Succesvolle GP-comeback voor Fryso Huys Adel en Peter Spahn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:39

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 28-03-22 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilda79

Re: Succesvolle GP-comeback voor Fryso Huys Adel en Peter Spahn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 19:32

[***] schreef:
Ik zal zelf wel even weten wat ik van deze combi vindt, bokt is een openbaar forum en als ik een fries met de kin op de borst geen reclame vind voor de Grandprix (en ook niet voor het ras trouwens) voel ik me vrij om dat hier neer te zetten. Ik geloof niet dat ene Evelien hier bepaald wie wel en niet wat mag posten.

Ach als je nou even beter kijkt dan je neus lang is dan zie je dat de foto van schuinachter is genomen waardoor je al een iets vertekend beeld krijgt. Daarnaast vind ik het nogal betweterig om direct na het zien van 1 foto zo'n reactie te geven.
Ik kan je verzekeren dat Peter een goede ruiter is die absoluut liefdevol rijdt en met zijn paarden omgaat. Menigeen kan van hem een heleboel op allerlei gebieden leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:22

http://www.youtube.com/watch?v=c5sEjq69Gq4

Hoezo 1 foto? Vind je deze hengst niet opgekropt lopen? Dit is GP niveau?
En ik zeg niet dat die Peter niet liefdevol is, of het paard wel of niet goed, dat heeft er ook niks mee te maken. Vind het wel weer typerend dat het hier op bokt schijnbaar alleen normaal gevonden wordt om 'ach wat leuk' en 'o wat lief' te plaatsen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:51

Janne wat presteer jij zelf. Ben je soms één van degene die zelf GP rijdt en hier onder een schuilnaam zit? Vast niet want dan had je geen tijd om meer dan 4600 berichten te posten.

Nee het is voor Bokt juist verre van normaal om uitsluitend positief te reageren. Echter iemand die GP rijdt en zelfs internationaal en met meer paarden succes heeft ga je gewoonweg niet bekritiseren. Of zit je ook voor de tv als een Anky, Edward, Tommie en al die anderen rijden hun te voorzien van commentaar?

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 23:02

Als je tijd hebt moet je maar eens kijken naar de aflevering van Horse & Co, waarin je Peter Spahn drie jonge friese paarden ziet rijden. Hij doet dat echt heel voorzichtig en met respect.

http://www.horsecompany.nl/ (kijk even bij horse & co, aflevering gemist seizoen 2 : aflevering 6: 25 maart).

Zoals ik uit je profiel kan opmaken rijdt je zelf geen friese paarden en ik kan je verzekeren dat die heel anders rijden dan kwpn'ers (aangezien ik naast een fries ook een kwpn'er heb gehad). Ze hebben vaak een wat kortere nek en kroppen zich sneller op. Ik vind het dan niet helemaal eerlijk om dit dan meteen af te schilderen als 'geen dressuur'. En ik ben echt heel voorzichtig met mijn friesje en zal niet zomaar bij iedereen gaan lessen. Maar Peter is niet voor niets zo hoog gekomen met friese paarden. Net als Trea Mulder, Jenny Veenstra en Esther Liano.

Maar goed, een ieder mag zijn mening hebben. Dus jij ook. Alleen is niemand het hier met je eens.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 23:19

Stravero schreef:
[
Het is erg moeilijk om een fries te rijden
Groetjes Evelien

en een fries is moeilijk te rijden omdat...??

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 08:23

[***] schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=c5sEjq69Gq4

Hoezo 1 foto? Vind je deze hengst niet opgekropt lopen? Dit is GP niveau?
En ik zeg niet dat die Peter niet liefdevol is, of het paard wel of niet goed, dat heeft er ook niks mee te maken. Vind het wel weer typerend dat het hier op bokt schijnbaar alleen normaal gevonden wordt om 'ach wat leuk' en 'o wat lief' te plaatsen.

Ik ben het wel met je eens, dat de hengst op het filmpje te weinig lengte in de hals heeft en zelfs achter de loodlijn loopt.

Mij lijkt het meer een training, dan een proef die hij hier rijdt. Het is een clinic Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:16

Pletje123 schreef:
Mij lijkt het meer een training, dan een proef die hij hier rijdt. Het is een clinic Lachen

Eh, dus?

In plaats van in mijn profiel te kijken kunnen jullie beter net als Pletje het filmpje even goed bekijken.
Voor mij maakt het niet uit of het een fries, een duitser of een KWPNer is. Ik vind het gewoon helemaal geen fijn beeld.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:42

Ik denk dat jij deze reactie op iedere fries zult geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:11

Dat zegt meer over jou bekrompen manier van denken dan die van mij, of je neemt de moeite niet om mijn laatste post te lezen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:09

Fryske schreef:
Ik denk dat jij deze reactie op iedere fries zult geven.

Sorry, dit kan je toch niet serieus menen? Nagelbijten / Gniffelen

Wat een onzin zeg!

Janne geeft gewoon haar mening, en ondanks dat ze aangeeft dat het haar niet uitmaakt wat voor paard het is (Fries, KWPN-er of Duitser) reageer je alsnog op deze manier.

Vind je dat nou ergens op slaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:08

Ik ken hele mooie friezen, en er zijn steeds meer rijtypisch gefokte friezen met schwung (wat Adel ook heeft trouwens) die ik fijn vind om naar te kijken.
Ik snap het excuus niet dat het een fries is en dat ie daarom met de kin op de borst mag lopen. Dat hoeft helemaal niet.

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:36

[***] schreef:
Ik ken hele mooie friezen, en er zijn steeds meer rijtypisch gefokte friezen met schwung (wat Adel ook heeft trouwens) die ik fijn vind om naar te kijken.
Ik snap het excuus niet dat het een fries is en dat ie daarom met de kin op de borst mag lopen. Dat hoeft helemaal niet.

Als jij dat vindt, dan is je dat goed recht. Ieder zo zijn eigen mening. Ik vind het eigenlijk wel dapper van je dat je zo voor je mening opkomt, ondanks het feit dat weinig het met je eens zijn. Maar zoals ik al zei, een ieder zo zijn mening. Maar zullen we de discussie nu stoppen en het leuk houden?! Bloos Anders blijft het een welles-nietes topic en verliest dit topic het doel waar het eigenlijk voor geopend was. Namelijk dat Peter Spahn en Adel weer zeer goed hebben gescoord! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:52

Ja is een goed plan, nu weer tijd voor leuke reakties.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:37

ik ben het gedeeltelijk eens met [***], hij loopt in het filmpje inderdaad wat te diep en te kort in de hals, maar vind het er niet echt vervelend uit zien.
tuurlijk moet ie op dit nivo meer met zijn neusje er uit, maar als ik het zo zie, is het een kwestie van net even wat meer toestaan, echt maar een beetje, en het kan natuurlijk best dat door de spanning hij er wat achter duikt!.

verder vind ik het dus echt geen verschil maken op wat voor type paard je zit, er is nou eenmaal vastgesteld hoe een paard moet lopen in de dressuur, en of de een het nou makkelijker doet door bouw etc, maakt mij geen fluit uit.
als een fries geen uitgestrekte draf kan, krijgt ie een laag cijfer, net zo laag overgens als een kwpn-er, als de fries het wel goed doet krijgt hij een hoog cijfer, net zo als de kwpn-er.

maar om even bij het topic te blijven, ik vind het reuze knap dat je zo na 2 jaar terug de ring in komt Haha!

adel is toch ook de vader van bonte willem???

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:09

nuka schreef:
adel is toch ook de vader van bonte willem???

Yep, Bonte Willem is een Adel X Clavecimbel X Rosinni X Tina D (Pericles). Zit dus lekker veel temperament in (mijn vorige paard was een dochter van Pericles). Trea Mulder rijdt hem. Zij rijdt ook Tietse D. Dat is ook zo'n lekker beest Bloos Als je die ziet lopen Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken

Dilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:09

Rijan_ schreef:
woow wat en knap paardje zeg !
supper top ! OK dan! OK dan!

En dat is dan de papa van mij Paard Haha!

Sonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:55

Het maakt wel degelijk verschil of je nu een KWPN-er of een FRIES gaat berijden.
Lees even voor de echte liefhebbers de laatste phryso op pagina 40.
je zult daar in lezen dat het toch wel een ander paard is.
Zelfs opbouw van weefsels en bespiering is anders.....maar goed dat is voor de liefhebbers!

Even over Peter .
Ik heb peter weer mogen zien in Sonnega en ik moet zeggen dat hij erg paardvriendelijk is en pas gaat rijden als het paard in de ontspanning is.
MAAR.....de hengst die hij op dat moment bij zich als als demo was totaal niet ontspannen en hij vertelde dat hij hem zo diep moest rijden anders zou hij wel eens onder hem weg kunnen schieten.
Voor de mensen die daar ook op de clinic geweest zijn kunnen dit beamen.
Jammer want hij sprak zijn eigen woorden daar wel tegen, NIET eerder beginnen te rijden als je het paard niet in zijn ontspanningfase hebt en aan de andere kant......ging hij wel rijden omdat hij nog zo gestrest was...

verder een prima ruiter met een goed hart voor zijn paarden en ze kunnen en hebben al behoorlijk wat bereikt!

En natuurlijk wensen wij hun veel succes in de toekomst!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:28

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 28-03-22 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:32

Als je een paard hebt wat er iedere keer vandoor wilt gaan ga je echt niet met een lang teugeltje stappen Lachen

Maar ik keek dat filmpje en het viel mij al op dat het paard héel erg voorwaarts was.... Heb ik ook wel eens met Casper (al kan je ofcouse L1 niet met GP vergelijken Knipoog ) als hij enorm heet wordt in de galop rijd ik hem ook dieper, anders komt die nek erop en houd ik hem helemaal niet meer. En aangezien ik geen zin heb om alleen maar op kracht te rijden Nagelbijten / Gniffelen

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:35

Sonneke je hebt pb.

Casperrr klopt dan komt heel fijn die onderhals erop en dan begin je niets meer. Ken het. Diep rijden is dan een mogelijkheid.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:36

casperrr schreef:
Als je een paard hebt wat er iedere keer vandoor wilt gaan ga je echt niet met een lang teugeltje stappen Lachen

Inderdaad Lachen

Als mijn merrie erg fris is, dan draaf ik ook liever wat eerder aan Lachen

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 01:28

Ik heb het filmpje bekeken en natuurlijk de foto ook.

Ik vind hem te weinig openen en in zijn achterbeen daardoor ook een wat trager reflex laten zien.

We praten hier over Grand Prix-niveau en volgens mij wil een deel van de fokkers van het Friesche paardenras juist dat ze serieus genomen worden in de dressuur ( terecht ).
Wat ik hier mis is de ontspanning en het rijden naar/met dit soort paarden, het maakt mij niet uit wie er op zit en wat de redenen zijn, waar het om gaat is wat er getoond wordt en als 1 van mijn paarden zo gereden worden dan spring ik er tussen.

Ik weet dat ik met deze reactie wat op mijn hals haal maar daar is Bokt voor nl. om te discussieren en gezamenlijk verder te komen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:58

Ja natuurlijk mist er de ontspanning er stond toch in het topic dat het paard gestressed is? Hij probeert de ontspanning er weer in te krijgen maar met een paard wat gestressed is gaat dat nog even duren, en je kan moeilijk midden in je Kur iets anders gaan doen Knipoog

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:17

Zoals je kunt zien dit een foto tijdens een training en niet tijdens een kür. Hetzelfde geld voor het filmpje. Iedere ruiter welk niveau dan ook heeft zijn/haar eigen trainingsmethodes en dat is maar goed ook want geen mens maar ook geen enkel paard is hetzelfde.

@ Krackertje is er überhaupt op dat niveau nog wel ontspanning? Immers elke pas is van de ruiter/amazone, niets is meer van het paard zelf. Dit is voor ieder ras hetzelfde.

@ Casperrr het paard waar door Sonneke over geschreven heeft en dit paard zijn twee totaal verschillende paarden.
Uit eigen ervaring weet ik dat je soms beter lang kunt instappen en met het andere paard beter vrij vlot kunt gaan draven/galoperen om zo zijn/haar stress kwijt te raken.