Help er komt een paard van rechts!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Help er komt een paard van rechts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:22

griebels schreef:
Ik denk niet dat dat werkt, een paard wat bomproof is kan altijd nog eens schrikken...

Je hebt schrikken en schrikken. En daar kan je als ruiter op anticiperen. Je voelt als je paard spanning opbouwt. De beste manier imo om op een buitenrit van spanning af te komen is het paard even te laten kijken zonder dat je verder iets doet (niet belonen of straffen) en vervolgens weer de aandacht te eisen door hem dressuurmatig aan het werk te zetten. In zo'n geval zet ik een SB in van het voorwerp/de situatie af. Op die manier moet het paard werken, heeft minder tijd en gelegenheid om te kijken en je zet hem aan het been waar ie niet doorheen kan/mag springen. Als je een zweep bij je hebt pak je die ook aan deze kant en als ie wel door je been dreigt te springen tik je bij met de zweep als ondersteuning van je hulp.

Dit zijn allemaal dingen die je dus niet leert bij een ruiterbewijs; ook een van de redenen waarom ik geen voorstander ben van dit papiertje. Er wordt wel gezegd dat je je paard onder controle moet houden en dat een paard een vluchtdier is maar hoe je daadwerkelijk met een schrikreactie om moet gaan wordt geheel aan voorbij gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:23

En die ruiters zijn veel al nog niet ver genoeg om dat op te kunnen lossen

Net wat je zegt sb ergens langs, maar dat kennen veel 12 jarige echt nog niet en hun paarden ook niet Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:35

En mijn paard ook niet Schijnheilig

Ik zat op een jong paardje wat wel al dagelijks langs een 80km weg liep naar de bossen. TOen er een vriend langs gereden kwam en zag dat ik het was toeterde hij (niet wetend dat paarden kunnen schrikken) Hij toeterde toen hij naast me reed, zat zo'n 2 meter tussen. Gelukkig schrok mijn hittepetit niet, maar wat als hij dat wel had gedaan. DAn had ik in een diepe sloot met dat paardje gelegen!

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:03

Het is inderdaad lastig om een paard in te schatten. Dan schrikken ze wel en dan weer niet.
Ik rij ook bij mensen thuis (particulier). Eerst konden we nog altijd over een weggetje richting de bos. Weinig verkeer, wat wil je nog meer. Helaas is dit niet meer het geval, doordat de nieuwe snelweg er komt. Deze weg is nu doormidden gehakt als het ware. Er is nu een afslag aangelegd. We moeten, als we de bos op willen, helemaal omrijden. Hier komen we dan ook bij rotondes enz. Ik heb zelf wel vaker gemerkt dat sommige automobilisten geen enkel idee hebben wat een paard kan doen.
Zo komt me het 'voorzichtig voorbij rijden en dan wegscheuren' bekend voor. Ook achter je blijven hangen en niet voorbij rijden is ook wel eens gebeurd. Het paard voelt zich dan een beetje achternagezeten en gaat harder lopen...
Dit zijn allemaal dingen waar een papiertje niks aan kan doen. Je kent een paard nooit helemaal, je weet nooit wat ie gaat doen en hoe die reageerd op bepaalde dingen.
Van de ene kant vind ik het ruiterrijbewijs wel weer goed. Maar een ding zouden ze wel toe kunnen voegen, de ruiter technieken en meer tips geven hoe je moet handelen als je een paard voelt heet/bang worden.

Zo vind ik dit artikel/actie super! Ja
Ik vind niet dat alleen de ruiters op moeten letten, maar dat de automolisten de gevolgen moeten weten wat er kan gebeuren.
Beiden moeten dus weten wat er kan gebeuren en wat je moet doen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:42

hoop erg dat ze het onderzoek niet aan gaan pakken als een legitimatie om een ruiterbewijs in te voeren. Dit is alleen maar een kostenpost voor organisaties meer niet. Het verhoogd de veiligheid voor geen meter. Een leeftijdsgrens dat je onder begeleiding naar buiten mag zie ik wel zitten. Maar laat dat ruiterbewijs a.u.b. achterwege. Je kan met een auto een slip cursus volgen maar moeilijk met een paard een situatie nabootsen waarin een paard ervan door gaat. Ik denk dat er alleen aan de kant van andere weggebruikers wat gevraagd kan worden maar verder niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:48

Nicolle_ schreef:
Zo vind ik dit artikel/actie super! Ja
Ik vind niet dat alleen de ruiters op moeten letten, maar dat de automolisten de gevolgen moeten weten wat er kan gebeuren.
Beiden moeten dus weten wat er kan gebeuren en wat je moet doen.

hier ben ik het helemaal mee eens. laat niet alleen de ruiters,maar ook de automobilisten er meer over leren. hoe vaak ik al wel niet heb gehad dat men levensgevaarlijk hard en dicht langs mijn paard voorbijscheurde, zelfs als overduidelijk was dat er een klein kind van 7 of 8 jaar op reed, dan denk ik ik echt heel wat lelijke dingen en heb ik flink wat verwensingen voor die persoon in de auto.
het is al zelfs zo dat als ik merk dat een van de paarden raar gaat doen en we een auto zien aankomen, we juist eerst expres midden op de weg gaan rijden om de auto te laten afremmen, want met de hand aangeven werkt heel vaak gewoonweg niet meer.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:10

Ik heb ook wel vaker het gebaar gemaakt 'niet zo hard' en dan scheuren ze je nog net zo hard voorbij.
Ook is er nog een weg die we moeten volgen om bij de bos te komen. Die weg is op het eerst stuk recht, maar daarna gaat ie in een bocht naar links (waardoor je vanuit de andere kant niet kunt zien wat er aankomt). Daar staan ook nog 's bomen waardoor je niet kan zien wat er aankomt.
Op die weg word echt abnormaal hard gereden! Mijn pap scheurt daar ook zo hard, ik zeg ook altijd tegen hem: " hier niet zo hard, want je weet niet wat er om de bocht aankomt". Dit zeg ik tegen hem omdat ik me er zelf ook aan stoor en dan vind ik het wel zo fantsoenlijk om daar ook zachter te rijden.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:19

Kheb gekeken gisteren, goed dat er aandacht aan besteed werd!

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:30

liza van loon schreef:
Kheb gekeken gisteren, goed dat er aandacht aan besteed werd!

Ik heb het helaas gemist!
Had verjaardag... Scheve mond

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:37

Ik heb het ook gezien. Vind het erg goed dat er aandacht aan word besteed!!

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:32

idd super dat ze hier aandacht aan besteden!
ik heb al vaak dingen meegemaakt, waarvan ik echt dacht 'hoe halen ze het in hun hoofd om dat te doen??!'
mijn paard is echt supersuper verkeersmak, en ben erg trots op hem. (jaja een paard blijft een vluchtdier!, maargoed)
bijvoorbeeld:
laatst een motorrijder, we rijden op een hele lange weg en zien hem op de kruissing stoppen om een kaart te lezen en hij kijkt even naar ons (!!) start de motor weer, geeft plankgas ons voorbij keihard! en als hij ons voorbij is rijdt hij pas langzamer
-auto's die als ze je inhalen even extra gas geven of toeteren.
-op een halve meter/meter inhalen naast je. Slapen
ahh wordt er soms echt gek van Boos! Ach gut

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:42

vorige week nog,we waren aan het mennen,mn paard is altijd huiverig als een auto bij hem blijft " hangen"
een auto stopt naast ons,om de weg te vragen,ik stuur mn paard er braaf langs,hij was wel kijkerig,geef haar vluchitg antwoord,en vertel netjes dat mn paard dit niet zo prettig vind,dus ik liever door rijd,vervlogens geeft ze expres gas,en slipt ff lekker door de berm,er vandoor

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:13

Goed artikel (en eindelijk dat er aandacht voor komt)
Niet weten hoe je er mee om moet gaan (voor de ruiter zowel voor de auto's) is het grootste gevaar. Zoals bijv de goedbedoelde toeter.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 16:48

Ik vond het best een goed stukje, heel kort.. mja.

En hij was maar heel even in beeld Ach gut

Maar ik ben toch blij dat er aandacht aan word besteed!!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:59

ik heb niks in het eerste bericht gelezen dat er gister iets op de tv kwam. kan iemand mij dat vertellen? Lachen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:00

Het is natuurlijk prima dat we even stilstaan bij verkeersveiligheid. Verkeersregels zijn er ook voor mensen te paard of naast hun paard....daarnaast moet je ook werkelijk kunnen rijden, in dit geval: aanvoelen van het paard in alle stemmingen is erg belangrijk. Daarvoor is ervaring nodig en de wil om te leren. Helaas...ik zie zoveel mensen met paarden de weg opgaan, die geen idee hebben van het wezen paard....Een cap op? Nee... dan gaat mijn haar in de war....of het staat stom...
Kom op! Wij paardenmensen moeten ons ook hierin van onze beste kant laten zien. Zorg dat je goed voorbereid de weg opgaat. Ken de regels. Zorg voor je eigen veiligheid en voor die van je paard.

TIP voor maneges e.d.: Geef ook eens wat theorielessen en verkeerslessen voor de ruiter/amazone

Ik ben geen voorstander van een verplicht ruiterbewijs. Misschien iets voor echte beginners,maar niet voor mij.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 18:02

geluksvogel schreef:
ik heb niks in het eerste bericht gelezen dat er gister iets op de tv kwam. kan iemand mij dat vertellen? Lachen

Gisteren was mijn vriend te zien bij Hart van NL ivm zijn onderzoek Lachen

Misschien kan je het nog terugzoeken op de site.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:42

Dinopino schreef:
hoop erg dat ze het onderzoek niet aan gaan pakken als een legitimatie om een ruiterbewijs in te voeren. Dit is alleen maar een kostenpost voor organisaties meer niet. Het verhoogd de veiligheid voor geen meter. Een leeftijdsgrens dat je onder begeleiding naar buiten mag zie ik wel zitten. Maar laat dat ruiterbewijs a.u.b. achterwege. Je kan met een auto een slip cursus volgen maar moeilijk met een paard een situatie nabootsen waarin een paard ervan door gaat. Ik denk dat er alleen aan de kant van andere weggebruikers wat gevraagd kan worden maar verder niet.

Oh, die kans zit er dik in hoor... als de overheid eenmaal ergens geld ruikt! Boos!
Bovendien... je hebt een knol onder je kont, kun je dit vast ook wel betalen... Misselijk

Heb de uitzending gezien, maar vond dat het meisje aan het woord iets genuanceerder had kunnen zijn met sommige uitspraken. Heb zo even geen voorbeeld, daar de toon me meer bij is gebleven dan het werkelijk gezegde Bloos Lof voor je lef om met je hoofd op TV te komen en voor je kalmte; ik ben inmiddels dusdanig fed up met andere weggebruikers, dat ik ze waarschijnlijk publiekelijk een veeg uit de pan had gegeven.

Armgebaren helpen wel, moet ik zeggen. Automobilisten die ik tot het verminderen van snelheid maan, doen dit over het algemeen ook wel, waarvoor ik ze ook uitvoerig bedank. If u can't beat them, join them Knipoog Mensen zijn over het algemeen toch al niet zo dol op ruiters, vast van mening dat we allemaal rijk en arrogant zijn, maar het is inderdaad ook een stukje onkunde, hoewel ik dat geen excuus vind. Zou een mooie boel worden als we het daar op gooien!

Wielrennens mogen wat mij betreft sowieso acuut de sloot inrijden; ik scheer ze echt niet allemaal over 1 kam, maar wat een aso's zeg! Komen gerust met 50 km/u van achteren aanscheuren, liefst in een groepje van zes, om dan aan weerskanten van je paard langs te schieten. En een grote mond als je niet snel genoeg naar hun zin aan de kant gaat...! Emigreer lekker naar Frankrijk als je zo onbesuist wilt fietsen, en laat andere mensen in hun waarde Boos!

Buitenrijden vanaf een bepaalde leeftijd lijkt me geen gek idee, en anders onder begeleiding. Ach ja, eigenlijk ben ik sowieso wel voor een 'Paardenbewijs' dat je zou moeten halen alvorens aanschaf, zou een boel druk van de ketel nemen en de bal terugkaatsen naar de automobilisten maar goed, zolang dieren nog gezien worden als gebruiksvoorwerpen en wegwerpartikelen, zie ik dat niet gebeuren.

Maar ja, het zijn altijd weer die paar rotte appels die het voor de rest verpesten...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:03

Ik ben het wel met RK eens... Zo'n ruiterbewijs zegt niets, en helpt je al helemaal niet als je paard schrikt. Zelfs de beste ruiters kunnen dan de controle verliezen. Dus daar heb je niet zo veel aan imo.

Maar ik vrees dat het toch vooral ontwetendheid is en gewoon niet beseffen hoe gevaarlijk ze bezig zijn.
Zoals:
- Mensen van mijn leeftijd die expres met de scooter nog even gaan toeteren, misschien schrikt paardje wel! Die hebben er gewoon echt niet aan gedacht dat ik mijn nek wel kan breken en dat mijn paard weleens die drukke weg in paniek kan oprennen...
- Ook heb ik een keer gehad dat mijn paard ergens bang voor was, en madame in de auto het te lang vond duren, dus reed ze maar achter mijn paard door (met zo'n meter afstand en door een diepe plas met water)...
- Mensen minderen dus echt géén vaart is mijn ervaring, iig niet als je met een teken aangeeft dat ze wat langzamer moeten rijden, want ze crossen zo met 80 km/u (waar je uiteraard maar 50 mag...) vlak langs je af.
- Ik heb ook een keer gehad dat ik met paard notabene voorrang had, en persoon met auto wel vond dat hij er even voor door kon gaan, dat scheelde dus letterlijk maar een haartje of de pony was tegen de auto aangelopen.
- het gas geven als ze naast je zijn is ook heel bekend.
- Het gewoon vlak langs je afrijden, met nog geen meter afstand, is ookal bekend.

Oftewel: Ik vind het doodeng om de weg op te gaan, om eerlijk te zijn. Mijn pony is hartstikke braaf en schrikt praktisch nergens van. Maar hij zal maar eens een keer ergens voor uitwijken, nou dan zit ik dus tegen een auto aan. Ik ben ontzettend blij dat ik maar 10 meter over een weg hoef (en die weg is zo ongeveer altijd uitgestorven) om bij het bos te komen.

Nou zeg ik trouwens niet dat de paardenmensen altijd even netjes zijn, want als ik het soms hoor: In keiharde galop langs arme wandelaars afscheuren etc.

Buitenrijden zonder begeleiding pas vanaf 18 of 16 jaar, lijkt me best een goed plan eerlijk gezegd. Dan krijgen al vrij veel mensen hun rijbewijs (en met dat evt. extra hoofdstuk, weten zij dus ook voortaan hoe het moet), plus dat tegen de 18 de meesten ook wat bewuster worden van de gevaren.
Daarnaast gewoon reflecterende hestjes verplicht als de lampen buiten aan gaan op zijn minst, lijkt me ook geen slecht plan. En evt. sowieso verplichte hesjes, is ook heel redelijk.

Dat er is aan deze situatie veranderd moet worden, is wel duidelijk volgens mij.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 01:21

Elaine schreef:
Ja maar ga je op een handelsstal dagelijks met die paarden van huis?

En misschien zijn er uitzonderingen als, bij min Z1+1 hoef je maar met max 3 paarden examen te doen.

Ik noem maar een voorbeeld.

Het is jammer dat rijkunst of rijvaardigheid altijd meteen gelinkt wordt aan een bepaald niveau in de dressuur. Dat je op hoog niveau rijdt wil niet zeggen dat je beter een paard onder controle kan houden dan iemand die dagelijks renpaarden rijdt. ( ik noem maar wat )

Verder is zo'n onderzoek natuurlijk een geweldig initiatief en hoop echt dat de uitkomsten ook daadwerkelijk gebruikt zullen worden..! Ik erger me altijd weer dood aan al die mensen die t nodig vinden om met een rotvaart rakelings te passeren.
Heb t zelfs ooit eens meegemaakt dat ik een trektoch aan t begeleiden was, een tegemoet komende tractor gebaarde dat ie wat langzamer moest passeren, dit volledig negeerde en ik vervolgens over een sloot, dóór t prikkeldraad in het weiland belande, waar ik vervolgens eerst mijn paard rustig moest zien te krijgen.. Lekker dan met 14 jonge meiden achter je!!!

Overigens ga ik altijd midden op de weg rijdn als ik merk dat iemand met een noodgang aan komt rijden, zorg maar even dat je afremt voordat je me inhaalt!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 01:47

Jezelf breed maken kan ook idd een van de oplossingen zijn. Ligt ook weer aan de situatie. In het eerder aangehaalde geval van de racefietsers zet ik weleens een travers in. De kont express wat naar binnen zodat die fietsers denken dat ze elk moment een klap van het paard kunnen krijgen. Dan gaan ze er doorgaans allemaal met een wijde boog omheen. Lachen Zeker als je wat fanatiek inkomt met je been er het paard daarop reageerd door met de staart te gaan slaan. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 09:19

Nee, heeft ook niks met nivo te maken, maar dat er mensen zijn die een uitzondering zijn in het behalen zou ik wel wat vinden.
Bijv klasse 2 endurance oid mag daar van mij ook onder vallen.
Springen uiteraard
En het nivo van het rijden bij dat ruiterbewijs ook fink omhoog.

Maar nogmaals, ik zie liever geen ruiterbewijs, want het heeft geen nut.
Asociale mensen in de auto rijden ook door rood
Asociale mensen met ruiterbewijs crossen nog in galop langs iedereen heen.

Verder is de rem, net zoals een auto niet altijd even makkelijk te vinden.

Verder is het aan de ruiter om te bepalen of die denkt dat een paard redelijk de weg op kan.
Of die verantwoordelijkheid iedereen heeft?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:01

Ik voel me enigzins wat aangesproken. Als ik op een ruiterpad aan het rijden ben (endurance-training) en er lopen mensen aan, ga ik wel langzaam draven maar ik ga NIET stappen
Wel vraag ik of ik mag passeren Ja
Hun lopen immers op een ruiterpad. Wij ruiters mogen immers ook niet op andere paden komen Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:13

Dus wanneer ik op een fietspad loopt omdat de voetgangerspad in het bos te drassig is, mag jij als fietser mij ook gewoon met een onbehoorlijk tempo inhalen omdat ik immers op een fietspad loop.
@griebels ik vind die vergelijking krom. Trainen voor endurance op een openbare weg is net zo aan regels houden van fatsoen als iedere andere weggebruiker. Wil je dit ontlopen kun je het beste op een renbaan gaan trainen.

Bloos Haha! en jouw paardje kent de renbaan zo te zien.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 11-02-07 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:14

Persoonlijk ga ik altijd in stap, altijd
Vind dat gewoon bij het fatsoen van de ruiter horen.