Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:01

er moet blijkbaar wel iets gebeuren, het is ook erg als er te weinig voedsel is, dan hongeren een deel van de paarden uit..
maar zomaar lukraak schieten zoals die ene site laat zien, dat is natuurlijk te idioot voor woorden, echt erg voor die paarden.

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:04

karin1985 schreef:
aartlover schreef:
Ik ook Lachen Maar ik denk wel dat paarden bleven bestaan Knipoog Ze groeien telkens door he Lachen


Dat kan niet omdat de paarden daar anders nooit terecht waren gekomen. Ze zijn vroeger meegenomen door de westerlingen (net als de paarden in amerika) en alle brumbies zijn net als mustangs nakomelingen van paarden die ze toen hebben vrijgelatemn omdat:
ze niet mee terug konden nemen
niet meer konden gebruiken
de ow wat zielig wees vrij gedachte etc
Dus; geen mensen : geen brumbies : geen mustangs. en een heleboel andere problemen minder



ow zo! Ik dacht dat je bedoelde dat paarden helemaal niet meer hadden bestaan. Maar idd daar misscihen niet nee..

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:04

aartlover schreef:
Mensen waren vroeger jagers omdat ze bijna niks anders hadden. Ze aten dieren enzovoort. Maar nu is er zoveel meer enze blijven het maar eten. Dus of wij jagers zijn... hmm nee. Zeker niet want ik ben GEEN JAGER Knipoog


jij bent een jager door keuze (ook zoiets mensenlijks) maar vanuit de natuur ben je gewoon een omnivoor, je lichaam heeft van alles wat nodig (alleen zijn wij tegenwoordig zo slim dat we alles anders kunnen maken - weg balans)

pompompom

Berichten: 765
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:52

ik vind het niet erg dat die paarden worden afgeschoten. waarneer er overschot is verwoesten ze hele natuurgebieden en hongeren ze uiteindelijk zichzelf uit, en daarnaast vlees van een "wild" paard is toch heel wat diervriendelijker als die varkens koeien enz. die wij hier ophokken op een vierkante meter.

Stef_Rashidi

Berichten: 102
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:01

griebels schreef:
Mijn mening ook Ja
Vangen en ergens anders een groep uitzetten waar wel nog ruimte is Ja


Ben ik het ook helemaal mee eens.
Snap dat er een overschot is maar zomaar afschieten vind ik ook geen optie

fiandor
Berichten: 837
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:03

vangen en ergens anders weer uitzetten vind ik het beste!
In China is er toch ook een teveel aan mensen? Daar schieten ze toch ook geen mensen neer omdat het er te veel zijn

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:06

pompompom schreef:
ik vind het niet erg dat die paarden worden afgeschoten. .


Stel dat het een paard is wat je kent. of paarden die je kent.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:18

Afschieten vind ik ook niet echt een optie. Ik kan de denkwijze ergens wel volgen maar ik betwijfel of het niet diervriendelijker is om veulens (18 maand oude dan) bij hun moeder weg te halen (wat in de westerse bijna elke dag gebeurt dus ga niet zeiken dat het zielig is want jij zit hoogstwaarschijnlijk dagelijks op een knol die bij zijn of haar moeder weg gehaald is Knipoog ) om ze op te leiden tot rijpaarden. Of gewoon gezelschapsdieren oid.

'onze' veulens worden toch ook op drie jaar uit hun kudde weg gerukt als ze van de opfok gehaald worden?

pompompom

Berichten: 765
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:32

tuurlijk scheit je niet je eigen paard af, maar je schiet ook niet je eigen varkentje, schaap of weet ik veel af.

maar in nederland worden de koniks ook afgeschoten en opgegeten als er te veel van zijn. ik ben zelf trouwens vegetarier. maar ik vind dat veel minder zieleig als waarneer je opgehokte beestjes gaat eten. je wil niet weten wat er allemaal in de bio industrie gebeurt. als ze dan dieren afschieten die hun leventje heerlijk van de vrijheid hebben kunnen genieten vind ik dat veel minder zielig.

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:08

pompompom schreef:
tuurlijk scheit je niet je eigen paard af, maar je schiet ook niet je eigen varkentje, schaap of weet ik veel af.

maar in nederland worden de koniks ook afgeschoten en opgegeten als er te veel van zijn. ik ben zelf trouwens vegetarier. maar ik vind dat veel minder zieleig als waarneer je opgehokte beestjes gaat eten. je wil niet weten wat er allemaal in de bio industrie gebeurt. als ze dan dieren afschieten die hun leventje heerlijk van de vrijheid hebben kunnen genieten vind ik dat veel minder zielig.


Ik zou het ook echt niet kunnen maar met : stel dat het een paard is wat je kent. bedoel ik mee dat als je het kent vind je het opeens wel erg Knipoog

pompompom

Berichten: 765
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:12

tuurlijk vind ik het dan erg, het is heus niet zo dat ik het leuk vind voor die paarden dat ze dood gaan of zo. Ik vind alleen dat bij zon dier de lijdensweg veel minder groot is als bij een opgehokt dier uit de bioindustrie. dus vind ik het beter dat ze die op eten als bioindustrie dieren.
Je kan ook de natuur zn gang laten gaan, dan sterven de zwakke dieren van de honger of worden door andere dieren gevangen en gegeten.
en herplaatsen kan natuurlijk ook nog, maar dan zit je over een aantal jaren toch weer met het zelfde probleem, dan krijg je daar ook overschot. dus als het netjes word gedaan, en de oudere en zwakkere dieren er uit worden gezocht en afgeschoten, ben ik daar niet op tegen.

Athiinaa
Berichten: 124
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:17

Sjoert schreef:
http://www.horses.nl/rs/appl_php/newssh ... =2&id=5446
horses.nl

Dierenrechten-organisaties in Australië roepen op om wereldwijd druk uit te oefenen op de regering van hun land om te voorkomen dat er massaal brumby’s afgeschoten gaan worden. Brumby’s zijn de wilde paarden van Australië en in bepaalde gebieden, met name in Queensland en het Northern Territory, lopen er te veel. In november vorig jaar zouden er in Queensland 200 worden afgeschoten vanuit helikopters, maar dat plan verdween in de ijskast nadat er veel ophef over ontstond.

Afbeelding
foto: http://www.sjoert.com
Lees hier meer.


Ik snap wel dat er misschien wel teveel paarden zijn, maar doodschieten vind ik ook geen oplossing..
Misschien kunnen ze ergens anders geplaatst worden.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:59

Njah weet je, als we de keus aan de paarden zouden laten weet ik zeker dat ze liever afgeschoten worden.
Tuurlijk is het zielig en hartstikke erg, maar ik vind het wel de beste oplossing.
Bedoel, je doet een paard er geen plezier mee om op te sluiten en in te rijden. (Tenminste een paard dat in het wild is geboren en opgegroeit.)
Echt geloof me, geef het paard de keus en die had ook voor het afschieten gekozen.

fransie

Berichten: 269
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:00

ja zou dat geen oplossing kunne zijn

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:26

Visconti schreef:
Wat is hier belachelijk aan? In hoeverre is het eerlijk om een paard dat zijn hele leven in het wild geleefd heeft te gaan verkassen, of te beleren. Dat is zeer stressvol voor zo'n paard, en imo niet eerlijk. Een paard dat gewoon zijn hele leven in het wild heeft kunnen lopen, heeft volgens mij een super leven gehad en ik denk dat het beter is om hem dan gewoon af te schieten zodat de rest van de populatie goed in stand kan worden gehouden dan ze te gaan verkassen.

En is er überhaut wel plek voor deze paarden om ze ergens anders onder te brengen waar ze nog aan hun natuurlijke behoeftes kunnen voldoen? Vergeet niet dat dit niet onze huis tuin en keuken paardjes zijn, en ik ben er van overtuigt dat je deze paarden niet gelukkig maakt door ze op te sluiten en er een zadel op te leggen. En een ander natuurgebied is vaak weer totaal anders qua leefomstandigheden, en of ze het daar zullen overleven?

Zo stressloos gaat dat afschieten anders ook niet. Bovendien worden er ook veulens afgeschoten, dus 'hun hele leven' was dan ook niet zo mooi en lang in de vrije natuur.

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:00

hoop dat ze er samen uitkomen en de paarden ergens anders uitgezet kunnen worden.

MiJn_PaArDjE

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: België !

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:34

Idd, ben het eens met marloez. Zie je ze al in volle galop wegrennen en terwijl wordt er naast/voor (kortom rond) je een veulen neergeschoten en daar stuikelt dan nog eens een paard over, breekt zijn been... Is misschien vergezocht maar wel de realiteit. De leider wordt in zijn been geschoten en zal dus ook geen leider meer zijn en zijn "verdere leven" leiden. Uitzetten vind ik ook nog een oplossing.

fiandor
Berichten: 837
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:38

ik vind ook dat je kunt toch niet kiezen of een paard wel of niet door mag leven? Dat regelt de natuur zelf wel. En dan zullen er helaas paarden dood gaan maar zo is de natuur. En ik vind niet dat wij mensen dat kunnen bepalen!

Caesar
Berichten: 9320
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:59

fiandor schreef:
ik vind ook dat je kunt toch niet kiezen of een paard wel of niet door mag leven? Dat regelt de natuur zelf wel. En dan zullen er helaas paarden dood gaan maar zo is de natuur. En ik vind niet dat wij mensen dat kunnen bepalen!


Dus jij vind, kortgezegd, dat als er een overschot is, en de "beperkte" natuur het niet meer aan kan, er maar paarden dood moeten gaan door verhongering of ziekte-uitbraak? Dan is het taak voor de mens om in te grijpen. Net zoals jagers met konijnen en gevogelte doen. Puur omdat een paard gevoeliger ligt, mag er niet afgeschoten worden. Maar het moet wel realistisch blijven... ik zal hier best mensen mee over me heen krijgen. Maar het is niet zo simpel. Ze moeten dan een fokprogramma uitzetten oid, waarmee ze alle hengsten castreren zodat er geen jong spul meer bijkomt en de groep vanzelf slinkt. Maar tot die tijd (want over hoeveel praat je) moet er wel een oplossing gevonden worden...

Er zijn natuurlijk meningsverschillen, maar als de keuze is of verhongeren (zwakke, jonge dieren het eerst de dupe) of afschieten van de wat oudere dieren, kies ik voor het laatste. Konijnen kun je ook niet zomaar ergens uitzetten, want daar gaan ze rustig verder, en dan praat je gewoon over uitstel van executie nmi.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:01

fiandor schreef:
ik vind ook dat je kunt toch niet kiezen of een paard wel of niet door mag leven? Dat regelt de natuur zelf wel. En dan zullen er helaas paarden dood gaan maar zo is de natuur. En ik vind niet dat wij mensen dat kunnen bepalen!

Klinkt stom, maar zowel paarden als mensen breiden uit en de mensen gaan voor. Dus de paarden worden afgeschoten. Kunnen ze niet aan de natuur overlaten, want anders loopt de wereld straks over. Sh*t happens. Als er herten afgeknald worden, wordt er niet zo moeilijk over gedaan.

loulou

Berichten: 14814
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:16

het afschieten op zich zou ik nog niet eens zo'n probleem vinden. mits dit op een nette manier word gedaan.

maar als je in een helikopter boven een galopperende kudde hangt dan zien die mannen echt niet wat de oude/zwakke dieren zijn. hoogstwaarschijnlijk zijn het ook nog eens mensen die geen verstand van paarden hebben. ze hebben misschien nog nooit gehoord van rangorde in een kudde ed.
ook is zo'n paard waarschijnlijk niet meteen dood. hij wordt geraakt, valt neer en blijft leven. als ze het vanaf de grond konden doen, dan kun je zo'n beest meteen goed doodschieten. uit een helikopter lijkt me dit haast niet te doen.

MiJn_PaArDjE

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: België !

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:46

Dat vind ik ook, als er herten/konijnen/vogels... worden neergeschoten dan worden ze ook in een keer gedood en lijden daardoor dus niet/niet lang. Ik woon daar niet dus weet niet hoe het daar zit en vind afschieten iets of wat drastisch maar als het echt niet anders kan... Maar zomaar wat uit een helikopter in het rond schieten met als motto en doel "iets raken is goed!" Waardoor er dus VELE (echt meer dan je denkt) eindigen als de eerder geplaatste link! Vind ik gewoon barbaars! En wij kennen ze niet maar die paarden kennen elkaar wel, schieten ze inneens naast je je kind/broer/zus/vader/moeder... neer en dit wil zelfs niet zeggen dood! En nee ik ben geen penny of overdreven naturist die geen mugje zal doden maar ik ben ook geen jager!

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:47

Citaat:
griebels schreef:
Mijn mening ook
Vangen en ergens anders een groep uitzetten waar wel nog ruimte is


Die groep plant zich ook weer voort en binnen een aantal jaar zal dat gebied ook overbevolkt zijn.

Het is de schuld van onze voorvaderen dat de aussies met een overschot aan paarden zit.
Het paard in australie is net als het konijn, de kat(bedreiging voor inheemse vogel soorten en andere veld diertjes), en de possum een uitheems dier die schade aanricht aan de natuur.

Ben er geweest en heb wel degelijk schade gezien en verhalen gehoord van mensen die daar wonen . Bepaalde diersoorten komen niet of bijna niet meer voor.

Every dead possum is a good Possum!

Een uitheems diersoort zoals het paard heeft in australie geen natuurlijke vijanden zoals die buffel van die foto's wel heeft. Door die leeuwen blijft de buffel populatie in stand. Zwakke en oude dieren worden geruimd en de sterke jonge beesten blijven over om het soort in stand te houden.

Omdat de brumbie geen natuurlijke vijand heeft moeten we ingrijpen...hoe vervelend dat ook is.
Misschien is er voor de jonge dieren nog een kans als eventueel rijpaard maar dat er wat moet gebeuren is al jaren duidelijk.

Het lukraak schieten vanuit en helicopter ben ik het ook niet mee eens.
Maar kan het me wel voorstellen...vele van jullie zullen de onbegaanbare grond van de australische outback nog nooit gezien hebben.

.

xMargot

Berichten: 539
Geregistreerd: 11-02-07
Woonplaats: Onbekend

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:01

nee ik vind afschieten ook geen oplossing, ik hoop dat ze tot een betere kunnen komen

000
Berichten: 1785
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:35

ik vind dat ze een andere oplossing moeten vinden , en die zal er ook vast wel zijn Knipoog