getraind dus weinig hals/bilbespiering en wel een flinke buik Haha!
Daar werd hij ook op den duur gewoon sloom van. Daarom zijn die 4 kilo sportbrok er nu nog maar 2, en dan 1 kilo haver juist voor die energie, zonder de dikmakers uit brokken. Die muesli is ook juist omdat dat geen dikmaker is en de spijsvertering bevordert en vitamines bevat. Volgens de Pavo voedingscheck (net gedaan) heeft hij ook 3,5-4 kilo krachtvoer nodig. Hij zat trouwens naar mijn idee tussen de 3 en de 4 in, dus het valt nog wel mee, het is vooral zijn buik. Die is wel wat dikker als het paard op het plaatje bij 3, maar zijn ruggewervel loopt wel een beetje af. Hij is nog niet zo lang geleden best wat afgevallen na een maand stil staan in maart met een blessure, zonder beweging zijn ze helemaal moeilijk op gewicht te houden.
Een wei is moeilijk aan te passen als je in pension staat. Zo vet is de wei ook weer niet, maar sinds het weer zo geregend heeft staat er wel weer goed gras.

Wat veel training is tja. Ik heb toch iedere dag wel een flink zwetend paard, zeker met dit weer staat het schuim er geregeld op. Maar echt moe wordt hij nooit, hooguit qua krachtinspanning. Ik kan best eens een half uur galop werk doen, zonder een moe paard te hebben.
Ik denk trouwens wel echt dat de intensiteit waarmee een sportpaard traint ook weer niet te vergelijken is met een manegepaard dat bv 2-3 uur loopt. Die leveren een hele andere soort inspanning. Die moeten vooral een goede conditie hebben en hun energie verdelen over die 3 uur. Ik wil in principe dat mijn paard niet op halve kracht loopt maar alles geeft in dat uurtje, en ik verwacht meer krachtinspanning.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:38

Schuimen van zweet vind ik geen graadmeter. Merrie van ons (degene die niet op krachtvoer staat) schuimt al van het zweet als we haar optuigen en naar de trainingsplek stappen.
Tja, en wat betreft trainingszwaarte....ik weet dat onze hackney's een zwaardere training voor hun kiezen krijgen als mening Z2 en hoger paard.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:45

Vraag blijft dan nog of dat vergelijkbaar is; een hackney met een groot warmbloed paard, en aangespannen sport met dressuur onder het zadel.
Bij mij zijn het trouwens ook scheppen, die kilo's die ik noem. Bij muesli en haver zal dat idd geen volle kilo zijn.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:54

Muesli bevat praktisch dezelfde stoffen als bix. Ook zijn er evenveel vitaminen en mineralen aan toe gevoegd. Dat maakt echt niet zo veel uit. Het enige voordeel is dat ze er in ieder geval nog minimaal op moeten kauwen. Iets dat met bix helemaal niet nodig is.
Is het niet te overleggen met de pensionhouder dat je voor jouw paard (en evt. anderen) stripbegrazing toe gaat passen? Dat is voor zijn land bovendien ook beter. Je zult alleen elke dag even een draadje een stukje moeten verplaatsen.

Het zweten daar lees ik ook niet zo veel aan af. Het ene paard zweet om niks en het andere is amper aan het zweten te krijgen. Terwijl beide het werk even lang vol houden.

Een manege paard en een sportpaard leveren inderdaad andere prestaties en andere inspanning. Maar als jouw paard een uur hard werkt en het manege paard 3 uur gemiddeld zwaar werk vol houd dan zou het verschil in voer toch niet zo enorm meer moeten zijn. Ik ben het met je eens als je een manege paard een uur gemiddeld werk laat doen en jouw paard een uur zwaar dat er inderdaad wel eens verschil in zou kunnen zitten. Maar niet als de een zo veel langer moet werken als de ander. dan moet dat manegepaard toch ongeveer hetzelfde nodig hebben als die van jou.

Die laatste uitleg is natuurlijk alleen maar theorie...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:02

Fleurtje100 schreef:
Vraag blijft dan nog of dat vergelijkbaar is; een hackney met een groot warmbloed paard, en aangespannen sport met dressuur onder het zadel.
Bij mij zijn het trouwens ook scheppen, die kilo's die ik noem. Bij muesli en haver zal dat idd geen volle kilo zijn.

Arbeid is arbeid, energieverbruik is energieverbruik. Natuurlijk kun je het niet helemaal vergelijken, maar de ene KWPN-er is ook de andere niet. En ik spreek niet alleen over kleine maat hackney's, ik heb ook ervaring met grote maat hackney's die rond de 1.60m gaan. Verrassend genoeg zijn de voerbehoeftes trouwens nagenoeg even groot.

En het is inderdaad handig om scheppen te noemen in plaats van kilo's. Als wij 1 schep haver geven (de scheppen zijn zo groot dat 1 schep 1 kilo brok is) zitten we bij lange na niet op de 1 kilo, daarvoor moeten we meer dan 2 scheppen vullen om aan die kilo te komen. Nogal een verschil. Tong uitsteken (Hoewel ik er tegenwoordig toch maar van uit ga dat als iemand 1 kilo zegt dat ze 1 schep bedoelen Knipoog ).

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:37

Voerbehoefte is naar mijn idee ook geen standaard gemiddelde. Dat heb ik tegen de pavosite. Die gaan uit van het gemiddelde terwijl het per paard enorm kan verschillen.

Mijn vorige paard kreeg onbeperkt goed hooi en 3 scheppen muesli per dag. We reden 4x per week een uurtje in de bak ongeveer, de ene keer wat zwaarder als de andere maar zeker geen zware training (zelfs een manegepaard deed meer in 2 uur) en 2x per week liep ze aan de longe, dat paard was bijna niet dik te krijgen en te houden.
Een ander paard zou met het werk wat zij moest doen en zo'n rantsoen een stuk dikker zijn geweest.

Ben er zeker van dat de meeste paarden hetzelfde presteren als wat ze nu doen zoniet beter met veel minder krachtvoer en meer ruwvoer.