Paarden Marrum niet naar de slacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:50

.
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Re: Paarden Marrum niet naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:52

[quote="slimmerikedit: Gister is ook gezegd dat er tenminste in Nederland niet gefokt wordt voor de slacht.... Als hij dat zou doen dan had ie echt geen paarden van ouder dan 5 jaar dus ook allemaal onzin en kiezertsbedrog door de PvdD
[/quote]

wat dacht je van fokmerries

en bij jij er ooit geweest na de winter???

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:55

sarabande schreef:
[quote="slimmerikedit: Gister is ook gezegd dat er tenminste in Nederland niet gefokt wordt voor de slacht.... Als hij dat zou doen dan had ie echt geen paarden van ouder dan 5 jaar dus ook allemaal onzin en kiezertsbedrog door de PvdD

wat dacht je van fokmerries

en bij jij er ooit geweest na de winter???

Nee, maar volgens mij rijd jij er steeds op en neer vanaf Limburg?? De DA beweert dat hij goed is voor zijn dieren en daar ga ik vanuit. Ook weet ik dat de goede man de komende jaren in de aandacht blijft staan en dat geeft me iig vertrouwen in de toekomst....

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:01

slimmerik schreef:
sarabande schreef:
Dat wrakke paarden naar de slacht gaan is een normaal verschijnsel. Hij fokt duidelijk wel voor de slacht maar zal dat nooit bekennen omdat dat not done is in Nedereland.

Maar een stel hengsten ongeselecteerd tussen merries gooien en die lekker goedkoop op een natuurgebeid, geen da kosten, geen hoefsmid of wat dan ook, dan kan je er met zon bulk inderdaad aan verdienen.
Alleen begrijp ik niet waarom hij met ongechipte paarden op een markt mag staan, of hoe hij te voor elkaar krijgt die te exporteren.

En daarom is dat allemaal gel*l over dat ongechipt zijn net als al die andere roddels...

edit: Gister is ook gezegd dat er tenminste in Nederland niet gefokt wordt voor de slacht.... Als hij dat zou doen dan had ie echt geen paarden van ouder dan 5 jaar dus ook allemaal onzin en kiezertsbedrog door de PvdD

Paarden hoeven in het buitenland niet gechipt te zijn. Dus exporteren is geen probleem. Heel veel paarden en pony's zonder afstamming hebben een paspoort maar hoeven nog steeds NIET verplicht gechipt te zijn. In 2007 moet dat voor echt IEDER paard. Weet je hoeveel keer een hengst in de hengstenwei bekapt wordt ??? Als jij niets zegt.... 0 keer. Alleen voor en na de weidegang. Een paard dat in de wei loopt breekt zijn lange tenen op een natuurlijke manier af. (bijv. in de New Forest worden ze nooit bekapt) Alleen de zielige stalpaarden met hun stalen zolen hebben hulp nodig.
Als de paarden alleen ontwormd zijn als ze het land in gaan en op een heel groot schoon stuk land lopen vallen ze echt niet dood neer van een wormeninfectie hoor. Maar waar heel veel paarden op een klein kaal landje gehouden worden loopt het vaak uit de hand. Hoe vaak worden de pony's in de New Forest ontwormd ?? Nooit!!

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:02

mooi zo! dat de paarden niet naar de slacht gaan!! Lachen

Ik vind/vond het ook belachelijk als deze paarden dat wel zouden moeten, eerst hebben ze daar zielig gestaan op een eilandje en dan als nog afgemaakt worden..

Maar, iig HEEL GEWELDIG dat de dieren NIET geslacht worden Lachen Go jij! Go jij!
Laatst bijgewerkt door Dirkje_ op 08-11-06 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:09

@Cristina
Ben het niet eens met je stelling van de hoeven. Dat zou wel zo zijn als de ondergrond uit een wisselende en harde bodem bestond, zoals in een rotsachtig berg gebied.
Maar op een kleibodem die vaak blubberig is daar slijten de hoeven niet op hoor, kijk maar eens hoeveel paarden die te lang op de wei staan en niet bekapt worden, je wilt niet weten hoe lang en verwaarloosd die hoeven zijn.
Verder zorgen uitwerpselen voor wormen, en ik zie boer Lootsma niet elke keer het land drolvrij maken hoor. Een goed gevoed paard is geen zekerheid voor geen wormen hebben.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:11

En vandaag stond er dan weer bij ons in de krant:

Golf van protest moet paarden opnieuw redden

FERWERDERADIEL - In Nederland is opschudding ontstaan nu een groot deel van de paarden die vorige week van de verdrinkingsdood werden gered binnenkort richting slachthuis moeten. Om er tot... salami te worden vermalen, een lot dat de dieren al vòòr de overstroming van hun weide wachtte. De beelden van de reddingsactie vorige vrijdag in het Friese Ferwerderadiel gingen de wereld rond en vertederden heel wat dierenliefhebbers. De politieke partij PvdD (Partij voor de Dieren) eist nu dat de geredde paarden van hun zorgeloze oude dag kunnen genieten.

Op het internet regende het gisteren reacties van verontwaardigde Nederlanders. <<Waarom doet men eerst zoveel moeite om die dieren te redden, als ze nadien toch naar het slachthuis moeten?>>, klinkt het onbegrijpend. De dieren kwamen begin vorige week in het Friese Marrum, deelgemeente van Ferwerderadiel, klem te zitten toen het stormweer het grootste deel van hun weiland blank zette. Twintig paarden verdronken, de overige honderd konden naar een hoger gelegen plekje vluchten. Pas na een spectaculaire reddingsactie werden de uitgeputte dieren vorige vrijdag gered.

Hoewel bij de paarden gevreesd werd voor een longontsteking verklaarde de dierenarts ze afgelopen weekend kerngezond. Eind goed, al goed, leek het. Tot gisteren uitlekte dat de oorspronkelijke eindbestemming van de paarden, een slachthuis in Italië, nog altijd van kracht blijft. Een groot deel van de paarden vertrekt binnenkort naar de salamifabriek, met de overblijvende dieren wil eigenaar Piet Lootsma fokken. Zo doet hij het al jaren en wil hij het nog jaren blijven doen. Nederlandse dierenliefhebbers reageren intussen woedend. Zij overstelpten het gemeentebestuur van Ferwerderadiel gisteren met telefoontjes. <<Iedereen vindt het zielig dat de geredde paarden naar het slachthuis moeten>>, zegt een woordvoerder van de gemeente. <<Veel bellers informeren of ze een paard kunnen kopen.>>
De Nederlandse Partij voor de Dieren (PvdD) eist dat de Nederlandse overheid de paarden redt. <<Nu er vanuit de hele wereld blijken van medeleven zijn gekomen voor de paarden, vinden wij het onacceptabel dat die edele dieren alsnog naar het slachthuis moeten>>, aldus de PvdD-frontvrouw Marianne Thieme. <<Die paarden verdienen het om na de geleden ellende zorgeloos van een oude dag te genieten.>>

De partij eist nu bij de Nederlandse minister van Landbouw een inbeslagname van de dieren en heeft al een noodfonds opgestart om de eventuele oude dag van de paarden te kunnen financieren. Daarnaast diende ze ook een klacht in tegen paardeneigenaar Piet Lootsma, wegens verwaarlozing van de dieren. De man talmde vorige week veel te lang om zijn dieren op het droge te brengen, tot het bijna te laat was. Volgens de PvdD was de man daarmee niet aan zijn proefstuk toe. Op de boerderij van Lootsma blijkt vroeger al verwaarloosd vee in beslag genomen. <<De betreffende achternaam komt inderdaad veel voor in onze bestanden>>, klinkt het bij de Landelijke Inspectie Dierenbescherming, waar men niet meer details kwijt wil.
Bij Lootsma zelf bleef de telefoon gisteren de hele dag onbeantwoord.

Bron: Het Laatste Nieuws (www.hln.be)

Zo. Ik kan ondertussen niet meer volgen hoe alles nu precies zit.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:16

Morgannah schreef:
@Cristina
Ben het niet eens met je stelling van de hoeven. Dat zou wel zo zijn als de ondergrond uit een wisselende en harde bodem bestond, zoals in een rotsachtig berg gebied.
Maar op een kleibodem die vaak blubberig is daar slijten de hoeven niet op hoor, kijk maar eens hoeveel paarden die te lang op de wei staan en niet bekapt worden, je wilt niet weten hoe lang en verwaarloosd die hoeven zijn.
Verder zorgen uitwerpselen voor wormen, en ik zie boer Lootsma niet elke keer het land drolvrij maken hoor. Een goed gevoed paard is geen zekerheid voor geen wormen hebben.

Afbeelding

Gezien deze foto lijken de hoeven in orde dus zullen ze toch wel regelmatig bekapt worden. Mede ook door het feit dat ze in de wintermaanden op stal staan....

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:18

Wist je hoe hard die zeeklei 's zomers is?? Zo hard als beton!! Mijn paarden lopen ook op zeeklei de stukken springen meteen bij het eerste spettergalopje van de hoeven. Deze droge zomer zijn de hoeven ook kurkdroog geweest. Ze breken snel af op de harde grond. Dat uitwerpselen wormen veroorzaken is niet helemaal waar ,alleen uitwerpeselen met wormeneieren. Ik heb mijn hele leven paarden gehad en haal never nooit de mest uit het land. Ze worden regelmatig omgeweid en op lang gras gehouden op een heel groot stuk. Ieder jaar draai ik mee in het wormen onderzoek project van Utrecht!
Zelden wormen!!. En als ze geen wormen hebben hoef je ze niet te ontwormen. Nee deze beesjes hebben het beter als menig sportpaard!! Maar dat is mijn mening hoor Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:19

Dito schreef:
En vandaag stond er dan weer bij ons in de krant:

Golf van protest moet paarden opnieuw redden

(www.hln.be)

Zo. Ik kan ondertussen niet meer volgen hoe alles nu precies zit.

Het is bijna 22 november...... Ik hoor ze trouwens alleen in deze verkiezingstijd..... Ben benieuwd wat we er ná 22 november nog van horen Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:19

Oude dag financieren? Ze zijn echt ZOT geworden!!

De Oude dag van de hardwerkende medemens is niet te garanderen, AOW wordt gekort e.d. en van meer dan 100 paarden die 2 dagen in wat water hebben gestaan gaan we ons druk maken waar ze heen gaan.........?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:20

die van die foto zou ik erg graag erbij willen hebben....maar als meneer lootsma zijn foon niet opneemt kan ik ook niet bellen...

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:21

Ho ho slimmerik ik beweer niet dat deze paarden niet bekapt worden, denk juist eerder van wel als ze allemaal goede hoeven hebben.
Ik ging in op cristina's stelregel dat hoeven zichzelf in vorm houden, en dat is waar als de ondergrond daarvoor geschikt is. Dat daarover geen misverstand is. Ik laat mijn paard ook bekappen, en moet dat zomers extra vaak laten doen omdat de hoeven op de klei grond enorm hard groeien en scheuren, zeker als het een tijd droog is geweest.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:27

Morgannah schreef:
Ho ho slimmerik ik beweer niet dat deze paarden niet bekapt worden, denk juist eerder van wel als ze allemaal goede hoeven hebben.
Ik ging in op cristina's stelregel dat hoeven zichzelf in vorm houden, en dat is waar als de ondergrond daarvoor geschikt is. Dat daarover geen misverstand is. Ik laat mijn paard ook bekappen, en moet dat zomers extra vaak laten doen omdat de hoeven op de klei grond enorm hard groeien en scheuren, zeker als het een tijd droog is geweest.

Sorry was ook niet tegen jou bedoeld maar meer een algemene opmerking. Jij beweert net als ik dat die boer naar alle waarschijnlijkheid wel degelijk aan hoefverzorging doet. Ik vind de paardjes er zeer goed uitzien. Dat ze er in februari er minder goed uitzien snap ik ook wel: een vette wei nabootsen op stal is niet te doen. Maar geloof niet dat ie ze honger zal laten lijden.....
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 08-11-06 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:28

@ Dito....een goede tip : stem niet op de PVD, die zal de komende 20 jaar hun geld en tijd moeten besteden aan het verzorgen en financieren van de paarden van hr. Lootsma. Of troggelen ze dat geld bij ons af en zoeken ze "Penny" meisjes om ze te verzorgen, borstelen ed. en pro deo hoefsmeden om ze iedere 6 weken te bekappen. Zelf doen ze niets en zitten ze met hun lange gelakte nagels de Penny te lezen. Gezond verstand hebben ze niet en kennis van zaken al helemaal niet. Trap er niet in...dit is smullen voor hun verkiezingscampagne. Ze hadden het beter kunnen hebben over al die Hooglanders die expres verhongeren 'swinters in het "Natuurreservaat in de Flevopolder" omdat er anders te veel komen!! (uitspraak van Natuurmonumneten enige jaren geleden) Dit ging heel gauw de doofpot in "natuurlijk" omdat iedereen anders het lidmaatschap op zegde. Haha! Haha!

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:28

slimmerik schreef:
Morgannah schreef:

Sorry was ook niet tegen jou bedoeld maar meer een algemene opmerking. Ik vind de paardjes er zeer goed uitzien. Dat ze er in februari er minder goed uitzien snap ik ook wel: een vette wei nabootsen op stal is niet te doen. Maar geloof niet dat ie ze honger zal laten lijden.....

Nee dat lijkt me ook niet slim want uitgehongerde paarden brengen niet veel op in de handel.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:29

@Morgana: Wat een onzin. Klei is helemaal niet blubberig of wat dan ook. Mijn hengst, nu ruin, liep 2 jaar lang op kleigrond en heb m nooit hoeven bekappen in die tijd omdat zn hoeven vanzelf bijslepen vanwege de klei die hard is.
Water zakt snel de klei in, zelfs met stortbuiien wordt klei nog niet eens een grote blubbertroep..

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:30

kimmie261 schreef:
die van die foto zou ik erg graag erbij willen hebben....maar als meneer lootsma zijn foon niet opneemt kan ik ook niet bellen...

Ga effe langs zo ik zeggen...dan kun je zien dat hij nog magerder is ...dan zijn paarden Knipoog

Bluem

Cristina schreef:
@ Dito....een goede tip : stem niet op de PVD, die zal de komende 20 jaar hun geld en tijd moeten besteden aan het verzorgen en financieren van de paarden van hr. Lootsma. Of troggelen ze dat geld bij ons af en zoeken ze "Penny" meisjes om ze te verzorgen, borstelen ed. en pro deo hoefsmeden om ze iedere 6 weken te bekappen. Zelf doen ze niets en zitten ze met hun lange gelakte nagels de Penny te lezen. Gezond verstand hebben ze niet en kennis van zaken al helemaal niet. Trap er niet in...dit is smullen voor hun verkiezingscampagne. Ze hadden het beter kunnen hebben over al die Hooglanders die expres verhongeren 'swinters in het "Natuurreservaat in de Flevopolder" omdat er anders te veel komen!! (uitspraak van Natuurmonumneten enige jaren geleden) Dit ging heel gauw de doofpot in "natuurlijk" omdat iedereen anders het lidmaatschap op zegde. Haha! Haha!

Ik hoef niet te stemmen in Nederland dus geen probleem. Haha!

IKbenEllen

Cristina schreef:
Ik denk maar zo :liever naar de slager dan.... liggen rotten tussen de kadavers van de Gekro en in het blikje van de hond terecht komen of in een potje lijm!!

Dat gebeurt in NL niet, paardenkadavers worden vernietigd en NIET hergebruikt. Volgens mijn veearts tenminste.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:31

sammie_44 schreef:
@Morgana: Wat een onzin. Klei is helemaal niet blubberig of wat dan ook. Mijn hengst, nu ruin, liep 2 jaar lang op kleigrond en heb m nooit hoeven bekappen in die tijd omdat zn hoeven vanzelf bijslepen vanwege de klei die hard is.
Water zakt snel de klei in, zelfs met stortbuiien wordt klei nog niet eens een grote blubbertroep..

Jij hebt dan ook geen 200 paarden in één wei staan.... Eergister was toch duidelijk te zien dat de paarden de wei omgetoverd hadden in een blubberzooi....

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:34

Zoals eerder vermeld ben ik er gisteren geweest met 2 meiden:)
En ze zagen er gewon goed uit!
Hoeven ook goed
En ze krijgen ook zeker wormen kuren
Of ze dat zomers krijgen durf ik niet te zeggen want dan staat alles buiten en aangezien het niet super tamme paarden zijn kan ik dat niet met zeker heid zeggen.
Maar zodra ze op stal staan worden ze meteen ontword:D
En zoals je op de foto's kan zien zien ze er weldegelijk goed uit Lachen Gelukkkig

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:36

ja dat is gewoon echt gaaf, dat ze er goed uitzien, en ik denk best dat hij ze de basis verzorging wel geeft hoor, dat is normaal op een boerderij.
ik ben gewoon super blij met al het positive nieuws, heb me werkelijk rotzorgen gemaakt om deze paarden!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:37

Gelukkig dat het niet waar is.. WELKE GEK VERZINT DIT DAN IN HEMELSNAAM Boos!

er1k schreef:
Daarbij raakten de ongeveer 190 paarden in de problemen en wisten zich in veiligheid te brengen door op een ander verhoogd stukje land te gaan staan. Twintig viervoeters overleefden het niet, vijf bereikten de kust.

Dat waren er wel meer dan 5 denk ik?

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:40

Top wei heb je dan Sammie. Ik heb andere ervaringen, wil je mijn laarzen zien van de afgelopen weken Clown
Let wel heb het niet over een hete periode in de zomer, en dan nog is het zo dat voor perfecte zelfvermogend kappen van hoeven de ondergrond wisselend zijn.