Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antheman

Berichten: 11836
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:30

Wat ontzettend zonde dat dse operatie is mislukt.
De radio meldde mij dat ze om 11 uur de paarden van voedsel en water zullen voorzien, zodat ze kunnen aansterken.

Dat kan toch ook wel eerder lijkt me? Om 7 uur is het licht.

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:31

Vanmorgen heb ik het volgende op het nieuws gehoord: De paarden zijn bij elkaar gedreven en door een veearts gecontroleerd. Nu hebben 17 paarden het niet overleefd, maar de rest is nog in leven en in redelijke tot goede conditie. Het schijnt over redelijk wilde paarden te gaan, dus makkelijk laten vangen doen ze niet....

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:31

terorita schreef:
ceasario schreef:


En die 18 verzopene?
Een mentaliteit daar..........
Als je als omstander dit toch aan ziet komen dat iemand zijn paarden bij waarschuwing laat staan
dan neem je toch maatregelen.
Maar nee we kijken toe. zogenaamd verslagen. Ach gut


wat voor een maatregelen had je willen nemen dan??
begrijp je wel een betje hoor.
maar denk dat je je aardig verkijkt, op zo en grote kudde,
zie die maar is met 1 dag te verhuizen. mag je wel met een aardig peleton mensen zijn,
en dan niet het vervoer vergeten.
als wij ons jonge spul uit de wei gaan halen ,zijn we met 5/6 man al een dag bezig
en dan hebben we hier een kudde van zo een 35 beestjes


De excuustruus...

Je belt toch of gaat naar zo'n idioot naar toe als je merkt dat hij geen aanstalte maakt
om maatregelen te nemen. Of zijn ze daar bang van elkaar of is het daar gewoon..
Pech ...dan hebben we er voor de slacht een paar minder...Bedrijfsrisico... "Boeren"........ Ach gut

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:32

Jemig, toch nog 17 paarden verdronken.
Ontzettend sneu!

Ik hoop echt dat dat water nu heel snel gaat zakken en de rest vd paarden het wel gezond en wel overleven.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:34

Het is triest wat er gebeurt is maar hoe lang ben je idd bezig met het weghalen van 100 jonge paarden die misschien niet zoveel gewend zijn. Ik denk dat je dan altijd te laat bent wat je ook doet.

En er was gewaarschuwd voor storm niet voor extreem hoog water. Was de man toen al begonnen met zijn paarden weghalen dan had hij het denk ik nog niet gered om in het donker op en erg groot stuk land jonge paarden te gaan vangen. Normaal schijnen ze ook een droog stuk te hebben waar ze kunne staan maar daar zijn ze nou juist niet gaan staan.

In Rhenen in een uiterwaard is een paar jaar geleden hetzelfde gebeurt met een paar wilde ponys. Die zijn ook precies dar gaan staan waar het niet veilig was.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:35

liannes schreef:
er is al een stal geregeld, met warmtelampen etc, de geredde paarden krijgen een goed onderdak.



alleen de geredde paarden of ook de paarden die ze nu gaan laten staan, nu het water is gezakt. Ik hoop dat ze ze alsnog binnen halen ondanks dat het water wegzakt. Arme beesten, zo erg om kou te lijden!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:35

Ik ben benieuwd hoeveel van de paarden volgende week nog overeind staan....

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:36

Mocht hij het niet hebben gehaald, had hij mischien nog die 17 paarden die verdronken zijn al weg kunnen hebben bijvoorbeeld. Ik cind dat dit gedrag niet goed te praten is. Die man had voor zijn beesten op moeten komen, en anders verdient hij het niet om ze te hebben...

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:37

Vanmorgen op het nieuws werd gemeld dat deze dieren al 2 weken geleden verwijderd hadden moeten zijn uit dit gebied !!!
De eigenaar weet dus donders dat hij fout zit.
Natuurlijk heeft hij dit niet gewild maar de schade verhalen op hem vind ik een goed plan ( ook al dokt de verzekering wel weer...)

Er werd ook gemeld dat ze juist wel op het hoogste stuk zijn ghaan staan maar daardoor niet naar de vaste wal konden komen.

Vandaag gaan ze met "gewone" paarden erheen om deze paarden zover te krijgen om mee te komen naar de vaste wal.
Hopelijk lukt dat...

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:38

bron : www.telegraaf.nl

Citaat:
'Houder was al begonnen met verplaatsen paarden'
MARRUM - De houder van de paarden die door water zijn omgeven op een weiland bij het Friese Marrum, was al begonnen dieren in veiligheid te brengen. Dat zei burgemeester W. van den Berg van Ferwerderadiel, de gemeente waar Marrum onder valt.


Hij vindt wel dat de paardenhouder daar te laat mee is begonnen. Dinsdagavond werd er gewaarschuwd voor een hoge waterstand.

Van den Berg wil bekijken of hij de kosten van de reddingsoperatie bij de houder van de paarden kan claimen. „Ik weet nog niet wat wel en niet verhaalbaar is.” Ook heeft hij „reden om aan te nemen dat de politie zeer aandachtig naar de zaak gaat kijken”. Achttien paarden overleden tot nu toe.

Volgens de burgemeester stonden de dieren eerst op een andere heuvel en probeerden ze uit eigen beweging het vasteland te bereiken. Hierdoor strandden ze op het kleine stukje land waar ze nu staan.

De eerste poging om de paarden te redden mislukte in de nacht van woensdag op donderdag. Het vlot waarmee militairen een eerste deel van de dieren moesten overbrengen liep vast wegens het intussen gedaalde waterpeil.

Als het water blijft dalen kunnen de paarden in de loop van de dag op eigen kracht een veiliger heenkomen zoeken. Eerst worden ze rond 11.00 uur bijgevoerd en krijgen ze te drinken.

De burgemeester heeft van een veearts begrepen dat de dieren weer in redelijke conditie verkeren.


edit.. zouden die beesten nou echt water willen drinken? Haha! Die hebben wel genoeg gezien denk ik Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Allejandro op 02-11-06 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:39

ElCamino schreef:
Vanmorgen op het nieuws werd gemeld dat deze dieren al 2 weken geleden verwijderd hadden moeten zijn uit dit gebied !!!
De eigenaar weet dus donders dat hij fout zit.


Ander bericht !!!


Dees schreef:
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... 085577.ece

De 'particulier' staat in de berichtgeving van de Leeuwarder Courant met naam en toenaam gepubliceerd (zie bovenstaande link).
Schijnt trouwens een goede bekende te zijn van de Dierenbescherming en Inspectiedienst.

Kortom: waar iedere veehouder zijn dieren tijdig binnendijks heeft gebracht, heeft deze kloothommel gewoon bedacht dat het allemaal wel wat mee zou vallen.

Ik hoop dat ze 100% van de kosten van de reddings- en ruimingsactie op hem verhalen middels hoofdelijke aansprakelijkheid.
Hopelijk in combinatie met algehele onteigening van deze dieren, en die andere honderden die hij aan huis heeft staan te hongerlijden.... :evil:

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:39

ik snap best dat je niet zomaar de avond van tevoren alle paarden zo snel wegkrijgt, maar deze man had ze al een maand geleden weg moeten halen van het stuk. Tijd zat lijkt me zo, maarja gemak dient de mens he!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:41

orsini schreef:
, maarja gemak dient de mens he!


Ondereind van de Maatschappij !!

goldflower

Berichten: 2288
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:41

Vind t zo vreselijk zielig zag die arme beestjes vanochtend in t nieuws staan,als een kluiteje op elkaar Verward
Hoop echt dat ze t overleven en er geen schade aan over houden,,,wel ontzettend sneu dat er al 17 verdronken zn Verdrietig

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:42

Volgens RTL nieuws gaan ze in de loop van vandaag proberen met makke paarden het water in te gaan, om zo de kudde te bewegen naar wal te lopen/zwemmen.

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:42

18 goldflower, 18 .. geen 17..

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:43

orsini daar ben ik het absoluut mee eens, hij had die beestjes ook al lang weg kunnen hebben,
waar ik op doel is dat je dinsdag , naar aanleiding van de slechte weer berichten, die beestjes niet zo 1,2,3 weg hebt
dan heb je wel aardig wat mankracht nodig

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:46

Ja maar aangezien ze er al 2 weken 'verboden' staan..15 oktober moesten ze al weg, eigenlijk !
Dan had dit helemaal niet hoeven gebeuren..

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:46

liannes schreef:
er is al een stal geregeld, met warmtelampen etc, de geredde paarden krijgen een goed onderdak.


Jouw kleur Ken je de man ?? Verdrietig


Afbeelding

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:49

Voor de duidelijkheid ...nog even dit zijn paarden die niet of nauwelijks door mensenhanden zijn geweest .......

Alles wordt doorelkaar gehouden veulens drachtige merrie`s hengsten ....

De paarden moeten eten hebben een droog stuk land en vers drinkwater ....dekens en warmte lampen boxen heel lief maar gaat denk ik alleen maar meer stress veroorzaken ....

Waarschijnlijk lopen er alweer merrie`s tussen die in feb hun veulen krijgen ........

Adri
Berichten: 896
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Balen - Belgie

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:49

Hoop dat alle paarden het halen, dat zij vlug terug bij hun veulens zijn, dat ook zij niets overhouden aan dit avontuur, de paardjes die overleden zijn, is enorm triestig, hoop dat ze elke avond gaan spoken bij de persoon die hen dat aangedaan heeft, storm of niet. Gisterenavond was het hier in de Kempen (Belgie) hard aan het waaien, water gieten en dan denk je onbewust aan de paarden, maar ook aan de andere paarden, veulen, ezels die buiten staan. Het moet vlug 11 uur worden, zodat ze eindelijk kunnen gered worden. Vergeten wij ook niet de mensen die zich zo ingezet hebben voor deze redding, zij worden misschien wel betaald, maar hoeveel mensen hebben bang van paarden en dan zo'n kudde willen redden, een dikke proficiat aan iedereen die meehelpt om toch nog alles de doen voor deze paardjes, de paardjes dienen gered te worden. De persoon zal wel mogen betalen, maar zijn de paarden mee geholpen, neen, hij zal voortdoen.
Laatst bijgewerkt door Adri op 02-11-06 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:50

hoera schreef:
Voor de duidelijkheid ...nog even dit zijn paarden die niet of nauwelijks door mensenhanden zijn geweest .......

Alles wordt doorelkaar gehouden veulens drachtige merrie`s hengsten ....

De paarden moeten eten hebben een droog stuk land en vers drinkwater ....dekens en warmte lampen boxen heel lief maar gaat denk ik alleen maar meer stress veroorzaken ....

Waarschijnlijk lopen er alweer merrie`s tussen die in feb hun veulen krijgen ........


Ik snap dat die paarden niet mak zijn, dat was wel te verwachten met paarden die van een handelaar zijn en in een natuurgebied staan..
Maar dan nog, de beestjes hebben echt wel verzorging nodig (en dat weet jij denk ik ook wel Knipoog )

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:50

Vreselijk zeg...

Echt te gek voor woorden dat die man zijn paarden daar nog niet weg had! Daar kan echt geen excuus voor zijn!

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:52

rakkertje13 schreef:
hoera schreef:
Voor de duidelijkheid ...nog even dit zijn paarden die niet of nauwelijks door mensenhanden zijn geweest .......

Alles wordt doorelkaar gehouden veulens drachtige merrie`s hengsten ....

De paarden moeten eten hebben een droog stuk land en vers drinkwater ....dekens en warmte lampen boxen heel lief maar gaat denk ik alleen maar meer stress veroorzaken ....

Waarschijnlijk lopen er alweer merrie`s tussen die in feb hun veulen krijgen ........


Ik snap dat die paarden niet mak zijn, dat was wel te verwachten met paarden die van een handelaar zijn en in een natuurgebied staan..
Maar dan nog, de beestjes hebben echt wel verzorging nodig (en dat weet jij denk ik ook wel Knipoog )



Tuurlijk moet dat schrijf ik toch ook ........ Knipoog

eilander

Berichten: 3258
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:54

In de leeuwarder courant staat dat ze dachten dat het wel mee zou vallen met het hoge water.Hoe wijs ben je ??In alle noordelijke kustgebieden werd een verhoging afgeroepen van 4 tot 5 meter!!!Dan ga je toch niet denken het valt wel mee!Er werd een weeralarm afgeroepen ,moet men nog meer gewaarschuwd worden?Zowieso weet je dat als je om deze tijd van het jaar beesten buitendijks laat weiden er een groot risico is op najaarsstormen en dus verhoging van de waterstanden.En zeker mensen die al jaren aan de kust wonen en hun beesten op deze manier houden zouden vele malen beter moeten weten.

Je kunt wel zeggen dat je niet zomaar 120 paarden kunt evacueren ,maar hij heeft het ook niet geprobeerd!

Waardeloze kerel ,dus!