50 Paarden verwaarloosd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re: 50 Paarden verwaarloosd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:21

Goh, wat een interessante 1e post. Welkom op Bokt...

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:23

ja kn t niet laten om ook mijn stem te laten horen.
vind dat zulke mensen aangepakt moeten worden en goed ook. jammer dat een paard zijn eigen eigenaren niet kunnen kiezen.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:28

nee an je zit verkeerd
zit de discussie te volgen hier op bokt en kon t niet laten om mij aan te melden.
ken deze persoon namelijk van vrij dichtbij en weet hoe ze is.
het hele idee word uit zijn fatsoen gerukt en daar kan ik niet tegen.
hoop dat je me niet als een schaduw persoon ziet.
zal mijn profiel met de tijd heus wel bij gaan werken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:34

dan zal je mij ook wel kennen en ik jou en ik ben erg benieuwd wie jij dan wel bent

FlairS

Re: 50 Paarden verwaarloost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:35

ik denk dat de DB echt wel weet wat ze doen
[/quote]

De DB weet niet wat ze doen!
De toenmalig inspectrice van deze omgeving had een blauwe maandag op een manege gereden en had verstand van paarden Koe Vond ze

Ze kwam bij mij omdat ze een klacht hadden gehad over hoe onze hond eruit zou zien en daar was uiteindelijk niets op aan te merken.Wij waren niet thuis,ze was omdat de deur niet op slot was bij mij binnen geweest om een briefje neer te leggen dat ze geweest was en waarom.Toen ik thuiskwam kreeg ze net een rondleiding door de stal van een stagaire en sprak mij aan vanwege een jaarling die te mager zou zijn maar die dat zeker niet was.Toen ik haar vroeg van wie de klacht over de hond gekomen was mocht ze niets zeggen.Ik heb een klacht gestuurd naar de DB en speciaal overhet feit dat ze bij mij binnen was geweest maar hun verweer was dat ze daar recht toe had als inspectrice
Boos!
Als de paarden echt zo verwaarloosd zijn als ze zeggen vraag ik me toch echt af waarom die andere 35 dieren daar wel moeten blijven en deze dieren niet direct onder toezicht van een ander geplaatst worden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:38

Dat is nu precies een situatie waarom ik niet meer achter de DB sta. Ik ben jarenlang lid geweest, maar kan er niet meer achter staan..

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:46

ik weet wel degelijk wie jij bent morrie.
ook jij weet wie ik ben.
maar ga mijn naam hier niet bekend maken.
zometeen word ik hier als de boeman gezien en word er nog gezegd dat ik gebeld heb ook.
het is geen nieuws dat zij niet al te best is voor haar beesten.
das geen wereld nieuws.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:53

ik weet al wie je bent..... en ze weten ook al wie er gebeld heeft, dus don't worry

ellenlouise

Re: 50 Paarden verwaarloost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:21

Mustang2006 schreef:
Laten we dan alle zieke en oude mensen dan ook maar een spuitje geven, dan krijgen we ook geen last van vergrijzing, toch.................

maar ik ben het wel met je eens dat het grootste dierenleed achter gesloten deuren plaatsvindt. Degene die daar mee bezig zijn moeten direct gestraft worden want dieren hebben ook gevoel.

Misschien heb ik "krom gequote", want natuurlijk vind ik dat niet. (volgens mij maak ik het steeds onduidelijker Verward Haha! )

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:30

zag dat in het andere topic dus naam en stalnaam werd genoemd.
Ik ben zeer benieuwd naar de verklaring van de eigenaren.
wat ik wel vreemd vind is dat de site nu ook tijdelijk buiten gebruik is.....

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:56

gaat het hier om de paarden die tegenover de steppe staan?

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:49

Dierenbescherming..tsja weet nooit wat ik daar nu van moet denken.....

Kan me zeker de reactie's hier voorstellen want toen ik het las had ik ook zoiets van "50 VERWAARLOOSD Boos! Boos! stelletjes @#$%"

Het is idd maar 1 kant van het verhaal in het nieuws en ik hoop dat ze overdreven hebben bij de DB(zal nml. niet de eerste keer zijn) maar toch...15 in beslag genomen.
Dat is niet best,al zou het een storm in een glas water zijn...naam van het bedrijf is zowieso naar de kl*te(je hoeft nml. geen einstein te zijn om te bedenken welk bedrijf daar zit).

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:16

Ik ken de paarden daar en de eigenaresse, het is inderdaad overdreven ja. Het zijn trouwens 10 paarden die in beslag zijn genomen en geen 15, foutje van de journalist denk k zomaar
Ik vind dat je gewoon de andere kant van het verhaal af moet wachten
De naam van t bedrijf is inderdaad naar de kl*te zo...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:32

filou schreef:
Ik vind dat je gewoon de andere kant van het verhaal af moet wachten

Die zal dan wel niet voorop de krant/teletekst staan waarschijnlijk.
En aangezien ik die niet weet geef ik ze het voordeel van de twijfel(door oa posten van Arabesk Knipoog )

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:37

[quote] Die zal dan wel niet voorop de krant/teletekst staan waarschijnlijk.
En aangezien ik die niet weet geef ik ze het voordeel van de twijfel(door oa posten van Arabesk Knipoog [/quote]

Daar ben ik blij om Knipoog
Als het goed is staat een reactie van de eigenaresse morgen in de BN de Stem...
Afwachten maar

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:38

Og, wat vreselijk!! helaas is niet iedereen 'bewust' van het dieren welzijn.. Verdrietig og germ paardjes

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:40

door dit te lezen is het mij ook al iets duidelijker om welk bedrijf het gaat...

ik denk wel dat wanneer een bedrijf zijn dieren niet al te koosjer onderhoud en er 'vijanden' in het spel zijn, je een hele poppenkast op gang kan brengen, al dan niet terecht... daar denkt iedereen het zijne van.

lohengrin39

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:54

dat is gewoon echt verschrikkelijk! en ik vind ook dat hier geen excuus voor te vinden is en als iemand daadwerkelijk 50 paarden heeft, en zelfs al met een kleine pony, heeft diegene ervoor gekozen om er voor het leven of bij verkoop voor te zorgen, en dan bestaan er geen excuses.
En ik denk dat dat paard met die oogontsteking waarschijnlijk al zover ontstoken is dat het naar binnen is geslagen en dat dus niet meer goed komt!!
errug sneu dit!!!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:00

Het gaat lekker in de paardenwereld zeg,, ik weet niet waarom de eigenaar zen paarden geen eten geeft en ik ga ook niet flippen hier maar ik vind als je 50 paarden niet kunt onderhouden hoeven de paarden er niet onder te lijden..! Knipoog

xx

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:25

[quote="lohengrin39"]
En ik denk dat dat paard met die oogontsteking waarschijnlijk al zover ontstoken is dat het naar binnen is geslagen en dat dus niet meer goed komt!!
[/quote]

Ik vind niet dat je hier een oordeel over kan geven, je weet helemaal niet in hoeverre dat oog ontstoken is..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:41

Pellie schreef:
door dit te lezen is het mij ook al iets duidelijker om welk bedrijf het gaat...

ik denk wel dat wanneer een bedrijf zijn dieren niet al te koosjer onderhoud en er 'vijanden' in het spel zijn, je een hele poppenkast op gang kan brengen, al dan niet terecht... daar denkt iedereen het zijne van.

Dat is ook wat er hier aan de hand is.

Ze komen oorspronkelijk niet uit dat gebied en de buurman loopt ze al jarenlang te etteren. Verder heeft ze uit naastenliefde een aantal alcoholisten opgevangen. Die uiteindelijk met ruzie met de noorderzon vertrokken.

Ik kan zo al 10 vijanden bedenken die dit haar geflikt hebben. Clown

Bij dit bedrijf kwamen elke week groepen mensen/toeristen over de vloer, ook in de winter, dus als er echt wat aan de hand was, was er al eerder aan de bel getrokken.

De eigenaresse heeft zelf bij de DB gewerkt Cool

Niet elk paard staat er daar zo florissant bij als de gemiddelde pensionstal knol, maar dat komt ook omdat ze in groepen staan en de paarden die lager in rangorde staan gewoon pas het laatste bij het eten mogen Clown In de winter geeft dat soms wel wat schrale paarden.

De eigenaresse heeft notabene deze zomer 7ha land aangekocht om meer weidegang mogelijk te maken. Hiervoor werd er gewerkt met paddocks die inderdaad met veel regen nat worden, maar daar smelten ze niet van.

1. Er is nog nooit een paard doodgegaan van de honger bij dit bedrijf!!
2. Zieke, oude, mislukte paarden mogen gewoon blijven leven zolang de levenskwaliteit nog hoog genoeg is. (en daar heeft ze er best een aantal van). Ja en helaas in hun vacht kan je nou eenmaal niet je haar kammen. Van de 50 paarden die ze heeft zijn er inderdaad 10 'zielig' omdat ze oud/ziek en of mislukt zijn (atactische veulens bijv.)
3. van de 50 zijn er 10 in beslag genomen. Dat zijn de zieke/oude/mislukte paarden.

DUS 40 paarden waren gezond en werden NIET in beslag genomen

Dat paard met dat ontstoken oog, nogmaals oordeel zelf op de foto! Daar was het oog ook al ontstoken. Doordat ze drachtig was konden in het belang van het veulen geen zware medicijnen op toegepast worden en ook niet zolang het veulen nog drinkt.

Verder staan de paarden 's winters op stal, sommige in loopstallen anderen in boxen. De werkpaarden staan ook op ijzers, dus dit staat los van 'natuurlijk houden'

Wat mij wel stoort is dat de DB alles zielig vindt. Als de geruchten waar zijn dat de DB ooit wilde doorvoeren dat paarden in de winter niet meer zonder deken naar buiten mochten zijn ze mijn geloofwaardigheid kwijt. Clown

Sinds de vorige 'rechtzaak' waar een vriend van mij (die overigens los staat van deze kwestie, ze kennen elkaar niet) was ik al van plan om aan de kromme redenering van wat goed is voor paarden in NL wat te gaan doen. Nu is de maat vol. Vork

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:46

Ja Helemaal mee eens

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:56

Er wordt hier weer lekker een discussie gevoerd zonder dat mensen zich verdiepen in de zaak. Ik was toevallig op het bedrijf toen ze hier binnenvielen en ik kan mededelen dat ik liever niet had gezien hoe en welke paarden ze op de vrachtwagen probeerde te krijgen! schandalig!!! Veulens van amper 4 weken oud werden op de trailer gestopt. Het lukte ze niet om ze te pakken te krijgen in de verse groene wei waar ze in stonden (wat nou modder? die beesten hebben 10 hectare grasland en daarbij word er elke dag 1 aanhanger mais en tientallen balen hooi bijgevoerd (ook als ze in het land staan!!!)) en gingen ze maar de makste eruit vissen....o ik krijg die dunne niet te pakken (trouwens de dunste van die 3 jaarlingmerries in een mega groeispurt en wisselperiode), dan pak ik maar een ander (die mooie leuke spikkel die zo braaf komt), de paarden die er eerst gevangen waren hebben 4!!! uur op de trailer staan wachten tot ze eindelijk eens gingen rijden!
Morgen komt het werkelijk toedoen in de krant, want ik heb het van dichtbij beleefd, weet waarom dat handje vol paarden er wat slechter uit zag...
Het zou om 50 mishandelde paarden gaan???? hebben die mensen oogkleppen op? Diegene die geinteresseerd is: kom maar eens een kijkje nemen hoe de paarden er daadwerkelijk bijstaan! We kregen net onaangekondigd bezoek (nou ze waren er binnen 30 minuten) van de pers en alle 30 stallen waren uitgemest, de hoefsmid was er toevallig (zoals elke 6 weken) en wat niet te vermelden: er zijn 3 van deze paarden naar Santiago in spanje gelopen te voet...denk je nou echt dat paarden die volgens de pers zo slecht behandeld zouden zijn al langere tijd, die 4000 km (hoeveel is het eigenlijk?) zouden kunnen lopen? dacht het dus echt niet hoor!
Zal ik even in detail treden wat ze hebben meegenomen??
Het paard met ontstoken oog (echt een pechgeval, want ze heeft eerder haar been gebroken), omdat ze de laatste storm in een afgebroken tak was gerend en ze ONDER BEHANDELING van de dierenarts was en er zelfs een afspraak gemaakt was om haar te opereren als de zwelling minder zou zijn. Dit is gister ook door de dierenarts bevestigd want die was opgebeld door de eigenaresse, maar daar wilden ze niet naar luisteren, want besluit lag vast (echt dus oogkleppen op en 1 mening) Ja ze zag er verschrikkelijk uit, maar dat betekend geen verwaarlozing? Ze heeft eerder gewoon pech en dan ook nog eens een heel klein veulen aan de voet! Die dus ook bij die 12 paardjes hoorde. Daarbij nog een merrie met een klein veulen, die wat schraal stond maar heel gezellig en vrolijk in de wei stond met haar kleintje tussen soortgenootjes (gewoon een jong paardje met haar eerste veulen), twee paarden die slecht op de achterbenen liepen (ataxie, maar zeker hier niet minder waard....ze hebben hier gewoon een leven aangeboden gekregen en geen spuitje (nu dus waarschijnlijk wel)), twee bejaarde trekpaardmerries van beiden boven 20 (ik hoop dat mijn paarden na 10 jaar zware arbeid er nog zo bijstaan zeg) die notebene hun oude dag hier staan te slijten. Ja goed ze waren mager, maar dat ga je gewoon krijgen als je geen tanden meer in je mond hebt. Dan nog Kathelijne, die herstellende was van een leveraandoening. Beestje was bijna dood en is met veel kosten gered door de dierenarts en begon nu eindelijk weer lekker mee te komen met de groep (wat nou geen medische zorg voor dit paard?). Een jonge jaarlinghengst in een enorme groeispurt en die dit met voedsel niet kan opvangen en dus mager is....zo kan ik nog wel even doorgaan.
En weet je wat ook een subjectief iets was: de dierenarts die een aantal jaar geleden de deur was gewezen (oorzaak hier niet ter zake), kwam dus nu de paarden 'afkeuren' .
En ja er schort zeker nog wat aan de bedrijfsvoering en dat weten ze hier ook wel. Maar het hart zit op de juiste plaats, ze hebben een grote liefde voor het ras (enigste fokker in benelux) en ze doen er alles aan om het in het gareel te houden! En dat is ook de reden dat hier paarden lopen die misschien in een andere situatie niet meer in leven waren en richting slacht zouden gaan. Hier is elk paard een levend individu, die wordt gerespecteerd, een kans krijg om het ook als weidepaard goed te doen. Zeker geen verwaarlozing dus, het is jammer dat hier mensen zijn die meteen hun oordeel klaar hebben!
Vol verslagenheid heb ik het tafereel van gister en het verdriet van dichtbij gevoerd......Ik dacht hier een leuke vakantie te hebben, een beetje tot rust te komen en te genieten van de paarden en de mensen hier. Diegene bedankt die zo laf was om een paard met ontstoken oog te melden, zonder dat je weet wat er daadwerkelijk aan de hand was. Paard gaat nu dus waarschijnlijk dood, terwijl ze geopereerd zou worden en ze met 1 oog gewoon lekker bij haar kudde kon blijven! Morgen zal de andere kant van dit verhaal aan het licht komen.......volgende keer toch maar echt boeven vangen toch DB?

Voor de geinteresseerde: ik heb toevallig 4 weken geleden voor de noriker-pr alle paarden op het bedrijf op de foto gezet en wedden dat er dan een hele andere mening komt! Trouwens ook nog 3 foto's van vorige week van de paarden op de hoop hooi in de wei, ook dat arme zielige paardje......

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:57

idd arabesk, we waren tegelijk............. en ik ben het met je eens!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:06

voor degenen die zich afvroegen waarom de site offline is, die ben ik druk aan het bijwerken, nog even geduld dus....... hij komt er zo weer aan...... met het echte verhaal erop