Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

Re: Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:54

paintedblack schreef:
Volgens mij heb ik het redelijk save geregeld, het meisje wat mijn paard rijd is minderjarig haar ouders heb ik een overeenkomst laten ondertekenen van een contract Lijst voor afstand van alle aansprakelijkheid tegen mij ,mijn erfgenamen en mijn paard. Dit heb ik overgenomen van mijn duikcursus waar je ook zoiets moet ondertekenen voordat je begint. Het zit wettelijk lastig in elkaar maar ik probeer mezelf zoveel mogelijk in te dekken.
Misschien een goede tip voor anderen....

Ook zijn mensen gewaarschuwd wanneer ze ons erf betreden voor de honden maar of dat voldoende is weet ik niet.In mijn ogen hebben vreemden niks te maken op mijn erf als ik er niet ben en als ik er wel ben bijten ze niet (denk ik Nagelbijten / Gniffelen )

De eigenaar blijft ten alle tijden verantwoordelijk.
Wij hebben een kennis die 2 herdershonden als waakhonden op het terrein heeft rondlopen. Om het hele afgesloten met hekken staan borden dat er een waakhond aanwezig is en dat die kan bijten.
Een aantal jaren geleden is er 's nachts een inbreker geweest. De honden hebben hem niet gebeten, maar hebben hem een hele nacht in een hoekje tegen de schutting in de tuin laten zitten door te grommen naar hem. Onze kennis heeft hem 's ochtends gevonden en de politie de inbreker laten oppakken. Die inbreker heeft toen aangifte gedaan van het feit dat hij de hele nacht in de kou zonder eten en drinken heeft moeten zitten. Onze kennis is toen aansprakelijk gesteld voor het gedrag van zijn honden en heeft die inbreker een schadevergoeding moeten betalen wegens het feit dat de inbreker er emotionele schade aan geleden heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:54

het moet toch niet gekker worden in Nl....jeetje...belachelijk

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:55

Gestoord Belachelijk...hij zou toch risico's van zijn vak moeten kennen! Clown

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:56

Als eigenaar van een dier ben je gewoon echt aansprakelijk, maar een AVP verzekering dekt dit dus ook gewoon. Even op het voorbeeld van de afrischtingsstal waarbij trainer iets kan overkomen. Daar zal je als eigenaar als je verzekerd bent niet uit eigen zak voor hoeven betalen geloof ik.

Toch is het anders als aangetoond kan worden dat bv een bijrijder een onveilige situatie heeft uitgelokt. Maar ja, dat is lastig vast te stellen dus denk ik dat alsnog de eigenaar schuld op zich zal krijgen.

Een opgesteld contract tussen eigenaar en bijrijder doet daar niet aan af, de onderlinge afspraak is er maar als er toch iets misgaat en de ouders van bv bijrijder komen bij de eigenaar voor de aansprakelijkheid sta je als eigenaar nog steeds met lege handen.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:02

Misschien een kleine tip: er is een boekje op de markt dat heet "Pleidooi voor het paard". Hierin staat alles over aansprakelijkheid mbt tot paarden, ook over hoe je een verkoop jurisich juist kan afhandelen enzo. Ik heb het zelf ook en het is echt heel begrijpelijk en volledig. Ik heb er al veel aan gehad.
En, die 'eigen risico' bordjes bij manages sluiten inderdaad geen enkele aansprakelijkheid uit.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:03

volgens mij dekt een WA verzekering al deze dingen ook. Die moet je toch hebben voor andere ongevallen dus makkelijk geregeld toch?

Het is trouwens wel zo dat als je kan hardmaken dat er opzet of onbehoorlijk gedrag van de betrokken persoon is, dat je dan niet aansprakelijk bent. BV als iemand je paard met eens schaar toetakeld en je paard geeft hem een schop. Dan is hij zelf aansprakelijk.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:05

WA dekt het meestal wel idd, maar straks niet meer als een ander persoon (dan de eigenaar van het paard) bijv. zonder cap reed!!!!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:08

runningkawa schreef:
het moet toch niet gekker worden in Nl....jeetje...belachelijk

dit is in Duitsland ook zo, wij moeten voor elk dier een aparte WA afsluiten (ca. 60,- per dier per jaar), want als iemand over het hek de wei inklimt en een pony schopt of een hond die bijt, dan moet je daar apart voor verzekerd zijn, zelfs als iemand over de poort klimt, valt en breekt een been op ons terrein, zijn we ook aansprakelijk Clown het is gewoon echt absurd qua wetgeving.
Hier komt dan ook niemand meer op een pony zonder een verklaring te hebben getekend, want anders ben ik niet verzekerd en dat risico neem ik niet! Vork

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:08

maar daar kan je de eigenaar toch niet voor aansprakelijk stellen. Je kan niet altijd erbij zijn als iemand anders op je paard rijdt. Een cap op is hun eigen verantwoordelijkheid toch. Ben benieuwd hoe ze dat dan weer gaan regelen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:09

die bordjes zijn idd allemaal leuk en aardig, maar niet rechtsgeldig helaas!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:10

een goed en officiëel aansprakelijkheidscontract maken.
Gelukkig doet meestal niemand moeilijk en heeft ieder een eigen WA en ziekenfonds...maar owee als iemand jou als eigenaar aansprakelijk stelt, dan kun je flink betalen!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:16

Ik vind dat als de instructeur (of eigenaar van het paard) weet of de ruiter redelijk kan rijden en de ruiter op een redelijk betrouwbaar paard zet, het geen aansprakelijkheid treft voor een manege, dan kun je toch niemand laten rijden en die verzekering is heel duur. Een dier is een dier en als je als instructeur de ruiter hebt gewezen op de gevaren en risico 's vind ik dat de manege, of eigenaar van het paard niet aansprakelijk is, anders zou niemand een verzorgpaard kunnen hebben!!!
Wij hebben bordjes rond de stal, hebben de ruiters een contract laten tekenen, wij hebben een (dure) aansprakelijkheids verzekering en we vragen alleen een kleine vergoeding, wij hebben betrouwbare paarden (maar een dier kan altijd schrikken, hoe braaf die ook is)Maar het kost ons veel meer dan het binnen brengt mede door de verzekering die we nu hebben afgesloten en eerst niet hadden, maar wij hebben zoiets mee gemaakt in de bak met een ruiter en die ruiter zit ons nu behoorlijk dwars, kun je niks goed doen voor iemand anders, wordt het hiet Amerika???(ik maakte altijd tijd vrij als de ruiter ging rijden,ruiter reed altijd met cap, ik vind dit echt triest stank voor dank!!!)
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 24-05-07 13:18, in het totaal 2 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:17

orsini schreef:
maar daar kan je de eigenaar toch niet voor aansprakelijk stellen. Je kan niet altijd erbij zijn als iemand anders op je paard rijdt. Een cap op is hun eigen verantwoordelijkheid toch. Ben benieuwd hoe ze dat dan weer gaan regelen.

Nee cap op is géén eigen keus. De eigenaar van het paard is aansprakelijk dat er een cap gedragen wordt. Daarom is het op de meeste maneges nu verplicht een cap te dragen. (let wél de manege verplicht het. maar anders krijgen ze last met hun verzekering)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:18

moniquelucky schreef:
Ik vind dat als de instructeur (of eigenaar van het paard) weet of de ruiter redelijk kan rijden en de ruiter op een redelijk betrouwbaar paard zet, het geen aansprakelijkheid treft voor een manege,

Ja, dat vindt jij dus.... maar de werkelijkheid is dus anders.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:19

slimmerik schreef:
moniquelucky schreef:
Ik vind dat als de instructeur (of eigenaar van het paard) weet of de ruiter redelijk kan rijden en de ruiter op een redelijk betrouwbaar paard zet, het geen aansprakelijkheid treft voor een manege,

Ja, dat vindt jij dus.... maar de werkelijkheid is dus anders.

Helaas wel, maar dat betekend dat je voor niemand iets goeds kan doen, als iemand geen geld heeft en graag wil rijden!!!?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:19

Anke schreef:
een goed en officiëel aansprakelijkheidscontract maken.
Gelukkig doet meestal niemand moeilijk en heeft ieder een eigen WA en ziekenfonds...maar owee als iemand jou als eigenaar aansprakelijk stelt, dan kun je flink betalen!

De ziekenfonds verzekering van de gewonde ruiter zal in geval van grote kosten de eigenaar van het paard aansprakelijk stellen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:20

moniquelucky schreef:
Helaas wel, maar dat betekend dat je voor niemand iets goeds kan doen, als iemand geen geld heeft en graag wil rijden!!!?

Jawel....zorgen dat jij als eigenaar van je paard goed verzekerd bent. Heb ik ook gedaan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:23

paintedblack schreef:
Volgens mij heb ik het redelijk save geregeld, het meisje wat mijn paard rijd is minderjarig haar ouders heb ik een overeenkomst laten ondertekenen van een contract Lijst voor afstand van alle aansprakelijkheid tegen mij ,mijn erfgenamen en mijn paard. Dit heb ik overgenomen van mijn duikcursus waar je ook zoiets moet ondertekenen voordat je begint. Het zit wettelijk lastig in elkaar maar ik probeer mezelf zoveel mogelijk in te dekken.

Ook zijn mensen gewaarschuwd wanneer ze ons erf betreden voor de honden maar of dat voldoende is weet ik niet.In mijn ogen hebben vreemden niks te maken op mijn erf als ik er niet ben en als ik er wel ben bijten ze niet (denk ik Nagelbijten / Gniffelen )

Dat contract én die bordjes hebben geen enkele waarde. Jij als eigenaar bent aansprakelijk.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:36

Okè maar wat moet je dan doen om je in te dekken ?
is er iemand die dàt dan wel weet of moet je gewoon niemand anders op je paard laten rijden ? ik heb dit trouwens met onze verzekeringsagent overlegd en hij vertelde me over een contract opstellen en dat je daarmee veel kunt voorkomen(hij kan het natuurlijk ook mis hebben).
Eigenlijk kun je dan niks door derden met je paard laten doen ,nog niet eens poetsen stel dat ie een keer per ongeluk mept.
Hoe zit het dan met zadelmak maken ? Koe of de hoefsmid en de DA als ie die omver loopt Blauw oog
Veel vragen he ?

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:37

nobbygaard schreef:
paintedblack schreef:

De eigenaar blijft ten alle tijden verantwoordelijk.
Wij hebben een kennis die 2 herdershonden als waakhonden op het terrein heeft rondlopen. Om het hele afgesloten met hekken staan borden dat er een waakhond aanwezig is en dat die kan bijten.
Een aantal jaren geleden is er 's nachts een inbreker geweest. De honden hebben hem niet gebeten, maar hebben hem een hele nacht in een hoekje tegen de schutting in de tuin laten zitten door te grommen naar hem. Onze kennis heeft hem 's ochtends gevonden en de politie de inbreker laten oppakken. Die inbreker heeft toen aangifte gedaan van het feit dat hij de hele nacht in de kou zonder eten en drinken heeft moeten zitten. Onze kennis is toen aansprakelijk gesteld voor het gedrag van zijn honden en heeft die inbreker een schadevergoeding moeten betalen wegens het feit dat de inbreker er emotionele schade aan geleden heeft!

Belachelijk!!!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:39

slimmerik schreef:
moniquelucky schreef:

Jawel....zorgen dat jij als eigenaar van je paard goed verzekerd bent. Heb ik ook gedaan.

Dat heb ik nu gedaan ja, maar dat kost heel veel geld, dus kost het mij veel geld om iemand anders een plezier te doen.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:39

[
Hier komt dan ook niemand meer op een pony zonder een verklaring te hebben getekend, want anders ben ik niet verzekerd en dat risico neem ik niet! Vork[/quote]

Betekent dit dat je in Duitsland dan wèl bent ingedekt tegen schade en aanspraklijkheid als je derden een contract laat tekenen ?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:43

blijkbaar wel, want mijn WA verzekering is alleen geldig als ik de bijrijder een formulier laat ondertekenen en dat instuur. (heb op het moment geen bijrijder, maar gaat er wel aankomen)
Ze verklaren daarin dat ze mij niet aansprakelijk kunnen stellen en dat ze dus zelf aansprakelijk zijn voor eigen ongevallen en ongelukken.
Is blijkbaar rechtsgeldig want komt van de verzekeraar af.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:47

moniquelucky schreef:
Dat heb ik nu gedaan ja, maar dat kost heel veel geld, dus kost het mij veel geld om iemand anders een plezier te doen.

Ik betaal dus € 20,-- per jaar.... Vind ik niet te veel.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:48

Het klinkt allemaal erg onlogisch en oneerlijk, maar in de praktijk valt dat best mee.

De eigenaar is ALTIJD aansprakelijk. Dit maakt de wet overzichtelijk.
De eigenaar is gedekt door een wettelijke WA verzekering, dus de meeste kosten ziet de eigenaar niet eens, behalve als hij zelf nalatig is geweest.

Als iemand bijvoorbeeld je paard ongevraagd meeneemt op een buitenrit en schade veroorzaakt blijft de eigenaar aansprakelijk voor het slachtoffer, MAAR de schade kan op de dader verhaald worden door de eigenaar. Vaak betekent dat in de praktijk dat de verzekering van de eigenaar de uiteindelijke dader aansprakelijk stelt. Voordeel van deze constructie is dat het voor het slachtoffer heel duidelijk is wie er aansprakelijk is en een eigenaar is ook makkelijker te vinden dan een 'joyrider'. De wet beschermd hier dus het slachtoffer, maar de eigenaar is via WA en nadere aansprakelijkheidsstelling ook beschermd. (overigens is het niet eigenaar maar 'bezitter' en dat ligt juridisch net iets anders)