Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
loekes schreef:ik heb al jullie reacties gelezen en wil zelf ook wel even reageren.
ten eerste ben ik jaren lang vegetarisch geweest en vind het dus zowiezi al erg dat dieren "gebruikt" worden voor de mens..het is nou eenmaal zo. nu ben ik niet meer vegetarisch omdat je in je eentje niets bereikt. ik eet zoveel mogelijk vlees waarvan ik zeker weet dat het dier een goed leven heeft gehad, (veel boeren doen dat tegenwoordig) ik koop kippen eieren waarvan ik zeker weet dat de kip ruimte heeft om te scharrelen. ik ben tegen de bio-industrie en kan het niet hebben dat dieren lijden.
als je nadenkt hoe het stukje vlees dat je dagelijks eet op de bord terecht komt wordt je kots misselijk. ga voor de lol een keer naar een slachthuis..ik denk niet dat je er vrolijk uit komt.
maar het gebeurd..en is niets aan te doen..het enige wat je kunt doen is het diervriendelijker maken.
de reden dat de slachthuizen in amerika zijn gesloten is omdat het niet diervriendelijk is. het heet niet voor niets een killerplant. ik wil dit niet voor kippen, koeien, varken en paarden.
het verschil dat veel mensen zien tussen een koe en een paard is de band die je opbouwt met zo`n dier. een band die je ook met een hond opbouwt maar niet met een koe of stier.
paarden worden geslacht netzoals koeien, ik heb me er bij neergelegd maar ik kan het alleen eten (Ik eet trouwens nooit paardenvlees) als ik weet dat het dier een goed leven heeft gehad.
nou klikt mijn verhaal natuurlijk dom en bijgelovig..maar zo denk ik erover en ik hoop dat over een aantal jaren het allemaal diervriendelijker is.
groetjes loekes
jessy schreef:Ik voel me als Amerikaanse wonende in NL toch even geroepen om hier eea te nuanceren & hopelijk wat te verduidelijken...
De slachterijen waar in de VS zo krachtig tegen gelobbyd is en die dus nu (gelukkig, imho) gesloten worden zijn allen buitenlandse bedrijven. Naast Belgische waren er in het verleden ook bijvoorbeeld Japanse ondernemingen gevestigd die zo'n 'plant' openden. Het vlees van de paarden die hier geslacht werden, was exclusief voor de export bedoeld. Het algemene sentiment wat hierdoor de publieke opinie beheerste was "if they like horsemeat so much, let them eat their own horses, not ours".
In de VS zelf is geen markt voor paardenvlees, omdat het in de meeste staten bij wet verboden is om paarden te slachten voor menselijke consumptie. De 'plants' die wel operationeel waren, opereerden dus eigenlijk illegaal maar werden gedoogd om (voornamelijk) financiële redenen én omdat het vlees geëxporteerd werd.
Daarnaast heeft het paard in de ogen van het Amerikaanse publiek over het algemeen een andere status dan in andere delen van de wereld. Het paard was tenslotte de partner van de pioniers die het westen van de VS ontsloten. Het paard als trots symbool van deze tijden is voor veel Amerikanen nog steeds niet te rijmen met het slachten van deze dieren voor menselijke consumptie.
De 'plants' zelf waren eigenlijk alleen ontworpen om andere soorten vee te 'verwerken', en dan voornamelijk rundvee. Belangrijkste verschil tussen runderen en paarden, wat de 'plants' ook meteen zeer ongeschikt maakt voor het 'verwerken' van paarden, is dat runderen een veel kortere en stuggere nek hebben dan paarden. De 'kill chutes', waar de dieren ingestuurd worden om met een door een medewerker gestuurde arm de fatale stoot tussen de ogen te krijgen, zijn niet berekend op dieren met een flexibele, lange, nek. Paarden kunnen hun hoofd buiten het bereik van de 'shock arm' manouvreren, wat het aantal 'missers' aanzienlijk vergroot. Veel dieren zijn niet voldoende geraakt om te kunnen garanderen dat ze echt dood zijn voordat ze verder gaan.
Het aanpassen van het proces is geen optie omdat het ten eerste dus verboden is om zo'n 'plant' op te zetten, en ten tweede omdat je waarschijnlijk niemand zo gek krijgt om te investeren in de ontwikkeling van een techniek die bedoeld is om een illegale activiteit uit te voeren.
Het beeld dat er alleen oude en zieke dieren in deze 'plants' verwerkt worden is een mythe. Vlees van zieke dieren is natuurlijk ook ongeschikt voor de Belgische, Franse, of Japanse markt. Veel van de dieren zijn jong en gezond, omdat deze de beste kwaliteit vlees leveren. De dieren die op zo'n 'plant' eindigen, zijn veelal gekocht op lokale paardenmarkten. Ze worden na aankoop eerst vetgemest op 'feedlots' voordat ze doorgaan naar de 'plant'.
Iedereen die in de VS met een paard/pony naar de markt gaat, wordt gewaarschuwd voor zgn. 'killer-buyers'. Dit zijn mensen die door de 'plants' worden betaald om op markten dieren goedkoop op te kopen. Je loopt als verkoper van een leuke pony voor een klein prijsje potentieel het risico deze aan zo iemand te verkopen na een mooi smoesje van 'pony voor mijn dochtertje' oid. Er bestaan netwerken van paardenliefhebbers die markten bezoeken met als enig doel deze 'killer-buyers' te identificeren en hoger te bieden om hun handel te verstoren.
Dat je als Amerikaan met een jong en ziek paard geen andere optie zou hebben dan het dier in te laten slapen en het mogelijk te zien vechten daartegen, is ook bull. Nee, je kunt er idd niet mee naar zo'n 'plant' en zeggen doe die maar de kogel. De 'plants' nemen niet van particulieren af, alleen in bulk. Wie echt een probleem heeft met inslapen om wat voor reden dan ook (hoewel dat niet veel zal voorkomen), kan altijd het heft in eigen hand nemen en het dier zelf de kogel geven (of laten geven). Zoals we allemaal weten is particulier wapenbezit in de VS een grondwettelijk recht dat door velen nog omarmd wordt.
Zo. Da's een heel verhaal, maar misschien dat het eea een beetje in perspectief kan plaatsen.
jessy schreef:Ik voel me als Amerikaanse wonende in NL toch even geroepen om hier eea te nuanceren & hopelijk wat te verduidelijken...
De slachterijen waar in de VS zo krachtig tegen gelobbyd is en die dus nu (gelukkig, imho) gesloten worden zijn allen buitenlandse bedrijven. Naast Belgische waren er in het verleden ook bijvoorbeeld Japanse ondernemingen gevestigd die zo'n 'plant' openden. Het vlees van de paarden die hier geslacht werden, was exclusief voor de export bedoeld. Het algemene sentiment wat hierdoor de publieke opinie beheerste was "if they like horsemeat so much, let them eat their own horses, not ours".
In de VS zelf is geen markt voor paardenvlees, omdat het in de meeste staten bij wet verboden is om paarden te slachten voor menselijke consumptie. De 'plants' die wel operationeel waren, opereerden dus eigenlijk illegaal maar werden gedoogd om (voornamelijk) financiële redenen én omdat het vlees geëxporteerd werd.
Daarnaast heeft het paard in de ogen van het Amerikaanse publiek over het algemeen een andere status dan in andere delen van de wereld. Het paard was tenslotte de partner van de pioniers die het westen van de VS ontsloten. Het paard als trots symbool van deze tijden is voor veel Amerikanen nog steeds niet te rijmen met het slachten van deze dieren voor menselijke consumptie.
De 'plants' zelf waren eigenlijk alleen ontworpen om andere soorten vee te 'verwerken', en dan voornamelijk rundvee. Belangrijkste verschil tussen runderen en paarden, wat de 'plants' ook meteen zeer ongeschikt maakt voor het 'verwerken' van paarden, is dat runderen een veel kortere en stuggere nek hebben dan paarden. De 'kill chutes', waar de dieren ingestuurd worden om met een door een medewerker gestuurde arm de fatale stoot tussen de ogen te krijgen, zijn niet berekend op dieren met een flexibele, lange, nek. Paarden kunnen hun hoofd buiten het bereik van de 'shock arm' manouvreren, wat het aantal 'missers' aanzienlijk vergroot. Veel dieren zijn niet voldoende geraakt om te kunnen garanderen dat ze echt dood zijn voordat ze verder gaan.
Het aanpassen van het proces is geen optie omdat het ten eerste dus verboden is om zo'n 'plant' op te zetten, en ten tweede omdat je waarschijnlijk niemand zo gek krijgt om te investeren in de ontwikkeling van een techniek die bedoeld is om een illegale activiteit uit te voeren.
Het beeld dat er alleen oude en zieke dieren in deze 'plants' verwerkt worden is een mythe. Vlees van zieke dieren is natuurlijk ook ongeschikt voor de Belgische, Franse, of Japanse markt. Veel van de dieren zijn jong en gezond, omdat deze de beste kwaliteit vlees leveren. De dieren die op zo'n 'plant' eindigen, zijn veelal gekocht op lokale paardenmarkten. Ze worden na aankoop eerst vetgemest op 'feedlots' voordat ze doorgaan naar de 'plant'.
Iedereen die in de VS met een paard/pony naar de markt gaat, wordt gewaarschuwd voor zgn. 'killer-buyers'. Dit zijn mensen die door de 'plants' worden betaald om op markten dieren goedkoop op te kopen. Je loopt als verkoper van een leuke pony voor een klein prijsje potentieel het risico deze aan zo iemand te verkopen na een mooi smoesje van 'pony voor mijn dochtertje' oid. Er bestaan netwerken van paardenliefhebbers die markten bezoeken met als enig doel deze 'killer-buyers' te identificeren en hoger te bieden om hun handel te verstoren.
Dat je als Amerikaan met een jong en ziek paard geen andere optie zou hebben dan het dier in te laten slapen en het mogelijk te zien vechten daartegen, is ook bull. Nee, je kunt er idd niet mee naar zo'n 'plant' en zeggen doe die maar de kogel. De 'plants' nemen niet van particulieren af, alleen in bulk. Wie echt een probleem heeft met inslapen om wat voor reden dan ook (hoewel dat niet veel zal voorkomen), kan altijd het heft in eigen hand nemen en het dier zelf de kogel geven (of laten geven). Zoals we allemaal weten is particulier wapenbezit in de VS een grondwettelijk recht dat door velen nog omarmd wordt.
Zo. Da's een heel verhaal, maar misschien dat het eea een beetje in perspectief kan plaatsen.
merrietje schreef:Maar paarden slachten mag niet en koeien wel?
MysticTinker schreef:Ik vind het prima dat er geen slachterijen meer zijn daar.
Mijn dierenarts heeft jaren in Amerika gewerkt, en hij heeft daar veel paarden een spuitje gegeven, hij heeft ook al vaak verteld dat er bijna nooit paarden zijn die vechten ertegen, ook de jonge paarden niet. Ze krijgen eerst een spuitje waardoor de slaperig worden, dan een waarvan ze echt in slaap vallen (of een hogere dosis van die eerste) en dan de dodelijke spuit. Merken er dus niks van.
Hier in Nederland wordt vaak gezegd: paarden eten is normaal, amerikanen zijn gek.. Maar als je in China komt, en daar staat hondenvlees op het menu, dan wordt gezegd dat chinezen gek zijn omdat ze honden eten.. Wie is er nu gek?
Ik vind het allemaal hetzelfde, ik eet dus ook helemaal geen vlees.
Marloez schreef:Gaan ze dan ook alle andere slachterijen sluiten? Of slachten ze alleen paarden zo barbaars. Of zijn paarden wel zielig en koeien niet..
Chely schreef:@ jessy, goed verhaal toch vraag ik me nog iets af......als die 'plants' daar illegaal waren, waarom sluiten ze de 'plants' dan niet op basis van illegaliteit ipv verbod op slachten van paarden. Zeg dan: jullie zijn illegaal bezig sluit jullie deuren maar laat ruimte voor bedrijven die het wél goed & humaan doen.
Chely schreef:ook zeg je dat er in veel staten een verbod is op het eten van paardenvlees, maar hoe zit dat dan in de staten waar het niet verboden is. De mensen in die staten die paardenvlees willen eten zullen het gaan importeren. De kans dat het vlees dan komt uit landen waarin de omstandigheden van slachten nog erbarmelijker zijn is ontzetten groot. Voor deze mensen bied de overheid alleen maar een slechter alternatief.
Chely schreef:* ik blijf amerika een raar land vinden, miljarden uitgeven aan oorlog terwijl misschien wel de helft van het land in armoede leeft...daarnaast (om even terug te komen op het onderwerp) de gedachte dat het ene dier meer waard is dan het andere. *
Halina schreef:Ik begrijp niet waarom ze dan die zogenaamde plants alleen sluiten en de rest die wel fatsoenlijk paarden slacht, open laten.
Ik vind ook dat je een keuze moet hebben in de dood van je paard.
Inky_devil schreef:Halina schreef:Ik begrijp niet waarom ze dan die zogenaamde plants alleen sluiten en de rest die wel fatsoenlijk paarden slacht, open laten.
Ik vind ook dat je een keuze moet hebben in de dood van je paard.
Als ik het zo hoor is het ook mogelijk je paard gewoon te laten schieten.
Op animal planet heb ik het al meerdere keren dierenarsten zien doen. als het goed ik heb ik het nog op video.