Varkenspestmaatregelen raken Oost-Achterhoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:16

Ik ben het wel met miss_jumpy eens. Natuurlijk is het vreselijk voor de boeren die het overkomt, maar het is wel iedere keer wat in sectoren die de paardensport niet aan gaan.
En de paardensport is indirect wel iedere de dupe.

Overigens is het wel vreemd als Dino gewoon met trailer en paard in Duitsland door besmet gebied kan rijden en pas in Nl. wordt aangehouden.

kissmeB

Re: Varkenspestmaatregelen raken Oost-Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:39

hoi allemaal!

het is echt te hopen dat de uitslagen volgende week negatief zijn!(Dus dat er geen varkenspest in winterswijk en omgeving is geconstateerd)
[b]tot nu toe gaat het concour in winterswijk nog gewoon door[/b]!het ligt namelijk net buiten het gebied waar vervoersverbod is.
(mijn vader is de wedstrijdsecereataris (of hoe je dat dan ook alweer precies moet schrijven) van de pony's.
maar op startlijsten staat in dat gele kadertje ook precies hoe en wat en als er nieuws is word het daar ook geplaatst. dit staat ook bij de lijst van de paarden.
nou het is nu dus even afwachten op de uitslagen!en hopen dat het allemaal goed komt want als ik zie hoe druk iedereen voor het concour is zal ik dat erg jammer vinden als het niet door zou kunnen gaan
en natuurlijk ook voor alle ruiters en amazones en alle andere belangstellende! magoed eerst ff afwachten dusss!!!!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:25

Wat ik me eigenlijk wel afvraag, de maatregelen op dit moment in Nederland zijn dus wel heel erg scherp. Hoe is dit nu in Duitsland geregeld? Dino kun jij hier antwoord op geven?

Want ik vind het wel heel raar, dat iemand vanuit dld wel met een trailer rond mag crossen en 2 meter de grens over, waar de ziekte (nog) niet geconstateerd is, niet....

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:07

Ritmisch schreef:
Ik heb net even gebeld naar de organisatie van het concours in Winterswijk. Tot dusverre gaat de wedstrijd gewoon door. Mocht er iets veranderen zetten ze dat op internet en bellen ze zo snel mogelijk de desbetreffende secretariaten, vertelden ze....

internetadres van de Winterswijkse Ruiter en Ponyclub: www.wpc-wrc.nl

Tot nu toe gaat het allemaal door .....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:21

In duitsland was het snel weer allemaal normaal behalve natuurlijk voor de varkenshouders. Bij een boerderij waar de varkenspest was geconstateerd mochten de mensen die tegenover woonde met hun paarden gewoon de straat op. Paarden zijn geen dragers maar zouden de ziekte onder hun hoeven mee kunnen nemen net zoals mensen honden vogels ratten auto's enz. Maar in de europese regelgeving hebben ze nu dus paarden ook betrokken. Eenhoevigen.
In het toezichtsgebied rijd hier ook iedereen vrolijk rond met trailers en wordt er ook niet gecontroleerd. In nederland wordt het via de pers duidelijk meegedeelt dat is in duitsland wel anders. Nu nog staat er enkel een luttel klein bordje voor de grens. Het is volgens mij niet de bedoeling het vrachtverkeer te stoppen voor de grens maar ze lekker na het doorkruisen van het gebied te pakken. Dit beleid heeft volgens mij dan ook niets te maken met het voorkomen van varkenspest. Ik kan hier zo bij iemand met varkens het erf op rijden geen probleem en ik rijd zo nederland in. Degene die ik ken hier in duitsland ook in besmet gebied waren ook heel verbaasd hierover zelfs mijn dierenarts.
Handig wanneer er geen een lijn getrokken wordt. Was ik een paar meter verderop de grens overgegaan geen probleem. bij de aid klonk duidelijk door dat ze het beleid in duitsland maar niets vonden, maar hun eigen beleid deugt ook van geen kanten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:31

joepie voorals nog geen varkenspest in nederland. Vanaf vanavond worden de maatregelen weer versoepeld en mag ik dus mijn trailer ophalen.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 22:03

Citaat:
16-05-2006 - Minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft vandaag besloten de varkenspestmaatregelen te versoepelen. Dieren anders dan varkens mogen vanaf vandaag 22.00 uur weer in het toezichtgebied vervoerd worden. Reden is dat bij geen van de bezochte bedrijven in het toezichtgebied verdenkingen van klassieke varkenspest zijn vastgesteld. Ook is het weer toegestaan om levende producten van varkens naar bedrijven in het toezichtgebied te vervoeren. Wel moet de aflevering plaats vinden aan de openbare weg van het bedrijf van bestemming.

Op 11 mei heeft LNV besloten een bufferzone in te stellen in verband met het vóórkomen van klassieke varkenspest (KVP) in Duitsland. In die zone gelden beperkende maatregelen. De maatregelen in de bufferzone moeten er voor zorgen dat eventueel aanwezig virus snel wordt ontdekt. De grens van de bufferzone wordt gevormd door de A1 vanaf de Duitse grens, de IJssel, het Pannerdens Kanaal en de Rijn tot aan de Duitse grens. Al eerder heeft Veerman in de buurt van Winterswijk een toezichtgebied ingesteld. De beperkende maatregelen blijven gelden.

Daentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:15

Gelukkig maar!

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:50

Joeho ben helemaal blij.

We mogen as vrijdag gewoon met de paarden op vakantie naar winterswijk !!!!!
en natuurlijk gaan we ook naar het concour maar als toeschouwer.

succes allemaal !!!!!!!!!!!!!!!!!!1