Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:29

roosje: Ja maar daar hoeft een paard niet onder te leiden lijkt mij. En in de randstad zijn toch ook pensionstallen?

leonoor: Dan is je hengst dus neit sociaal opgevoed, jusit door deze wet worden dat soort dingen dus voorkomen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:30

roosje84 schreef:
En over de ruimte, in de randstad is dat vaak ver te zoeken Knipoog

Beter zoeken of geen paard nemen als je hem niet kunt bieden wat hij nodig heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:31

Fleurtje100 schreef:
Allemaal leuk en aardig maar laten we even realistisch worden.
Vroeger hielden wij ook een paard alleen op een halve hectare op de wei van mijn opa en oma. Wij hadden een paard maar de achterburen hadden ook een paard. Ze stonden niet samen maar wel dagelijks de hele dag naast elkaar in een aparte wei.
Dat zou dat niet mogen volgens de wetgeving, want wij hielden als paardenhouder maar één paard. Fout: niet leuk voor het paard!
Maar de varkenshouder om de hoek mag wel zijn biggetjes onverdoofd castreren, ze in kleine hokjes proppen zonder daglicht en ze vetmesten en dan vervolgens slachten? Beetje krom!
Dat er maar eerst eens aan andere misstanden wordt gewerkt en daar eens onderzoeken naar worden gedaan. Vind dit zo meten met 2 maten net als de actie 'Paard in je kroket' van Wakker Dier.

Dus omdat er andere dingen zijn die niet optimaal zijn, hoeft er bij de paarden ook maar niets veranderd te worden?
Is dat niet een beetje kop in het zand steek methode? Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:31

Maar ik denk echt niet dat iedereen dan twee paarden moet kopen, maar dat wel iedereen dus een maatje bij zijn paard moet zetten, dat zijn twee heel verschilleden dingen.

Het is nooit haalbaar als iedereen twee paarden moet hebben, maar een maatje vinden is voor iedereen mogelijk.

domegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:32

roosje84 schreef:

Voorlopig gaat het wel over een wetsvoorstel in Denemarken he Cool

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:33

Fleurtje100 schreef:
Vroeger hielden wij ook een paard alleen op een halve hectare op de wei van mijn opa en oma. Wij hadden een paard maar de achterburen hadden ook een paard. Ze stonden niet samen maar wel dagelijks de hele dag naast elkaar in een aparte wei.
Dat zou dat niet mogen volgens de wetgeving, want wij hielden als paardenhouder maar één paard. Fout: niet leuk voor het paard!
Maar de varkenshouder om de hoek mag wel zijn biggetjes onverdoofd castreren, ze in kleine hokjes proppen zonder daglicht en ze vetmesten en dan vervolgens slachten? Beetje krom!

De oplossing voor beide ligt in keuzes... als jij wat voor de varkens wilt doen kun je kiezen voor biologisch vlees, en als je wat voor het paard wilt doen, kun je zorgen voor paardvriendelijke leefomstandigheden.
Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje het afschuiven van je eigen verantwoordelijkheid...

Roselie

Ja dat is wel waar Karoliena maar toch ik ken ook paarden die ook prima in hun eentje kunnen staan

Roselie

domegra schreef:
roosje84 schreef:

Voorlopig gaat het wel over een wetsvoorstel in Denemarken he Cool

Weet ik wel maar toch als het ooit in NL gebeurd bedoelde ik!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:34

roosje84 schreef:
Ja dat is wel waar Karoliena maar toch ik ken ook paarden die ook prima in hun eentje kunnen staan

Ja maar dat wil niet zeggen dat ze zich niet nog beter voelen met een soortgenoot, een paard alleen houden zonder contact met andere paarden vind ik echt totaal neit kunnen, dan moet iemand maar geen paard nemen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:35

roosje84 schreef:

Nee, zo prima is dat dus niet... volgens dit onderzoek.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:35

Mijn paard stond op zijn vorige stal ook alleen in een uitloop. Hij kon wel dagelijks andere paarden zien, ruiken en tasten maar hij voelde zich prima hoor!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:36

karoliena schreef:
roosje: Ja maar daar hoeft een paard niet onder te leiden lijkt mij. En in de randstad zijn toch ook pensionstallen?

leonoor: Dan is je hengst dus neit sociaal opgevoed, jusit door deze wet worden dat soort dingen dus voorkomen.

Complete nonsense! Hij is een groep met ruinen opgegroeid! Echter beschouwt hij tegenwoordig ruinen als concurrent en als die niet vluchten na een bedreiging (wat niet kan, want er staan hekken rond een wei), valt hij aan!

Vergeet niet dat mijn hengst dekt, zijn merries op dit terrein ontvangt en het dus als zijn territorium ziet?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:36

Shanna16 schreef:
Jep, ik kan me er ook wel in vinden. Al zit ik dan nog te dubben wbt goedgekeurde hengsten, of dat nu allemaal goed zou gaan betwijfel ik.

Ik zie alleen paarden als Salinero en Kigali niet lekker de wei in gaan samen met andere paarden... Haha!

Als ik het me goed kan herinneren staat Bonfire altijd samen met een shetruin buiten, ik neem aan dat ook Salinero samen met een maatje naar buiten gaat.

Verder ben ik van mening dat als een paard vanaf zijn geboorte gewend is om in een kudde te lopen en ook zo verder opgroeit, prima met andere paarden/pony's kan staan in zijn volwassen leven, dit geldt ook voor hengsten. Iedere hengst is weer anders, soms is het beste om 1 of 2 merries die door hem gedekt zijn als maatje aan te bieden, soms een ruin en ik ken ook dekhengsten die buiten het dekseizoen gewoon samen in de paddock staan. Bescherming van je investering is belangrijk, maar een ongelukkig paard zal niet optimaal presteren....

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:37

Natuurlijk zijn er pensionstallen maar er is hier wel gebrek aan land etc

Achterom

roosje84 schreef:
Mijn paard stond op zijn vorige stal ook alleen in een uitloop. Hij kon wel dagelijks andere paarden zien, ruiken en tasten maar hij voelde zich prima hoor!

dus dat heeft hij jou verteld?
Wat een bijzonder paard was dat dan, dat hij kon praten Haha!

LADPR

Leonoor: Die van mij dekt ook, ik heb nog nooit een hengst meegemaakt die altijd met soortgenoten staat en dan ineens nadat hij een keer gedekt heeft andere gaat aanvallen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:39

Laat het maar snel naar nederland komen!!
Ben blij dat hier nu iemand aandacht aan besteed.

Betreft de ruimte... het is natuurlijk wat voor opvatting je daar over hebt.
Ik heb iets minder dan een hectare aan land en heb daar 3 paardjes op staan.
Ik vind het belangrijker dat een paard 24/7 buiten kan lopen en zijn eigen keuze heeft om op stal te staan.
Verder hebben ze een onbeperk-hooi-eten-voederhok.

marleenn

Nado schreef:
Shanna16 schreef:
Jep, ik kan me er ook wel in vinden. Al zit ik dan nog te dubben wbt goedgekeurde hengsten, of dat nu allemaal goed zou gaan betwijfel ik.

Ik zie alleen paarden als Salinero en Kigali niet lekker de wei in gaan samen met andere paarden... Haha!

Als ik het me goed kan herinneren staat Bonfire altijd samen met een shetruin buiten, ik neem aan dat ook Salinero samen met een maatje naar buiten gaat.

Verder ben ik van mening dat als een paard vanaf zijn geboorte gewend is om in een kudde te lopen en ook zo verder opgroeit, prima met andere paarden/pony's kan staan in zijn volwassen leven, dit geldt ook voor hengsten. Iedere hengst is weer anders, soms is het beste om 1 of 2 merries die door hem gedekt zijn als maatje aan te bieden, soms een ruin en ik ken ook dekhengsten die buiten het dekseizoen gewoon samen in de paddock staan. Bescherming van je investering is belangrijk, maar een ongelukkig paard zal niet optimaal presteren....

Bonfire staat inderdaad met een pony buiten maar Salinero niet.
Hij wordt alleen aan de hand gestapt en gereden, omdat hij niet in de molen en in de wei kan..

Roselie

Wendy schreef:
roosje84 schreef:

dus dat heeft hij jou verteld?
Wat een bijzonder paard was dat dan, dat hij kon praten Haha!

Gelukkig ken ik mijn paard al 10 jaar dus ik weet wel beter
En btw hij was nooit ziek, zag er gezond uit(en was die ook, da heeft hem nagekeken)en was altijd opgewekt/ vrolijk

Poosje81

karoliena schreef:
Leonoor: Die van mij dekt ook, ik heb nog nooit een hengst meegemaakt die altijd met soortgenoten staat en dan ineens nadat hij een keer gedekt heeft andere gaat aanvallen.

Dan mag je hier eens komen kijken! Per 1 april ga ik veranderen van pensionstal. Mijn hengst heeft vanaf 4 maanden op de huidige gestaan en kon met 2 jaar al niet meer bij de ruinen.

De nieuwe stal (eigenaar ervan) wil hem buiten het dekseizoen bij de jonge ruinen gooien. Misschien dat verandering van terrein hem goed doet en dat het dan wel kan.

Overigens, stallen naast en in de trailer met een ruin is geen probleem.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:41

Wendy schreef:
Fleurtje100 schreef:

De oplossing voor beide ligt in keuzes... als jij wat voor de varkens wilt doen kun je kiezen voor biologisch vlees, en als je wat voor het paard wilt doen, kun je zorgen voor paardvriendelijke leefomstandigheden.
Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje het afschuiven van je eigen verantwoordelijkheid...

Dit gaat om overheidsbeleid niet om wat voor vlees ik als persoon koop (wat overigens meestal biologisch is). Ik als persoon kan niet de bioindustrie veranderen in mijn eentje, de overheid wel. De Deense overheid kan imo beter tijd steken in de zaken waar het écht misgaat. De paardensport neem zelf voor een groot deel als zijn verantwoordelijkheid met discussies over de happy atlethe en er zijn ontzettend veel cursussen/ boeken etc. over hoe je het beste paardvriendelijk met je paard omgaat. Hier liggen naar mijn idee niet de grote knelpunten in het dierenwelzijn, en ik vind het jammer dat daar dan niet de aandacht naar uitgaat.

LADPR

leonoor: Dan is die van jou inderdaad de eerste, hihihi, ehb ej gewoon een patsertje, haha. Meestal als ze zich zo gedragen zijn ze neit aan soortgenoten gewend.

Achterom

roosje84 schreef:
Gelukkig ken ik mijn paard al 10 jaar dus ik weet wel beter
En btw hij was nooit ziek, zag er gezond uit(en was die ook, da heeft hem nagekeken)en was altijd opgewekt/ vrolijk

En heeft hij al die tijd alleen gestaan?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:42

Nee niet de hele dag. HIj stond wel alleen in de nacht maar overdag zag, rook hij andere paarden. En hij stond regelmatig(lees bijna elke dag)bij andere paarden.Maar hij kon ook prima alleen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:43

Die paarden ken ik ook roosje
Maar toen ze dan toch samen kwamen staan, lekker veel buiten, werden ze nog blijer.
Wat dan ook de eigenaar niet verwacht had.