Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Isapaardje schreef:Tolstoj schreef:Ik denk overigens niet dat er mensen zijn die het plantje hebben uitgezaaid, dat gaat me echt te ver.
Helaas is dit toch echt wel zo. Het zat tot voor een tijdje standaard in bepaalde bloemmengsels.
Inmiddels is het zaad eruit gehaald, maar er is al veel ingezaaid in gemeentelijke bermen.
Zack schreef:wij hebben dit ook in het land staan :shock:
Moet wel zeggen dat ze dit plantje absoluut niet aanraken.
*gaat meteen plukken morgen*
cissy schreef:@aafje87, misschien moet je dit maar rechtstreeks aan die beste meneer mailen, zn mailadres staat onder het artikel.
De site van de stem wordt blijkbaar niet meer bijgewerkt.....
en vergeet niet dat als je alles wegmaait/haalt dat je dan ook de plantjes verbrand en niet op een composthoop of mesthoop gooit, dat heeft niet zoveel zin nl
Isapaardje schreef:Het is in het hooi bijna niet te herkennen. Ik heb pas een foto reportage gemaakt van een hooiveld waar JKK tussen het gemaaide en te oogsten gras zat. Tijdens het drogen en schudden, verkruimelde de plant al en net voordat het gepakt zou worden heb ik nog maar 3 stengels teruggevonden. De rest was foetsie leek het wel. Volgens de boer verkruimelde het inderdaad in hele kleine stukjes en die vielen er volgens hem wel uit als je het hooi in de ruif uit elkaar schudde.
Tja ... zo denken sommige boeren er dus ook over, helaas voor ons paardenhouders.
kvika schreef:heb hem een mailtje gestuurd! als ik een reaktie terug krijg zet ik hem wel op bokt!
in de mail stond onder andere een vraag aan hem of hij dacht dat alle boeren netjes vermelde dat het in het hooi zat.
sommige mensen kennen het plantje niet eens of denken dat het wel mee valt. hoe hij daar dan over dacht.
gr.
kvika schreef:kvika schreef:heb hem een mailtje gestuurd! als ik een reaktie terug krijg zet ik hem wel op bokt!
in de mail stond onder andere een vraag aan hem of hij dacht dat alle boeren netjes vermelde dat het in het hooi zat.
sommige mensen kennen het plantje niet eens of denken dat het wel mee valt. hoe hij daar dan over dacht.
gr.
hier het antwoord!
Whooi beste,
Ik herken u verhaal. Een verhaal dat je bezig houdt. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn en blijven die alleen maar aan geldelijk gewin denken, maar dat is niet onze verantwoordelijkheid.
Nu is het wel zo dat er meer soorten kruiskruid bestaan die nauwelijks gif bevatten. Het gif in het Jacobskruiskruid zit in veel meer plantensoorten.
Dieren die van de gedroogde planten eten gaan er niet meteen aan dood. Het gif hoopt zich op in het lichaam en tast uiteindelijk de lever aan.
Lood uit uitlaatgassen, Dioxines, denk maar eens de vergiftiging in de Likkebaardpolder, maar ook bevinden zich nog steeds gifstoffen in lichamen die ooit door ons mensen als middel tegen insecten en planten werden gebruikt hebben uiteindelijk eenzelfde uitwerking. Zelfs nu nog bevinden deze DDT gerelateerde stoffen zich in de moedermelk bij onze jonge vrouwen.
En natuurlijk, moet je goed zijn voor je huisdier omdat zij zo afhankelijk van hun baasjes zijn.
Het Jacobskruiskruid in groene toestand vormt geen enkel gevaar voor grazende zoogdieren. De dieren mijden de plant omdat ze deze herkennen.
Groetjes,
Mans de Jong
nou, ja daar is dus ook geen land mee te bezuilen!
aafje87 schreef:Het is trouwens onzin dat de jacobsvlinder alleen kan leven van het jacobskruiskruid!! De rups voelt zich op alle kruiskruiden prima thuis en kan zich dus ook daar prima gedijen!!! En er zijn genoeg kruiskruid soorten die een hele lage alkaloïde waarde hebben waardoor deze planten zonder problemen kunnen voort bestaan!!!!!
Falka schreef:aafje87 schreef:Het is trouwens onzin dat de jacobsvlinder alleen kan leven van het jacobskruiskruid!! De rups voelt zich op alle kruiskruiden prima thuis en kan zich dus ook daar prima gedijen!!! En er zijn genoeg kruiskruid soorten die een hele lage alkaloïde waarde hebben waardoor deze planten zonder problemen kunnen voort bestaan!!!!!
Laat ik dit misverstand maar gelijk uit de wereld helpen. Alle in Nederland voorkomende kruiskruiden bevatten Pyrolizidine Alkaloiden. De concentraties zijn soms wat verschillend, maar dat maakt voor het effect niet uit. Ze zijn allemaal giftig. Gelukkig zijn er ook wat zeldzame soorten die je niet zo snel in een wei aan zult treffen.
Maar het is een misverstand te denken dat het bij de andere soorten wel mee zal vallen als ze worden gegeten.