Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sarabande schreef:[quote="slimmerikedit: Gister is ook gezegd dat er tenminste in Nederland niet gefokt wordt voor de slacht.... Als hij dat zou doen dan had ie echt geen paarden van ouder dan 5 jaar dus ook allemaal onzin en kiezertsbedrog door de PvdD
wat dacht je van fokmerries
en bij jij er ooit geweest na de winter???
slimmerik schreef:sarabande schreef:Dat wrakke paarden naar de slacht gaan is een normaal verschijnsel. Hij fokt duidelijk wel voor de slacht maar zal dat nooit bekennen omdat dat not done is in Nedereland.
Maar een stel hengsten ongeselecteerd tussen merries gooien en die lekker goedkoop op een natuurgebeid, geen da kosten, geen hoefsmid of wat dan ook, dan kan je er met zon bulk inderdaad aan verdienen.
Alleen begrijp ik niet waarom hij met ongechipte paarden op een markt mag staan, of hoe hij te voor elkaar krijgt die te exporteren.
En daarom is dat allemaal gel*l over dat ongechipt zijn net als al die andere roddels...
edit: Gister is ook gezegd dat er tenminste in Nederland niet gefokt wordt voor de slacht.... Als hij dat zou doen dan had ie echt geen paarden van ouder dan 5 jaar dus ook allemaal onzin en kiezertsbedrog door de PvdD
Morgannah schreef:@Cristina
Ben het niet eens met je stelling van de hoeven. Dat zou wel zo zijn als de ondergrond uit een wisselende en harde bodem bestond, zoals in een rotsachtig berg gebied.
Maar op een kleibodem die vaak blubberig is daar slijten de hoeven niet op hoor, kijk maar eens hoeveel paarden die te lang op de wei staan en niet bekapt worden, je wilt niet weten hoe lang en verwaarloosd die hoeven zijn.
Verder zorgen uitwerpselen voor wormen, en ik zie boer Lootsma niet elke keer het land drolvrij maken hoor. Een goed gevoed paard is geen zekerheid voor geen wormen hebben.
Dito schreef:En vandaag stond er dan weer bij ons in de krant:
Golf van protest moet paarden opnieuw redden
(www.hln.be)
Ik ging in op cristina's stelregel dat hoeven zichzelf in vorm houden, en dat is waar als de ondergrond daarvoor geschikt is. Dat daarover geen misverstand is. Ik laat mijn paard ook bekappen, en moet dat zomers extra vaak laten doen omdat de hoeven op de klei grond enorm hard groeien en scheuren, zeker als het een tijd droog is geweest.
slimmerik schreef:Morgannah schreef:Ho ho slimmerik ik beweer niet dat deze paarden niet bekapt worden, denk juist eerder van wel als ze allemaal goede hoeven hebben.
Ik ging in op cristina's stelregel dat hoeven zichzelf in vorm houden, en dat is waar als de ondergrond daarvoor geschikt is. Dat daarover geen misverstand is. Ik laat mijn paard ook bekappen, en moet dat zomers extra vaak laten doen omdat de hoeven op de klei grond enorm hard groeien en scheuren, zeker als het een tijd droog is geweest.
Sorry was ook niet tegen jou bedoeld maar meer een algemene opmerking. Ik vind de paardjes er zeer goed uitzien. Dat ze er in februari er minder goed uitzien snap ik ook wel: een vette wei nabootsen op stal is niet te doen. Maar geloof niet dat ie ze honger zal laten lijden.....
kimmie261 schreef:die van die foto zou ik erg graag erbij willen hebben....maar als meneer lootsma zijn foon niet opneemt kan ik ook niet bellen...
Cristina schreef:@ Dito....een goede tip : stem niet op de PVD, die zal de komende 20 jaar hun geld en tijd moeten besteden aan het verzorgen en financieren van de paarden van hr. Lootsma. Of troggelen ze dat geld bij ons af en zoeken ze "Penny" meisjes om ze te verzorgen, borstelen ed. en pro deo hoefsmeden om ze iedere 6 weken te bekappen. Zelf doen ze niets en zitten ze met hun lange gelakte nagels de Penny te lezen. Gezond verstand hebben ze niet en kennis van zaken al helemaal niet. Trap er niet in...dit is smullen voor hun verkiezingscampagne. Ze hadden het beter kunnen hebben over al die Hooglanders die expres verhongeren 'swinters in het "Natuurreservaat in de Flevopolder" omdat er anders te veel komen!! (uitspraak van Natuurmonumneten enige jaren geleden) Dit ging heel gauw de doofpot in "natuurlijk" omdat iedereen anders het lidmaatschap op zegde.![]()
Cristina schreef:Ik denk maar zo :liever naar de slager dan.... liggen rotten tussen de kadavers van de Gekro en in het blikje van de hond terecht komen of in een potje lijm!!
sammie_44 schreef:@Morgana: Wat een onzin. Klei is helemaal niet blubberig of wat dan ook. Mijn hengst, nu ruin, liep 2 jaar lang op kleigrond en heb m nooit hoeven bekappen in die tijd omdat zn hoeven vanzelf bijslepen vanwege de klei die hard is.
Water zakt snel de klei in, zelfs met stortbuiien wordt klei nog niet eens een grote blubbertroep..
er1k schreef:Daarbij raakten de ongeveer 190 paarden in de problemen en wisten zich in veiligheid te brengen door op een ander verhoogd stukje land te gaan staan. Twintig viervoeters overleefden het niet, vijf bereikten de kust.