Brandweer redt paard uit penibele situatie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Brandweer redt paard uit penibele situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:20

Iedereen moet niet te snel oordelen over het wel of niet dom zijn van de amazone denk ik.

Er zijn genoeg ruiterpaden in gebieden die je gewoon over het wildrooster voeren. Soms is daar gewoon geen hek waar je doorheen kunt met je paard en moet je dan wel, dat staat niet op de kaarten en als je met een rit bezig bent kun je niet altijd terug als je bv al 3 uur op pad bent.

Tevens kunnen de aanspanningen er wel overheen dus in principe ruiters ook. Vaak hebben karren wel een doek of stuk tapijt bij zich om erover te leggen.
Zeldf doe ik het nooit meer:
Mijn paard ging op de veluwe altijd gewoon over de wildroosters.Dat kan daar ook gewoon en hij is er niet bang van.
Hier in het gooi hebben ze nu de veeroosters liggen waar je dus niet overheen kan met je paard.

Tijdens een rit is hij een keer geschrokken en het rooster overgerend, ik kon het niet tegenhouden en hij gleed dus uit ( daar zit ook een hekje wat ik altijd gebruik maar hij was te snel en omdat hij het niet eng vindt rende hij er zo overheen...) Hij stak zijn achterijzer in het rooster en trok de boel eraf, inclusief de bal van zijn voet! Gelukkig hield hij er uiteindelijk niets aan over maar voor mij dus nooit meer een rooster over, of het nu een wildrooster is waar het wel kan of niet...

Ik weet zeker dat dit weer een geval is van "door schade en schande wijs worden" . De amazone, of ze nu wel of niet erover kon zal het ws nooit meer doen.

Op de plekken waar ik rij weet ik nu goed de weg om dit te omzeilen.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:41

los van het feit dat het niet handig is om met je paard over een wildrooster te gaan..... Alle respect voor dit meisje die zo kundig en kalm gehandelt heeft in zo´n stress situatie.
Mazzel dat het paard rustig bleef. Ik vind het een klein wonder dat het niet ernstiger is afgelopen!

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:46

Een gewoon smal wildrooster, met kleine gleuven, is gemaakt om overheen te gaan met paarden. Bij Ede zijn er meerdere roosters die langs ruiterpaden gaan, waar iedereen gewoon, met paard, overheen gaat, is nooit een probleem. In mijn ogen is het dan ook zeker niet de schuld van de ruiter, maar de schuld van de gemeente. Zo'n rooster hoort bestand te zijn tegen paardenhoeven (je kan er tenslotte ook met de auto overheen, die mag er ook niet doorzakken) en wanneer een rooster dat niet is, zal het wel een gebrekkig rooster zijn geweest.
Heel knap van de ruiter dat ze zo kalm heeft gehandeld trouwens.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:10

sow, die heeft geluk gehad!

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:32

Ik wil ook graag even mijn zegje doen aangezien de eigenaresse een vriendin van mij is en ik er zelf bij ben geweest om nog wat laatste hulp te bieden.

Deze wildroosters (gemaakt voor herten ed) liggen erpas een zeer korte tijd omdat dit een nieuw natuurgebied is. Er is geen mogelijkheid om er omheen te rijden en er staan nergens borden.

Tevens heeft de vrijwillige brandweer ons gezegd dat de roosters niet van goede kwaliteit waren aangezien de spijlen gewoon verder uit elkaar zijn gaan staan toen zei er doorheen zakte.

De reden dat dit nieuws op kliknieuws staat met zoveel fotos is omdat de eigenaresse vind dat dit een waarschuwing moet zijn voor iedereen dat ook al zou het wel moeten kunnen er dus toch roosters kunnen zijn van slechte kwaliteit waar het dus niet bij kan.

ps. Het paard maakt het nu goed en zoals het eruit ziet komt zei er wel doorheen alleen heeft het wat tijd nodig.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:04

Ik moet ook zeggen dat ik het van de meeste posters hier een onwijs kortzichtige beredenering vind. Wildroosters zijn er om WILD tegen te houden en geen VEE of PAARDEN!!!! Die mogen, zoals ook een dik aantal anderen al gezegd hebben, hier gewoon overheen.
Er valt de amazone dus NIKS te verwijten. Lees daarom eerst eens alles door voor je een reactie plaatst. Het is dom van de gemeente of natuurbeheer dat ze wildroosters plaatsen waar geen hek langs is. Dus oordeel niet voor je alles weet. En zeker als het wildrooster van slechte kwaliteit is. Als ik de amazone was, zou de gemeente of natuurbeheer, een aardig rekeningetje van mij kunnen verwachten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:16

Een wildrooster of veerooster moet je nooit overheen gaan en het risico nemen. Ook als er geen pad langszij loopt, dan maar niet deze route nemen Levensgevaarlijk, ook al denk je dat het "wel kan".

Wanneer je het toch doet, neem je een risico.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:22

Yavanna schreef:
Ik moet ook zeggen dat ik het van de meeste posters hier een onwijs kortzichtige beredenering vind. Wildroosters zijn er om WILD tegen te houden en geen VEE of PAARDEN!!!! Die mogen, zoals ook een dik aantal anderen al gezegd hebben, hier gewoon overheen.
Er valt de amazone dus NIKS te verwijten. Lees daarom eerst eens alles door voor je een reactie plaatst. Het is dom van de gemeente of natuurbeheer dat ze wildroosters plaatsen waar geen hek langs is. Dus oordeel niet voor je alles weet. En zeker als het wildrooster van slechte kwaliteit is. Als ik de amazone was, zou de gemeente of natuurbeheer, een aardig rekeningetje van mij kunnen verwachten.

Afgod

Duidelijker kan niet..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:29

Angeliek schreef:
Het bos bij de stal waar ik sta ligt vol ruiterpaden. Máár ook VOL wildroosters! Het zijn enge dingen, gelukkig zijn de bij ons niet zo lang. Dat wildrooster op die foto is denk ik 1,5 meter lang. Hier zijn ze misschien 30 of 40 cm lang.

Ik moest even lezen wat je bedoelde met niet zo lang, maar de afstand is iid maar zon 30/40 cm. De helft van de tijd stappen de paarden bij ons ook helemaal over de wildroosters en raken de roosters helemaal niet aan met de hoeven.
Ze hebben op een gegeven moment ook staven in de tussenruimtes gelast waardoor de gaten nog kleiner worden. Ik denk zelf dat de kans dat daar een paard tussen komt te zitten erg klein is, en er zijn ook nog altijd poortjes naast de wildroosters. Een van de pony's bij ons op de manege vertikt het over de wildroosters te gaan, die moet dus afstappen, door het poortjes, opstappen, drukke weg oversteken, afstappen, door het poortje, opstappen en weer verder. De rest van de groep gaat wel gewoon over de wildroosters.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:31

horsething schreef:
Deze wildroosters (gemaakt voor herten ed) liggen erpas een zeer korte tijd omdat dit een nieuw natuurgebied is. Er is geen mogelijkheid om er omheen te rijden en er staan nergens borden.

.

maar loopt erachter dan ook een ruiterpad oid?
ik vind het doodenge dingen, kom ze hier in de buurt ook gelukkig niet tegen, want ik zou echt omrijden. zeker met het gewicht van mijn knol!
wat ik altijd had begrepen is dat er in de buurt van rooster ( als er dan wél ruiterpaden lopen dus) altijd een hekje zit waar je met je paard doorheen kunt, maar dat is dus niet zo?
desalmiettemin is het vreselijk voor die eigenaresse en vind ik het knap dat ze rustig heeft gehandeld. veel sterkte!

xenalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:35

Yavanna schreef:

amen Knipoog

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:37

Tja wanneer weet je zeker dat het een ruiterpad is? Bij ons in de buurt is het ongeveer zo dat je gewoon overal op de paden kunt rijden tenzij er niet is aangegeven dat het niet mag.

Omdat het natuurgebied nog zo nieuw is stonden er nog geen borden en ook de brandweer kon ons niet vertellen wat het nou precies was. Heel gemakkelijk dus.

Ook wil ik nog even zeggen dat dit het enige wildrooster hier in de buurt is en wij dus ervan uit ging dat een wildrooster voor wild (herten ed) gemaakt is dus dat paarden er wel overheen zouden moeten kunnen (en dit zou normaal gesproken ook het geval moeten zijn vertelde de brandweer. Maar nu ging het niet door een slecht wildrooster).

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:05

Gelukkig is het goed afgelopen, ik zal zelf echt never nooit over een wildrooster gaan, dan maar omrijden of een andere route kiezen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:06

Ja, bij ons heb je ook die veeroosters, je kan er wel langs maar dan moet je afstappen, hek open maken, paard erin (soort sluisje) volgende hek open terwijl de achsterste vlak achter de kont van je paard dichtslaat. Verdrietig Het is een hele onderneming, zéker als je met z'n tweetjes bent. Als je een beetje heethoofdig paard hebt is het eigelijk geen doen! Wel typisch want als je een rit maakt over de ruiterpaden kom je 3x van die roosters tegen waar je niet overheen komt en dus die sluisjes moet nemen. Boos!
Ik heb me ook wel eens afgevraagd of ik toch eroverheen zou kunnen (groot paard) maar nu ik dit gelezen heb, ben ik blij dat ik zo verstandig was het maar NIET te proberen!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:15

Jeetje, wat heeft dat paardje een geluk dat haar baas wist wat ze moest doen!

Die dame heeft een behoorlijke tegenwoordigheid van geest gehad, petje af.

Of het slim was om over het rooster te gaan, kan ik niet beoordelen, dus daar zal je me niet over horen. Ik hou altijd wel mijn hart vast als ik zie dat ruiters bij mij uit de buurt over een rooster gaan dat notabene in een smalle brug met hoge railing verwerkt zit (en dat bedoeld is voor een fietspad, overigens). Ik verklaar ze echt voor gek.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:36

gelukkig is het goed afgelopen, veel sterkte aan paard en eigenaresse en pluim voor brandweer

bij ons heb je roosters waar je ook overheen moet. In midden zijn ze iets smaller, aan zijkanten staan ze weer breder uit elkaar.
Moe dus goe dkijken waar je eroverheen gaat
o sommige plekken heb je poortje ernaast waar je doorheen kan.

Vind vervelend dat mensen haar verwijten maken dat ze dom is, terwijl je ook hier verplicht bent om eroverheen te gaan. De spijlen staan net ver genoeg uit elkaar voor wild, maar paardenhoeven moeten er gewoon overheen kunnen

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:58

Yavanna schreef:

OK dan!
Maar zoals gewoonlijk weten vele bokkers het weer beter en hebben ze hun mening en oordeel lekker snel klaar.

respect voor hoe dat meisje gehandeld heeft, en super dat het redelijk goed is afgelopen! Ik kreeg de kriebels toen ik de foto's zag, brrrr.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:02

ik vind ook dat de amazone niets te verwijten valt...(en ze heeft heel kalm en knap gehandeld!respect!)
En zelf moest het wel zo zijn, maakt iedereen wel eens een domme fout toch?
Paard is er goed vanaf gekomen, en zowel de amazone als bokt zal nu minder snel dezelfde fout maken.
Laten we er gewoon allemaal onze les uittrekken, in plaats van met verwijten te gooien.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:21

gelukkig heeft ze zo'n braaf paard gehad. en heeft ze zelf adequaat gehandeld. Wildroosters mag je echter niet over heen. Met je koets in ieder geval niet, zowel niet over wildroosters als over veewerend rooster!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:50

Jup had ik gehoord, was net iemand op renate aan het filmen toen er de brandweer aan kwam met harde sirenes. Ik begrijp idd niet waarom ze probeert met haar paard over een wild rooster te gaan rijden. De bedafse berg is een groot natuurgebied en waar weinig roosters te zien zijn en zij moet daar net over heen, had dan richting uden gegaan...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:26

Een kennis van mij heeft hetzelfde gehad met haar paard, ze was op de heihorst over een rooster gegaan (ja het was een ruiterpad )en zakte erdoor met haar paardje. het leek allemaal mee te vallen maar later op de foto's bij de kliniek bleek dat het pijpbeen in de lengte gescheurd was.het paard is afgemaakt hoewel er eerst niks aan de hand leek .
De amazone heeft in mijn ogen hier ook erg goed en adeqaad gereageerd OK dan!
alle bokkers die zo negatief reageren op deze amazone moeten zich eens voorstellen hoe het zou zijn als het jou zelf zou gebeuren ,
zoiets doe je niet expres en iedereen maakt wel eens een inschattingfout

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:16

Gelukkig dat het paard niks had dat zal wel even schrikken zijn geweest.
Wel slim van de eigenaresse om een jas over haar hoofd te doen Lachen

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:30

Gelukkig zeg dat het goed afgelopen is!!Ik zou me echt doodschrikken,en mijn paard zou waarschijnlijk ook gaan trekken om zijn voet er weer uit te krijgen.die zou helemaal in paniek raken

maar ik zou ook niet over een wildrooster gaan rijden,je hoort wel vaker verhalen van paarden die erin blijven hangen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:09

Yavanna schreef:

helemaal mee eens !!!

sommige mensen reageren wel erg ondoordacht,
idd moet je in veel gevallen over de wildroosters heen, alleen zijn deze dan idd beter beveiligt voor paarden
heb het wel altijd akelige dingen gevonden.

vind het heel dapper hoe de amazone gereageerd heeft, ik denk dat de meeste bokkers helemaal in paniek waren geraakt,
dus eerder ode aan deze amazone, dan haar wat verwijten!

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:40

Gelukkig is het goed afgelopen!
Mijn pony heeft dat vroeger ook mee gemaakt, maar die heeft er gelukkig alleen maar littekens aan overgehouden!