Jacobskruiskruid, de kant van de natuurliefhebber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

furora

Re: Jacobskruiskruid, de kant van de natuurliefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:52

Ik probeer mijn weilanden zo gezond en onkruidvrij mogenlijk te houden. Ook de bermen houdt ik angstvallig in de gaten, en die worden door ons zelf nog enkele keren extra gemaaid. Aan de randen van mijn weilanden strooi ik zelfs extra kunstmest om dit kl*te kruid weg te houden.Ook laat ik mijn sloten nog een keerextra maaien en klepelen in de zomer. Ik heb een asperge steker en een schop om jonge plantjes in een vroeg stadium ALS ze evnt toch aan de randen gaan groeien te verwijderen. Ik ben gelukkig in de luxe omstandigheid om mijn eigen hooi en kuil te winnen, zodat ik goed weet wat de samenstelling is en onder welke omstandigheden het gewonnen is. Het is idd zo dat op elke kale en evnt door een paardenhoef beschadigde grasmat onkruid komt te groeien. Deze worden door ons in het zeer vroege voorjaar weer ingezaaid met graszaad.
Ook worden de weiladen als dat nodig is bespoten met MCPA en MCCP.Er wordt drijfmest gereden en kunstmest gestrooid.
Dus met een juist weidebeheer kun je al heel wat weerstand voor het plantje opwekken.Er is ondanks dat het hier in mijn omgeving volop te vinden is in bermen en slecht onderhouden weilanden in mei weilanden niet te vinden. Omdat we dit probleem jaren geleden al aan zagen komen en het gevaar ervan toen al onderkende zijn we er ieder jaar zeel allert op.
Gelukkig grenst mijn weiland aan een boomkwekerij die ook zijn bermen en kwekerij schoon houdt, ook de landbouwer maait zijn bermen tig keer per jaar extra.
Laatst bijgewerkt door furora op 26-07-06 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:57

Isapaardje schreef:
Tolstoj schreef:
Ik denk overigens niet dat er mensen zijn die het plantje hebben uitgezaaid, dat gaat me echt te ver.

Helaas is dit toch echt wel zo. Het zat tot voor een tijdje standaard in bepaalde bloemmengsels.
Inmiddels is het zaad eruit gehaald, maar er is al veel ingezaaid in gemeentelijke bermen.

Ik flabbergasted. Wisten ze toen nog niet dat JKK giftig is of zo?
Nors opkijken

Ik ben blij dat mijn paard bij een melkveehouder op stal staat. Die weet iniedergeval dat het er niet in thuis hoort en hij houdt zijn weide.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:00

Dit is mijn post op BN/de stem
Beste meneer de Jong,

U aantijgingen jegens paardenhouders die hun hooi of kuil moeten controleren van oorsprong gaan mij diep aan het hart.
Het probleem dat dit opleverd is namelijk inmens, de leverancier krijgt het van een grote firma aangeleverd en kan mij alleen vertellen uit welke gebieden dit KAN komen.
Het gaat namelijk niet om een paar hectare maar om 1000en en 1000en hecates waar hooi en kuilgras gewonnen wordt in nederland.

Het probleem komt trouwens niet alleen voor bij paardenhouders maar ook vele andere hoefdieren kunnen niet tegen het gif depyrrolizidine alkaloïden dat Jacobskruiskruid veroorzaakt.
Het jacobskruiskruid heeft een overlevings wil waar je U tegen zegt, en is daardoor bijna niet uit te roeien.
Ik ken genoeg schapen, varkens en koeien houders die ook als de dood zijn voor hooi en kuilgras waat de plant in zit.
Ook deze dieren gaan hier dood aan, het is trouwens niet alleen giftig voor dieren maar ook voor mensen!

Het eco systeem heeft een flinke opdonder gekregen met de komst van het jacobskruiskruid in grote getalen, de plant verdringt alles wat op zijn pad komt. Nog niet zo lang geleden stonden in bermen bv. klaprozen, deze zijn nu schaars maar op de plaatsen waar de klaproos stond staat nu vrolijk het jacobskruid te pronken.

In Engeland is het probleem eindelijk onderschreven en doet men er wat aan, ik zie daar het eco systeem niet in elkaar storten?

Dat de rups van de st. jacobsvlinder van het jacobskruiskruid eet is erg leuk en aardig maar de plant staat in zulke grote hoeveelheden en die kunnen de relatief zeer kleine groep rupsen en vlinders niet op.

Ik snap, ook al ben ik paardenliefhebber in hart en nieren, dat deze vlinder zal moeten blijven bestaan maar U kunt hopelijk ook mijn bezorgd heden begrijpen.
Er zijn genoeg gebieden waar het jacobskruiskruid zonder gevaar voor mens en dier kan groeien en de zebrarupsen toch van hun maaltijd kunnen genieten.

Maar zorg wel dat de plant zo ver in het gereel gehouden kan worden wat we niet over een aantal jaren alleen nog maar jacobskruiskruid hebben staan in natuurgebieden waar allerlei soorten wilde kruiden zouden moeten groeien.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:25

Zoveel mensen, zoveel meningen en daarbij niet uit het oog te verliezen dat een ieder een eigen belang kent. Tja, wat moet je nu dan nog zeggen. Het belang is voor iedereen anders:

Van 't levensbehoud van een heemtuin vol met rupsen en vlinders (prachtig hoor!) tot aan het welzijn van de paarden van individuele paardenbezitters. En eerlijkheidshalve geef ik toe, dat mijn belang toch echt de laatst genoemde is.

Note: dat ook de mens het gif in de bloedbaan opneemt van de door mijnheer zojuist als prachtig kopergeel beschreven plant en net als vele dieren, hier een hele nare sluimerreactie op ontwikkeld, mag ook gezegd zijn. Denk aan die kindertjes die vrolijk (al fietsend in de frisse lucht Knipoog uit de bermen een bosje bloemen samenstellen, vers geplukt ~met blote handjes voor 'ons' mam! Nou heerlijk!

Ieder zijn ding, maar geef mij maar een iets minder gele bebloemde berm, dijk of weiland. Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:44

Zack schreef:
wij hebben dit ook in het land staan :shock:
Moet wel zeggen dat ze dit plantje absoluut niet aanraken.
*gaat meteen plukken morgen*

Als het nog groeit en bloeit eten ze het idd niet op, maar het zaait zich uit en van zaadje 1 kun je 20 jaar last van hebben(!). Zodra het afsterft in het najaar en op het land blijft liggen herkennen ze het niet meer. Als het gemaaid wordt komt het in het kuil terecht en dan herkent het paard het ook niet. Daar komt nog bij het een stapelingsgift is en ong. 10% of 20 % ingenomen gif van het lichaamsgewicht is dodelijk.

de JKK moet met wortel en al verwijderd worden, voordát deze z'n zaden loslaat. Het is een vernijnig plantje want zodra hij merkt dat hij in gevaar is laat hij z'n zaden al los. Dus het is zaak om hem met wortel en al in een emmer of kruiwagen te dumpen en regelmatig je land te controleren. En vergeet je handen daarna niet te wassen. Niet weghalen is in jaar 1 1 plantje, jaar 2 10 en in jaar 5 heb je je hele land ermee vol staan én ik heb ze gezien hoor. Stukken weiland met shetlanders waar het kruid een meter hoog staat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:52

@aafje87, misschien moet je dit maar rechtstreeks aan die beste meneer mailen, zn mailadres staat onder het artikel.
De site van de stem wordt blijkbaar niet meer bijgewerkt.....

en vergeet niet dat als je alles wegmaait/haalt dat je dan ook de plantjes verbrand en niet op een composthoop of mesthoop gooit, dat heeft niet zoveel zin nl

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:58

ik vind het ook een ontigelijke lelijke plant..wij hebben het gelukkig nog nooit in ons hooi gehad.. maar ik denk toch dat ik er maar beter op ga letten, als ik het zo van jullie hoor..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:39

Het is in het hooi bijna niet te herkennen. Ik heb pas een foto reportage gemaakt van een hooiveld waar JKK tussen het gemaaide en te oogsten gras zat. Tijdens het drogen en schudden, verkruimelde de plant al en net voordat het gepakt zou worden heb ik nog maar 3 stengels teruggevonden. De rest was foetsie leek het wel. Volgens de boer verkruimelde het inderdaad in hele kleine stukjes en die vielen er volgens hem wel uit als je het hooi in de ruif uit elkaar schudde.
Tja ... zo denken sommige boeren er dus ook over, helaas voor ons paardenhouders.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:30

cissy schreef:
@aafje87, misschien moet je dit maar rechtstreeks aan die beste meneer mailen, zn mailadres staat onder het artikel.
De site van de stem wordt blijkbaar niet meer bijgewerkt.....

en vergeet niet dat als je alles wegmaait/haalt dat je dan ook de plantjes verbrand en niet op een composthoop of mesthoop gooit, dat heeft niet zoveel zin nl

De site wordt wel bijgewerkt, het duurt alleen even aangezien ze de reacties nakijken Knipoog
Mijn reactie staat ook gewoon op de site gepubliceerd

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:02

Goede reactie Aafje, ben benieuwd wat hij hiervan zegt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:08

Isapaardje schreef:
Het is in het hooi bijna niet te herkennen. Ik heb pas een foto reportage gemaakt van een hooiveld waar JKK tussen het gemaaide en te oogsten gras zat. Tijdens het drogen en schudden, verkruimelde de plant al en net voordat het gepakt zou worden heb ik nog maar 3 stengels teruggevonden. De rest was foetsie leek het wel. Volgens de boer verkruimelde het inderdaad in hele kleine stukjes en die vielen er volgens hem wel uit als je het hooi in de ruif uit elkaar schudde.
Tja ... zo denken sommige boeren er dus ook over, helaas voor ons paardenhouders.

viewtopic.php?f=3&t=441427

pagina 27.

mandy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:03

ik vind het ook een lelijke plant
ik snap niet dat ze die willen behouden in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:03

Maar die rupsen zijn toch ook giftig? Zijn ze toch niet nodig in de voedselketen als JKK niet meer voorkomt? Ik zal die vlinder niet missen, weet niet eens hoe die er uit ziet, dus zoveel komt die niet voor, lijkt mij.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:17

en het idiote is dat er bij ons schotse hooglanders staan en zelfs daar zie je JKK. en er is in onze gemeente nergens een meldpunt om er voor te zorgen dat het weggehaald word.. Boos!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:18

het betreft deze vlinder:
Afbeelding
http://nl.wikipedia.org/wiki/St._jacobsvlinder
en deze rups:
Afbeelding
de rups is zelf is niet giftig maar zijn vel wel! Daar in slaat de rups de pyrrolizidine-alkaloïde op(het gif) een rups die ontpopt in een vlinder en daarbij zijn cocoon achterlaat is dus zeer giftig door de grote hoeveelheid pyrrolizidine-alkaloïde die in de cocoon en de overblijfselen achterblijven.

Het is trouwens onzin dat de jacobsvlinder alleen kan leven van het jacobskruiskruid!! De rups voelt zich op alle kruiskruiden prima thuis en kan zich dus ook daar prima gedijen!!! En er zijn genoeg kruiskruid soorten die een hele lage alkaloïde waarde hebben waardoor deze planten zonder problemen kunnen voort bestaan!!!!!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:35

kvika schreef:
heb hem een mailtje gestuurd! als ik een reaktie terug krijg zet ik hem wel op bokt!
in de mail stond onder andere een vraag aan hem of hij dacht dat alle boeren netjes vermelde dat het in het hooi zat.
sommige mensen kennen het plantje niet eens of denken dat het wel mee valt. hoe hij daar dan over dacht.
gr.

hier het antwoord!
Whooi beste,

Ik herken u verhaal. Een verhaal dat je bezig houdt. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn en blijven die alleen maar aan geldelijk gewin denken, maar dat is niet onze verantwoordelijkheid.

Nu is het wel zo dat er meer soorten kruiskruid bestaan die nauwelijks gif bevatten. Het gif in het Jacobskruiskruid zit in veel meer plantensoorten.

Dieren die van de gedroogde planten eten gaan er niet meteen aan dood. Het gif hoopt zich op in het lichaam en tast uiteindelijk de lever aan.

Lood uit uitlaatgassen, Dioxines, denk maar eens de vergiftiging in de Likkebaardpolder, maar ook bevinden zich nog steeds gifstoffen in lichamen die ooit door ons mensen als middel tegen insecten en planten werden gebruikt hebben uiteindelijk eenzelfde uitwerking. Zelfs nu nog bevinden deze DDT gerelateerde stoffen zich in de moedermelk bij onze jonge vrouwen.

En natuurlijk, moet je goed zijn voor je huisdier omdat zij zo afhankelijk van hun baasjes zijn.

Het Jacobskruiskruid in groene toestand vormt geen enkel gevaar voor grazende zoogdieren. De dieren mijden de plant omdat ze deze herkennen.

Groetjes,

Mans de Jong

nou, ja daar is dus ook geen land mee te bezuilen!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:46

weet je wat je moet terug sturen..

natuurlijk vermijden ze het. maar 1 vergissing en ze raken eraan verslaafd. een klein hapje maakt niet uit. jammer genoeg is de plant zo lekker dat ze er niet meer vanaf kunnen blijven en dan gaan ze dood.

ook dieren maken een vergissing en zou een paard door die ene vergissing metteen gestraft moeten worden of niet. of zouden wij er niet gewoon voor zorgen dat het JKK ingekort word.

( wat ik al zei is dat er bij ons schotse hooglanders leven om de natuur te behouden en natuurliefhebbers vinden het mooie dieren. totdat ze dadelijk dood zijn vanwege JKK en er niet naar omgekeken wordt..)

dat het plantje verslavend is zeiden ze op het nieuws dus heb je idg een bron

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:06

kvika schreef:
kvika schreef:
heb hem een mailtje gestuurd! als ik een reaktie terug krijg zet ik hem wel op bokt!
in de mail stond onder andere een vraag aan hem of hij dacht dat alle boeren netjes vermelde dat het in het hooi zat.
sommige mensen kennen het plantje niet eens of denken dat het wel mee valt. hoe hij daar dan over dacht.
gr.

hier het antwoord!
Whooi beste,

Ik herken u verhaal. Een verhaal dat je bezig houdt. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn en blijven die alleen maar aan geldelijk gewin denken, maar dat is niet onze verantwoordelijkheid.

Nu is het wel zo dat er meer soorten kruiskruid bestaan die nauwelijks gif bevatten. Het gif in het Jacobskruiskruid zit in veel meer plantensoorten.

Dieren die van de gedroogde planten eten gaan er niet meteen aan dood. Het gif hoopt zich op in het lichaam en tast uiteindelijk de lever aan.

Lood uit uitlaatgassen, Dioxines, denk maar eens de vergiftiging in de Likkebaardpolder, maar ook bevinden zich nog steeds gifstoffen in lichamen die ooit door ons mensen als middel tegen insecten en planten werden gebruikt hebben uiteindelijk eenzelfde uitwerking. Zelfs nu nog bevinden deze DDT gerelateerde stoffen zich in de moedermelk bij onze jonge vrouwen.

En natuurlijk, moet je goed zijn voor je huisdier omdat zij zo afhankelijk van hun baasjes zijn.

Het Jacobskruiskruid in groene toestand vormt geen enkel gevaar voor grazende zoogdieren. De dieren mijden de plant omdat ze deze herkennen.

Groetjes,

Mans de Jong

nou, ja daar is dus ook geen land mee te bezuilen!

vraag hem of hij de kosten van jouw zieke paard wil dragen mocht dit dier vergiftigd worden?????????

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:16

ook ik heb een reactie gekregen van de heer de jong:

Whooi beste,

Ik heb alleen de andere kant willen belichten.

Ik stel in mijn streek vast dat er nog best veel paardenhouders zijn die het Jacobskruiskruid in het paardenweides hebben staan.

Het lijkt me vooral van belang om de verdere verspreiding tegen te gaan dat deze mensen daar eerst maar eens mee beginnen.

Ik heb berichten uit Drenthe gekregen waar is gebleken dat mensen zover gaan dat alle geelbloeiende bloemen worden bestreden. Deze provincie is nu overgegaan om in een folder de andere geelbloeiende soorten aan te reiken om deze te laten staan.

In het weekeinde was ik bij me in de streek waar over een behoorlijke lengte alle planten van het stijf havikskruid waren uitgetrokken. Deze soort is in mijn streek een zeldzame soort.

Het mag mij geen hetze of paniekreactie worden.

Groetjes,

Mans de Jong

De reactie heeft alleen in mijn ogen weinig extra toevoegingen over de reactie die ik heb gestuurd. Maar goed.

Deze recatie is retour gegeaan:
Goededag,
Uiteraard ben ik ook van mening dat niet alle planten met geelkleurige bloemen moeten worden gestoken.
Maar waar ik vandaan kom(het westen van het land) staat het jacobskruiskruid om de paar meter in bermen, braakliggende terreinen en gewoon als zijnde opvulling.
Dit kan toch ook niet de bedoeling zijn lijkt me?
Dat het havikskruid ook wordt gestoken is niet de bedoeling maar zonder goede educatie zal dit wel gebeuren.

Wat betreft uw artikel wil ik wel nog een andere opmerking maken, de Jacobsvlinder en dan vooral zijn voorloop variant de zebrarups is niet afhankelijk van het Jacobskruiskruid.
De rups gedijd ook prima op andere kruiskruiden met vele maten mindere alkaloiden in de plant.
Hierdoor zijn deze veel minder giftig voor dier en mens.
Ook zijn deze planten veel beter te bestrijden dan het jacobskruiskruid.

Vriendelijke groet,
Avalon van der Hoff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:19

Dat de plant verslavend is, is mij niet bekend. Als hij als hele plant met stengel en al in het hooi voorkomt, spugt mijn paard hem uit, ik zie zijn tanden in de stengel staan. Dan is het een geluk dat ik zijn hooi moet natmaken, dus misschien dat dan de bittere smaak weer terug komt.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:26

ja ze zeiden het op het nieuws dat paarden het niet eten maar als ze er toch van eten dat het verslavend word en ze daarom een te grote hoeveelheid binnenkrijgen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:36

aafje87 schreef:
Het is trouwens onzin dat de jacobsvlinder alleen kan leven van het jacobskruiskruid!! De rups voelt zich op alle kruiskruiden prima thuis en kan zich dus ook daar prima gedijen!!! En er zijn genoeg kruiskruid soorten die een hele lage alkaloïde waarde hebben waardoor deze planten zonder problemen kunnen voort bestaan!!!!!

Laat ik dit misverstand maar gelijk uit de wereld helpen. Alle in Nederland voorkomende kruiskruiden bevatten Pyrolizidine Alkaloiden. De concentraties zijn soms wat verschillend, maar dat maakt voor het effect niet uit. Ze zijn allemaal giftig. Gelukkig zijn er ook wat zeldzame soorten die je niet zo snel in een wei aan zult treffen.
Maar het is een misverstand te denken dat het bij de andere soorten wel mee zal vallen als ze worden gegeten.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:48

Falka schreef:
aafje87 schreef:

Laat ik dit misverstand maar gelijk uit de wereld helpen. Alle in Nederland voorkomende kruiskruiden bevatten Pyrolizidine Alkaloiden. De concentraties zijn soms wat verschillend, maar dat maakt voor het effect niet uit. Ze zijn allemaal giftig. Gelukkig zijn er ook wat zeldzame soorten die je niet zo snel in een wei aan zult treffen.
Maar het is een misverstand te denken dat het bij de andere soorten wel mee zal vallen als ze worden gegeten.

klopt, maar door de vele lagere concentraties alkaloiden in andere kruiskruidige die ook een stuk makkelijker te beheersen zijn is het dus niet zo dat de jacobsvlinder met voortbestaan in Nederland wordt bedreigt en ook mens en dier hebben hier minder last van!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:10

Nee de concentraties zijn niet lager. De concentraties van de verschillende PA s verschillen. (Pelser et al. 2005. Phytochemistry) Er zijn verschillende PA van het senecionine type, bij bijv Jakobskruiskruid is de ene wat hoger dan bijv in klein kruiskruid of bezemkruiskruid, maar in klein of bezemkruiskruid is er weer een andere PA die hoger is. Het kan zelfs per gemeten populatie verschillen. Maar het is niet juist te zeggen dat er alkaloide arme soorten zijn. Die zijn er niet. Bij iedere populatie kan er verschil in zijn. Het kan zelfs per jaar verschillen. Je kunt het bijv ook aan insekten zien.
Uit de Nederlandse oecologische flora, wilde planten en hun relaties deel 4 ( Weeda)

Rupsen ( ook die van de Jakobsvlinder) worden door tal van geleedpotigen geconsumeerd bijvoorbeeld mieren.
De Jakobsvlinder zet geen eitjes af in de buurt van nesten van bijv. de rode bosmier tenzij Jakobskruiskruid schaars is geworden. Luizen daarentegen worden "bewaakt" door mieren, de mieren leven van de wat zoete uitscheiding van de bladluizen. Bladluizen zoeken planten op met een laag alkaloïdegehalte, de in haar kielzog verschijnende mieren houden deze planten vrij van andere consumenten.
Het gevolg is dat in jaren met veel kaalvraat door luisjes alkaloide-arme exemplaren van JKK in het voordeel zijn (zebrarupsen doen meer schade dan luizen), maar in rupsarme jaren in het nadeel. Spreiding in het alkaloidegehalte betekent dus ook risicospreiding voor de plant.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:18

Hieronder mijn reactie op het bericht van Mans, in naam van de Werkgroep Kruiskruid, op de site van BN de Stem (die nog gewoon werkt). Ik heb deze ook naar hemzelf gestuurd, met wat extra aantekeningen, die ik hieronder dikgedrukt heb.

Heel goed is het dat de situatie van meerdere kanten bekeken wordt. Het is dan ook absoluut niet mijn bedoeling om met paardenvijgen te gaan gooien. In tegendeel; wij houden graag dialoog en horen ook graag de andere kant van het verhaal aan. Wij als Werkgroep Kruiskruid hebben het afgelopen jaar veel wetenschappelijke informatie verzameld om hiermee naar buiten te komen. We hebben niets aan indianenverhalen.

Het is geen kwestie van de schuld geven aan, maar door wetenschappelijk onderzoek te bestuderen is het niet logisch dat de explosieve toename te wijten is aan alleen de natuur. Dat de toename explosief is, kan niemand ontkennen.

De plant blijkt geen echte windverspreider te zijn. De meeste zaden komen binnen 5 meter naast de moederplant terecht, slechts 0,5 tot 1 % komt verder dan 40 meter. Aannemelijk is dan ook dat de explosieve toename van de plant te wijten is aan andere oorzaken dan de wind. Wel is bekend dat zaad ook verspreid kan worden door vogels, dierenvacht en mest.

De rups is een natuurlijke vijand van de plant. De Nederlandse oecologische flora wilde planten en hun relaties deel 4 beschrijft; “De rupsen eten van de plant, de planten kunnen er behoorlijk aangevreten uit zien, maar de wortels blijven onaangedaan.” De rups tast de plant dus wel aan, maar de plant weet zich te herstellen.

Helaas zijn er wel situaties te bedenken dat een grazer de verse of afgestorven/verdroogde plant eet. Natuurhooi is goed voor grazers, maar de onbekendheid met de plant Jakobskruiskruid heeft ervoor gezorgd dat de goed bedoelde hobbyboer en paardenhouder vergiftigd hooi voerde aan hun dieren. Jakobskruiskruid is in hooi heel moeilijk terug te vinden en niet altijd is na te gaan waar het hooi vandaan komt en grote percelen zijn moeilijk te controleren, zeker rozetten zijn moeilijk te zien. We vinden het dan ook jammer dat mensen met paarden afgeschilderd worden als mensen die zo goedkoop mogelijk paardenhooi willen kopen en daarbij het welzijn van het dier uit het oog verliezen.
Zelfs het kopen van hooi bij een goede hooileveranciers sluit niet uit dat er Jakobskruiskruid inzit, al is het wel aan te raden om bij een goede hooileverancier te kopen. Je lost er alleen het probleem niet mee op.

Bovendien lopen niet alleen paarden risico, Jakobskruiskruid is giftig voor alle zoogdieren en heeft ook al het leven gekost aan vele koeien. Een koe en ezel zijn er net zo gevoelig voor als een paard, varkens en pluimvee zelfs gevoeliger. Ook de mens is er gevoelig voor, als het in zijn voedsel komt. Zowel de opname van een grote hoeveelheid in één keer, als de opname van kleine hoeveelheden over langere tijd kunnen dus leiden tot beschadiging van de lever en ziekteverschijnselen. Hierbij even voor de duidelijkheid; het gif wordt niet in de lever opgeslagen, maar verdwijnt binnen enkele dagen uit het lichaam. De schade aan de lever is cumulatief en dus onherstelbaar.

Niet iedereen gebruikt (grote hoeveelheden) gif in zijn wei, biologische boeren mogen sowieso geen gif gebruiken. Ik vind ook de vergelijking met andere giftige planten lastig. Er zijn weinig giftige planten die zich momenteel zo explosief verspreiden. De taxus van de buurman, staat niet zomaar bij je in de wei. Andere giftige planten zijn makkelijker te weren uit de omgeving van het dier en niet altijd zo dodelijk.

Het doel van de Werkgroep Kruiskruid is niet het voeren van een negatieve campagne, maar wél het zorgvuldig en verstandig omgaan met de natuur, waar zowel het Jakobskruiskruid als de dieren toe behoren en elk hun rol en belangen hebben. Heldere en duidelijke informatie is hierbij belangrijk. Geen Indianenverhalen maar duidelijke, voor een iedereen, toegankelijke informatie over de gevaren en hoe men daar mee om kan gaan.
Giftige kruiden horen ook in de natuur. Wanneer echter die natuur benut wordt voor (vee)voeding, moet men wel goed weten waar men mee bezig is. Wat wij niet willen is het uitroeien van de plant, maar wel het onder controle houden en proberen het weg te houden uit risicogebieden, dus daar waar dieren grazen of diervoer gewonnen wordt.

Op kruiskruidforum is ruimte voor dialoog en wij nodigen dan ook graag uit om hier te komen kijken en mee praten. Wat ons betreft kunnen we beter samenwerken dan tegen elkaar werken. Het moet haalbaar zijn om Jakobskruiskruid in Nederland de ruimte te geven, zonder dat het de dieren schaadt.

Hanneke de Brouwer-Boemaars
Lid Werkgroep Kruiskruid
Voor meer informatie en foto’s; www.kruiskruidinfo.nl en www.kruiskruidforum.nl

Nog even voor de mensen van Bokt: ik zag in de voorgaande berichtjes nogal wat foute informatie staan. Er is schijnbaar nogal wat van de fabels blijven hangen.
Wij hebben op onze site en forum een jaar lang heel zorgvuldig de juiste informatie verzameld en we nodigen dan ook iedereen van harte uit om hier te komen en mee de praten. Ook staan de dodelijke dosis per diersoort op onze infopagina.
Interessant; foto's van insecten op JKK; http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewforum.php?f=20
foto's van de plant in bloei; http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewforum.php?f=20
foto's van de plant uitgebloeid tot in het zaad/pluis; http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=752

Hanneke