Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
solina schreef:hoe kan het dat er geen vacinatie voor is,in afrika worden de paarden daar jaarlijks voor ingeent.dan mogen ze een week of 6 geen zware inspanning doen.
pjotrg schreef:Ze mogen zich anders wel eens verdiepen in de werkelijke situatieZie de volgende pagina van de site van het ministerie van LNV
http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=116,1640461&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_document_id=110200&p_node_id=168788&p_mode=BROWSE
Vorig jaar nog een mega uitbraak in Ierland.Citaat:Verspreiding
Afrikaanse paardenpest komt in de tropische gebieden van Afrika voor. Regelmatig duikt de ziekte op in Zuid-Afrika en heel af en toe in Noord-Afrika. De ziekte breekt een enkele keer buiten Afrika uit. In het verleden zijn uitbraken geweest in Spanje (1990) en Portugal (1989). De kans dat Afrikaanse paardenpest in Nederland uitbreekt is klein.
Gezien de veranderende weersomstandigheden in Nederland (warmer en vochtig) is dit ook wat achterhaald.Citaat:Vaccin
Er is een vaccin tegen het virus dat de ziekte veroorzaakt. Vaccinatie is verplicht in het gebied rondom een uitbraak, tenzij het op grond van epidemiologische, meteorologische, geografische of klimatologische omstandigheden niet nodig is. De omstandigheden in Nederland zijn zodanig zijn dat het vliegje dat de ziekte verspreidt, niet kan overleven. Daarom is vaccinatie in Nederland niet nodig. In Nederland is dan ook geen vaccin beschikbaar.
QuijoSavan schreef:Volgens mij ook niet.
Moet trouwens denken aan tijd terug, die aantal jonge dieren die veel op wei stonden waar er meerdere van plots overleden waren (toen ook veel topics geweest en niemand wist wat het was).
Mist schreef:Ik weet niet of iemand het rampenplan heeft doorgelezen....daar staat dus in dat alle paarden bij constatering van deze ziekte preventief geruimd worden![]()
![]()
_ingrid_ schreef:ja was het net aan het lezen..
als er op een boererij of stal een paard wordt geconstateerd die het heeft, moeten PER DIRECT alle paarden daar geslacht worden.
pff je moet er toch niet aan denken he
Citaat:Ik ga deze zomer weer naar de Ardeche, (zitten veel manege's enzo in die omgeving.) Maar is de paardenpest ook dodelijk voor mensen.(net zoals de vogelpest.)
Hopen dat het zich niet uitbreid...
Ik ga deze zomer weer naar de Ardeche, (zitten veel manege's enzo in die omgeving.) Maar is de paardenpest ook dodelijk voor mensen.(net zoals de vogelpest.)
Hopen dat het zich niet uitbreid...