Oproep aan automobilisten na twee ongelukken met paarden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Re: Oproep aan automobilisten na twee ongelukken met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:18

Desiree, ik pleit niemand vrij die zich asociaal gedraagt. Waar schrijf ik dat? Kies er alleen zelf voor mijn paard zo goed mogelijk voor te bereiden op zulke situaties.
Ik ga liever naar een boer toe en vraag of hij het goed vind dat ik met mijn paard kom om hem te laten wennen aan dingen.
Die boer vindt het prima en helpt er zelfs graag een handje aan mee. Eerst stilstaande tractor, dan starten, dan rijden met paard op afstand, dan wat dichterbij enz. enz.
Ik bouw het stap voor stap op.
Zelfde heb ik met koeien gedaan. Mijn paard was daar als de dood voor. Dus ik naar de boer en gevraagd of ik zijn koeien als 'studiemateriaal' mocht gebruiken. Verhaal verteld en wat ik van plan was, de beste man vond het een goed idee en vervolgens zijn mijn man en ik 6 weken bezig geweest meerdere keren per week mijn paard aan koeien te laten wennen. Na 6 weken liepen we er middentussen terwijl hij 6 weken daarvoor al op de loop wilde als ze op een kilometer afstand stonden.

Ik bedoel, bereid je paard zo goed mogelijk voor en plons hem niet gelijk in allerlei vreemde situaties waarvan hij niet weet of hij het er levend af gaat brengen.

Trouwens, mooi meegenomen, door die boer erbij te betrekken staat die opeens veel beter stil bij paarden en hun gedrag en vragen staat vrij. De meesten vinden het zelfs leuk om te helpen.

@Stoltur, jij vindt dat mensen rekening met je moeten houden. Ben ik met je eens.
Maar denk eens aan de consequentie als 'men' dat niet doet.
Dat risico wil ik niet nemen. Bijna iedereen heeft haast tegenwoordig en een heleboel mensen hebben geen zin rekening te houden met een ander.
Ik weet dat het zuur is als je geen uitwijkmogelijkheden hebt. Maar het is óf in de bak/wei óf een risico nemen waarvan het leed mss niet is te overzien. 't Is maar wat je kiest.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:23

@ ranna de bak is 2 boerderijen verderop en moet wel een stukje over de weg.. al zou ik naar een boer moeten met een tractor moet ik alsnog over de weg dus de lans bestaat altijd dat je er een tegenkomt.. Ze staat ook in t weiland aan de weg en dan is er niks aan de hand als er een voorbij komt dus zo raar is t niet wat ik gedaan heb?!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:25

Ik zeg niet dat mensen die hun paard nog niet bomproof hebben niet buiten mogen rijden, stap dan alleen af bij het verkeer als je het niet vertrouwd. Ik heb zelf ook een 4 jarige die op auto gebied nog niet alles vertrouwd, dan stap ik gewoon af. Persoonlijk vind ik dat prettiger omdat ik er bij hem dan meer over te zeggen heb en hem beter gerust kan stellen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:52

Er gaat helaas maar al te veel mis met ruiters in het verkeer. En af en toe kun je de schuld wel in de schoenen schuiven van een automobilist (of motorrijder, vrachtwagenbestuurder, tractorbestuurder of wat dan ook). Maar als ruiter moet je ook eens nagaan of je zelf wel veilig bezig bent.
Rijd je bijvoorbeeld altijd aan de kant? Ik rijd zelf altijd waar mogelijk in de berm, maar ken hier in de omgeving zat ruiters die (bij voorkeur met 2 of 3 man naast elkaar) midden op de weg rijden en ook niet goed opletten of er verkeer aankomt. Dat medeweggebruikers zich daaraan ergeren kan ik mij goed voorstellen. En ik kan me in zo'n situatie dan ook reacties als toeteren etc voorstellen, waardoor de paarden weer kunnen schrikken en waardoor de automobilist weer de schuld krijgt!

Ik rijd veel in het verkeer met de manegepony's, omdat de duinen en het strand met de ruiterpaden nu eenmaal op een goed half uur van de manege af liggen. Maar wij rijden zo goed als mogelijk aan de kant (voor groot verkeer als tractoren en vrachtwagens zoeken we zelfs een nog veiliger plek bij iemand op het erf of in een zijweggetje (we hebben toestemming van d eigenaren waar we op het erf komen). Al het verkeer dat op een normale manier langs ons rijdt, wordt bedankt met een vrolijk opgestoken duim en een zwaai. Op die manier kweek je goodwill bij de overige verkeersdeelnemers en is het over het algemeen heel goed te doen om veilig in het verkeer buiten te rijden.

Neemt niet weg dat een landelijke actie om overige verkeersdeelnemers bekend te maken met het fenomeen "paard in het verkeer" helemaal niet verkeerd is, er zijn nl een heleboel mensen die er niet bij stilstaan dat het iets anders is om een fietser te passeren dan iemand te paard (of met paard aan de hand).

Overigens heb ik mijn eigen rij-instructeur erop attent gemaakt hoe te reageren bij het passeren van paarden in het verkeer. Hij wist er eigenlijk ook erg weinig van. Maar nadat ik het hem had uitgelegd, heeft hij dat wel weer door kunnen geven aan andere lesklanten van hem. En aangezien er bij ons in de omgeving heel wat buitengereden wordt, hoop ik dat ik daarmee alvast een steentje heb bijgedragen aan de bewustwording van het feit dat een paard kan schrikken van alles wat onverwacht is en dat daar door automobilisten best een klein beetje rekening mee kan worden gehouden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:55

ik heb de voorgaande pagina's niet gelezen maar het is een falen van 3Vo voor het ontbreken van voldoende theorie en praktijk tijdens de auto-rijlessen. als daar meer aandacht aan ruiters en hun paarden werd besteed scheelde het al een heel eind.

is er niet iemand die een mooie protestbrief hierover kan opstellen en die we via een petitie site naar Pieter van Vollenhoven kunnen sturen? Da's de voorzitter toch nog steeds?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:03

MRmichiel schreef:
wat een negatief gezeur hier. zorg gewoon dat je je paard goed onder controle hebt, met een paard wat niet bomproof is moet je de weg gewoon niet op. Als je er problemen mee hebt dat je paard schrikt van een auto, dan zou ik een andere sport kiezen.

Hmmz, paarden die bomproof zijn: stokpaarden, hobbelpaarden, paarden in een zakje van de stegeman en een paard dat doofen blind is en te kreupel om de ene poot voor de ander te zetten.Met elk ander paard loop je risico's!

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:05

[quote="ranna"]
Desiree, ik pleit niemand vrij die zich asociaal gedraagt. Waar schrijf ik dat? Kies er alleen zelf voor mijn paard zo goed mogelijk voor te bereiden op zulke situaties.
Ik ga liever naar een boer toe en vraag of hij het goed vind dat ik met mijn paard kom om hem te laten wennen aan dingen.
Die boer vindt het prima en helpt er zelfs graag een handje aan mee. Eerst stilstaande tractor, dan starten, dan rijden met paard op afstand, dan wat dichterbij enz. enz.
Ik bouw het stap voor stap op.
Zelfde heb ik met koeien gedaan. Mijn paard was daar als de dood voor. Dus ik naar de boer en gevraagd of ik zijn koeien als 'studiemateriaal' mocht gebruiken. Verhaal verteld en wat ik van plan was, de beste man vond het een goed idee en vervolgens zijn mijn man en ik 6 weken bezig geweest meerdere keren per week mijn paard aan koeien te laten wennen. Na 6 weken liepen we er middentussen terwijl hij 6 weken daarvoor al op de loop wilde als ze op een kilometer afstand stonden.

Ik bedoel, bereid je paard zo goed mogelijk voor en plons hem niet gelijk in allerlei vreemde situaties waarvan hij niet weet of hij het er levend af gaat brengen.

Ranna, prachtig. Ik sta zelf op een boerderij met allerlei tractoren, vorkheftrucks en noem maar op. Goede oefening inderdaad, ben ik al mee bezig. Maar op de weg (met motorrijders, wielrenners, bussen, automobolisten die keihard langs rijden) is het weer een heel ander verhaal. Ik wandel zo dicht mogelijk langs de kant met mijn jonge paard. Moet ook wel, want er is geen apart voetpad of goede berm. Auto's rijden rakelings langs. Ik probeer vaak oogcontact te zoeken met chauffeurs en soms gaat het goed, snappen ze het, of met mijn arm zo'n 'rustig aan' beweging te maken. Vaak doen ze er niets mee en dan sta ik echt te kijken van mensen die zich zo asociaal gedragen en het nog leuk vinden ook. Terwijl ze waarschijnlijk niet eens beseffen hoe gevaarlijk ze bezig zijn. Daar baal ik enorm van. En ik maak me er ook woest om, als het gebeurt.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:36

Ik zou denk ik geen paard willen houden waar je altijd langs drukke wegen moet. Hier in het noorden is er wel veel boerenverkeer, dus trekkers, combines, van die enorme aanhangers met kuil, noem maar op. De meeste boeren houden heel veel rekening met je. Soms gaan ze aan de kant staan en zetten de trekker zelfs uit. Of ik zoek een inham op en laat die man rustig passeren, altijd met een groet naar elkaar.
Het is vooral het autoverkeer/motoren/fietsers waar ik me aan stoor. Fijn claxoneren of gewoon keihard langs je heen denderen. Gelukkig heb ik een bomproof paard maar het blijft een vluchtdier.
Je moet ALTIJD alert zijn en op de openbare weg achter elkaar gaan rijden met alle aandacht voor je paard. Anticiperen op het verkeer Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:57

odetteke schreef:
MRmichiel schreef:
wat een negatief gezeur hier. zorg gewoon dat je je paard goed onder controle hebt, met een paard wat niet bomproof is moet je de weg gewoon niet op. Als je er problemen mee hebt dat je paard schrikt van een auto, dan zou ik een andere sport kiezen.

Hmmz, paarden die bomproof zijn: stokpaarden, hobbelpaarden, paarden in een zakje van de stegeman en een paard dat doofen blind is en te kreupel om de ene poot voor de ander te zetten.Met elk ander paard loop je risico's!

Inderdaad. Kennelijk weet MRmichiel niet wat een paard is.

Verder rijd ik niet meer in de berm op het moment dat er iemand hard komt aanrijden. En met mij vele ruiters niet meer. Het is namelijk de enige manier om ze te doen afremmen. Dan ga ik pas op het laatst aan de kant om de auto er door te laten.

NikkiNik schreef:
Ik probeer vaak oogcontact te zoeken met chauffeurs en soms gaat het goed, snappen ze het, of met mijn arm zo'n 'rustig aan' beweging te maken. Vaak doen ze er niets mee en dan sta ik echt te kijken van mensen die zich zo asociaal gedragen en het nog leuk vinden ook. Terwijl ze waarschijnlijk niet eens beseffen hoe gevaarlijk ze bezig zijn. Daar baal ik enorm van. En ik maak me er ook woest om, als het gebeurt.

Kijk en dit is ook mijn ervaring zovaak geweest. DAarom ga ik voor die mensen midden op de weg lopen om ze te dwingen af te remmen.

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:37

[quote="flicka"]
Ik zou denk ik geen paard willen houden waar je altijd langs drukke wegen moet. Hier in het noorden is er wel veel boerenverkeer, dus trekkers, combines, van die enorme aanhangers met kuil, noem maar op.

Ik woon in een dorp vlakbij de hei en het bos, maar moet toch langs een drukke weg, aangezien mijn paard op een boerderij aan die weg staat. Zo is het nou eenmaal en ik vind dat andere weggebruikers rekening met een paard moeten houden. Ik hou ook rekening met hun, blijf goed aan de kant lopen, let goed op mijn paard en als ik hem niet zou kunnen houden, zou ik nooit met hem de weg op gaan. Nogmaals, ik wandel met mijn paard, hij is nog niet ingereden (voor alle duidelijkheid). Feit is gewoon dat veel weggebruikers totaal geen rekening met je houden en ik hoop dat er meer bekendheid komt betreffende dit probleem.

Mensen die roepen dat 'alle knollen maar van straat moeten', daar schieten we weinig mee op, want dat gaat toch niet gebeuren. De weg is van iedereen, hoor, ook van mij met mijn paard. En ik hou me als automobilist of als fietser ook aan de regels.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:46

wat ik het ergste vind is als een goedbedoelende automibilist, trekkerchauffeur, vrachtwagenchauffeur, motorrijder of noem maar op ......... zo lief achter je blijft rijden, terwijl je paard alleen maar weg wil van dat ding achter hem Haha! Haha!

Kunnen die mensen niks aan doen, maar dat is dus dat stukje voorlichting.

Ik heb liever dat ze dan even een dot gas geven en me snel voorbij rijden Haha!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:48

Desiree schreef:
Ander voorbeeld (situatie die ik vaak heb meegemaakt overigens): We reden naar het bos en moesten daarvoor over een smalle bochtenweg met kinderkoppen, van die ouderwetse. Daar werd met 80 km p/u overheen geknald met de auto's. Als die dan aangeknald kwamen, maakten we even een gebaar met de hand of ze vaart wilden minderen. Ze knalden gewoon als gekken door, vlak langs ons heen. En zo zijn de mensen. En zo graag zijn ze bereid om rekening te houden met andermans leven.

Ja hoor... heb ik zondag ook weer meegemaakt!! Ga je op het meest rustige moment van de week, kan je nog niet fatsoenlijk je paard verkeersmak maken Boos!

Wat denken ze dat dat handgebaar betekent? Kom op, spring maar achterop?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:51

Het zou fijn zijn als ze tijdens het theorie-examen wat paarden voorbij laten komen.......(brommer, auto en vrachtauto en trekker (-als je daar theorie van heb?)

Ik heb het liefst dat ze langzaam voorbij komen......

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:22

Ik vind de optie van Pellie een hele goede. Als men dit in een wat grotere stof tijdens theorie tijdens examen zou krijgen dan is men wat wegwijzer hierin en hoeven alleen de aso's nog maar aangepakt te worden Tong uitsteken
Nee, ik denk als hier vaste regels voor opgesteld worden, je al een heel eind komt en dan wel samengesteld samen gesteld met paardenkenners en ruiters die ervaring hebben.
Maarja, denk dat dat onbegonnen werk is, maar eens tem laten horen kan geen kwaad denk ik. (zegt iemand die alleen maar als automobilist functioneerd, haha..ohnee ik wandel ook met mn paard)

vandemariene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:49

Aller eerst wil ik zeggen dat er toch mensen zijn dat het me meevalt dat er toch mensen zijn die positief zijn over mensen die met landbouw voertuigen rijden!!! Ik werk zelf ook met trekkers kranen en wielladers en hou ook rekening met ruiters en andere dieren als ik over de weg rijdt want als het moet en het kan en het is op een rustige weg zet ik dus ook mijn machine uit als ik door heb dat het paard er niet langs wil! En weet ook dat er zat collega's zijn die dat niet doen maar ik erger me dus ook aan dat er heel veel ruiters op drukke wegen in de spits gaan rijden met een paard wat schrikt als en maar voetganger langs komt en dan 9 van de 10 nog zonder cap rijden! en dan nog de mensen die al een kilometer van te voren gaan zwaaien dat ik zachter moet rijden en dan alleen maar chago kijken als ik stapvoets voorbij komt rijden!! Maar ja dat zijn meest ruiters bij manege Chardon vandaan:) Haha! Aller eerst wil ik zeggen dat er toch mensen zijn dat het me meevalt dat er toch mensen zijn die positief zijn over mensen die met landbouw voertuigen rijden!!! Ik werk zelf ook met trekkers kranen en wielladers en hou ook rekening met ruiters en andere dieren als ik over de weg rijdt want als het moet en het kan en het is op een rustige weg zet ik dus ook mijn machine uit als ik door heb dat het paard er niet langs wil! En weet ook dat er zat collega's zijn die dat niet doen maar ik erger me dus ook aan dat er heel veel ruiters op drukke wegen in de spits gaan rijden met een paard wat schrikt als en maar voetganger langs komt en dan 9 van de 10 nog zonder cap rijden! en dan nog de mensen die al een kilometer van te voren gaan zwaaien dat ik zachter moet rijden en dan alleen maar chago kijken als ik stapvoets voorbij komt rijden!! Maar ja dat zijn meest ruiters bij manege Chardon vandaan:)Aller eerst wil ik zeggen dat er toch mensen zijn dat het me meevalt dat er toch mensen zijn die positief zijn over mensen die met landbouw voertuigen rijden!!! Ik werk zelf ook met trekkers kranen en wielladers en hou ook rekening met ruiters en andere dieren als ik over de weg rijdt want als het moet en het kan en het is op een rustige weg zet ik dus ook mijn machine uit als ik door heb dat het paard er niet langs wil! En weet ook dat er zat collega's zijn die dat niet doen maar ik erger me dus ook aan dat er heel veel ruiters op drukke wegen in de spits gaan rijden met een paard wat schrikt als en maar voetganger langs komt en dan 9 van de 10 nog zonder cap rijden! en dan nog de mensen die al een kilometer van te voren gaan zwaaien dat ik zachter moet rijden en dan alleen maar chago kijken als ik stapvoets voorbij komt rijden!! Maar ja dat zijn meest ruiters bij manege Chardon vandaan:)

Marga62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:36

Gelukkig heb ik een paard wat redelijk bom-proof is, maar lang niet altijd. Dan schrikt hij ineens van een "mug". Verkeer geeft over het algemeen geen problemen, alhoewel .......
Bij ons in het dorp zit een stalhouderij die regelmatig van die "leuke" ritjes tegen betaling door het dorp en het bos/duingebeid maakt.
Echter een ding zijn ze hierbij vergeten. HOE PASSEER IK EEN PAARD!!!
Vergeleken bij hun zijn de automobilisten e.d. hier nog heilig.
Stappen als je een paard passeert ...... nooit van gehoord, en als je ziet dat een paard enorm van je schrikt en in paniek raakt, lekker voluit doorkarren en lachen maar.
Ze schijnen wel hun koetsiersbewijs te hebben, maar hebben de verkeers- gedragsregels duidelijk overgeslagen.
Ook wanneer zij onze manege passeren, er ligt zelfs een drempel pal voor de ingang van ons terrein, houden ze er geen rekening mee dat er nog wel eens mensen/kinderen op (voornamelijk zeer brave)paarden/en pony's zitten in de buitenbak die nog niet adequaat kunnen reageren als ze voluit voorbijkomen.
Tegen zoveel hoefgeweld, (minimaal 8 ijzers die klepperend voorbij komen) kan zelfs het braafste paard niet op. Mijn paard gaat zelfs, al is hij op eigen terrein, kompleet door het lint en ontploft als een bom. Jullie begrijpen dus wel, dat als ik ze tegen kom ik heel snel met beide voetjes op de grond sta.
Menig automobilist die ik tegen kom gedraagt zich stukken beter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:39

vandemariene schreef:
Aller eerst wil ik zeggen dat er toch mensen zijn dat het me meevalt dat er toch mensen zijn die positief zijn over mensen die met landbouw voertuigen rijden!!! Ik werk zelf ook met trekkers kranen en wielladers en hou ook rekening met ruiters en andere dieren als ik over de weg rijdt want als het moet en het kan en het is op een rustige weg zet ik dus ook mijn machine uit als ik door heb dat het paard er niet langs wil! En weet ook dat er zat collega's zijn die dat niet doen maar ik erger me dus ook aan dat er heel veel ruiters op drukke wegen in de spits gaan rijden met een paard wat schrikt als en maar voetganger langs komt en dan 9 van de 10 nog zonder cap rijden! en dan nog de mensen die al een kilometer van te voren gaan zwaaien dat ik zachter moet rijden en dan alleen maar chago kijken als ik stapvoets voorbij komt rijden!! Maar ja dat zijn meest ruiters bij manege Chardon vandaan:) Haha!

even de overbodige zinnetjes weg gehaald Haha!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 07:35

Ik heb niet alles gelezen, maar ben het voor een groot gedeelte met jullie eens, maar ook ruiters moeten nadenken.

Neem mijn voorbeeld van gisteravond, ik moest tot 20 uur werken, en daarna reed ik door het dorp naar huis. Ergens midden in het dorp, het was al redelijk donker, reed dus een ruiter met zijn/haar paard. Die wás niet te zien, geen reflecterende bandages of beschermers bij het paard, geen reflecterend vest, en zeker geen lampje. Ik schrok me dood, je zag diegene pas op het allerlaatst moment.
En als diegene daar naar de manege moest, dan had hij/zij nog wel een dik kwartier te rijden. Dit is dus ook onverantwoord.
Maar tractoren, tja, ze horen erbij, en veel paarden zijn er helaas bang voor, die van ons ook. We houden hier ook zelf rekening mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:54

Silviabol schreef:
of bij het CBR in de lesstof proberen te krijgen....

DAAR hoort het ja.

Voor de wet is een paard een vervoersmiddel, een ruiter een bestuurder, kortom volwaardige verkeersdeelnemrs en kennis hoe hiermee om te gaan is daarom een logisch onderdeel van een rijvaardigheidsopleiding.
Helaas voorkom je hiermee niet dat kleine mensjes vervelende dingen doen met hun grote trekker of lawwaiige brommer.

Dat is EEN kant, nu de ruiters nog. Die ruiter moet voorbereid zijn op de kleine mensjes die vervelende dingen doen. Helaas behoren die niet tot omstandigheden die je niet kan voorzien.
De basisopleidingen die paardgericht begrip bijbrengen zijn schaars als kippentanden. Controle is NIET het toverwoord en meer angst of onzekerheid bij de ruiter al helemaal niet.
Afbeelding

Het PAARD heeft verder geen bijzondere voorlichting nodig. Dat is al professioneel paard. De ruiter behoort te weten hoe hiermee om te gaan.
Goed paardman(of vrouw-)schap is niet het overwinnen van problemen, maar het voorkomen ervan.

HC

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:43

Ik ken die straat vrij goed. En ik ben er vrij van overtuigd dat dit gewoon een ongelukkig ongevalletje is.

Maar er is wat voor te zeggen. Er lopen in dat gebied gewoon nogal veel paarden overstraat. Ik kom ze met de auto en met de brommer vaak genoeg tegen. Zo kom ik eigenlijk altijd paarden tegen op de provinciale weg(franse kampweg), ze moeten daar langs, het bos is maar 500 m verder. Dus ik snap best dat ze daarvoor geen hele trailer uit het vet trekken.

Wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn die niet luisteren naar de aanwijzingen of verzoeken van ruiters.
Ik rij zelf regelmatig met me paard door de bebouwdekom langs de straten. Er zijn hier gewoon geen ruiterpaden. En ik blijf echt niet binnen. Ik probeer wel altijd de veiligheid in oog te houden. Ik heb wel eens een hele groep paarden laten omdraaien omdat ik zag dat er verderop een trekker net de weg op kwam draaien (die niet aan de kant ging voor 10 paarden).

Maar ik heb ook wel eens klem gezeten met me knie tegen een brug hek terwijl me paard liep te bokken en stijgeren omdat 1 of andere gek met auto en aanhanger met klapperend zeil niet wilde reageren op mijn stopteken. Afstappen gaat op zo'n moment niet meer. Dat moment heeft me wel geleerd om op een brug niet meer aan de kant te gaan voor een auto. Mocht er nu een auto aankomen dan gaat ie maar terug of aan de kant. Ik blijf midden op de weg rijden, met zeker een meter van de rand af. En als we met meer zijn gaan we 2 aan 2 de brug over.
Misschien dat ik me daarmee niet geliefder maak, maar veiligheid voor alles.

Ik heb ook wel is bijna een boete gehad omdat ik er ergens voor koos om over het voetpad te gaan inplaats van over de weg. Ik kon gelukkig goed beredeneren dat het gevaar te groot was om op de weg te rijden. Maar waarom ze mij wel een boete willen geven maar de gevaarbrengers niet is me een raadsel.

Ik geef altijd een verkeersteken wanneer ik denk dat dat nodig is. Afstandhouden, stoppen, langzaamrijden... Maar heel veel automobilisten en zeker motorrijders denken dat dat een grapje is en gedragen zich dan als een idioot. Toeteren, juist extra veel gas geven, snijden, heel dicht langs me rijden of doordrukken op een brug.

Anderzijds waarschuw ik ruiters die ik stomme dingen zie doen hier in de buurt ook altijd daarvoor. En m'n leerlingen vertel ik altijd dat ze het visitekaartje van de ruitersport zijn. Dus dat ze zich aan de regels moeten houden en zich goed moeten gedragen... Op ruiters word nu eenmaal altijd gelet, ze zijn een te opvallende verschijning om ongemerkt foutjes te kunnen maken...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:10

Yavanna schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar ben het voor een groot gedeelte met jullie eens, maar ook ruiters moeten nadenken.

Neem mijn voorbeeld van gisteravond, ik moest tot 20 uur werken, en daarna reed ik door het dorp naar huis. Ergens midden in het dorp, het was al redelijk donker, reed dus een ruiter met zijn/haar paard. Die wás niet te zien, geen reflecterende bandages of beschermers bij het paard, geen reflecterend vest, en zeker geen lampje. Ik schrok me dood, je zag diegene pas op het allerlaatst moment.
En als diegene daar naar de manege moest, dan had hij/zij nog wel een dik kwartier te rijden. Dit is dus ook onverantwoord.
Maar tractoren, tja, ze horen erbij, en veel paarden zijn er helaas bang voor, die van ons ook. We houden hier ook zelf rekening mee.

Zo liep ik een keer te wandelen met mijn merrie (was nog niet zadelmak en de bak was zo'n enorme plompzooi dat ik daar ook niet in terecht kon, dus ging ik maar met haar wandelen) door het dorp. Nu kwam het me goed uit dat alles was afgezet. Er werden drempels aangelegd namelijk. Overal roodwitte afzettingen, witte strepen over de grond, heel leerzaam. Ze leerde nu goed op mij te vertrouwen en door het weinige verkeer kon ik daar fijn wandelen met mijn paard. Helaas moest ik altijd de hele dag werken en het was winter. Ik ging echter zo snel mogeljk na mijn werk naar mijn paard maar kon niet voorkomen dat de schemering net was ingevallen op weg naar huis. De lantaarns waren net aangegaan. Er kwam iemand de bocht om geraced in zijn auto. Ik ging midden op de weg lopen in de hoop dat hij zou verminderen, maar tot mijn grote schrik deed hij dat niet! Mijn paard en ik konden nog net uit elkaar springen, zij links, ik naar rechts, de auto stond met zijn neus stil TUSSEN ONS IN! Man, ik wilde die vent vermoorden! Ik was buiten mezelf van woede!

HIj beweerde mij echt niet gezien te hebben. Waarschijnlijk heel de dag ook gewerkt, moe in de auto, reed veel te hard, al die factoren bij elkaar opgeteld... Kijk, ik zelf zie heel goed in het donker, er gaat maar weinig aan mijn oog voorbij. Ik dacht dat dit ook voor anderen gold. Maar deze ervaring heeft mij geleerd dat dat niet zo is. Nu zijn mijn paard en ik als we door de schemer moeten helemaal behangen met retroreflecterende bandjes. Niemand kan nu nog smoesjes hanteren dat ze ons niet gezien hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:04

Veulen84 schreef:
Mocht er nu een auto aankomen dan gaat ie maar terug of aan de kant. Ik blijf midden op de weg rijden, met zeker een meter van de rand af. En als we met meer zijn gaan we 2 aan 2 de brug over.
Misschien dat ik me daarmee niet geliefder maak, maar veiligheid voor alles....

Met een meter van de kant ben je nog ERG netjes. De hele weghelft is in pricipe voor jou. Dat inhalend of passerend verkeer vaak jouw ruimte niet respecteerd is wat anders en gewoon fout VAN HEN.
Als het een smalle brug betreft, dan is het simpel de voorrangspijlen volgen. Gebuik dan de HELE wegbreedte opdat de andere verkeersdeelnemers duidelijk weten dat ze er NIET door kunnen.

Wij hadden het afgelopen zondag met de kar. Op een brug het bovenstaande voorbeeld maar ook een trekker die op een landweg achterop kwam met een bonkende aanhanger en zwaailicht. Wilde er zonder vaart te minderen met twee wielen in de berm rakelings voorbij. Jammer dan. Hand uit en nog verder naar het midden. Minder dan 50 meter verderop was een passeerplek. Dan zit hij maar 20 seconden later aan de koffie. Om hem een lol te doen zijn we sneller gegaan en overdreven opzij gestopt. Vriendelijk gezwaaid en hij zwaaide nog terug ook....
In NL is dat zoals ik uit ervaring weet inderdaad wat listiger dan hier. Daar is de grens met agressie uitlokken helaas smaller. Zo aardig en beleefd mogelijk je ruimte innemen dus en niet vergeten op tijd te bedanken.
Beter dat ze over je praten dan over je rijden.

HC

Sorella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:08

Ik ben het helemaal met Veulen84 en bovenstaande reactie eens.

Waarom vergeten mensen dat zonder paarden de wereld er heel anders uit zou zien. Paarden zijn zo belangrijk geweest voor de ontwikkeling van vele zaken. En een auto heeft niet voor niets een bepaald aantal PK… Een beetje meer respect voor dit dier door overige bestuurders zou niet verkeerd zijn.

Ze zouden zich daarnaast ook moeten realiseren dat ook zijzelf een risico lopen met asociaal weggedrag. Het gewicht van een paard staat gelijk aan een kleine auto en als je dat door je voorruit heen krijgt dan zou je willen dat je wat meer afstand had gehouden…

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:05

Desiree schreef:
Mijn paard en ik konden nog net uit elkaar springen, zij links, ik naar rechts, de auto stond met zijn neus stil TUSSEN ONS IN!

Tja zo heb ik met twee grote terreinwagens meegemaakt dat een vrouw invoegde tussen de eerste die met een kort sleepkabeltje met rode vlag de tweede speelte...

Je wil verder niet weten wat ik in 20 jaar op de motorfiets in NL voor aanslagen heb meegemaakt. Je wil echter OOK niet weten wat voor volslagen onredelijke doorgedraaide ruiters ik op de motorfiets ben tegengekomen.
Mijn schoonvader zit als fanatiek wandelaar vol met verhalen over aso ruiters en als ik hem dan naar motorfietsen vraag is hij erg genuanceerd. Over ATB-fietsers is hij niet positief trouwens.

Mijn ervaring is dat het ook vaak voorkomt dat ruiters hun gevoelens van onzekerheid en angst over EIGEN vaardigheid op en andere projecteren.
Ruiters dienen wel te bedenken dat de overige verkeersdeelnemers er van uit mogen gaan dat de ruiters zich eveneens als normale verkeersdeelnemers gedragen. Niet minder, maar ook niet meer en heel fijn als je meer ruimte en gelegenheid KRIJGT.

HC

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:12

Desiree schreef:
HIj beweerde mij echt niet gezien te hebben. Waarschijnlijk heel de dag ook gewerkt, moe in de auto, reed veel te hard, al die factoren bij elkaar opgeteld... Kijk, ik zelf zie heel goed in het donker, er gaat maar weinig aan mijn oog voorbij. Ik dacht dat dit ook voor anderen gold. Maar deze ervaring heeft mij geleerd dat dat niet zo is. Nu zijn mijn paard en ik als we door de schemer moeten helemaal behangen met retroreflecterende bandjes. Niemand kan nu nog smoesjes hanteren dat ze ons niet gezien hebben.

Je bent gewoon heel erg onzichtbaar als je jezelf en je paard niet verlicht of tenminste reflecterende banden omdoet.
Ik rijd veel in de auto door de polder en daar zie je ook keer op keer weer mensen met loslopende honden door het donker rijden, zonder maar iets reflecterends of een zaklamp oid bij zich. Levensgevaarlijk!
En zo ook ruiters of wandelaars met paarden die zichzelf niet verlichten, dat is gewoon écht levensgevaarlijk! Fietser zie je ook niet als ze niet verlicht zijn, waarom zou je een paard dan wel zien?
Maak jezelf en je paard zichtbaar als je in de schemer of als het donker is de straat opgaat.