16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: 16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:59

Pletje123 schreef:
Bedoel je niet de AraboFriezen? Dat zijn geen Friezen en het KFPS wil ze dan ook niet erkennen Knipoog

Ze erkenen ze niet nee maar ik vind dat zeer kortzichtig.

Het friesche stamboek zal toch "iets" moeten. Het stamboek heeft niet alleen met dit probleem te maken. Het friesche paard heeft te kampen met een mindere vruchtbaarheid dan andere rassen. De merries blijven langer aan de nageboorte staan.

Het ras heeft in het verleden ook onder invloed gestaan van arabisch bloed dus daar kunnen ze mooi bloedspreiding mee creeren.
En daar een Arabo-fries een Fries is met een scheutje arabisch bloed en verder helemaal in het type waarom niet. Maar ik zou gewoon een homozygote zwarte arabier ter dekking stellen zodat je echt nieuw bloed hebt.Een Andalusier kan natuurlijk ook. Net als de fries een barok ras.

Kunnen ze meteen de rijtypische eigenschappen en uithoudingsvermogen verbeteren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:00

@Tolstoj : LOL, ik denk dat een hoop mensen nu met kromme tenen zitten Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:01

CherokeeChum schreef:
Iedereen heeft het maar over de hengsten en vergeet dat 60%
van het genetisch potentieel van de merrie afkomstig is.
Waarom het stamboek gesloten houden met zoveel genetische afwijkingen? De genoemde twee zijn niet de enigste...
Er zijn zat rassen die fries bloed voeren en waar homozygote zwarte dieren in voorkomen,waaronder diverse Iberische rassen.
Je hebt immers genoeg lijn/ingeteelde lijnen om kleur behang en type weer vast te leggen.

Hmm, als je een genetisch rekensommetje maakt komt toch altijd een even groot deel van de genen bij de moeder vandaan als van de vader? Behalve als het geslachtschromosoom gebonden is, maar dan lijkt een 60/40% verdeling me onwaarschijnlijk.
Volgens mij is het gewoon 50% van de moeder, en 50% van de vader.
Maar als je kunt uitleggen waar die 60% vandaan komt ben ik daar wel benieuwd naar!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:01

Zo dat is niet niks zeg!
Dat ze er zo laat achterkomen jammer..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:08

@_Sammy_ : wie zegt dat ze er zo laat achterkomen. Het komt nu in de openbaarheid. Dat is wat anders Knipoog

Icelander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:09

ik heb een 2 jarig dwerg veulen, en ze is in de loop van haar korte leventje zo mooi bijgetrokken, ze is gewoon een minifriesje met een zwakke achterhand! ze kan zich ook supergoed ghandhaven in de kudde, omdat ze denkt dat ze volwaardig fries is!
veeartsen uit utrecht hebben ook van haar bloed afgenomen, dus ik hoop dat we wat hebben kunnen bijdragen aan het onderzoek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:10

Jertadeperta schreef:
Hmm, als je een genetisch rekensommetje maakt komt toch altijd een even groot deel van de genen bij de moeder vandaan als van de vader? Behalve als het geslachtschromosoom gebonden is, maar dan lijkt een 60/40% verdeling me onwaarschijnlijk.
Maar als je kunt uitleggen waar die 60% vandaan komt ben ik daar wel benieuwd naar!

Er wordt gedacht dat een merrie meer invloed zou hebben omdat in de eicel mitochondriën zitten die mogelijk ook invloed uitoefenen. Dit is nog slechts een hypothese waar nog geen onderzoek naar gedaan is. Feit is wel dat er doorgefokte merriestammen zijn waar de hengst duidelijk minder invloed op heeft. De kinderen lijken qua uiterlijke en innerlijke kenmerken dan vaak op de moeders en grootmoeders.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 13:11

Maar is het over het algemeen niet zo dat dwergfriesjes eerder overlijden? Ik kan me nog wel een topic van iemand herinneren Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:11

CherokeeChum schreef:

Jertadeperta schreef:
Technisch gesproken is die 50/50 wel correct, maar iedereen weet dat sommigen hengsten en weer andere merries bepaalde dingen wel vaker doorgeven; een goed karakter, slecht beenwerk e.d.

Fokken blijft gokken en Friezen zijn daar blijkbaar geen uitzondering op Haha!

@Tolstoj: mooi gezegd, zo lukt dat mij nou nooit Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:12

En van welke hengst is jouw paard Icelander? En wat voor moederlijn zit erachter?

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:13

Bij ons is eergister ook misvorm veulentje geboren(fries merrieveulen) hier 10 meter vandaan staat een dwergveulen. en ze hebben beide dezelfde vader

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:13

Een inkopper misschien, maar Typhoon: welke hengst?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:16

Jertadeperta schreef:
CherokeeChum schreef:
Waarom het stamboek gesloten houden met zoveel genetische afwijkingen? De genoemde twee zijn niet de enigste...
Er zijn zat rassen die fries bloed voeren en waar homozygote zwarte dieren in voorkomen,waaronder diverse Iberische rassen.
Je hebt immers genoeg lijn/ingeteelde lijnen om kleur behang en type weer vast te leggen.

Ik ben wat dat betreft ook een leek,heb erover gelezen.
Ik fok al wel jaren honden en wat me telkens weer opvalt is dat meer dan de helft van een nest naar de moeder aard wat uiterlijk betreft.
De genetische opbouw, ook het gedeelte wat je niet aan de buitenkant ziet
is natuurlijk 50%/50%.Dus kunnen de afwijkingen ook uit de moederstam komen,daar die ook ingeteeld is.
Pura raza Menorquin zou in mijn optiek een mooie outcross kunnen zijn.
Homozygoot zwart, veel behang, barok etc

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:17

[quote="DubbelDun
@Tolstoj: mooi gezegd, zo lukt dat mij nou nooit Lachen[/quote]

Dank Bloos

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:18

ik weet niet of ik die naam zo op het forum kan zetten.maar moet ik je anders pb sturen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:19

CherokeeChum schreef:
Pura raza Menorquin zou in mijn optiek een mooie outcross kunnen zijn.
Homozygoot zwart, veel behang, barok etc

Was dat voor een peerd? Die ken ik helemaal niet? Foto?
Klinkt wel of het mooi in het type zou passen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:20

Typhoon schreef:
ik weet niet of ik die naam zo op het forum kan zetten.maar moet ik je anders pb sturen?

mij ook pb'tje graag Haha!

DubbelFun

@Typhoon : erg triest, maar technisch gesproken draagt de ene merrie dus de ene afwijking en de andere merrie de andere afwijking. En zou de hengst dus beide afwijkingen dragen.

Ervan uitgaand dat de afwijkingen zich alleen maar openbaren in homozygote vorm.

Dit wetende kun je nu óf principieel besluiten niet meer te fokken met deze merrie óf een volgende hengst met nog meer zorg uitkiezen in de hoop dat er een test komt of je een eerlijke hengstenhouder treft.

amen

weet je....iedereen heeft het hier over de hengsten...

terwijl het best kan zijn dat je friese merrie die je op de box hebt staan ook drager is....

als je verantwoord wilt fokken...

dan laat je nu als 1e je eigen merrie testen.....!!

en daarna dek je pas....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:21

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:23

@ Dubbel dun, beide merrie's hebben eerder veulen gekreen.nooit wat aan de hand. en nu dus ene dwerg en mivormd die paar uur na de geboorte gelijk is afgespoten.veulen was erg helder,had alleen 0,0 % kans. Het is wel erg toevallig dat het van beide dezelfde vader is. En hoor nog wel meer over die hengst. negatief dan

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:24

Jertadeperta schreef:
Sparky10 schreef:
neem aan dath et niet alleen de friese rassen betreft ?

Het probleem met het Friese ras is dat het eens (geloof ergens eind 18e/begin 19e eeurw)bijna op uitsterven stond, en met de paar hengsten die toen nog over waren het hele ras weer is uitgebreid. Daarom is er zoveel inteelt, en wordt het Friese ras extra snel getroffen door dit soort erfelijke aandoeningen.
Weet niet of er andere rassen zijn met een vergelijkbare inteelt, maar het is mogelijk natuurlijk.

Zelfs nog korter terug 60 er jaren van de vorige eeuw. Mijn vader heeft vroeger nog meegelopen met de actie RED HET FRIESE PAARD dat toen op uitsterven stond. Dit probleem is al jaren aan de gang bij het Friese paard en wordt inderdaad in de doofpot gestopt. Maarja geld is vaak belangrijker dan het paard voor sommige paardenhouders. Wij zijn het al een aantal jaren niet eens met het beleid rondom het Friese paard. Ook hoe er op dit moment gefokt wordt , type paard enz. Dus wij hebben ons teruggetrokken uit de fokkerij van het stamboek .En we zijn gaan kruisen met het Andalusische paard . Met deze bloedverversing ben je gelijk van het probleem af en er komen hele mooie paarden van die qua type sterk overeenkomen met het Friese paard. Als je zo'n paard in het hulpboek zet en daarna weer zuiver gaat fokken en die producten weer in het stamboek komen , denk ik dat je van een groot aantal problemen af bent. Maarja men is zo bang voor de centjes en de zwarte kleur dus begint men daar gewoon niet aan. Terwijl honderd jaar gelegen er nog verschillende kleuren waren maar men wil tegenwoordig alleen maar zwart, populaire kleur.
Ben bang dat als het zo doorgaat dat mijn vader weer actie mag voeren RED HET FRIESE PAARD !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:27

Tolstoj schreef:
Jertadeperta schreef:

Er wordt gedacht dat een merrie meer invloed zou hebben omdat in de eicel mitochondriën zitten die mogelijk ook invloed uitoefenen. Dit is nog slechts een hypothese waar nog geen onderzoek naar gedaan is. Feit is wel dat er doorgefokte merriestammen zijn waar de hengst duidelijk minder invloed op heeft. De kinderen lijken qua uiterlijke en innerlijke kenmerken dan vaak op de moeders en grootmoeders.

Ok, duidelijk, maar het is dus nog niet helemaal duidelijk hoe het precies zit, dit is puur hypothetisch Knipoog
Interessante kwestie in ieder geval!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:28

Typhoon schreef:
@ Dubbel dun, beide merrie's hebben eerder veulen gekreen.nooit wat aan de hand. en nu dus ene dwerg en mivormd die paar uur na de geboorte gelijk is afgespoten.veulen was erg helder,had alleen 0,0 % kans. Het is wel erg toevallig dat het van beide dezelfde vader is. En hoor nog wel meer over die hengst. negatief dan
Het blijft een 25% kans dat het gebeurd, dus misschien heb je eerder gewoon geluk gehad.

@andafries : friezen met kleur (bont of rood) leveren in Amerika goud op Haha!

Als men zonodig altijd zwarte Friezen wil had men al veel eerder alleen moeten fokken met Homozygoot zwarte paarden. Die test bestaat al heel lang nl.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:31

zeker weten niet geluk gehad met de andere veulens uit de merrie. de merrie is dit jaa ook voo embyo gebruikt. en zijn 3 levende merrie veulens van. ze hebben allemaal andere vader dan deze misvormde