Boete voor Jakobskruiskruid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

Re: Boete voor Jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:10

Goede ontwikkeling, zou ik zo zeggen. Maar zolang het in de bermen, duinen en natuurgebieden staat, is het dweilen met de kraan open, vrees ik.

Kiki_Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:14

Jeeeeee!!! Pling Haha!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:54

EINDELIJK Haha!
Op naar een JKK vrij land ( zal nog 10-tallen jaren duren maar toch )

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:54

Nou dan kunnen ze gaan beginnen! Ik zie regelmatig nog weides vol met die rotzooi.
Wel een goede ontwikkeling, kan het uitbreiden iig wat tegengehouden worden..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:23

Nou hoop dat ze dan eerst bij mijn buren gaan kijken , want daar staat het weer volop met de paardjes ertussen en het waait elk jaar naar mijn grasland, zodat ik die troep nu ook regelmatig tegenkomt, bij ons valt het redelijk mee in de polders, maar als je dan buren hebt die het niet kan schelen waar hun paardjes tussen lopen is dat zwaar knudde.

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:54

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:33

Tja, ik vind het op zich een goede ontwikkeling dat men wat tegen JKK wil gaan doen. Alleen zolang de bermen vol staan, is het in je eigen weiland dweilen met de kraan open. Je kunt je wei nog zo goed bijhouden, voorkomen dat er op enig moment een plantje JKK staat kun je niet. En dan ben je wel mooi de l*l als je dat twee keer overkomt... (eerste keer waarschuwing, tweede keer boete).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:03

InekeP schreef:
Trouwens een tip voor iedereen die wel eens met de hond of paard gaat wandelen. Ik pluk al wandelend de JKK en denk da maar alle beetjes helpen!! Als we het allemaal zo doen dan komen we een heel eind.

Ik hoop dat je handschoenen aan hebt, want JKK is ook voor ons niet zo gezond en het gif kan via de huid. Dus een nobel streven, maar daar doe ik niet aan mee.
JKK plukken helpt overigens alleen als je de plant met wortel en al verwijdert, en daar heb je beide handen voor nodig. Alleen de bloem plukken zorgt er misschien voor dat die plant niet kan uitzaaien, maar de rozet blijft staan en heb je het volgende jaar alleen maar weer ellende van.
En ik kan me voorstellen dat je liever met je buurman bevriend wilt blijven, maar als iedereen degenen die wel JKK op het land hebben staan er niet op aanspreekt en het aan de instanties overlaat, komen nog niet veel verder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:06

Bluebontje schreef:
Goede ontwikkeling, zou ik zo zeggen. Maar zolang het in de bermen, duinen en natuurgebieden staat, is het dweilen met de kraan open, vrees ik.

Ik hoop alleen dat er nu niet meer bewust uitgezaaid wordt....ook niet in de bermen...

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:29

Cassidy schreef:
InekeP schreef:
Trouwens een tip voor iedereen die wel eens met de hond of paard gaat wandelen. Ik pluk al wandelend de JKK en denk da maar alle beetjes helpen!! Als we het allemaal zo doen dan komen we een heel eind.

Ik hoop dat je handschoenen aan hebt, want JKK is ook voor ons niet zo gezond en het gif kan via de huid. Dus een nobel streven, maar daar doe ik niet aan mee.
JKK plukken helpt overigens alleen als je de plant met wortel en al verwijdert, en daar heb je beide handen voor nodig. Alleen de bloem plukken zorgt er misschien voor dat die plant niet kan uitzaaien, maar de rozet blijft staan en heb je het volgende jaar alleen maar weer ellende van.
En ik kan me voorstellen dat je liever met je buurman bevriend wilt blijven, maar als iedereen degenen die wel JKK op het land hebben staan er niet op aanspreekt en het aan de instanties overlaat, komen nog niet veel verder.

Onzin, iedereen plukt het voor een boeketje en je krijgt echt niet zoveel gif via je huid binnen dat je er aan sterft. Hahaha, dan zou de overheid echt wel meteen maatregelen treffen hoor!!!! Want dan is de volksgezondheid in gevaar.

Je buurman aanspreken heeft totaal geen nut, als het hem niet interreseert, zal hij het zeker ook niet doen nadat je hem erop aangesproken hebt. Het zet alleen kwaad bloed en daar heb je niks aan. Ik denk dat als de overheid maatregelen tegen deze mensen treft het een beter effect heeft.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:57

Eindelijk komt er iets!
Bij mijn vzpony's hebben ze ook een boer die hooi en stro + aardappelen maakt. De weides staan vol met allerlei planten etc. en ze zetten er paarden op,, als dat jaar dat weiland geen hooi hoeft te leveren. "De paarden eten die planten wel op, en bovendien is de paardenmest goed voor volgend jaar"*wei uitmesten wordt ook niet gedaan dus* Het is een uber grote weide waar ze dan lopen, een voldoende voer krijgen ze. Als het weiland te vol komt te staan met allerlei planten dan gaan we een keer een dag met schop aan de werk Vork Dan weten we gewoon: Dat is een plant wat giftig is, of de paarden lusten het niet.

Hun zijn wel goed voor de paarden, maar hebben ook zo iets van ach.. ze zorgen er ook voor dat er geen giftige planten in de wei komen!!! Nu is er in de buurt gelukkig niet echt JKK, de bermen en de weides worden door de boeren ZELF onderhouden Lachen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:13

Pfft... dan mogen ze eerst het ministerie van rijksdienst en wegverkeer een heeeele forse boete geven met al die kolerezooi langs de weg. Het is niet normaal wat er nu aan gele bloemen langs de snelweg staat. Het is dan vechten tegen de bierkaai als je daarachter je eigen weilandje hebt.. Boos!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:51

@inekeP: het gaat hier dan ook niet om mensen die al eens JKK plukken voor in een boeketje. Het is zeker aan te raden om handschoenen aan te doen als je het uit je weiland gaat halen. Meestal staat daar niet 1 plantje.
Maar als jij het zonder handschoenen wil doen, evengoed hoor Lachen

ik hoop dat er in België eens wat meer gevolg zou gegeven worden aan die rotzooi van JKK...
Vorig jaar heb ik met een vriendin iedereen van de stal geïnformeerd over JKK, er zou een vergadering komen omdat de eigenaar nog geen vinger uitstak om er iets tegen te doen. Iedereen gaf ons gelijk... wat dacht je: puntje kwam bij paaltje en we stonden ineens alleen.
Als ik het tegenkom op weien waar mijn paard staat dan haal ik het direct weg... en het idee eerder vermeld in dit topic, om na het verwijderen van JKK zaad van een ander plantje te zaaien en ineens een beetje bemesten, vind ik heel goed en zal mijn best doen om dit toe te passen.

voor de rest, het staat echt overal. langs de bermen. In bijna alle weilanden die je tegenkomt.
Je zou er haast van gaan huilen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:00

Wirobelgje schreef:
Vorig jaar heb ik met een vriendin iedereen van de stal geïnformeerd over JKK, er zou een vergadering komen omdat de eigenaar nog geen vinger uitstak om er iets tegen te doen. Iedereen gaf ons gelijk... wat dacht je: puntje kwam bij paaltje en we stonden ineens alleen.

Een echte Belgenstreek... Clown

(Sorry, kon het niet laten. Heb ook ondervonden dat het ons wat makkelijker afgaat om onze mond open te trekken, en ze vinden je in Belgie al snel onbeschoft als je dat doet. )

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:42

Weet niet eigelijk of dit wat gaat helpen. Het probleem ligt niet bij de boeren. Maar de gemeentes hier maaien een keer, en laten JKK ze staan. *Stuurt JJK-boeteteam naar Gemeente Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:40

och voorlopig heeft hier een lokale hobby boer al de bermen laten maaien en het hooi laten persen
dat wat die net ff goedkoper anbied dan de andere "hooiboeren"

keb de bermen gezien voor het maaien

geloof me ik betaal wel een kwartje meer
weet ik zeker dat het goed gemeleerd gras is
zonder blikjes , plastic , zand en heeeeeeeeel veel giftige plantjes (hele berm zag er geel van )

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:46

Ik heb een mailtje gestuurd naar de Dierenbescherming, of ze ook aandacht besteden aan bermhooi, wat gemeentes inzamelen. Misschien heb ik ze op een idee gebracht. Vork

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:48

ik zat laats in de trein naar assen
en het stukje zwolle assen schok ik me rot
er was een wei die vol stond met jkk
er was geen gras mee te zien er liepen 3a4 pony's
en een shet in echt zo zo zo erg
ik had echt medeleiden met de dieren !
hoe kan een eigenaar nou zo laks opgaan met
zijn dieren
want ik weet zeker dat de dieren het uit verveling gaan eten
want der is geen gras
maar ja ik weet niet welk dorp het is als je in de trein zit
krijg je niet elk plaatsje omgeroepen en ik kan moeilijk bellen
naar de dierenbescherming dat ze in de trein moeten gaan zitten opzoek naar dat plekje
en aangezien ik in den haag woon
en niet in drenthe zou ik jullie wlilen vragen
om op te letten als je met de trein gaat
goed op te letten als je bekent ben in drenthe
want het zou zonden zijn dat die dieren moeten leiden
door het niet opletten van de eigenaar

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:06

Het is goed om weides, die voor begrazing en hooiwinning bedoeld zijn, vrij te houden van Jacobskruiskruid.
De plant helemaal uitroeien, is zeker niet verstandig. Ook deze plant, die zo giftig is voor paarden, heeft zijn nut. Denk eens aan de Jacobsvlinder!
Daarbij blijf ik ervoor om vooral de oorzaak aan te pakken van het plotseling overal oprukken van jacobskruiskruid. Is dat niet de verschraling van het land? ( als ik het fout heb, hoor ik het graag!)

Ik ken ook hier in de buurt paardenweitjes, waar het lekker groeit! Dat is natuurlijk gevaarlijk voor die paarden, zeker omdat er op zo'n schraal weitje weinig gras groeit.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:17

Ik vind het een goede zaak,want je ziet heel vaak in (paarden)weides jkk staan.
Ik zie vaker in weides die kaal zijn jkk staan dan weides waar het gras aardig hoog staat.

Ik hoop dat het aantal van paarden die sterven aan jkk vermindert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:53

Jetta schreef:
Daarbij blijf ik ervoor om vooral de oorzaak aan te pakken van het plotseling overal oprukken van jacobskruiskruid. Is dat niet de verschraling van het land? ( als ik het fout heb, hoor ik het graag!)

Jkk groeit idd bij voorkeur op arme grond. Omdat er steeds meer boeren stoppen omdat het niet rendabel is, minder vee hebben of hun land aan natuurmonumenten overdragen (die het dan ook niet meer bemesten) wordt dat land niet meer onderhouden. Ook wordt er bewust in bermen en natuurgebieden uitgezaaid, waar dus ook niet bemest wordt. Nederland is tot een paar jaar geleden JKK vrij geweest, dat het nu zo'n opkomst heeft is te danken aan de natuurmonumenten die de Jakobsvlinder weer terug wilden hebben. Als ik mag kiezen tussen de gezondheid van mijn paard en zo'n vlinder, weet ik het wel!

mieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:03

Geloof me je kan beter handschoenen aantrekken met het eruit trekken van jkk, ik heb er exceem aan overgehouden en niet zo'n klein beetje ook. Boos!

Het is allemaal een beetje apart, jkk staat al jaren in weides en bermen en nu is er ineens volop ophef over. 10/15 jaar geleden was het niet meer dan normaal en werd er niet over gesproken.

Nu moet het ineens uit de wei, paarden eten het niet op als het groeit alleen als het gedroogt in het hooi zit.

Dan mogen ze eerst wel beginnen met bekeuringen uitschrijven bij natuurmonumenten, staatsbosbeheer en rijkswaterstaat.
daarvan waait het op de dijken/bermen en zo de weilanden in!!!

Neem bv de slikken van flakkee en het natuurgebied bij het hellegatsplein waar alle fjorden en runderen staan... wie gaat daar de miljoenen plantjes eruit halen??? het ziet er niet groen van het gras maar geel van het jkk!

WIE DOET DAAR WAT AAN DAN?????

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:07

Ik kreeg van de dierenbescherming de tip, om na te gaan, wat het beleid van mijn gemeente is, tav bermhooi, ik besloot eerst eens te kijken op de website van de gemeente, kon niets vinden, toen besloot ik "Jakobskruiskruid" in te typen bij zoeken, blijken er vorig jaar al vragen gesteld te zijn in de gemeenteraad over JKK.

Men onderkende dat het spul giftig was, maar er zijn zoveel giftige planten, daar kwam het wel op neer...Het JKK-vrij maken van weilanden vond men de verantwoordelijkheid van de grondeigenaren zelf. Het bermhooi wordt gecomposteerd, onder zulke hoge temperaturen (dat hopen we dan maar) dat de zaden onschadelijk worden gemaakt. Het wordt dus niet gevoerd aan dieren.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:15

Ook een oorzaak is dat de boeren idd niet veel meer mogen mesten, en ze niet meer mogen spuiten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:19

Dus eigenlijk zou kunstmest strooien nog de beste oplossing zijn, teggen JKK... Knipoog