Cavia dan weer niet... Of hamsters aan een stokje op de BBQ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BGGBWM schreef:@ Sammie; Mijn excuses; ik dacht; ik ga even naar jouw niveau. Ik geef alleen een reactie op je zielige verhaaltje op een pagina hiervoor. En schijnbaar ben ik niet de enige die je onzekere, verdedigende en spottende reactie misplaatst vind.
Sammie schreef:Ir111 schreef:Ja, dus? Het is toch een feit dat de functie van een koe en paard al jaren anders is. En zeker nu al. Waarom kan dat niet resulteren in andere (emotionele) redenen waarom een koe wel eerder opgegeten wordt door een paardenliefhebber en een koe niet?@ Sammie: Nee, ratio zijn feiten.
Ir111 schreef:Eh, ik geloof dat we hetzelfde bedoelen.
Wat ik wil zeggen is dat als je rationeel kijkt er niet zo heel veel verschil zit tussen koe en paard. Niet genoeg naar mijn idee om het enorme verschil in de hoeveelheid geconsumeerd vlees tussen beiden te verklaren.
Op het moment dat je emotie laat meewegen in de het besluit koe of paard te eten dan is het naar mijn mening heel logisch dat de koe gegeten wordt en niet het paard.
Allemaal netjes verklaarbaar. Maar wel hypocriet naar mijn mening. Is niet erg, want als emotie meespeelt in een beslissing verlies je vaak ratio en kun je dus hypocriet worden. Dat zijn we allemaal in meer of minder mate op z'n tijd.
Sammie schreef:Alleen ik vind niet dat het onder 'hypocriet' valt. Omdat de emotie, het gevoel dan net het verschil uitmaakt, imo. Overigs begrijp ik jou uitleg ook wel.
Ir111 schreef:Lovely1 schreef:Ik kan me voorstellen dat sommige mensen zeggen: Aan het paard heb ik teveel steun en lol om het 's avonds op mijn bord te hebben liggen... veel mensen voelen zich meer verbonden met het paard dan met een koe of varken. En dat heeft helemaal niks met hypocriet te maken maar dat spreekt je gevoelsmatig gewoon tegen.
Dat heeft alles met elkaar te maken. Ik snap het gevoel wel, maar als je er rationeel naar kijkt is het zo hypocriet als de pest. Wat is het (rationele) verschil tussen een koe en een paard?
Het gaat om emotie. En als emotie meespeelt word je soms hypocriet. Geeft niets (vind ik).