Dierenwelzijn neemt elf paarden in beslag * Update

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Re: Dierenwelzijn neemt elf paarden in beslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:09

Desiree schreef:
Mooi dat ik er op den duur niet meer de dierenbescherming bij haalde want dat haalt ook niets uit kennelijk. Ik ging die dieren jatten en ergens onderbrengen op een goede plek. En elk paard dat daar nog kwam te staan, haalde ik stiekum weg. Maar ja, daar zou die eigenaar ook niet achter komen natuurlijk. Als je immers nooit gaat kijken....

ziet er bijna naar uit dat dit de enige vorm van oplossing zou zijn,
het schijnt dat de eigenaar een kort geding aangespannen heeft,
hij was gisteren naar het schijnt op de kijkdag, en verkondigde daar dat de verkoop niet door zou gaan........
goed mogelijk dat ze in het slechtste geval terug naar de eigenaar gaan,

bah walgelijke vent Boos!

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:37

Inderdaad, oh, wat zou ik graag de auto pakken en erheen rijden om een van die paardjes te kopen!
Pfff, wat verschrikkelijk. Ik heb op die site gekeken in het laatste artikel,
hier staan foto's op van alle paarden. Ik kan hierop het paard met de grote wond niet ontdekken,
wel een andere, maar dat is een vos!?
Naja, ik hoop dat ze het dier nog kunnen redden!

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:02

Van de site van BLID.be:
Paardeneigenaar uit Maasmechelen spant kortgeding in
Verwaarloosde paarden nog niet uit lijden verlost

13 augustus 2006 Nieuwsbericht © BLID

Enkele weken geleden berichtte BLID over een verregaande vorm van verwaarlozing van paarden. Op een dorre weide aan het industrieterrein Oude Bunders in de Lausbedstraat te Maasmechelen stonden vijf graatmagere paarden zonder eten, drinken en natuurlijke beschutting. Eén van de vijf merries had een enorm gezwel op het onderbeen rechtsachter. Het VRT nieuws bracht de schokkende beelden en getuigenissen van omwonenden onder de aandacht. De Federale Overheid reageerde kordaat en stuurde een inspecteur, die de vijf paarden onmiddellijk in beslag nam en liet overbrengen naar een tijdelijke opvang. In dezelfde buurt nam de FOD Dierenwelzijn nog eens zes verwaarloosde paarden van dezelfde eigenaar, waarvan nog enkele met lelijke verwondingen, in beslag. Alle dieren moeten normaalgezien deze week openbaar verkocht worden. De eigenaar van de paarden wil hier nu een stokje voor steken en spande een kortgeding in.
Er lijkt geen einde te komen aan het lijden van een groep zwaar verwaarloosde paarden uit Maasmechelen. Na wekenlang doorgebracht te hebben op een dor, slecht afgesloten stuk grond waar prikkeldraad rondslingerde, zonder voldoende eten of drinken en zonder beschutting tegen de ondraaglijke hitte, krijgen de uitgeputte dieren nog altijd geen nieuwe thuis.

“We zijn heel tevreden over de snelle en kordate reactie van de Federale Overheidsdienst Dierenwelzijn, die meteen na de klacht een inspecteur ter plaatse stuurde,” zegt Dirk Blanchart, Voorzitter van BLID. “De inspecteur nam niet alleen de vijf paarden in beslag waarvoor we klacht indienden, ze onderzochten ook de andere paarden van dezelfde eigenaar. Uit het onderzoek bleek dat ook zij in dezelfde lamentabele omstandigheden verkeerden als de eerste groep paarden. In totaal nam de FOD 11 dieren in beslag en bracht deze onder bij particulieren in de buurt, waar ze de eerste zorgen toegediend kregen. Zoals de procedure voorschrijft, zouden alle paarden openbaar verkocht worden en een nieuwe thuis krijgen. De FOD gaat niet snel over tot dergelijk drastische sancties. Het feit dat dit hier wél het geval was, zegt genoeg over de ernst van de verwondingen en algemene verwaarlozing van de dieren.”

Op zaterdag 12 augustus vond in de Ruiterclub te Schoonbeek-Bilzen de kijkdag plaats. Hier konden eventuele geïnteresseerde kopers de paarden bekijken om er tijdens de openbare verkoop volgende donderdag te Tongeren een bod op uit brengen. Onder de aanwezigen ook medewerkers van BLID. De verbazing was groot, toen de eigenaar van de paarden, die ook aanwezig was op de kijkdag, aankondigde dat er van een verkoop geen sprake zou zijn. “De man hield vol dat er van verwaarlozing geen sprake is en verklaarde er alles aan te zullen doen om de verkoop tegen te houden,” weet Dirk Blanchart. “Uit navraag bleek inderdaad dat de eigenaar van de paarden een kortgeding ingespannen heeft om de verkoop van de paarden te verhinderen.”

Dit kortgeding vormt een regelrechte kaakslag voor het dierenwelzijn en maakt van de wetgeving terzake een lachertje. “Het is duidelijk dat deze man de bevindingen van de Federale Overheid gewoonweg naast zich wil neerleggen. We stellen ons dan ook de vraag hoe erg de verwaarlozing wel moet zijn, als deze man ondanks de schrijnende toestand van de paarden de verwaarlozing als een verzinsel van tafel wil vegen,” zegt Dirk Blanchart. “Het is trouwens niet de eerste keer dat een klacht tegen deze eigenaar geformuleerd werd. In 2000 werden al een aantal paarden van deze man in beslag genomen. Paarden die in vergelijkbare toestand verkeerden: graatmager en met verwondingen. Toch schafte hij zich opnieuw paarden aan, om ze opnieuw te laten verkommeren. Dit tart werkelijk iedere verbeelding.”

BLID ziet maar een oplossing: “Op enkele jaren tijd zijn tot twee maal toe een groep zwaar verwaarloosde paarden van dezelfde eigenaar in beslag genomen door de bevoegde instanties. Deze persoon mag geen gunst tot teruggave van de dieren krijgen en dient in een latere fase het recht tot het houden van dieren voor eens en voor altijd ontnomen te worden.” Of de rechter in kortgeding deze stelling zal volgen, dient dus afgewacht te worden. “Iemand die gewonde paarden op een dor stuk grond laat verkommeren, zonder eten, drinken of beschutting, kan zich moeilijk een verantwoordelijke eigenaar noemen. De beelden en getuigenissen liegen er niet om. Een rechter die zou oordelen dat hier geen sprake is van verwaarlozing, zou niet alleen een oneerlijke uitspraak doen, hij zou tegelijk het bestaansrecht van de wetgeving terzake en de FOD Dierenwelzijn en haar werking in twijfel trekken.”

BLID is dan ook hoopvol dat de openbare verkoop gewoon zal kunnen doorgaan zoals gepland, zodat de paarden eindelijk de verzorging kunnen krijgen die ze nodig hebben om terug op krachten te komen. De naam van de eigenaar staat alvast in de registers van BLID genoteerd. “In geval de rechter de mening van de eigenaar zou volgen en hem de paarden terug toewijst, zullen we er vanuit BLID zeker op toezien deze man niet uit het oog te verliezen,” aldus nog Dirk Blanchart.

Hoe ver moet het gaan Boos! Boos! Boos! , als deze man het kortgeding wint, pfff, arme paardjes...

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:51

Boos! Ik dacht nog toen ik het eerste bericht las, ik zal zo'n arme drommel maar al te graag een goed huis geven.

En nu gaat het misschien nieteens door! Ongelooflijk hoe ziek sommige mensen in hun hoofd kunnen zijn! Boos!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:38

08 augustus 2006 Nieuwsbericht © BLID
De elf paarden die begin vorige week in beslag zijn genomen te Maasmechelen worden op 17 augustus openbaar verkocht te Tongeren.
Na een klacht van BLID aan de overheid, betreffende de verwaarlozing van de dieren zijn deze in beslag genomen.

Verdere informatie betreffende de verkoop kan verkregen worden op het Ontvangkantoor der Domeinen en Penale boeten Verbindingsstraat 26 3700 Tongeren 012/25.94.81 of Patrimonium
BLID hoopt dat de paarden een thuis krijgen die ze verdienen en dat ze gevrijwaard worden van het slachthuis en paardenhandel.

Lachen gelukkig!
jammer dat ik het nu pas lees... was graag langs gegaan indien er toch een niet word verkocht. Dat ze maar niet naar de slacht gaan!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:39

oh ik zie dat dit een ouder bericht is... zal de verkoop vandaag wel of niet doorgaan?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:44

Paardenmaffia in Schoonbeek - Bilzen ?
Paardenhandelaars maken circusvertoning van verkoop in beslag genomen paarden

17 augustus 2006
Nieuwsbericht © BLID
Aan het verhaal van de in beslag genomen verwaarloosde paarden uit Maasmechelen lijkt maar geen einde te komen. Elf uitgemergelde dieren, waaronder enkele met bijzonder lelijke verwondingen, werden twee weken geleden tijdens een inspectie van de Federale Overheidsdienst Dierenwelzijn onmiddellijk in beslag genomen, met de bedoeling ze op het einde van de maand openbaar te laten verkopen zodat ze alsnog een goede thuis kunnen krijgen. De eigenaar van de paarden spande hierop een kortgeding in, hopend de wetgeving inzake dierenwelzijn op die manier te omzeilen. Inmiddels lopen verschillende getuigenissen binnen van aanwezigen op de kijkdag, die de openbare verkoop voorafging. Naar verluid zou er sprake zijn van een heus kartel, dat de eigenaar van de paarden samen met enkele beruchte paardenhandelaars vormde om alsnog zijn paarden terug te kunnen krijgen. Deze paardenmaffia liet aan de geïnteresseerde particuliere kopers duidelijk blijken dat ze niet welkom waren en maar beter de paarden, die ze als oud, ziek en dus nutteloos omschreven, met rust konden laten.

Na de bekendmaking van de opschorting van de openbare verkoop van de verwaarloosde paarden dit weekend, ontving BLID verschillende telefonische meldingen van particulieren die op de kijkdag aanwezig waren om eventueel een bod op een paard uit te brengen. Verschillende getuigenissen en aanwijzingen doen vermoeden dat de paardenkijkdag duidelijk beïnvloed werd ten voordele van een groep beruchte paardenhandelaars.

Deze deden namelijk hun uiterste best om de dierenvrienden, die een bod wilden uitbrengen op de verwaarloosde paarden, ervan te overtuigen dat het oude, zieke paarden betrof waar niets meer mee aan te vangen was. Tegelijk maakten ze de particuliere kandidaat-kopers meermaals duidelijk dat hun aanwezigheid niet gewenst was. De interesse om een bod uit te brengen bij de particulieren smolt bijgevolg weg als sneeuw voor de zon. Een ex-politieman bijvoorbeeld liet BLID weten dat hij het gevoel had dat de eigenaar van de paarden een heus kartel gevormd had samen met enkele bevriende paardenhandelaars, om alsnog de paarden terug te krijgen.

“Door de organisatie van een openbare verkoop, willen we precies de particulieren de kans geven om verwaarloosde paarden te kopen,” vertelt Dirk Blanchart, Voorzitter van BLID. “Onderzoek wees namelijk uit dat de leefomstandigheden van de verwaarloosde paarden er weinig of niets op verbeteren als ze bij paardenhandelaars terechtkomen. Zij beschouwen de paarden enkel als koopwaar en laten na te investeren in de fysieke en mentale gezondheid van de dieren, wat vaak broodnodig is na een periode van ernstige verwaarlozing of mishandeling. Particulieren zorgen doorgaans veel beter voor hun dieren.” BLID was van bij het begin voorstander van openbare verkopen: “Vroeger waren het enkel paardenhandelaars die aangeschreven werden voor een verkoop na een inbeslagname. We vinden dat dieren die de hel al gezien hebben, niet teruggestuurd mogen worden naar de hel. Vandaar onze vraag aan de Federale Overheid, om sterk verwaarloosde dieren openbaar te laten verkopen,” aldus nog Dirk Blanchart.

BLID herhaalt zijn oproep naar particulieren en hoopt dat zij alsnog een bod zullen uitbrengen op de paarden. “Particulieren mogen zich zeker niet laten afschrikken door de lokale paardenmaffia. Hier telt maar een ding: het vinden van een goede thuis voor deze verwaarloosde paarden. De paardenmaffia heeft maar een doel voor ogen: de paarden koste wat kost terugbezorgen aan hun vriend, de eigenaar, die ze stuk voor stuk liet verkommeren. Wellicht beseft die man heel goed dat zelfs de kortgedingrechter moeilijk zal kunnen ontkennen dat er sprake is van vergaande verwaarlozing en verzamelde hij als ‘plan B’ de paardenhandelaars rond zich om alsnog zijn dieren te recupereren, in geval hij geen gelijk zou krijgen via de rechtbank,” zegt Dirk Blanchart. “De paarden zijn inderdaad heel zwaar verwaarloosd. Maar mits de nodige verzorging, tijd en ruimte om op adem te komen en veel aandacht, komen ze er gegarandeerd terug bovenop.” BLID is hoopvol dat de verkoop op het einde van de maand gewoon zal kunnen doorgaan zoals gepland en dat de particuliere kopers de paarden uit de handen van de paardenhandelaars en de voormalige eigenaar zullen kunnen houden.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:16

Hm, misschien ben ik nu even advocaat van de duivel, maarre.....een handelaar kan toch ook geen klap meer verdienen aan zo'n paard? Ik bedoel, cru gezegd heb je er per direct erg weinig aan, als rijpaard niet en als slachtpaard niet (de arme beesten zijn immers uitgemergeld) Als die handelaren er aan willen verdienen zullen ze er toch eerst in moeten investeren voordat de paarden weer verkoopbaar zijn. Zouden ze dan echt zo geinteresseerd zijn in deze arme paarden?

Of heeft de eigenaar gewoon even foute vriendjes als hijzelf en kan hij niet tegen zijn verlies?

Het wordt hoe langer hoe gekker, dit verhaal!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:45

Ja inderdaad! Ik zou graag naar de verkoop willen want het is vlakbij mij... heb genmaild en gevraagd of ze willen doorgeven wanneer het wél doorgaat! Wie gaat er ook?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:00

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:16

deze doet het als het goed is Afbeelding

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:25

Super dat de foto's hierop geplaatst staan! Er staan naar mijn mening best leuke paarden bij. En zo te zien aan de schimmel zijn ze niet oud zoals de handelaar vermeld!!
Ik zou ook wel graag gaan kijken, maar het is nogal ver rijden (153 km). Anders had ik het zeker gedaan!
Ga je ook echt kijken om er een te kopen?
Misschien nog een bokker die deze paardjes een leuk huis wil geven?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 22:33

Mooie paarden vind ik hoor Bloos!
Zou dat wel super graag willen zo een paardje Lachen maar ik denk niet dat ik zou mogen van mijn ouders Scheve mond

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:16

ranna schreef:
Vraag ik me toch weer eens af hoe het kan dat iemand die in het verleden zoiets heeft geflikt niet beter in de gaten wordt gehouden of nóg beter, een houdverbod voor dieren krijgt.

Dit snap ik ook niet hoor! Het zou juist verboden moeten worden voor dit soort mensen om nog dieren te houden!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:37

Het meeste dat gezegd kan worden in een dergelijke situatie is al gedaan in de voorgaande bladzijden, daar sluit ik me volledig bij aan.

Het lijkt nu wel alsof de betreffende man niet kan hebben dat hij op de vingers wordt getikt en koste wat het kost "zijn gelijk moet halen "
Desnoods door collega handelaren in te schakelen om de dieren op te kopen.
Ik hoop toch echt dat daar een stokje voor wordt gestoken..
Zulke mensen mogen nimmer weer dieren houden en dienen zwaar gestraft te worden!!!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:06

Jeetje zeg.. Scheve mond
Arme beestjes.. Ach gut

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:55

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik ben benieuwd of iemand al iets meer weet over de verkoop van deze paarden en het kortgeding wat de eigenaar heeft aangespannen. Ik kan op de site van Blid niks vinden. Iemand informatie?

Napoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:38

Voor zover ik weet, worden de paarden nog steeds niet verkocht. Waar ze nu staan, weet ik niet... Misschien eens contact opnemen met BLID

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:35

Ze staan bij particuliere vrijwilligers naar wat ik heb gehoord. Verder is er geen informatie, veiling staat nog als opgeschort.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:02

LiNdA1986 schreef:
ranna schreef:
Vraag ik me toch weer eens af hoe het kan dat iemand die in het verleden zoiets heeft geflikt niet beter in de gaten wordt gehouden of nóg beter, een houdverbod voor dieren krijgt.

Dit snap ik ook niet hoor! Het zou juist verboden moeten worden voor dit soort mensen om nog dieren te houden!

Hier ben ik het mee eens.
Doordat ik een opleiding volg voor dierenartsassistent paraveterinair kom ik veel in aanraking met mensen die dieren niet goed verzorgen, of zelfs mishandelen!!

Ik vind echt dat deze mensen, nadat hun dieren zijn ingenomen, nooit geen dieren meer mogen houden!!

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:20

Ik ben benieuwd wanneer die veiling is .. ikzelf zou zo een paardje graag een tweede kans willen geve Lachen

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:53

Weer even een laat berichtje van mij!
Tot mijn schrik zag ik dat op de site de paarden zijn weggehaald!! Zou de eigenaar het kortgeding gewonnen hebben? Wie weet er iets van??

dolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 07:58

gertjuuh schreef:
Weer even een laat berichtje van mij!
Tot mijn schrik zag ik dat op de site de paarden zijn weggehaald!! Zou de eigenaar het kortgeding gewonnen hebben? Wie weet er iets van??

Wat dat meen je niet!! Heeft de eigenaar de paarden terug?? Dat kan toch helemaal niet!! Ook die met die grote wonden?? Het is afgrijselijk.

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:39

Ik weet er verder ook niks van! Iemand die informatie heeft over deze arme paardeN?!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:42

Ik ben wezen kijken op de site van BLID maar niets gevonden. bellen? Ik zit nu op mn werk dus kan niet bellen maar misschien kan iemand info vragen? Tel = 0032 53 62 90 09