Paardenpest geconstateerd in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleenn

Re: Paardenpest geconstateerd in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:53

ohh.. ik hoop echt dat het er bij 1 paard blijft. maar aangezien we in de zomer tijd zitten kunnen die vliegen niet doodvriezen..

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:54

Zie de volgende pagina van de site van het ministerie van LNV

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=116,1640461&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_document_id=110200&p_node_id=168788&p_mode=BROWSE

Ik kon nog niks vinden over vervoersverboden (nog op het franse ministerie van LNV als op het nederlandse). Gelukkig maar want ik ga morgen een paard uit rankrijk halen :S

De Ardèche is een streek die ligt in het zuiden van Frankrijk (rond het riviertje de Ardèche) en is een populaire vakantiebestemming voor veel nederlanders

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:00

Die link zegt dat er dus geen kans is dat het hierheen komt, die zijn daar dus nog niet helemaal wakker!

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:01

hoe kan het dat er geen vacinatie voor is,in afrika worden de paarden daar jaarlijks voor ingeent.dan mogen ze een week of 6 geen zware inspanning doen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:01

Omdat ze het niet 'nodig' vinden. Daarnaast kunnen ze geen verschil zien tussen besmette en geente paarden.

MaRcIaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:11

Schrik Lips are sealed .
Ik had ook al zo'n voorgevoel, het klimaat veranderd in Europa. En ze hadden het er al over gehad dat die vliegjes konden gaan komen.
Maar aangezien Frankrijk wel erg dricht bij komt Verdrietig .
Ik hoop dat de vaccinaties maar snel worden vrijgegeven in Europa. Zodat we al voorzorg maatregelen kunnen gaan nemen.
Maar helaas moet er in Nederland altijd eerst iets gebeuren wil er dan pas worden ingegrepen Frusty .

Ik hoop dat het bij dat ene paard blijft!

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:14

Het lijkt mij toch logisch dat ALS straks de Nederlandse paardenpopulatie ernstig bedreigd wordt, er wel geënt mag worden.

Maar dit zijn natuurlijk de minder leuke berichten, helemaal als je nagaat dat de grenzen gewoon open zijn...

Het lijkt mij ook niet het geval dat het bij dit ene geval zal blijven...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:17

weet iemand of het overdraagbaar is van mens naar paard, ik woon nu dicht bij de ardèchestreek... mijn ouders komen over 2 weken een week vakantie vieren in de ardèche... en over drie weken kom ik terug naar Nederland.... en zie ik en mijn ouders dus mijn paard

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:18

solina schreef:
hoe kan het dat er geen vacinatie voor is,in afrika worden de paarden daar jaarlijks voor ingeent.dan mogen ze een week of 6 geen zware inspanning doen.

hier vinden ze het niet nodig!
Hoe belachelijk he! Boos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:19

pjotrg schreef:
Ze mogen zich anders wel eens verdiepen in de werkelijke situatie
Citaat:
Verspreiding
Afrikaanse paardenpest komt in de tropische gebieden van Afrika voor. Regelmatig duikt de ziekte op in Zuid-Afrika en heel af en toe in Noord-Afrika. De ziekte breekt een enkele keer buiten Afrika uit. In het verleden zijn uitbraken geweest in Spanje (1990) en Portugal (1989). De kans dat Afrikaanse paardenpest in Nederland uitbreekt is klein.
Vorig jaar nog een mega uitbraak in Ierland.
Citaat:
Vaccin
Er is een vaccin tegen het virus dat de ziekte veroorzaakt. Vaccinatie is verplicht in het gebied rondom een uitbraak, tenzij het op grond van epidemiologische, meteorologische, geografische of klimatologische omstandigheden niet nodig is. De omstandigheden in Nederland zijn zodanig zijn dat het vliegje dat de ziekte verspreidt, niet kan overleven. Daarom is vaccinatie in Nederland niet nodig. In Nederland is dan ook geen vaccin beschikbaar.
Gezien de veranderende weersomstandigheden in Nederland (warmer en vochtig) is dit ook wat achterhaald.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:22

Te hopen dat dit soort ellende snel weg gaat!

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:22

Ach waarschijnlijk moet het eerst goed misgaan, voordat men er echt wat aan gaat doen...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:27

QuijoSavan schreef:
Volgens mij ook niet.

Moet trouwens denken aan tijd terug, die aantal jonge dieren die veel op wei stonden waar er meerdere van plots overleden waren (toen ook veel topics geweest en niemand wist wat het was).

kan best mijn topic geweest zijn, wij hadden 6 shetlandveulens waarvan er 4 zijn overleden. bleek atypische myopathie te zijn.

ook wij hebben teveel pony's om op stal te zetten, ik lees dit ook echt met een steen in mn maag, niet weer zoveel dieren die afgemaakt moeten worden! en ook ben ik natuurlijk vreselijk bang om mijn eigen pony's te verliezen. en al die maneges en stalhouderijen enz..ik hou mn hart vast dat het bij dat geval in frankrijk blijft..maar die mugjes blijven natuurlijk...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:34

Al wel een oud bericht maar er was dus in 2002 al een engelstalig rampenplan voor Afrikaanse Paardenpest in Nederland.
Rampenplan Afrikaanse paardenpest (Engelstalig)
01 augustus 2002 - rapport

Rampenplan (Engelstalig) waarin staat wat er moet gebeuren als Afrikaanse paardenpest uitbreekt, een virusziekte bij paarden en paardachtigen (zoals ezels en zebra's), olifanten, kamelen en soms honden.

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... e_id=13996

Lilian__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:41

Dat is een best rampenplan. Ik hoop dat we er onze paarden zo snel mogen voor kunnen enten.

_ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:44

pff eng zeg!!
ben me dr nu een beetje in aan het verdiepen.. ophokplicht heeft geen zin.. die mug komt toch OVERAL binnen.. dan moeten we ze hermetisch gaan afsluiten..
laten we maar met zn alle hopen dat het bij dit ene paardje blijft!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:52

Heel nederland heeft nu een chip in zijn paard moeten duwen zodat eventuele schadelijke medicijnen voor de mens geregistreerd kunnen worden in de paspoorten (bute e.d.) Want dan mag het paard nooit meer geslacht worden. Tot daar aan toe....

En dan heb je dus de reeele kans (afgaand op het blauwtong verhaal van vorig jaar in Ned/Belgie) dat er een ziekte uitbreekt waarvoor een vaccin bestaat EN DAN MOGEN WE DE PAARDEN NIET ENTEN ???? Boos!

Ik weet niet of iemand het rampenplan heeft doorgelezen....daar staat dus in dat alle paarden bij constatering van deze ziekte preventief geruimd worden Boos! Boos! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:54

Je zou bijna stiekum laten enten, als je toch van plan bent je paard niet te verkopen of op te laten eten.

marianna

Mist schreef:
Ik weet niet of iemand het rampenplan heeft doorgelezen....daar staat dus in dat alle paarden bij constatering van deze ziekte preventief geruimd worden Boos! Boos! Boos!

Hopelijk hoeft het niet zover te komen en gaan ze nu in Frankrijk goed te werk...

Lijkt me echt vreselijk als je je gezonde paard moet af laten maken...

Lilian__Jarig

Tja daar kan je op gaan wachten, het zelfde als met koeien en varkens enzo. Maar laaten we hopen dat het niet zo ver komt dat alles geruimt moet worden. Verdrietig

_ingrid_

ja was het net aan het lezen..
als er op een boererij of stal een paard wordt geconstateerd die het heeft, moeten PER DIRECT alle paarden daar geslacht worden.
pff je moet er toch niet aan denken he Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:56

_ingrid_ schreef:
ja was het net aan het lezen..
als er op een boererij of stal een paard wordt geconstateerd die het heeft, moeten PER DIRECT alle paarden daar geslacht worden.
pff je moet er toch niet aan denken he Verdrietig

Nou hier wordt ik echt niet goed van, zeker als je in een gebied zit waar veel paarden bij elkaar komen en het wemelt van de muggen. Brabant is weer wat dichter bij frankrijk als noordholland, bahbah

titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:02

Ik ga deze zomer weer naar de Ardeche, (zitten veel manege's enzo in die omgeving.) Maar is de paardenpest ook dodelijk voor mensen.(net zoals de vogelpest.)
Hopen dat het zich niet uitbreid...

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:04

Ach, waarschijnlijk zullen we pas mogen gaan enten als er daadwerkelijk zo'n uitbraak is geweest... is altijd zo met die dingen. Pas als ze zien wat voor enorme opdonder het is voor de economische wereld gaan ze achter de oren krabben en staan ze het toe, want dan is het ineens wél van belang...

En ik denk echt dat de hel losbarst als ze paarden preventief gaan ruimen. Dan gaan ze daar in Den Haag nog eens wat mee maken vanuit de paarden wereld vrees ik.

_ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:06

Citaat:
Ik ga deze zomer weer naar de Ardeche, (zitten veel manege's enzo in die omgeving.) Maar is de paardenpest ook dodelijk voor mensen.(net zoals de vogelpest.)

volgens mij niet voor mensen..
alleen voor paardachtige(paarden, ezels, zebra's)