Studentes brengen onbreekbaar halster op de markt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BasiNami

Re: Studentes brengen onbreekbaar halster op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:13

Lijkt mij idd ook niet handig in het land.. Wij hebben onze paarden ook halsters om in het land omdat 1 zich dus echt niet laat vangen anders, mochten ze wel ergens aan vast komen te zitten dan weet ik zeker dat de halsters knappen of afglijden. Wat dat betreft is dit halster idd niet geschikt om in het land om te hebben.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:14

leuk dat ie los kan maar het paard wel nog zijn halster om heeft, maarwaty als je je paard met halster in de wei zet(we weten dat dat niet handig is, maar t gebeurd nog wel) en hij blijft dan haken? dan heb ik liever dat het halster kapot gaat en het paard los is hoor...

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:20

vind het een goede uitvinding, die van ons trekken ook regelmatig halsters/halstertouwen kapot, en dan hebben wij er nog maar 2 Lachen

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:20

ikenindi schreef:
leuk dat ie los kan maar het paard wel nog zijn halster om heeft, maarwaty als je je paard met halster in de wei zet(we weten dat dat niet handig is, maar t gebeurd nog wel) en hij blijft dan haken? dan heb ik liever dat het halster kapot gaat en het paard los is hoor...

dan doe je hem dan toch een gewoon halster aan Clown

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:22

marijkedam schreef:
Maar dat halster breekt dus alleen bij de verbinding met het halstertouw.
Wat als het paard dan gewoon op de wei of in de stal staat met het halster om, en er gebeurt iets?
Dan breekt ie dus niet als het nodig is, omdat ie onbreekbaar is.
Eng idee

Dit bedacht ik dus ook, of in elke andere situatie, als hij met zijn halster ergens achter blijft hangen is hij dus gewoon de pineut Nagelbijten / Gniffelen

Overigens wil ik weleens weten hoe dat zit met die 500 kg: moet daar dan een tijdje druk opstaan voordat de klip het begeeft of gebeurt het ook bij een plotselinge ruk van het hoofd of wat dan ook? Het zou toch vrij irritant zijn moest je paard iedere keer losschieten, of dat hij het truukje doorkrijgt. En jij maar bouten kopen Haha!

Voor die prijs kan ik trouwens heel wat goeiekope halstertjes kopen hoor

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:25

manzano schreef:
De naamkeuze is dus een beetje onhandig. Het halster is wel degelijk breekbaar. Hij is echter herbruikbaar, wat met een normaal halster dat gebroken is meestal niet het geval is.

nee, de breekbout zit in de klip naar het touw toe, dus het halster blijft heel , maar je touw /leidsel knapt er vanaf
het paard heeft dan nog steeds het halster om zodat je hem makkelijk kunt pakken

oftewel , het halster is onbreekbaar(bij normaal en iets minder normaal gebruik, ik bedoel al het onbreekbare heeft zijn grenzen Knipoog )

is dus een halster waar je een paard nooit!!! zonder toezicht mee moet laten staan , ook niet in trailer etc ,
als hij met halster ergens aan blijft hnagen is paard de pineut
neuh, ik hou het wel bij wel breekbare halsters , soms moet het gewoon breken m het veilig te houden en je paard gezond

en drie halsters per dga??
wat doe je dan n vredesnaam met je halsters?

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:31

draumpje schreef:
manzano schreef:
De naamkeuze is dus een beetje onhandig. Het halster is wel degelijk breekbaar. Hij is echter herbruikbaar, wat met een normaal halster dat gebroken is meestal niet het geval is.

nee, de breekbout zit in de klip naar het touw toe, dus het halster blijft heel , maar je touw /leidsel knapt er vanaf
het paard heeft dan nog steeds het halster om zodat je hem makkelijk kunt pakken

oftewel , het halster is onbreekbaar(bij normaal en iets minder normaal gebruik, ik bedoel al het onbreekbare heeft zijn grenzen Knipoog )

is dus een halster waar je een paard nooit!!! zonder toezicht mee moet laten staan , ook niet in trailer etc ,
als hij met halster ergens aan blijft hnagen is paard de pineut
neuh, ik hou het wel bij wel breekbare halsters , soms moet het gewoon breken m het veilig te houden en je paard gezond

en drie halsters per dga??
wat doe je dan n vredesnaam met je halsters?

als je een stal hebt met veel paarden hadden ze het over, dus als je 40 onhandelbare paarden hebt ofzo Clown

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:32

Ik heb liever een touw met een klip die niet zo snel breekt, die halsters breken bij mij eigenlijk nooit.

bergerac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:36

Een vriendin van mij zat in de groep die dit halster ontworpen heeft. (Marijke Temmink, ipv Maaike)
Ik heb het halster gezien dit weekend. Het is dus gemaakt van autogordels en zacht onderlegd.
Dit is ook niet echt een halster om je paard mee in de wei te zetten.
Het zag er in ieder geval wel heel stevig uit.
Op dit moment heb ik ook al een halster dat niet kapot te krijgen is. Als deze zijn goede tijd gehad heeft zou ik zeker weer zo'n 1 kopen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:39

Wuis schreef:
Bij mij is nog nooit een halster kapot gegaan. Nagelbijten / Gniffelen

Bij mij ook niet. en ik durf dan nog een stukje nylon verwijderen en vervangen door een leertje zodat als mijn paard zou gaan hangen het onmiddellijk zou stuk gaan. Een onbreekbaar halster lijkt me eerder gevaarlijk dan nuttig Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:42

Ronja schreef:
marijkedam schreef:
Maar dat halster breekt dus alleen bij de verbinding met het halstertouw.
Wat als het paard dan gewoon op de wei of in de stal staat met het halster om, en er gebeurt iets?
Dan breekt ie dus niet als het nodig is, omdat ie onbreekbaar is.
Eng idee

Dit bedacht ik dus ook, of in elke andere situatie, als hij met zijn halster ergens achter blijft hangen is hij dus gewoon de pineut Nagelbijten / Gniffelen

Overigens wil ik weleens weten hoe dat zit met die 500 kg: moet daar dan een tijdje druk opstaan voordat de klip het begeeft of gebeurt het ook bij een plotselinge ruk van het hoofd of wat dan ook? Het zou toch vrij irritant zijn moest je paard iedere keer losschieten, of dat hij het truukje doorkrijgt. En jij maar bouten kopen Haha!

Voor die prijs kan ik trouwens heel wat goeiekope halstertjes kopen hoor

inderdaad, en zoveel halsters per dag kapot gaan, wat doen die ermee dat heb ik nog nooit gezien

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:43

Min halsters springen nietz o snel stuk, en als er al 1 gaat hangen knapt het meestal bij het touw en is je halster nog heel.
Ik snap niet zo goed wat je hier aan hebt, als paard zonder toezicht aan halster zelf hangt krijgt ie dus nooit af of kapot.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:44

Mij lijkt dat in geval van paniek dit halster ook niet (gemakkelijk) kapot te snijden is.....brrrrrrr moet er niet aan denken.

bergerac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:45

Ik heb het vaak genoeg gezien op handelsstallen.
Als je een paar onhandelbare paarden op stal hebt staan die het trukje door hebben
is het maar al te fijn dat je een onbreekbaar halster hebt...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:47

Frieke schreef:
Als je een paar onhandelbare paarden op stal hebt staan die het trukje door hebben

Roept bij mij altijd direct de vraag op hoe het komt dat die paarden onhandelbaar zijn. Boos!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:47

wow 21 kapotte halsters op een week

op vier weken kan die vrouw 84 halsters kopen Gestoord

1460 halsters op een jaar Huilen van het lachen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 29-05-07 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:48

Zo'n halster bestaat toch allang? Een touwhalster, absoluut onbreekbaar. En met een goed gekozen clipje tussen de knoop en het lusje waarmee je hem normaal dicht knoopt, zal het halster in elke situatie WEL breken wanneer het paard er aan gaat hangen. Afhankelijk van het gewicht van je paard, kies je dan een lichter/zwakker clipje of juist een wat sterkere clip.
Alleen heeft je paard geen halster meer om wanneer hij losbreekt.

Eigenlijk moeten ze gewoon de halsterTOUWEN aanpassen! Als je je paard vastzet met een touw waarvan de clip relatief snel breekt/open gaat, heeft je paard ook gewoon een heel halster om als hij zich lostrekt. Want wat hier al gezegd wordt: als het halster alleen losbreekt, maar wel om het hoofd blijft zitten, zou je paard ook met de neusriem ergens achter kunnen haken waarmee het halster niet breekt en je paard zich alsnog ophangt.

Vind het al met al geen heel doordachte uitvinding.

bergerac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:50

slimmerik schreef:
Frieke schreef:

Roept bij mij altijd direct de vraag op hoe het komt dat die paarden onhandelbaar zijn. Boos!

Heb je wel eens paarden gewerkt die (van het land komen met 3 jaar bijv.) echt helemaal niks kennen ?
Of paarden die nooit een opvoeding hebben gehad..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:52

unamie schreef:
flettie schreef:
Of een flinke trap in de reet geven Knipoog

Zo wil ik niet met mijn paarden omgaan
W.s. heb je ook geen ervaring met bij bloedpaarden want daar werkt dit zowiezo niet bij !!

Dat dacht ik dus ook meteen...
Heb even in haar profiel gekeken en het gaat daar inderdaad om paarden die niet zo hoog in het bloed staan.
Als ik dat bij mijn paarden zou doen, ben ik alleen maar verder van huis.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:53

Bij ons gaan er ook sporadisch halsters kapot, meestal bij de sluiting (musketon) maar het gebeurt ook weleens dat een halster knapt omdat het paard gaat hangen en er teveel druk op het kopstuk komt te staan. (we hebben veel jonge paarden op stal) Maar dan staat er al echt wel veel druk op, en het halster knapt alleen als je niet snel genoeg bent om de veiligheidssluiting van het touw los te trekken (wat ervoor uitgevonden is notabene) Dus eigenlijk is het maar goed dat het halster losschiet voor het paard helemaaaaal in paniek raakt! Ik klik liever meteen mijn paard los, dan te wachten tot het touw/halster kapot schiet. En dan is het halster ook nog heel Haha!

En in andere situaties, als het halster kapot gaat, dan zal het wel nodig geweest zijn (slijtage niet meegerekend natuurlijk) als ik moet kiezen tussen halster kapot of paard kapot, doe mij dan maar een onbreekbaar paard Haha! Zo'n halster als dit kun je dus niet gebruiken op stal, in de wei, op de trailer, of elke andere situatie waarin je paard langer vast moet staan. Hij is dus alleen nuttig voor tijdens het vaststaan bij het poetsen of zadelen ofzo, want 500 kilo druk kun je in de hand ook niet vasthouden Tong uitsteken

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:54

Zo'n halster is ook niet voor iedereen en als je je paardje in de wei mikt met halster dan moet je gewoon een oud(leren) halster nemen...die gaan lekker snel stuk als ze ergens aan blijven hangen Knipoog

Toch zou ik wel wat van die halsters in handen willen hebben...voor mijn werk.
In bepaalde takken van transport mag een halster niet stuk gaan omdat dat levensgevaarlijk zou kunnen zijn Clown .
Ik heb dat probleem opgelost met een band...paarden die dreigen met allerlei toestanden krijgen van mij een band om waarbij er een lang touw door de halsterring aan de onderkant gaat.Krijgen ze ook niet stuk Bloos
Maar kom maar op met die dingen....ben wel benieuwd Knipoog

Doorsnijden lijkt mij niet zo'n probleem...het is toch van autogordels gemaakt??Daar heb je van die speciale messen voor met zo'n inkeping....kwestie van aanpassen denk ik en dan zit je ook nog met minder risico van het paard verwonden dan wanneer je een gewoon mes gebruikt(al maakt het niet uit in een panieksituatie...dan gebruikt je wat je in je handen hebt Knipoog )

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:54

katiavl schreef:

En dat geloof ik dus gewoon niet...
Ik vraag me af waar die aantallen op gebaseerd zijn.
Tuurlijk kan het best eens voorkomen dat er drie halsters op een dag kapot gaan, maar echt niet iedere dag.

Wat gesuggereerd wordt vind ik dan ook onzin.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:01

Tinky12 schreef:
Toch zou ik wel wat van die halsters in handen willen hebben...voor mijn werk.
In bepaalde takken van transport mag een halster niet stuk gaan omdat dat levensgevaarlijk zou kunnen zijn Clown .
Ik heb dat probleem opgelost met een band...paarden die dreigen met allerlei toestanden krijgen van mij een band om waarbij er een lang touw door de halsterring aan de onderkant gaat.Krijgen ze ook niet stuk Bloos

Maar bij deze uitvinding schiet het touw dus los in plaats van het halster (door die breekbout in de verbinding) dus dan zit je nog met hetzelfde probleem denk ik? Of zou je hem dan op een andere manier vastmaken?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:03

Pollewoppy schreef:
unamie schreef:
Zo wil ik niet met mijn paarden omgaan
W.s. heb je ook geen ervaring met bij bloedpaarden want daar werkt dit zowiezo niet bij !!

Dat dacht ik dus ook meteen...
Heb even in haar profiel gekeken en het gaat daar inderdaad om paarden die niet zo hoog in het bloed staan.
Als ik dat bij mijn paarden zou doen, ben ik alleen maar verder van huis.

Werkt ook uitstekend bij bloedpaardjes hoor (daarnaast gedraagt mijn Tinker zich een stuk bloederig dan de gemiddelde warmbloed). M.i. een kwestie van opvoeding. Veulens/enters/twenters proberen veel uit, op die leeftijd pik ik weinig van mijn paarden en worden ze gelijk op een paardenmanier gestraft. In de kudde krijgen ze ook een mep/trap van een ander paard bij slecht/vervelend gedrag, bij mij ook.
Daarnaast heb je ook nog het fenomeen van de "los te trekken-paardenknoop" als je je paard vast zet. Simpel knoopje die ervoor zorgt dat bij spanning de knoop zelf los laat.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:04

katiavl schreef:

Nou, de winkelier van de ruitersportzaak doet dan wel goeie zaken! Allemachtig! Wow!