Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MRmichiel schreef:wat een negatief gezeur hier. zorg gewoon dat je je paard goed onder controle hebt, met een paard wat niet bomproof is moet je de weg gewoon niet op. Als je er problemen mee hebt dat je paard schrikt van een auto, dan zou ik een andere sport kiezen.
odetteke schreef:MRmichiel schreef:wat een negatief gezeur hier. zorg gewoon dat je je paard goed onder controle hebt, met een paard wat niet bomproof is moet je de weg gewoon niet op. Als je er problemen mee hebt dat je paard schrikt van een auto, dan zou ik een andere sport kiezen.
Hmmz, paarden die bomproof zijn: stokpaarden, hobbelpaarden, paarden in een zakje van de stegeman en een paard dat doofen blind is en te kreupel om de ene poot voor de ander te zetten.Met elk ander paard loop je risico's!
NikkiNik schreef:Ik probeer vaak oogcontact te zoeken met chauffeurs en soms gaat het goed, snappen ze het, of met mijn arm zo'n 'rustig aan' beweging te maken. Vaak doen ze er niets mee en dan sta ik echt te kijken van mensen die zich zo asociaal gedragen en het nog leuk vinden ook. Terwijl ze waarschijnlijk niet eens beseffen hoe gevaarlijk ze bezig zijn. Daar baal ik enorm van. En ik maak me er ook woest om, als het gebeurt.
Desiree schreef:Ander voorbeeld (situatie die ik vaak heb meegemaakt overigens): We reden naar het bos en moesten daarvoor over een smalle bochtenweg met kinderkoppen, van die ouderwetse. Daar werd met 80 km p/u overheen geknald met de auto's. Als die dan aangeknald kwamen, maakten we even een gebaar met de hand of ze vaart wilden minderen. Ze knalden gewoon als gekken door, vlak langs ons heen. En zo zijn de mensen. En zo graag zijn ze bereid om rekening te houden met andermans leven.
vandemariene schreef:Aller eerst wil ik zeggen dat er toch mensen zijn dat het me meevalt dat er toch mensen zijn die positief zijn over mensen die met landbouw voertuigen rijden!!! Ik werk zelf ook met trekkers kranen en wielladers en hou ook rekening met ruiters en andere dieren als ik over de weg rijdt want als het moet en het kan en het is op een rustige weg zet ik dus ook mijn machine uit als ik door heb dat het paard er niet langs wil! En weet ook dat er zat collega's zijn die dat niet doen maar ik erger me dus ook aan dat er heel veel ruiters op drukke wegen in de spits gaan rijden met een paard wat schrikt als en maar voetganger langs komt en dan 9 van de 10 nog zonder cap rijden! en dan nog de mensen die al een kilometer van te voren gaan zwaaien dat ik zachter moet rijden en dan alleen maar chago kijken als ik stapvoets voorbij komt rijden!! Maar ja dat zijn meest ruiters bij manege Chardon vandaan:)![]()
Silviabol schreef:of bij het CBR in de lesstof proberen te krijgen....
Yavanna schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar ben het voor een groot gedeelte met jullie eens, maar ook ruiters moeten nadenken.
Neem mijn voorbeeld van gisteravond, ik moest tot 20 uur werken, en daarna reed ik door het dorp naar huis. Ergens midden in het dorp, het was al redelijk donker, reed dus een ruiter met zijn/haar paard. Die wás niet te zien, geen reflecterende bandages of beschermers bij het paard, geen reflecterend vest, en zeker geen lampje. Ik schrok me dood, je zag diegene pas op het allerlaatst moment.
En als diegene daar naar de manege moest, dan had hij/zij nog wel een dik kwartier te rijden. Dit is dus ook onverantwoord.
Maar tractoren, tja, ze horen erbij, en veel paarden zijn er helaas bang voor, die van ons ook. We houden hier ook zelf rekening mee.
Veulen84 schreef:Mocht er nu een auto aankomen dan gaat ie maar terug of aan de kant. Ik blijf midden op de weg rijden, met zeker een meter van de rand af. En als we met meer zijn gaan we 2 aan 2 de brug over.
Misschien dat ik me daarmee niet geliefder maak, maar veiligheid voor alles....
Desiree schreef:Mijn paard en ik konden nog net uit elkaar springen, zij links, ik naar rechts, de auto stond met zijn neus stil TUSSEN ONS IN!
Desiree schreef:HIj beweerde mij echt niet gezien te hebben. Waarschijnlijk heel de dag ook gewerkt, moe in de auto, reed veel te hard, al die factoren bij elkaar opgeteld... Kijk, ik zelf zie heel goed in het donker, er gaat maar weinig aan mijn oog voorbij. Ik dacht dat dit ook voor anderen gold. Maar deze ervaring heeft mij geleerd dat dat niet zo is. Nu zijn mijn paard en ik als we door de schemer moeten helemaal behangen met retroreflecterende bandjes. Niemand kan nu nog smoesjes hanteren dat ze ons niet gezien hebben.