paintedblack schreef:Volgens mij heb ik het redelijk save geregeld, het meisje wat mijn paard rijd is minderjarig haar ouders heb ik een overeenkomst laten ondertekenen van een contractvoor afstand van alle aansprakelijkheid tegen mij ,mijn erfgenamen en mijn paard. Dit heb ik overgenomen van mijn duikcursus waar je ook zoiets moet ondertekenen voordat je begint. Het zit wettelijk lastig in elkaar maar ik probeer mezelf zoveel mogelijk in te dekken.
Misschien een goede tip voor anderen....
Ook zijn mensen gewaarschuwd wanneer ze ons erf betreden voor de honden maar of dat voldoende is weet ik niet.In mijn ogen hebben vreemden niks te maken op mijn erf als ik er niet ben en als ik er wel ben bijten ze niet (denk ik)
De eigenaar blijft ten alle tijden verantwoordelijk.
Wij hebben een kennis die 2 herdershonden als waakhonden op het terrein heeft rondlopen. Om het hele afgesloten met hekken staan borden dat er een waakhond aanwezig is en dat die kan bijten.
Een aantal jaren geleden is er 's nachts een inbreker geweest. De honden hebben hem niet gebeten, maar hebben hem een hele nacht in een hoekje tegen de schutting in de tuin laten zitten door te grommen naar hem. Onze kennis heeft hem 's ochtends gevonden en de politie de inbreker laten oppakken. Die inbreker heeft toen aangifte gedaan van het feit dat hij de hele nacht in de kou zonder eten en drinken heeft moeten zitten. Onze kennis is toen aansprakelijk gesteld voor het gedrag van zijn honden en heeft die inbreker een schadevergoeding moeten betalen wegens het feit dat de inbreker er emotionele schade aan geleden heeft!